Inloggen
RADJA - ID 5391


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: William Hamilton & Co. Ltd., Port Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 291
Launch Date: 1913-08-21
Delivery Date: 1913-10-31
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 5300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28 1/2, 47 & 82-54.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7503.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4704.00 Net tonnage
Deadweight: 10397.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 554000 Cubic Feet
Bale: 503000 Cubic Feet
 
Length 1: 450.5 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 55.9 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 35.6 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
10 0 0 0 0 10
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-11-00 RADJA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQWC

Ship Events Data

1918-03-21: De RADJA werd op 21 maart 1918 door de Amerikaanse regering in een USA-haven ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen, doch kort daarna vrijgegeven zonder onder Amerikaanse vlag te zijn geweest.
1927-02-09: Op 09.02.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 250 Z AMST 1927
1933-06-00: Final Fate:
De RADJA werd in april 1933 voor GBP 12.400 voor sloop verkocht aan de firma Miyachi te Osaka (Japan) met oplevering in Japan. Zij arriveerde op 23 juni 1933 op haar laatste reis te Osaka aan de sloperswerf.

Gezagvoerders

Familiegegevens

Hendrik Arend Gjalt werd geboren op 30.04.1873 te Harlingen als z.v. Jacobus Wilhelmus Schippers en Catharina Margaretha van der Meer. 

Hendrik Arend Gjalt (27) trouwde op 26.06.1900 te Harlingen met Trijntje Akkerboom (22) – geb. 19.07.1877 te Harlingen – d.v. Cornelis Akkerboom en Jacoba Bleeker. 

Trijntje Akkerboom overleed op 09.11.1958 te Bussum.

Hendrik Arend Gjalt (51) trouwde op 24.03.1925 te ‘s-Gravenhage met Elisabeth Anna Geertruida Parker (47) – geb. 03.12.1877 te Amsterdam – d.v. John Williams Parker en Maria ter Haar Romenij.  

Elisabeth Anna Geertruida Parker overleed op 30.08.1963 te ’s-Gravenhage (86).

Hendrik Arend Gjalt overleed op 23.04.1960 te ’s-Gravenhage (86). 

 

Kinderen

-    Jacobus Wilhelmus – geb. 16.09.1901 te A’dam.

-    Cornelis  - geb. 13-05-1907 te Haarlem

 

Opleiding

Hendrik Arend Gjalt werd op 06.08.1888 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 16.07.1891 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA, kapt. Turfboer, naar Java en maakte 2 reizen met dit schip. Hij werd op 23.03.1892 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES MARIE, kapt. Hubert, naar Java. Op 15.07.1892 terug van de reis.  

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart op 20 september 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in november 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in april 1895 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in november 1898 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Kwam in dienst bij de S.M.N. als stuurmansleerling in juli 1891 a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA.

 

*   1913 – van het s.s. RADJA 

*   1915 – van het s.s. SUMATRA

*   1915 – van het s.s. RADJA

*   1917 – van het s.s. CELEBES

*   1917 – van het s.s. ROEPAT

*   1920 – van het s.s. BATJAN

*   1920 – van het s.s. KARIMOEN

*   1921 – van het s.s. RONDO

*   1922 – van het pass.schip GROTIUS   

*   1925 – van het s.s. PRINSES JULIANA

*   1927 – van het s.s. P.C. HOOFT

Ging in juli 1928 met pensioen.

 

Overige bijzonderheden

 

1896 – Lid van het Zeemanscollege Zeemans-Voorzorg te Harlingen – vlagnummer 979.

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

NRC 180124

Gezagvoerder s.s. GROTIUS – H.A.G. Schippers – 19 jan. Amsterdam – Batavia

 

Zie verslag van de RvdS 1914 – nr. 50 – Machine schade van het ss RADJA op 01/06.12.1913.

 

Alg. Handelsblad 20-06-1928

De laatste reis. Kapitein Schippers van de P.C. Hooft.

