1946-10-31: |
NvhN 31-10-1946: De „PACIFIC” vaart proef....Ja, daar in de buitenhaven van Delfzijl lag de „Pacific". Helder glansde de keurig wit geschilderde romp in de zon, die zoo waar de regenperiode scheen te hebben onderbroken om luister bij te zetten aan het feit, dat de Groninger scheepsindustrie eens te meer een van haar over de geheele wereld bekende producten had afgeleverd. En ook nu weer is dat resultaat van ervaring en deskundigheid een coaster, opvallend door slankheid van lijn en toch ook groote degelijkheid. Er is zelfs een „voorgeschiedenis" aan verbonden, want het materiaal heeft de bouwster, de Noord Nederlandsche Scheepswerven, aan het Winschoterdiep, voor de speurende oogen van de bezetters verborgen weten te houden. Zoodoende kon nu weer een pracht schip worden gebouwd, waarmede de bouwers eer in leggen en de eigenaar, de heer C. Tammes te Groningen, zijn zeemanshart ten volle kan ophalen. Als naam is gekozen „Pacific" ter herinnering aan de vorige coaster van den heer Tammes, die in April 1945, juist voor het einde van den wereldoorlog, onder de kust van Engeland nog is getorpedeerd. Is het te verwonderen, dat de eigenaar den dag van Dinsdag 29 October, moment van de proefvaart, als een groote gebeurtenis is gaan beschouwen, ook, dat de bouwers zich in precies dezelfde stemming gevoelden! Met een uitgebreid en vroolijk gezelschap aan boord is de tocht, onder leiding van den heer A. Meppelder Sr., gemaakt ,eerst tot onder Emden, daarna tot onder de kust van Borkum, dat als een zandhoop met betonnen kop uit de zee oprijst. Kalm was de Eems, rustig en snel vervolgde het schip zijn weg, dragende een feestende bevolking. „Uitstekend" was de algemeene indruk en „prachtig" die over de inwendige indeeling. Daartoe behoort ook een welhaast luxieuse woonruimte, bestaande uit salon, woonkamer, prima ingerichte keuken met butagas-fornuis, en drie slaapkamers met warm- en koud stroomend water en tenslotte een compleet ingerichte badkamer. Alles waarlijk keurig ingericht en voorzien van electrisch licht en centrale verwarming. Het schip, dat een zeer geslaagde ankerproef maakte, bleek een snelheid van ruim 9 mijl normaal te halen, dank zij zijn bouw en de 195 p.k. Bronsmotor. Als eerste particuliere schip is het voorzien, naast andere moderne vindingen als een richtingzoeker, van een echolood-installatie, welke radiografisch seinen uitzendt, die onmiddellijk door den bodem der zee weerkaatst worden, waardoor de diepte wordt geregistreerd. Een ieder, die weet, welke verraderlijke hoogten en laagten de zeebodem heeft, kan bevroeden, van welk een groote waarde en dergelijk instrument is. Geen wonder dan ook, dat allen door bouw en inrichting, vol lof waren over dit 330 ton metende vaartuig, dat vandaag naar Esbjerg zou vertrekken om suikerbieten te laden voor Hamburg. |