1967-04-05: |
Tijdens een reis van New Orleans naar Puerto Barrios op de Mississippi in aanvaring gekomen met een barge. Aan de grond gezet op 20 mijl van New Orleans. Vlotgebracht en gerepareerd.
NvhN 11-07-1967: Nederlandse werven vier maal goedkoper dan Amerikaanse. Na een sleepreis van bijna vier weken arriveerde in Harlingen de 2300 dw ton metende Duitse vrachtvaarder Tantzen, die enige maanden geleden op de Mississippi nabij New Orleans een aanvaring had met een Amerikaans vrachtschip. Het vaartuig zonk en verdween geheel onder water. Nadat het schip gelicht was en het lek gedicht, bleken de werven in Amerika vier keer duurder te zijn dan de Nederlandse werven. Het zou een enorm kapitaal gaan kosten het schip in de VS te herstellen. De Duitse rederij besloot daarom het vaartuig in Harlingen bij scheepswerf Welgelegen weer vaarklaar te laten maken. Ondanks de sleepreis is men nog veel goedkoper uit. Het schip werd van New Orleans gesleept door de Clyde van Smit en Co te Rotterdam, later overgenomen door de Tasmanzee, eveneens van Smit en Co en daarna overgedragen aan de Engelse zeesleper Neptunia, waarmee Smit en Co samenwerkt. De Neptunia bracht het 76 meter lange schip naar de rede van Terschelling. Daar werd de Duitser overgenomen door 3 sleepboten, de Lion van rederij Doeksen te West-Terschelling en de Martje I en II van rederij Tuinman uit Harlingen, welke het schip over de Waddenzee naar Harlingen brachten.
De Tijd De Maasbode 11-07-1967: In Amerika gezonken schip werd naar ons land gesleept. Leeuwarden. 11 juli— Achter een sleepboot is maandag in de Harlinger haven het 2300 dw ton metende Duitte vrachtschip Tantzen gearriveerd. Het schip was enkele weken geleden op de Mississippi in de buurt van New Orleans gezonken, na een aanvaring met een Amerikaan. De rederij, gevestigd te Elsfleth, liet het vaartuig lichten en gaf vervolgens de sleepdienst L. Smith en Co opdracht het provisorisch gedichte schip voor reparatie naar de scheepswerf Welgelegen te Harlingen te brengen. Deze nogal omslachtige en dure methode vond de rederij nodig, omdat reparatie in Nederland vier keer zo goedkoop is als in de Verenigde Staten. Ondanks de lange sleepreis komt de Duitse rederij nu veel voordeliger uit.
Leeuwarder courant 21-07-1967: Opdracht voor de Harlingers. Schepen met grote tonnages op helling van werf "Welgelegen". Op de scheepswerf „Welgelegen" in Harlingen torenen ter weerszijden van de Harlinger coaster Jonan een paar flinke zeeschepen boven de omgeving uit. Het zijn de Geertje Buisman uit Zwartsluis, eigendom van „Buisman. G.S." en de Tantzen uit Elsfleth bij Bremen. Het eerste schip meet 3000 ton dead weight, het tweede 2400 ton d.w. Naar tonnenmaat gemeten is de Geertje Buisman het grootste schip, dat ooit op de werf op de helling is gezet. Tot dusver was het grootste karwei een schip van zon 2600 ton d.w.
De Geertje, die 81 meter lang en 12,50 meter breed is, en de Tantzen, die als maten 76 en 12 meter heeft, konden de werf bereiken, evenals andere grote schepen dank zij de indertijd doorgevoerde vergroting van de doorvaart van de Zuiderhaven van 9.85 op 16 meter. Dit werpt vruchten at Voor het gehele Noorden zijn deze schepen op een werf wel heel grote. De Geertje krijgt een vierjaarlijkse beurt. De Tantzen, die na een aanvaring bij New Orleans op de Missisippi in Amerika gekapseisd en gezonken was, moet heel wat meer ondergaan. De totale betimmering is er uit en wordt vernieuwd. Zo ook de hele electrische installatie. Bovendien moet allerlei andere schade worden hersteld. De machinekamer gaat finaal uit elkaar en wordt „overhaald." Eind augustus moet alles klaar zijn, zo vertelde de directeur, ir. R. H. Bosman, ons. V oor wat de betimmering betreft wordt or nauw samengewerkt met de werf van Amels in Makkum. Er is een tendens om bij dergelijke karweien het werk samen te doen, mede ter versteviging van de concurrentiepositie. De Tantzen is, tijdens een sleepreis van zo'n 24 dagen, naar Harlingen gebracht, omdat „Welgelegen" gunstiger in prijs zat dan Amerikaanse, Duitse en andere Nederlandse werven, die het schip graag onder handen zouden hebben willen nemen.
