Inloggen
SALLAND - ID 5674


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1905
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Spar deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Russell & Co. Ltd, Port Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 529
Delivery Date: 1905-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co., Port Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1770
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 1 x 24 9/16", 42", 68" -48"
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3657.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2332.24 Net tonnage
 
Length 1: 103.40 Meters Registered
Beam: 14.63 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.49 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-07-00 HILLMERE
Manager: H. Evans & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Hill S.S. Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1912-12-05 SALLAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRNS

Ship Events Data

1912-11-21: RN 231112
Amsterdam, 21 november. Voor de vrachtvaart op Braziliƫ werd door de Koninklijke Hollandsche Lloyd aangekocht het Engelse stoomschip HILLMERE, groot 3.550 ton bruto en 2.299 ton netto, gebouwd te Port Glasgow in 1905. Het zal worden verdoopt in SALLAND.
1912-11-29: NRC 301112. IJmuiden, 29 november. Het heden binnengekomen stoomschip HILLMERE is in het buitentoeleidingskanaal op een meerstoel gelopen, waardoor een paar platen van het schip licht beschadigd werden. De stoel bleef onbeschadigd (opm: waarschijnlijk de opleveringsreis van de HILLMERE, verkocht aan de Koninklijke Hollandsche Lloyd en verdoopt SALLAND)
1913-02-05: Op weg van Amsterdam naar Buenos Aires kwam het schip in het Noordzeekanaal bij Buitenhuizen in aanvaring met de SCHELDESTROOM en kreeg vrij ernstige averij, waarna het schip terug keerde naar Amsterdam.
1917-01-23: Final Fate:
Het vrachtschip stoomschip SALLAND van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, op weg van Amsterdam, via Cardiff, waar een lading steenkolen was ingenomen, en via Dakar, voor Buenos Aires, onder kapitein A. Vreugdenhil, wordt OP 23 januari 1917 om 05.20 uur op de Noordzee, in pos. 48.50. NB - 60.40. WL door de Duitse onderzeeboot 'U 55' getorpedeerd. Alle opvarenden kunnen worden gered en aan boord worden genomen van de Britse torpedobootjager HMS 'Hope' en vervolgens te Plymouth aan wal gezet.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Maar Jr., L.
Overige informatie: woonplaats Amsterdam.

Algemene informatie

NRC 060213
IJmuiden, 5 februari. Het afkomende stoomschip SALLAND, bestemd naar Buenos Aires en het opvarende stoomschip SCHELDESTROOM komende van Fowey zijn in het Noordzeekanaal nabij Buitenhuizen met elkaar in aanvaring geweest. De SCHELDESTROOM verzoekt onmiddellijk personeel beschikbaar voor lossing wegens lekkage en is naar Amsterdam opgestoomd. De SALLAND heeft het anker door de boeg en heeft bij Buitenhuizen vastgemaakt.

NRC 070213
Amsterdam, 6 februari. Volgens bericht van de directie van de Koninklijk Hollandsche Lloyd bepaalt zich de schade aan het stoomschip SALLAND tot het indrukken van enige platen aan de bakboord boeg en tot het uitscheuren van de kluis. Alles boven de waterlijn. De schade kan binnen een week hersteld worden, terwijl de reparatie kan worden uitgevoerd zonder de lading te lossen. Het stoomschip is inmiddels te Amsterdam teruggekeerd.