Inloggen
REMARK - ID 5447


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5089295
Nat. Official Number: 1767 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 647
Launch Date: 1936-11-07
Delivery Date: 1937-01-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RV6M345 (280x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 391.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 196.00 Net tonnage
Deadweight: 462.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 45.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.50 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-05-1940
Type: Rebuilt
Omschrijving: Het schip werd in mei 1940 bij scheepswerf “De Merwede“ verbouwd tot koelschip voor het lucratieve vervoer van boter naar Engeland. Toen de oorlog uitbrak was de verbouwing net gereed en hoewel A. Veder het schip in de Biesbosh verstopte werd het in juli 1941 toch door de Duitsers in beslag genomen. In 1945 terug aan voormalige eigenaar en tot de verkoop in 1950 ingezet als koelschip, het schip maakte enige reizen naar IJsland voor de H,S.M. voor het vervoer van bevroren vis.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-01-02 REMARK
Manager: Jacob Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGZU

N.V. Maatschappij Zeetransport, ( Oranje Lijn ), Rotterdam.

(Anthony Veder& Co.)
Opgericht : 16 juli 1937.
Geliquideerd : 31 december 1970.


In 1937 werd door Anthony Veder de N.V. Maatschappij Zeetransport N.V. opgericht en werden er twee schepen van  jaar oud van het Noorse Olsen & Ugelstad overgenomen. O.& U. waren de eerste pioniers in de trade van Europa naar en op The Great Lakes gedurende de zomermaanden. Met dien verstande dat zij een bestaande rederij overgenomen hadden die deze trade reeds uitvoerde.
Er volgde een samenwerking met O.& U. die de dienst op Noord Amerika onder de naam Fjell Line uitoefende.
In de zomer van 1937 was de “Prins Maurits” het eerste Nederlandse schip dat Chicago bereikte.
Gedurende winter voer de O.L. naar Halifax, Nova Scotia en St. John, New Brunswick. Ook werden de schepen gedurende de winter voor de citrusvaart van Spanje en of de Levant naar Noord Europa ingezet. Dit vond plaats onder de naam Oranje Fruit Express Service.
In 1938 werd een nieuwbouw order van twee schepen voor rekening van O.& U. overgenomen en na de bouw aan de vloot van de O.L. toegevoegd.
In 1938 werd de naam Oranje Lijn voor het eerst geïntroduceerd wat meer in lijn met het naamgeving systeem was.
Ook in 1938 werd een order voor een Ocean Laker met dieselmotor aandrijving besteld, welke in 1939 in de vaart kwam.

Op 10 mei 1940 bestond de vloot uit 4 stoom aangedreven Ocean Lakers, één diesel aangedreven Ocean Laker en één coaster die als reefer / feeder in de vaart op London ingelegd zou worden. Deze coaster zou door de bezetter geconfisqueerd worden, maar keerde na de W.O.II weer terug bij de Oranje Lijn.

Gedurende de W.O.II verloor de Oranje Lijn drie van haar zes schepen. Twee in 1941 en één in 1943.

Met het uitbreken van de oorlog had Anthony Veder een nieuwbouworder voor 3 schepen bij werf  De Merwede uitstaan.
Eén schip, (“Prins Willem IV”), kwam gedurende de oorlog in Duitse handen en werd door de Kriegsmarine ingezet. Na de oorlog werd het schip in Duitsland teruggevonden , terug naar Rotterdam gesleept en bij werf  De Merwede hersteld en in zomer 1946 aan de vloot toegevoegd.
Eén schip, (“Prins Willem V”), werd half afgebouwd t.h.v. Maassluis in de Nieuwe Waterweg door de bezetter als blokschip afgezonken. Ze werd na de oorlog met erg veel moeite boven water gehaald en in de Waalhaven in dok gezet voor verdere inspectie. Hierna ging ze terug naar werf  De Merwede en werd volledig hersteld en afgebouwd om in 1949 aan de vloot toegevoegd te worden.
Het 3e schip + motor lagen nog in onderdelen en werden geconserveerd verstopt. Na de oorlog kwam dit schip, de “Prins   Alexander”, in 1947 als eerste 4.000 tonner in de vloot van de Oranje Lijn in de vaart.