Leeuwarder couran 25-07-1967t: Brand aan boord ms „Tantzen" op werf Harlingen. Aan boord van het zich voor reparatie in Harlingen bevindende Duitse ms „Tantzen" is gistermiddag brand uitgebroken in de machinekamer. De brand is vermoedelijk ontstaan, doordat vonken van een snijbrander. waarmee arbeiders op de werf „Welgelegen" enkele bouten aan dek losbrandden, in een laagje olie op de vloer van de machinekamer terechtkwamen, waardoor de olie vlam vatte. Twee monteurs, de heren A. Hoogerhuis uit Harlingen en J. van den Berg uit Kootstertille, wisten zich te redden. De „Tantzen" was kort geleden voor reparatie op de werf aangekomen. Het schip was eerder dit jaar bij een vaart op de Mississippi in het zuiden van de Verenigde Staten zwaar beschadigd bij een aanvaring. Raparatie ter plaatse was te duur, zodat men besloot naar Nederland te varen. De brandweer van Harlingen heeft samen met de bedrijfsbrandweer vier uur lang tegen het vuur gestreden. Gevreesd wordt dat de 1000 pk motor die roodgloeiend stond, schade heeft opgelopen.
Friese koerier 25-07-967: Rook boven Harlingen Felle brand op ongeluksschip. Harlingen— Grote rookwolken stegen gistermiddag om kwart voor twee op, uit de ca. 3.000 ton metende vrachtvaarder Tantzen van rederij Tantzen, Elsfleth, welke op de werf Welgelegen te Harlingen is drooggezet voor algehele reparatie. Door het afbranden van een paar bouten op het dek kwamen vonken in de machinekamer terecht, die ogenblikkelijk in lichterlaaie werd gezet, doordat de olie onder de machine vlam vatte. Twee monteurs van het bedrijf, A. Hogerhuis uit Harlingen en J. v. d. Berg uit Kootstertille, die in de machinekamer aan het werk waren, konden zich door te vluchten ternauwernood in veiligheid stellen. De koolzuursneeuwinstallatie van het schip werd in werking gezet, maar door de vele openingen in het vaartuig had dit geen resultaat. De bedrijfsbrandweer en de Harlinger brandweer, die met twee wagens was uitgerukt, wisten na een uur de brand te bedwingen. Eerst wakkerde het vuur nog aan doordat de olie op het water ging drijven en zich door de machinekamer verspreidde. De 1600 pk motor werd rood gloeiend en moet waarschijnlijk als verloren worden beschouwd. Er werd met hoge- en lagedrukspuiten gewerkt. Een ijzeren tussenschot werd door de hitte verwrongen. Zoals gemeld zonk de Tantzen in het begin van dit jaar na een aanvaring met een Amerikaans vrachtschip nabij New Orleans op de Mississippi en werd het schip door een sleepboot van Smit en Co te Rotterdam naar Harlingen gesleept.
Friese koerier 06-09-1967: Gezonken schip moest andere naam hebben. Harlingen — Het 2300 ton metende Duitse vrachtschip Tantzen, dat van de Ver. Staten naar Harlingen werd gesleept om daar door werf Welgelegen te worden gerepareerd (het schip is begin eze zomer tengevolge van een aanvaring op de Mississippi gezonken maar kon weer worden gelicht) heeft de werf alweer verlaten en ligt nu in de Nieuwe Willemshaven voor het ondergaan van het laatste herstelwerk. De naam is inmiddels veranderd in Antares I. Volgens de bemanning is dit gedaan omdat volgens een oud zeemansbijgeloof een schip, dat eenmaal gezonken is geweest, nimmer weer onder de zelfde naam mag gaan varen om geen rampspoeden tegemoet te gaan. Maar het blijft natuurlijk mogelijk, dat de rederij Tantzen te Elsfleth er andere, en meer zakelijke redenen voor heeft gehad. |