Volgens de afvaartlijst moet het motorschip van de Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" „P. C. Hooft" Vrijdag a.s. te Genua aankomen, om dan een week later hier ter stede te arriveren. Wij zouden van dit feit niet op deze wijze melding maken, ware het niet dat dit de laatste reis is welke de kapitein, de heer H. A. G. Schippers, maakt in dienst van zijn maatschappij, in dienst der zee eigenlijk, want als hij in Nederland zal zijn teruggekeerd, trekt hij zich terug uit de kamp tegen wind en golven en zoekt een rustiger bestaan aan de wal. De volgende maand zal het 37 jaren geleden zijn, dat de heer Schippers zijn loopbaan als zeeman begon. Achtereenvolgens heeft de heer Schippers in die jaren op bijna alle schepen van de „Nederland" gevaren. Wij memoreren de „Prinses Wilhelmina", de „Prinses Marie", de „Prinses Sophie", de „Burgemeester den Tex", de „Prins van Oranje", de „Voorwaarts", de „Madoera", de „Prins Hendrik", en uit de nieuwere tijd de „Koning Willem III", de „Rembrandt", van dit schip werd de heer Schippers tijdelijk als gezagvoerder overgeplaatst op de „Ambon", en daarna eerste officier op de „Vondel". Hierna volgde zijn benoeming tot kapitein van de „Koningin Regentes". Waarna hij later gezagvoerder werd van vrachtschepen als de „Sumatra", de „Radja", de „Roepat", de „Rondo", de „Batjan", en mailschepen als de „Grotius", de „Prinses Juliana", en ten slotte de „P. C. Hooft". Kapitein Schippers is een der weinigen die altijd gelukkig heeft gevaren, zoals dit onder zeelui heet. Zelfs in oorlogstijd bleven de schepen, die onder zijn commando stonden, bewaard voor ernstige rampen, al heeft hij uiteraard wel menig hachelijk en onaangenaam ogenblik medegemaakt. Het „Soer. Hdlsbl." had een langdurig onderhoud met de ronde zeeman en wij sluiten ons aan bij de wens, dat de heer Schippers „nog vele jaren aan den wal moge genieten van een welverdiende rust".

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 3e stuurman Groote Stoomvaart A heeft toegekend aan H.A.G.Schippers. En de kwalificatie B werd toegekend in de zitting van november 1892.

In het tijdschrift De Zee Jg. 1895, p.235 staan uitslagen van de examens van stuurlieden ter koopvaardij. Het diploma 2e stuurman Groote Zeilvaart A werd uitgereikt aan H.A.G.Schippers.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “ Zeemanshoop” met vlagnummer 979.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       979                      1914-1915    stoomsch.      Radja                               Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1916          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1917          stoomsch.      Roepat                            Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1918          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Schippers, Hendrik Arend Gjalt

Familiegegevens

Hendrik Arend Gjalt werd geboren op 30.04.1873 te Harlingen als z.v. Jacobus Wilhelmus Schippers en Catharina Margaretha van der Meer. 

Hendrik Arend Gjalt (27) trouwde op 26.06.1900 te Harlingen met Trijntje Akkerboom (22) – geb. 19.07.1877 te Harlingen – d.v. Cornelis Akkerboom en Jacoba Bleeker. 

Trijntje Akkerboom overleed op 09.11.1958 te Bussum.

Hendrik Arend Gjalt (51) trouwde op 24.03.1925 te ‘s-Gravenhage met Elisabeth Anna Geertruida Parker (47) – geb. 03.12.1877 te Amsterdam – d.v. John Williams Parker en Maria ter Haar Romenij.  

Elisabeth Anna Geertruida Parker overleed op 30.08.1963 te ’s-Gravenhage (86).

Hendrik Arend Gjalt overleed op 23.04.1960 te ’s-Gravenhage (86). 

 

Kinderen

-    Jacobus Wilhelmus – geb. 16.09.1901 te A’dam.