Vermeldenswaardig is dat het eerste Nederlandse schip dat in het kader van het Marshall hulpplan met een volle bak tarwe op 8 mei 1948  in Amsterdam aankwam, de “Prins Willem II” was.
(De “Noordam” van de H.A.L. arriveerde 2 weken eerder, 26 april 1948, in Rotterdam met o.a. 4.000 ton tarwe en was daarmee het 1e schip met Marshall hulpgoederen dat in Nederland aan kwam).
De “Prins Willem II” was echter volledig met tarwe afgeladen, terwijl de “Noordam” ook andere lading had zoals machinerieën.

In 1949 werd de naam van de rederij officieel veranderd in Oranje Lijn (Maatschappij Zeetransport N.V.).

M.i.v. april 1956 ging de Oranje Lijn samenwerken met Olsen & Ugelstad’s Fjell Line onder naam Fjell Oranje Lijn.
De pool verdeling was als volgt; 52,2% bij de Fjell Line en 47,8% bij de Oranje Lijn.

Op 7 juli 1958 kocht de K.P.M. alle aandelen van de N.V. Mij. Zeetransport / Oranje Lijn en dochter Stuwadoorsmaatschappij Terminal te Rotterdam. Het overname bedrag was  fl.43 miljoen.
Deze datum is in de onderstaande lijsten ook aangehouden om de naamsverandering in Oranje Lijn (Mij. Zeetransport N.V.),
in te voeren.

Per 15 oktober 1959 nam de H.A.L. voor fl. 15½ miljoen een 50% belang in de O.L. over van de K.P.M.
De aandelen verhouding was nu; 50% K.P.M. en 50% H.A.L.
Dit voorkwam dat de H.A.L. met hun 6 nieuw gebouwde K-dyk klasse ook naar The Great Lakes ging varen. Zo werden deze schepen in diensten naar de Gulf ports aan de East Coast van de U.S.A. ingelegd.

In het najaar van 1959 werden twee van de vier jongste Ocean Lakers bij Boele - Bolnes verlengd. In het voorjaar van 1960
volgden de twee andere Ocean Lakers. Dit i.v.m. de opening van de St. Lawrence Seaway, waar grotere schepen, die ca. 9.000 ton meette en een diepgang van maximaal 8,00 m hadden, de sluizen konden passeren dan de kleine sluizen in het oude bestaande Welland Ship Canal.
De schepen werden in de volgende volgorde verlengd:

1e = “Prins Willem George Frederik”,maart -’59 opgeleverd, (3 febr.’59 uit elkaar getrokken).
2e =“Prins Willem V”,            maart -’59 opgeleverd.
3e =“Prins Willem II”,                         begin -’60 verlengd.
4e =“Prins Casimir”,                         maart -’60 verlengd.

De verlenging bedroeg; 14,05 m. waardoor de loa. van 78,69 m. naar 92,74 m. ging.
               en de ltll. van 75,89 m. naar 89,95 m. ging.

Als gevolg van tegenvallende resultaten volgde in 1964 een reorganisatie. De 3 passagiersschepen werden verkocht waarvan de “Prinses Margriet” door de H.A.L. overgenomen werd als vervanging van de voor de sloop verkochte “Westerdam” die in de Rotterdam - New York dienst v.v. voer.( Dit heette in praktijk “het pontje op New York”).

Medio 1965 veranderden de schoorsteen en vlag kleuren. Dit werd uitgevoerd gedurende reparaties en dokkingen.
De blauwe ruit met de witte letters A.V. werden vervangen door de gestileerde blauwe letters O en L. de schoorsteen bleef zacht geel en de vlag bleef oranje. Het z.g. witte boord, (de verschansing), en klapmuts op de bak verdwenen om plaats te maken voor een egaal grijze romp kleur, hetgeen het aanzicht van de schepen wel wat saaier maakte……...

In 1966 fuseerde de K.P.M. met de K.J.C.P.L. en kwamen het 50% aandelenpakket van de K.P.M. in handen van de K.J.C.P.L.

In 1966 werden 3 tweedehands schepen aan de vloot toegevoegd.
Als 1e werd een Noors schip van Olsen & Ugelstad aan de vloot van de Oranje Lijn toegevoegd.
Er werden 2 schepen uit de K.P.M. vloot overgeheveld naar de Oranje lijn en verbouwd voor hun nieuwe vaartgebied over de Noord Atlantic.
De 3e en laatste K.P.M.er werd in 22 januari 1967 aan de O.L. overgedragen.

Op 30 augustus 1967 overleed Anthony Veder, de pionier en oprichter van de N.V. Mij. Zeetransport, (Oranje Lijn).

In 1968 werd  het beheer van de O.L. inclusief de nautische- en technische diensten overgeheveld naar de H.A.L.
Medio 1968 werd de Transatlantic Lakes Lines opgericht met als doel diensten naar en van The Great Lakes te exploiteren.            
De deelnemende rederijen waren: Cunard Line.
               Compagnie Générale Transatlantique.
               Fjell Line.
                Oranje Lijn.
Ook voor de lijndiensten vanuit de Middellandse Zee naar The Great Lakes werd een samenwerking verband aangegaan.
De deelnemende rederijen waren: Concordia Line Great Lakes Service.
               Fabre Line.
                Montship Capo Line
                Fjell-Oranje Lijn.
Door tegenvallende vrachtprijzen en vele havenstakingen hebben deze samenwerkingen niet de vruchten af geworpen waarop gehoopt was.

Op 1 december 1969 werd de “Prinses Emilia” als laatste schip uit de Oranje Lijn vloot naar Griekenland verkocht.
Per 1 januari 1970 werd de Oranje Lijn als rederij geliquideerd.

Per 1 januari 1970 werd het 50% belang van de K.J.C.P.L. in de O.L. door de H.A.L. overgenomen.
De Oranje Lijn werd sedert dien uitsluitend met charterschepen voortgezet. Alle nog overgebleven zeevarenden waren met ingang van 1 januari 1970 geen Oranje Lijners meer en moesten hun heil elders zoeken.
In september 1970 maakte de H.A.L. en de Cunard Line bekend dat zij zich m.i. van 31 december 1970 terug trokken uit de   Transatlantic Lakes Lines. De achterliggende gedachte was dat de A.C.L. m.i. van september ook Halifax aan ging lopen en de vaart naar The Great Lakes oninteressant geworden was. De lading ging sneller per container op de trein door Canada en de U.S.A. naar de respectievelijke eindbestemmingen dan per schip via de St. Lawrence River, St. Lawrence Seaway en The Great Lakes.
De H.A.L. was voor 20% aandeelhouder in de A.C.L., (Atlantic Container Line).

De Noorse Fjell Lijn zette de lijndienst naar de Grote Meren voort, nu  i.s.m. Fred Olsen.
 

Date/Name Ship 1940-04-27 NIEUWAAL
Manager: Anthony Veder & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1941-08-13 NIEUWAAL
Manager: Deutsches Reich, Rostock, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1942-12-22 NIEUWAAL
Manager: Wilhelm Joerk Jr., Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1945-09-28 NIEUWAAL
Manager: Anthony Veder & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1950-04-18 KALLSÖ
Manager: Fa. Gustaf Erikson, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Valborg', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OFQE

Date/Name Ship 1958-00-00 DEVINA
Manager: Anton Häggblom, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederi A/B Devina, Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OFQE

Date/Name Ship 1971-05-00 NOREEN
Manager: R. Long, E. Payne & J. Brown, Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: R. Long, E. Payne & J. Brown, Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar

Date/Name Ship 1971-07-00 NOREEN
Manager: Reindeer Shipping S.A., Estepona, Spain
Eigenaar: Reindeer Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 197?-00-00 NOREEN
Manager: M.A. Shipping Co. Ltd, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: M.A. Shipping Co. Ltd, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1975-00-00 RAMALBERT
Manager: Ramalbert Cia. Naviera, Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: Ramalbert Cia. Naviera, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5027

Ship Events Data

1936-11-09: NvhN 09-11-1936: Tewaterlating "REMARK". Van de werf van de N.V. E.J. Smit en Zn. te Westerbroek is Zaterdag met goed gevolg te water gelaten het motorschip "Remark", bouwnr. 647, in aanbouw voor kapt. Kramer te Groningen. De afmetingen zijn: lengte over den steven 42M., breedte op spant 7.70M en holte 3/4,25 M. Het is een raised quaterdektype met vollen, dubbelen bodem en is 399 bruto-register ton groot. Het schip zal worden voorzien van een direct omkeerbaren Deutz-Dieselmotor van 300 PK. Onmiddellijk daarna werd de kiel gelegd voor bouwno. 650, een 500 ton's motorcoaster.
1936-12-31: Op 31-12-1936 als REMARK, zijnde een motorvrachtschip, metende 1123.08 m3, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jacob Kramer te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1767 Z GRON 1936 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant ingang volkslogies.
1937-00-00: De naam van het schip is de naam van de eigenaar maar dan achterste voren.
1937-01-09: Schuttevaer 09-01-1937: Op de Eems vond deze week de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip “REMARK“ gebouwd op de werf van de fa. E.J. Smit & Zn. te Westerbroek onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor rekening van kapt. J. Kramer te Groningen. Het schip is van het raised quarterdek type met kruiserhek en het is voorzien van een volle dubbele bodem, die als ballastank en als oliebunker dienst doet. Het heeft een zeer groote ballastcapeciteit, zoodat het schip ondervrijwel alle omstandigheden kan varen. Midscheeps is een Mannesmann mast geplaatst met aan de voor- en de achterzijde een Mannesmann laadboom waarmede 2 ton geheschen kan worden. Voor de bediening hiervan zijn twee motorlaadlieren opgesteld, elk voorzien van een motor van 10 pk. Ook de ankerlier wordt gedreven door een motor, eveneens van het fabrikaat Deutz van 10 pk. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte tusschen de steven 42.05 m breedte op het spant 7,70 m en holte tot vrijboorddek 3 m tot het verhoogde dek 4,23 m. De D.W. capaciteit bedraagt 470 ton terwijl de inhoud netto 191 regton en brutto 396,43 ton bedraagt.
1940-03-27: Op 27 maart 1940 voor Hfl. 121.500,-- verkocht aan de N.V. Mij. Zeetransport, Directie N.V. Anthony Veder te Rotterdam. De oplevering zou bij scheepswerf 'De Merwede' in Hardinxveld plaatshebben. ‘Het schip zal daartoe van Groningen vertrekken zodra het water op het wad zo genoeg is dat het schip daar kan varen, hetgeen naar mag worden aangenomen begin der volgende week het geval zal zijn.’ (Dit, en vermoedelijk ook de verkoop, had natuurlijk alles te maken met de angst voor mijnen).
1940-05-14: Begonnen met de ombouw tot koelschip. Op 9 juli 1941 door de KMD Rotterdam gevorderd ten behoeve van de Intendantur-Wilhelmshaven (later Bremerhaven) en onder Duitse vlag gebracht. Was tijdens de oorlog in dienst als groentetransportschip in bezet gebied. In september 1945 te Hamburg teruggevonden. Op 22 september 1945 weer onder Nederlandse vlag.
1950-04-20: Het Vrije Volk 20-04-1950: Nederlands schip naar Finland verkocht. Door bemiddeling van Dammers en Van der Helde's Scheepvaart en Handelsbedrijf te Rotterdam is vandaag verkocht aan Gustav Erlkson te Marlenhamn ln Finland het 391 bruto-reg.ton metende m.s. „NIEUWAAL". Het schip was in 1936 gebouwd bij E. J. Smit en Zoon te Westerbroek en was eigendom van de Mij. Zeetransport NV Anthony Veder & Co te Rotterdam.
1978-01-31: Final Fate:
Tijdens een reis van Freetown naar Banjul met een lading kolanoten en stukgoed op het strand gelopen bij Kafantin, bij de monding van de Casamance rivier, ongeveer 35 mijl ten zuiden van Gambia rivier. Volgens de bemanning was de oorzaak het uitvallen van de hoofdmotor. In februari stond er water in de machinekamer en de lading was geplunderd. Het wrak werd geabandonneerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: REMARK vlak voor tewaterlating
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: REMARK op proefvaart
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: REMARK op proefvaart
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: REMARK te Groningen, Oosterhaven, 1937.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: NIEUWAAL
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: NIEUWAAL
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: NIEUWAAL
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: KALLSÖ boter laden in Harlingen
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: RAMALBERT
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade