Inloggen
PRINSES JULIANA - ID 5336


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Nat. Official Number: 7445 GRON 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 472
Launch Date: 1910-04-01
Delivery Date: 1910-06-10
Technical Data

Engine Manufacturer: E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 205
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 10 1/4 & 19 5/8-13
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 190.32 Gross tonnage
Net Tonnage: 98.96 Net tonnage
Deadweight: 220.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 35.06 Meters Registered
Beam: 6.18 Meters Registered
Depth: 2.52 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-06-10 PRINSES JULIANA
Manager: Rederij Albers & Bul (Jacob Albers & Pieter Bul), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Albers & Bul (Jacob Albers & Pieter Bul), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQNW

Date/Name Ship 1911-05-27 PRINSES JULIANA
Manager: Pieter Bul, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Bul, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQNW
Additional info: Totaal aankoopbedrag HFl. 36,000,--

Date/Name Ship 1913-01-00 ANNA
Manager: A.P. Golovin, Archangel (Arkhangelsk), Russia
Eigenaar: A.P. Golovin, Archangel (Arkhangelsk), Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / Russia

Date/Name Ship 1916-00-00 ANNA
Manager: Upravlenie Rabot Po Postroyke Murmanskoy Zheleznoy Dorogi, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Eigenaar: Upravlenie Rabot Po Postroyke Murmanskoy Zheleznoy Dorogi, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / USSR

Date/Name Ship 1919-00-00 ANNA
Manager: U.S.S.R.-Marine, Ob'-Yenisey Detachment (Hydrografische Dienst), Archangel (Arkhangelsk), USSR
Eigenaar: U.S.S.R.-Marine, Ob'-Yenisey Detachment (Hydrografische Dienst), Archangel (Arkhangelsk), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / USSR

Date/Name Ship 1925-00-00 NEUPOKOYEV
Manager: U.S.S.R.-Marine, Ob'-Yenisey Detachment (Hydrografische Dienst), Archangel (Arkhangelsk), USSR
Eigenaar: U.S.S.R.-Marine, Ob'-Yenisey Detachment (Hydrografische Dienst), Archangel (Arkhangelsk), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / USSR

Date/Name Ship 1932-00-00 KHRONOMETR
Manager: U.S.S.R.-Marine, Ob'-Yenisey Detachment (Hydrografische Dienst), Archangel (Arkhangelsk), USSR
Eigenaar: U.S.S.R.-Marine, Ob'-Yenisey Detachment (Hydrografische Dienst), Archangel (Arkhangelsk), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / USSR

Date/Name Ship 1933-00-00 KHRONOMETR
Manager: Glavnoe Upravlenie Severnogo Morskogo Puti, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Eigenaar: Glavnoe Upravlenie Severnogo Morskogo Puti, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / USSR

Ship Events Data

1910-06-10: Dagregister deel 18 nummer 741, den tienden Juni 1900 en tien. Bouwacte. De firma E.J. Smit en Zoon te Hoogezand verklaar in dezen jare op hare werf te Hoogezand te hebben volbouwd en nieuw te water te hebben gelaten een schroefstoomschip genaamd “Prinses Juliana” in eigendom toekomende aan de heeren Jacob Albers en Pieter Bul, beide wonende te Groningen en bevaren zullende worden door den heer Albers voornoemd. Het schip is volgens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter Pieters in dato 27 mei 1900 en tien gemeten op eene lengte van 35.06 meter op eene breedte van 6.18 meter en op eene holte van 2.52 meter waarvoor het is geijkt op een bruto inhoud van 190.32 tonnen van 2.83 kubieke meter en op een netto inhoud van 98.96 tonnen van 2.83 kubieke meter. Hoogezand, 8 Juni 1900 en tien. E.J. Smit en Zoon. In de kantlijn staat bijgeschreven 7445 en Blijkens verklaring alhier overgeschreven 17 Januari 1913 deel 34. No 7859 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zoveel nodig hier uitgeboekt. Groningen 17 Januari 1913. De Bewaarder.
1911-11-27: Op 27 november 1911 nabij Darserord in de Oostzee gestrand. Met behulp van een Svitzer stoomer raakte het weder vlot; de bergingsstoomers "Rüger" en „Frederikshaven" brachten het 30 November 1911 zonder schade te Warnemünde binnen.

