1966-07-01: |
NvhN 01-07-1966: Nieuwe Delfzijlster coaster ROERBORG heeft groter effectief vaargebied. Met de kustvaarder ROERBORG, die op de Eems de proefvaart maakte, heeft E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl een schip in de vaart gebracht, dat in vakkringen extra de aandacht trekt, al zou het alleen al zijn om de in het oog lopende hoekige vorm van de schoorsteen. Het meest opvallende van dit schip is de combinatie en in enkele gevallen het consequent doorvoeren van automatiseringen, proeven en bewerkingen. De rederij heeft daarbij voor ogen gestaan de gedachte, dat in de scheepvaart van nu en in de toekomst een rationalisatie bitter noodzakelijk is. Ten aanzien van de rationalisatie is op de ROERBORG een aantal voorzieningen getroffen, die op dit schip niet alle geheel tot hun recht zullen komen, maar die niettemin voor de toekomstige ontwikkeling wenselijk werden geacht. Eén van de hoofdkenmerken van deze kustvaarder is de uitbreiding van het effectieve vaargebied; enerzijds verder het binnenland in en anderzijds langer in de Oostzee. Voor de vaart in het binnenland, waar de Duitse kustvaarders de Nederlandse meer en meer verdreven hebben, is de ROERBORG ondiep, laag, lang en breed gebouwd, waarbij echter de gunstige zee-eigenschappen van het schip zo veel mogelijk behouden zijn. Om de lage kruiplijn te kunnen bereiken zijn niet alleen de beide masten, maar ook de schooorsteen en zelfs het stadaardkompas klapbaar uitgevoerd. De vrij hoge schoorsteen, die als grondvlak een trapezium heeft, dient ook als drager van onder meer radar, peiler en morselamp, die mee neergeklapt kunnen worden. Over deze schoorsteen zegt de rederij: „De vorm is meer opvallend dan fraai en symboliseert wellicht het zoeken naar nieuwe wegen in de scheepvaart". Rationalisatie. Een tweede hoofdkenmerk van het schip is de vrij ver doorgevoerde rationalisatie om daardoor ook het onderhoud en de reparaties te kunnen beperken. Onder meer is in de motorkamer veel aandacht aan de rationalisatie geschonken. De motoren kunnen door het treffen van allerlei voorzieningen minstens 10.000 draaiuren halen voordat demontage nodig is. Verwacht wordt, dat in de toekomst zeker naar een hoger aantal uren zal moeten worden gestreefd. Een andere voorziening zorgt er voor, dat langzamer kan worden gevaren zonder daarbij een hulpmotor te hoeven aanzetten. Dit wordt onder meer een voordeel geacht bij varen in de mist, omdat het bedrijf nu veel rustiger kan blijven verlopen. Ook is op dit schip veel aandacht besteed aan de beveiliging (alarmering en signalering), waarmee Wagenborg op de thans anderhalf jaar oude REESTBORG al ervaring opdeed. Opmerkelijk is ook de indeling van het aluminium stuurhuis: stuurhuis en kaartenkamer in één ruimte. De belangrijkste afmetingen van dit op de scheepswerf Appingedam gebouwde schip zijn: lengte over alles, 53,55 m; breedte 8,50 m; holte 3,15 m en diepgang (beladen), 2,78 m. Het meet 537 ton d.w. en het heeft een 325 pk motor, waarmee een snelheid (beladen) van 9 1/2 mijl/uur kan worden gehaald.
|