-    Cornelis  - geb. 13-05-1907 te Haarlem

 

Opleiding

Hendrik Arend Gjalt werd op 06.08.1888 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 16.07.1891 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA, kapt. Turfboer, naar Java en maakte 2 reizen met dit schip. Hij werd op 23.03.1892 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES MARIE, kapt. Hubert, naar Java. Op 15.07.1892 terug van de reis.  

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart op 20 september 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in november 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in april 1895 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in november 1898 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Kwam in dienst bij de S.M.N. als stuurmansleerling in juli 1891 a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA.

 

*   1913 – van het s.s. RADJA 

*   1915 – van het s.s. SUMATRA

*   1915 – van het s.s. RADJA

*   1917 – van het s.s. CELEBES

*   1917 – van het s.s. ROEPAT

*   1920 – van het s.s. BATJAN

*   1920 – van het s.s. KARIMOEN

*   1921 – van het s.s. RONDO

*   1922 – van het pass.schip GROTIUS   

*   1925 – van het s.s. PRINSES JULIANA

*   1927 – van het s.s. P.C. HOOFT

Ging in juli 1928 met pensioen.

 

Overige bijzonderheden

 

1896 – Lid van het Zeemanscollege Zeemans-Voorzorg te Harlingen – vlagnummer 979.

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

NRC 180124

Gezagvoerder s.s. GROTIUS – H.A.G. Schippers – 19 jan. Amsterdam – Batavia

 

Zie verslag van de RvdS 1914 – nr. 50 – Machine schade van het ss RADJA op 01/06.12.1913.

 

Alg. Handelsblad 20-06-1928

De laatste reis. Kapitein Schippers van de P.C. Hooft.

Volgens de afvaartlijst moet het motorschip van de Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" „P. C. Hooft" Vrijdag a.s. te Genua aankomen, om dan een week later hier ter stede te arriveren. Wij zouden van dit feit niet op deze wijze melding maken, ware het niet dat dit de laatste reis is welke de kapitein, de heer H. A. G. Schippers, maakt in dienst van zijn maatschappij, in dienst der zee eigenlijk, want als hij in Nederland zal zijn teruggekeerd, trekt hij zich terug uit de kamp tegen wind en golven en zoekt een rustiger bestaan aan de wal. De volgende maand zal het 37 jaren geleden zijn, dat de heer Schippers zijn loopbaan als zeeman begon. Achtereenvolgens heeft de heer Schippers in die jaren op bijna alle schepen van de „Nederland" gevaren. Wij memoreren de „Prinses Wilhelmina", de „Prinses Marie", de „Prinses Sophie", de „Burgemeester den Tex", de „Prins van Oranje", de „Voorwaarts", de „Madoera", de „Prins Hendrik", en uit de nieuwere tijd de „Koning Willem III", de „Rembrandt", van dit schip werd de heer Schippers tijdelijk als gezagvoerder overgeplaatst op de „Ambon", en daarna eerste officier op de „Vondel". Hierna volgde zijn benoeming tot kapitein van de „Koningin Regentes". Waarna hij later gezagvoerder werd van vrachtschepen als de „Sumatra", de „Radja", de „Roepat", de „Rondo", de „Batjan", en mailschepen als de „Grotius", de „Prinses Juliana", en ten slotte de „P. C. Hooft". Kapitein Schippers is een der weinigen die altijd gelukkig heeft gevaren, zoals dit onder zeelui heet. Zelfs in oorlogstijd bleven de schepen, die onder zijn commando stonden, bewaard voor ernstige rampen, al heeft hij uiteraard wel menig hachelijk en onaangenaam ogenblik medegemaakt. Het „Soer. Hdlsbl." had een langdurig onderhoud met de ronde zeeman en wij sluiten ons aan bij de wens, dat de heer Schippers „nog vele jaren aan den wal moge genieten van een welverdiende rust".

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 3e stuurman Groote Stoomvaart A heeft toegekend aan H.A.G.Schippers. En de kwalificatie B werd toegekend in de zitting van november 1892.

In het tijdschrift De Zee Jg. 1895, p.235 staan uitslagen van de examens van stuurlieden ter koopvaardij. Het diploma 2e stuurman Groote Zeilvaart A werd uitgereikt aan H.A.G.Schippers.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “ Zeemanshoop” met vlagnummer 979.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       979                      1914-1915    stoomsch.      Radja                               Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1916          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1917          stoomsch.      Roepat                            Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1918          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1915
Kapitein: Schippers, Hendrik Arend Gjalt

Afbeeldingen


Omschrijving: RADJA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: RADJA
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: RADJA
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: RADJA
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: RADJA
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: RADJA in de Golf van Aden juli 1923
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Slijboom
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

NRC 270813
Londen, 26 augustus. Op de 21e dezer werd het voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam in aanbouw zijnde stoomschip RADJA te Port Glasgow te water gelaten. Dit voor transport van pelgrims en vrachtgoederen naar Oost Indië bestemde stoomschip heeft de volgende hoofdafmetingen: lang 470, breed 56, en hol tot het schutdek 38 voet 3 duim. Voor de pelgrims zijn bijzondere inrichtingen gemaakt. Alle dekken zijn van teakhout en het hele stoomschip wordt elektrisch verlicht. De RADJA is van een draadloos telegraaftoestel voorzien, heeft Welin patent davids, ingericht voor reddingboten met dubbele banken. Nadat het stoomschip te water was gelaten, is het naar Glasgow gesleept, waar de machines en ketels bestaande uit een stel triple-expansie machines en 6 aan 1 zijde stookbare ketels zullen worden gesteld en geplaatst. De snelheid van het schip zal 13½ knoop bedragen.

NRC 031113
Rotterdam, 3 november. Het te Port Glasgow gebouwde stoomschip RADJA, bestemd voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland is 31 oktober van Glasgow vertrokken, ondertussen de proeftocht makende.

NRC 071113
IJmuiden, 6 november. Het nieuwe vrachtschip RADJA van de Stoomvaart Mij. Nederland, dat reeds onderweg van Glasgow met tegenspoed te kampen had, kwam hedenavond te IJmuiden aan, onmiddellijk na het binnenkomen binnen de pieren werden de toplichten gedoofd en de 2 rode sleeplichten gehesen. Met behulp van de sleepboten ACHILLES vόόr en CYCLOOP achter, werd het lege gevaarte verder binnengesleept, doch de sleepboten konden niet verhinderen dat het voor het binnenkomen van de grote schutsluis recht op de noordelijke remming liep, die daardoor ontzet en zeer ernstig beschadigd werd. Met zeer grote moeite kon het stoomschip daarop binnen de sluis gebracht worden. Sleepboten zullen de RADJA naar Amsterdam slepen. Men meldt ons nader: De RADJA is na geschut te zijn, vastgemaakt en wordt morgenochtend door 4 sleepboten naar Amsterdam gesleept.

NRC 071113
IJmuiden, 7 november. De schade door het stoomschip RADJA aan de remstoel van de grote sluis toegebracht, is begroot op NLG 2.000.

NRC 181113
Rotterdam, 17 november. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Southampton is het van Amsterdam naar Batavia bestemde Nederlandse stoomschip RADJA met defecte machine daar aangekomen.

NRC 221113
Rotterdam, 21 november. Het stoomschip RADJA van Amsterdam naar Java, dat 17 november met defecte machine te Southampton aankwam zette heden na reparatie de reis voort.

NRC 041213
Rotterdam 4 december. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Port Saïd heeft het aldaar aangekomen Nederlandse stoomschip RADJA, van Amsterdam naar Batavia bestemd, een defecte machine. De voorlopige reparaties werden aldaar gedaan, waardoor een oponthoud van drie dagen werd veroorzaakt.

 

NRC 101213
Rotterdam, 9 december. Het stoomschip RADJA, 2/3 december op reis van Amsterdam naar Java met defecte machine te Port Said aangekomen, heeft gerepareerd en is heden van Suez vertrokken ter voortzetting van de reis.