N.v.h.N. 03-07-1912. De stranding der „PRINSES JULIANA.” Gisteren heeft de Raad voor de Scheepvaart voor de tweede maal in behandeling genomen de zaak voor het stoomschip "Prinses Juliana", kapt. P. Bul, alhier, welk schip op 27 November 1911 gestrand was nabij Darserort in de Oostzee. Het was geladen met hout, bestemd voor Remsburg. Bij hevigen wind en hooge zee was het aan den grond gelopen. De reddingsboot had moeite liet schip te bereiken. Met behulp van een Svitzer stoomer raakte het weder vlot; de bergingsstoomers ""Rüger" en „Frederikshaven" brachten het 30 Nov. zonder schade te Warnemünde binnen. Na de eerste behandeling ontnam de Raad, het ongeval wijtende aan nalatigheid van den schipper, hem de bevoegdheid om gedurende een jaar als zoodanig op een Nederlandsch stoomschip te varen. Tegen deze uitspraak was de schipper in verzet gekomen. Het eerst werd de schipper nu gisteren gehoord, de eerste maal was hij niet verschenen. Hij verklaart, dat het schip aan bouw heeft gekost f 36.000,00 uitrusting f 5000,00 dus totaal f 41.000,00; er staat nu nog f 23.000,00 hypotheek op. Het had 18 Febr. 1911 averij en werd op de werf gezet. Wegens deze averij en de laatste, waarover nu de zaak handelt, werd door de assurantie pl.m. 72 pct. uitbetaald. Het schip is geclasifieeerd door de Germanische Lloyd voor de groote kustvaart. Getuige heeft dienstdiploma voor de kleine zeilvaart en dispensatie om op een stoomschip te varen. Nieuwe dispensatie is door hem aangevraagd. Aan boord waren gewoonlijk 7 man. Daar waren voorts twee kompassen, waarvan een in het stuurhuis op de commandobrug. Beide waren behoorlijk gesteld. Er was geen peil toestel aan boord. Een van de kompassen wees echter een streek miswijzend. De log aan boord was een patent-log. Voorts was daar een Oostzeekaart. De deklast was 5 voet hoog en behoorlijk vastgezet. Gekoerst werd W. t. Z. 180 mijlen; vervolgens Z. W. 29 mijlen. (De voorzitter laat den schipper die koersen op de kaart tekenen). De schipper verklaart, dat zijn zoon stuurde, na de kaart te hebben geraadplaagd. Het raadslid Bakker wijst hem er op, dat terwijl bedoeld werd bezuiden Bornholm te gaan, de koers genomen werd benoorden. Uit deze tegenstrijdigheid volgt de rest van de navigatie. De voorzitter voegt den schipper toe, dat zijn verklaringen bij zijn verzet al niet veel opheldering geven. Gevraagd wat hij nog te zeggen heeft, verklaart de schipper dat het schip slecht te sturen was, wegens slecht weer. De Voorzitter wijst den schipper nog op opvallende, dat omtrent het valsche vuur waarop hij zich beriep, niets in het journaal voorkomt. De volgende getuige is de Ie machinist Dijkema. Hij verklaart, dat hij te 2 uur 's nachts een wit vuur aan bakboord had gezien, dat op en neer ging; maar dat kon ook toe te schrijven zijn aan het slingeren van het schip. Hij kent de vuren niet uit elkaar. Zijn broer, de stoker, bevestigt die verklaring in zoover, dat hij te 12 uur en te 2 uur een vuur zag; het was niet hetzelfde. De lichtmatroos Jans Buitkamp, uit de vorige zitting niet gunstig bekend, verschijnt nu als getuige. Gevraagd om den eed af te leggen, weigert hij. „Waarom niet?" vraagt de Voorzitter. „Dat doe ik niet!" 'Onverschillig lachende ging hij heen. Aan den schipper wordt opgedragen de deviatie-tafel in te leveren en omtrent de zaak de uitspraak op later bepaald.

1912-05-30: NvhN 30-05-1912: In zake de stranding van het st. „PRINSES JULIANA", (gezagvoerder en eigenaar P. Bul, te Groningen), welk schip op 27 November op de kust van Pommeren strandde, sprak de Raad als zijn oordeel uit, dat de stranding is te wijten aan niet houden van behoorlijk bestek en aan het verzuim om, zoo vaak zulks mogelijk is, de plaats van het schip op zee te bepalen. De gezagvoerder draagt de volle verantwoordelijkheid van de stranding en de Raad vond in het gebeurde aanleiding den gezagvoerder Pieter Bul, te Groningen, te straffen, door hem gedurende den tijd van één jaar de bevoegdheid te ontnemen om als schipper op een schip te varen.
1912-12-04: Naar Groot-Brittannië verkocht maar direct doorverkocht naar Rusland. (opm: NRC 301112 meldt: Rotterdam, 29 november. Het Nederlandse stoomschip PRINSES JULIANA is door de makelaar Jacq. Pierot Jr. naar Kopenhagen herverkocht).
1916-00-00: In 1916 in dienst als hulpvaartuig bij Russische Hydrografische dienst (Upravlenie Rabot po Postroyke Murmanskoy Zheleznoy Dorogi). Thuishaven bleef Archangel. Het schip was onder de naam KHRONOMETR in 1940-45 nog in de vaart. Daarna onbekend. (Gegevens van Victor Yarovoy via Marien Lindenborn.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Prinses Juliana 1910
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Prinses Juliana 1910
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Prinses Juliana 1910
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown