DS 100306
Hedenmiddag werd om 2 uur bij de werf de Schelde te Vlissingen met goed gevolg te water gelaten het stalen schroef stoomschip RINDJANI, gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd voor haar maildienst Rotterdam – Oost Indië. De laatste beletselen werden weggenomen door de jongejuffrouw G. van Hasselt. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 460’; lengte tusschen de loodlijnen 394’0”; breedte 47’0”; holte tot het opperdek 29’9”; holte tot het brugdek 37’9”; diepgang geladen 23’0”, laadvermogen ruim 4200 ton. De 1ste klasse passagiersaccommodatie heeft 34 éénpersoonshutten en 17 tweepersoonshutten en bevindt zich midscheeps. Voor de 2e klasse passagiers zijn in het achterschip 19 hutten voor 42 personen. De stoommachine is van het triple expansie type. De diameter van de cylinders is 28½” , 48” en 83”; de slaglengte is 60”. De machine heeft een vermogen van 4200 IPK voor een dienstsnelheid van 14 mijl. Het schip beschikt over vier stoomketels met een middellijn van 13 voet; twee ketels hebben een lengte van 19 voet en twee ketels een lengte van 10½ voet.
DS 170606
Het bij de werf de Schelde te Vlissingen gebouwde stoomschip RINDJANI heeft heden met succes proef gestoomd en is vertrokken naar Rotterdam na overdracht aan de Rotterdamsche Lloyd.
NRC 190606
Vlissingen, 18 juni. Het fraaie schip RINDJANI, het derde van het type OPHIR, en het twaalfde dat de Koninklijke Maatschappij De Schelde voor de Rotterdamsche Lloyd heeft gebouwd, heeft de 18e dezer proefgestoomd. De Rotterdamsche Lloyd heeft thans vijf nieuwe schepen in de vaart en één in aanbouw. De oudste directeur, de heer D.T. Ruys, wees op het succes van de Nederlandse scheepsbouw, waardoor men niet meer in het buitenland ter markt hoefde te gaan. Tijdens de proeftocht waren er vijf Nederlandse ministers aan boord.