DS 290606
Woensdag 27 juni is van de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij met goed gevolg te water gelaten het passagier stoomschip REMBRANDT in aanbouw voor de Stoomvaart Mij Nederland te Amsterdam.
De afmetingen zijn: lengte tusschen de loodlijnen 435’11”, breedte op buitenkant spanten 47’11”, holte tot kuildek (moulded) 29’9”. Met een diepgang van 22’6” is het laadvermogen 4200 ton. Het schip heeft vier doorgaande dekken en accommodatie 53 hutten 1e klasse en 26 hutten 2e klasse.
De voortstuwing geschiedt door een quadruple expansie stoommachine volgens het Yarrow – Tweedy Schliek systeem, gebalanceerd met cilinders met diameter van resp. 28%”, 41”, 58” en 88” bij 60” slaglengte. Het vermogen is 4000 IPK met een snelheid van 14 mijl.
De stoom van 210 lbs wordt verkregen door drie dubbele ketels. Alle stoomwerktuigen worden vervaardigd in de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel te Amsterdam.
DS 041006
Het nieuwe s.s. REMBRANDT kon maandagnacht door lage waterstand niet door de Oosterdoksluis komen, heden door 6 sleepboten in het Y getrokken en zal vanmiddag in het Koninginnedok worden gezet.
PGC 161006
Het nieuwe mailschip REMBRANDT van de Stoomvaart Maatschappij Nederland heeft gister proefgevaren. Om ongeveer 11 uur vertrok het uit de grote sluizen van IJmuiden naar zee. Aan boord bevonden zich de directeuren en commissarissen der rederij en die van de werf des Ned. Scheepsbouw Mij waarop het is gebouwd, en verder ingenieurs, hoofdbeambten en vele genodigden. De vaart werd door mooi weer en kalme zee begunstigd. Onderweg werden ankers en ankertuig beproefd en de slotsom was, dat de directie voorgelicht door haar experts haar volle tevredenheid kon betuigen. De machines ontwikkelen een vermogen van ruim 4200 I.P.K. en gaven een snelheid van 14¾ mijl. Toen de proefvaart was afgelopen, omstreeks 4 uur, werd aan de grote top de vlag der Mij Nederland gehesen, ten bewijze dat de REMBRANDT door de directie van de bouwmeester was overgenomen