VC 250811
Vlissingen, 24 augustus. Gistermiddag werd met goed gevolg het stoomschip PALEMBANG, in aanbouw voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam, van de werf van de scheepsbouwmeesters Bonn & Mees aldaar te water gelaten.
Het schip heeft een lengte van 430 Eng. voeten, een breedte van 54 ft en een holte van 37 ft tot het bovendek. Het heeft drie doorlopende stalen dekken, waarvan het bovenste met teakhout is bekleed. De kajuit bevindt zich in de grote dekhut in de midscheeps, waarop de kapiteinskamer met brug en daarboven de kaartenkamer met tweede commando brug zijn gebouwd. In de zijden, midscheeps achter de dekhut, bevinden zich de hutten voor officieren en machinisten. Het logies voor de matrozen en stokers enz. bevinden zich in het voorschip onder het bovendek. Het schip wordt getuigd met twee stalen paalmasten, die elk van drie laadbomen zijn voorzien, terwijl er nog 6 laadmasten aan boord worden geplaatst met laadbomen waarvan er 1 wordt ingericht tot het lichten van zware stukken. Op het schip worden nog geplaatst: ankerspil, 13 stoomlieren en 2 kaapstanders. Verder wordt het schip voorzien van een brandblusmachine, van elektrisch licht, enz.
De machines worden vervaardigd door de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen. Het schip en machines worden geclassificeerd in de hoogste klasse van Bureau Veritas.
VCO 151111
Vlissingen, 14 november. Hedenmorgen vertrok van hier het vrachtstoomschip PALEMBANG, gebouwd aan de werf van de firma Bonn & Mees te Rotterdam voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd en aan de werf “De Schelde” voorzien van werktuigen en ketels, naar Rotterdam voor het houden van de proeftocht.
VCO 161111
Vlissingen, 15 november. Bij de gisteren op de Noordzee gehouden proeftocht met het stoomschip PALEMBANG, gebouwd bij de firma Bonn & Mees, met machines en ketels van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde”, werd ruimschoots aan de eisen voldaan. Het schip is onmiddellijk doorgestoomd naar Rotterdam om in de dienst van de Rotterdamsche Lloyd te worden opgenomen.