Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
RIJPERKERK - ID 5643
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1917
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Well deck
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
J. Frerichs & Co. A.G.
, Einswarden, Germany
Werfnummer:
268
Launch Date:
1916-00-00
Delivery Date:
1917-01-00
Technical Data
Engine Manufacturer:
J. Frerichs & Co. A.G.
, Einswarden, Germany
Motor Type:
Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders:
4
Power:
3200
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
25 2/5, 37, 53 1/2 & 78-47 1/4.
Speed in knots:
12
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
5985.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
3687.00 Net tonnage
Deadweight:
9630.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
452000 Meters
Length 1:
429.7 Feet (British) Registered
Beam:
55.0 Feet (British) Registered
Depth:
29.0 Feet (British) Registered
Ship History Data
Date/Name Ship
1917-01-00
WOLFRAM
Manager:
Hamburg-Bremer Afrika-Linie A.G.
, Bremen, Germany
Eigenaar:
Hamburg-Bremer Afrika-Linie A.G.
, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Bremen / Germany
Date/Name Ship
1919-03-00
WOLFRAM
Manager:
P. Henderson & Co.
, London, Great Britain
Eigenaar:
The Shipping Controller
, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
London / Great Britain
Date/Name Ship
1920-00-00
NETLEY ABBEY
Manager:
David Steamship Company Ltd (KNSM/VNS)
, London, Great Britain
Eigenaar:
David Steamship Company Ltd (KNSM/VNS)
, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
London / Great Britain
Date/Name Ship
1922-01-00
RIJPERKERK
Manager:
N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
The Hague / Netherlands
Date/Name Ship
1925-00-00
TARGIS
Manager:
Roland Linie A.G.
, Bremen, Germany
Eigenaar:
Roland Linie A.G.
, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Bremen / Germany
Date/Name Ship
1926-08-26
TARGIS
Manager:
Norddeutscher Lloyd A.G.
, Bremen, Germany
Eigenaar:
Norddeutscher Lloyd A.G.
, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Bremen / Germany
Ship Events Data
1919-03-27:
De WOLFRAM op januari 1917 door de bouwwerf opgeleverd, werd op 27 maart 1919 als herstelbetaling aan Engeland uitgeleverd.
1923-11-18:
Op de thuisreis van Oost-Afrika naar Amsterdam met stukgoederen , bemerkte men op 11 november 1923 ter hoogte van Sardiniƫ brand in de kolenbunkers. Toen men op 16 november op circa 10-12 mijl van Bastia (Corsica) was, werd ook vuur in ruim III geconstateerd en men besloot naar Bastia te varen, waar men om 10.30 uur s' morgens ter rede aankwam. In verband met de brand kreeg men geen toestemming binnen te lopen. Men wierp lading. De toestand aan boord werd onhoudbaar en uiteindelijk mocht men binnenlopen. Om 17.30 uur lag de RIJPERKERK aan de kade. De volgende dag stonden ook ruim II en ruim I in brand. Op 17 november 1923 te 15.00 uur arriveerde Hr. Ms. MARTEN HARPETSZOON TROMP, dat aan het blussingswerk deelnam, maar op afstand moest blijven in verband met de munitie van het pantserschip. In de namiddag van 17 november 1923 werd de RIJPERKERK door de bemanning verlaten. Om 18.30 uur schoot een Franse monitor het voorschip lek, dat om 22.00 uur zonk. De volgende morgen sloeg de brand plotseling over naar ruim IV en vervolgens ruim V. Bergingsboten uit Livorno gaven toen ook hulp. Om 9.00 uur 's morgens van 18 november 1923 was de RIJPERKERK met 30 gr. slagzij gezonken, slechts de bovenbouw stak nog boven water uit.
1924-03-03:
Reeds op 19 november begon men met het lossen van de lading, waar men vier maanden mee bezig was. Op 3 maart 1924 werd zij gelicht, maar was zo zwaar beschadigd, vooral de machine, dat het schip aan assuradeuren werd geabandonneerd.
1925-00-00:
Dezen verkochten het wrak in februari 1925 aan de Roland-Linie, die haar na herstel weer in de vaart brachten.
1930-07-19:
Final Fate:
Op reis met een lading erts, salpeter, katoen, oliekoeken, honing, koffie en wijn van Valparaiso naar Antwerpen en Hamburg is de TARGIS door een explosie in het voorschip, waardoor brand ontstond, gezonken en verloren gegaan op 18 juli 1930 in positie 33-56 NB en 50-11 WL op de Atlantische Oceaan. De brand brak uit op 17 juli 1930 in positie 33-56 NB en 50-11 WL en de TARGIS zonk op 19 juli 1930 in positie 33-54 NB en 56-45 WL
Afbeeldingen
Omschrijving:
RIJPERKERK
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
RIJPERKERK
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Zeeopname
Omschrijving:
Een persfoto van de RIJPERKERK, gezonken na de brand. december 1923
Collectie:
Onbekend
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
RIJPERKERK
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Schade
Omschrijving:
TARGIS
Collectie:
Schell, W.A
Vervaardiger:
Duncan, Alex
Terug naar het overzicht