Inloggen
ROGA - ID 5564


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5298640
Nat. Official Number: 3488 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 268
Launch Date: 1956-11-10
Delivery Date: 1957-01-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 660
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 1804827/834 Type RVBM545 (320x450 )
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 295.00 Net tonnage
Deadweight: 925.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 40979 Cubic Feet
Bale: 38010 Cubic Feet
 
Length 1: 61.77 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.51 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-01-11 ROGA
Manager: Cornelis Albertus Jansen, Arnhem, Gelderland, Netherlands
Eigenaar: Rederij C.A. Jansen N.V., N.V. Zeevaart Maatschappij 'Hoornsche Diep' (Groningen) & Jan Niestern, scheepsbouwer (Groningen), Arnhem, Gelderland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Arnhem / Netherlands
Callsign: PHCZ
Additional info: Jansen 50%, andere 25%.

Date/Name Ship 1958-07-29 ROGA
Manager: Bohannon S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Bohannon S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HRPM

Date/Name Ship 1978-00-00 BOGA
Manager: Kapiro Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Kapiro Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5632

Ship Events Data

1956-11-10: NvhN 10-11-1956: Tewaterlating m.s. ROGA. Bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Roga dat wordt gebouwd voor rekening van de Rederij C. A. Jansen te Arnhem. De Roga (bouwnummer 268) is van het gladdektype en meet pl.m. 940 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 660 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 40 p.k. zullen worden geplaatst. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met vier laadbomen, de achtermast heeft een hijsvermogen van 3 ton en de voormast een hijsvermogen van 5 ton, hydraulische winches, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 Volt, radiotelefonie, echoloodinstalatie en richtingzoeker. De bouw geschiedt onder toezicht van Loyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 940 ton d.w. voor rekening van de Rederij C. Lenten te Loosdrecht. Dit schip zal worden uitgerust met een 500 pk motor.
1957-01-08: Als "ROGA", zijnde een motorschip, metende 1415.64 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10452 d.d. 28-12-1956, liggende te Groningen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3488 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.30 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit de lengteas en 1.43 m. uit dek.
1957-01-14: Het Vrije Volk 14-01-1957: Proefvaart ROGA. Op de Eems is de proefvaart gehouden met het kustvaartuig ROGA, gebouwd bij de N.V. Noordnederlandse Scheepswerven te Groningen, in opdracht van de heer C. A. Janssen te Arnhem. Het vaartuig, dat tot het gladdektype behoort meet 940 ton d.w. met een 660 pk Deutzmotor werd een snelheid behaald van ongeveer elf mijl. De Roga, gebouwd onder toezicht van Lloyds Register of Shipping, 100 A-l en Scheepvaartinspectie, onbeperkte vaart, zal in charter vertrekken naar Centraal Zuid-Amerika.
1980-10-24: Classed LR until 24/10/80.
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. (Het zou al in 1981 zijn gesloopt.)

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Oostmeijer, Jan
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Werf

Omschrijving: ROGA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ROGA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De ROGA op de helling bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf
Algemene informatie

 

NvhN 120157
Proefvaart m.s. ROGA.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwemotorkustvaartuig ROGA, dat bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd  gebouwd voor rekening van de rederij C.A. Jansen te Arnhem.
De ROGA (bouwno. 268) is van het gladdek type, meet plm. 940 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 62 m., lengte tussen de loodlijnen 56 m., breedte 9,30 m. en holte 4,05 m. De beladen diepgang bedraagt 3,51 m. De voortstuwing geschiedt door een 660 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 40 pk. opgesteld.
De uitrusting bestaat uit twee masten met vier laadbomen van respectievelijk 3 en 5 ton, hydraulische lieren, hydraulisch ankerlier, hydraulische kaapstand, hand- hydraulische  stuurmachine, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 volt, radiotelefonie, echoloodinstallatie en richtingzoeker. De ruiminhoud bedraagt 40.979 cft. grainspace en 38.010 cft.  Balespace. De bunkercapaciteit bedraagt 447 ton waterballast, 84 ton brandstof en 21 ton drinkwater. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A1 en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.