Inloggen
SILVRETTA - ID 5889


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5328512
Nat. Official Number: 7280 Z ROTT 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 267
Date Laid Down: 1948-01-06
Launch Date: 1948-07-17
Delivery Date: 1948-11-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer nr. 25506 (1945) Type 5TS29 (296x500)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 437.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 148.00 Net tonnage
Deadweight: 630.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 44711 Cubic Feet
Bale: 41840 Cubic Feet
 
Length 1: 56.66 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.65 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 3.23 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-12-1969
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Scheepswerf De Groot & van Vliet verbouwd tot radiozendschip, genaamd “ Radio Noordzee “.

Ship History Data

Date/Name Ship 1948-11-08 SILVRETTA
Manager: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHMQ

Ship Events Data

1948-11-03: Als SILVRETTA, zijnde een stalen motorschip, groot 1237.00 m3 bruto inhoud volgens meetbrief no. 7509, afgegeven te 's Gravenhage 27-10-1948, liggende te Slikkerveer, door E. van Oossanen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7280 Z ROTT 1948 op het achterschip aan BB zijde in achterwand dekhuis, 3.50 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.
1961-12-07: Het Vrije Volk 07-12-1961: Scheepsbrandje. Scheepsbrandje ontstond tegen kwart voor twaalf aan boord van de kustvaarder “SILVRETTA”, die voor het terrein van de firma Veltenaar aan de 2e Katendrechtsehaven lag. Een oliestookinstallatie was er door onbekende oorzaak in brand geraakt. Eerst met schuim en droogpoeder, daarna met twee nevelstralen ging men het vuur te lijf. Behalve aan de oliestookinstallatie was er schade aan verfwerk en isolatiemateriaal.
1965-06-14: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Silvretta in de Sont tijdens reis van Trelleborg naar Malmö. De Silvretta was beladen met 459 ton stukgoed. Om 10.30 uur werden de pieren van Trelleborg gepasseerd en werd koers gezet naar het Falsterbrokanaal. Kapitein S was zeer bekend in dit gebied en voer er al vele jaren. Hij nam geen loods daar de Falsterbrö Rende geen loodsplichtig vaarwater is. Te circa 12.30 uur nam stuurman T. het roer over en tot aan het aan de grond lopen bleef hij achter het roer staan terwijl de kapitein de navigatie bleef voeren. In de Trindelrännen liep een scheepje voor de Silvretta over. De kapitein gaf de stuurman opdracht achterlangs het scheepje te houden. Doordat de Silvretta iets uit moest wijken liep het schip te 12.40 aan de grond maar schoof overde ondiepte heen. Direct werden tanks en vullingen gepeild en aanvankelijk werd geen water aangetroffen maar naderhand bleek het schip toch lek te zijn. In Malmö werd het schip door pompboten leeg gepompt en droog gezet voor voorlopige reparatie. In het schip stond 1 meter water waardoor schade aan de lading was veroorzaakt.

Oordeel van de Raad is dat de Silvretta door een uitwijkmanoeuvre buiten de vaargeul is gekomen. Kapitein D.S. treft hiervoor een verwijt omdat hij zorgeloos genavigeerd heeft. De Raad is van mening dat de bekendheid met het vaarwater bijgedragen heeft tot de zorgeloze navigatie van de kapitein op dit korte traject. Een dergelijke verslapping van de aandacht heeft reeds menige scheepsramp veroorzaakt. De Raad straft kapitein D.S. door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van twee weken.

Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 9 februari 1966
1966-03-25: Het Vrije Volk 25-03-1966: Ned. coaster op Schelde aangevaren. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse, 437 bruto ton metende coaster “SILVRETTA” van Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V. te Rotterdam is woensdagnacht op de Schelde bij Antwerpen in botsing gekomen met een Italiaans vrachtschip. De Italiaan, die uitgaand was, liep nabij de Van Cauwelaertsnus met volle kracht op het Nederlandse schip dat binnenkwam. De “Silvretta” , die met stukgoed was geladen, werd aan bakboord. midscheeps geraakt, boven de waterlijn. Het Italiaanse schip, de “Giosue Borsi” (3.133 ton) kon de uitreis voortzetten. De “Silvretta” is naar de haven gesleept. Morgen wordt het schip van Antwerpen naar Slikkerveer gesleept om op de werf van De Groot en Van Vliet gerepareerd te worden.
1969-11-22: NvhN 22-11-1969: Zwitsers leggen piratenzender in buurt Veronica. Van onze correspondent in Rotterdam. Binnenkort dobbert er naast Veronica een tweede piratenzender in de Noordzee. Zwitserse financiers hebben een kustvaarder SILVRETTA (437 brt) voor dat doel gekocht. Het schip dat eigendom was van Schellens Scheepvaart en Bevrachting N.V. in Rotterdam, ligt op het ogenblik bij de scheepswerf De Groot en Van Vliet in Slikkerveer, waar het schip in 1948 ook werd gebouwd. De Silvretta wordt thans bij de werf verbouwd tot radio-station, dat onder de naam „Radio Nordsee International" uitzendingen gaat verzorgen in het Duits, Nederlands en het Engels. De Zwitserse eigenaars, Edwin Bollier (32) en Erwin Meister (31), hebben in Zürich de „Radio Nordsee Division” opgericht. Deze firma heeft ruim vier miljoen gulden in het project gestoken. De eigenaars zeggen dat er al voor vele miljoenen guldens aan reclamezendtijd is gereserveerd. Het station zal 24 uur in de lucht zijn met popmuziek afgewisseld door reclame en nieuws.
NvhN 27-111969: Nederlandse coaster wordt in Lissabon bedrijfsklaar gemaakt. Nieuwe piratenzender bestrijkt Europa van Warschau tot aan Madrid. (Van onze rtv-redactie) De eigenaren van "Radio Nordsee International", het nieuwe Zwitsers-Duitse piratenstation, hebben de positie op de Noordzee bekendgemaakt, van waaruit het station zeer binnenkort (vermoedelijk begin december al) beat- en popprogramma's gaat uitzenden. Het drijvende radiostation, geïnstalleerd op de vroegere Nederlandse kustvaarder „Silvretta” zal ligplaats kiezen op een positie van 52 graden, 5 minuten en 2 seconden Noorderbreedte en 3 graden 55 minuten en 9 seconden Oosterlengte.
Dit punt ligt op ongeveer 20 zeemijlen ten westen van Scheveningen en op 25 zeemijlen ten noorden van Hoek van Holland. De programma's, die in het Frans, Duits en Engels zullen worden uitgezonden, zijn te horen via een 105 kilowatt zender op 186 meter middengolf en voorts op 49 meter in de Europaband. „De programma's kunnen worden opgevangen tot in Warschau, Napels en Madrid, aldus de eigenaar van het nieuwe radiostation, Edwin Bollier (32). Eind deze maand nog zal Radio Nordsee International de werf van De Groot en Van Vliet in Slikkerveer verlaten. In Lissabon zal de zender aan boord van het schip bedrijfsklaar worden gemaakt. Dat gebeurt juist daar teneinde niet in moeilijkheden te komen met de Nederlandse PTT, zo verklaarde Edwin Bollier. Nadat de installatie bedrijfsklaar is gemaakt, vaart de coaster naar het vastgestelde punt voor de Nederlandse kust.
De Telegraaf 29-11-1969: „Piraat” op vlucht voor storm. Van onze rtv-redactie. Hilversum, zaterdag. De eigenaren van de nieuwe „piratenzender” Radio Nordsee hebben besloten om deze zender geen vaste ligplaats te geven in de Noordzee, maar het schip al naar gelang de te verwachten weersomstandigheden met grote regelmaat naar diverse plekken onder de Britse, Belgische, Nederlandse en Duitse kust te laten varen om zwaar weer te vermijden. Dit vertelde ons de Zwitser Erwin Meister vlak voor zijn vertrek naar Zürich. Meister, die samen met zijn landgenoot Edwin Pollier de directie over Radio Nordsee voert, zei, dat hij zich naar aanleiding van ons bericht van donderdag ter plaatse op, de hoogte was gaan stellen, in Scheveningen en elders langs de kust. Hij was tot de conclusie gekomen, dat de Noordzee op de geprojecteerde plaats —- ln de omgeving van Radio Veronica — inderdaad erg ruw, in deze tijd van het jaar is. In ons bericht was gewezen op het gevaar, dat de lengte, van de zendmast — 46 meter — bij ruw weer zou kunnen opleveren. Deze lengte blijft echter gehandhaafd om het zendbereik te vergroten. De heer Meister heeft nog eens onderstreept, dat Radio Nordsee GEEN plannen heeft om Nederlandse programma's te brengen.
Op 22-01-1970 vertrokken naar zee na verbouwing en verankerd in positie 52.52 NB - 03.50 OL.
Leeuwarder Courant 23-01-1970: „Radio Nordsee” vandaag al in de lucht? Europa' s nieuwste piratenzender, het drijvende popstation radio Nordsee International onder Panamese vlag heeft een positie op de Noordzee ingenomen, die door de twee Zwitserse eigenaars van de piraat is gekozen om van daaruit commerciële radioprogramma's over een groot deel van Europa uit te stralen. Radio Nordsee International, geïnstalleerd aan boord van de vroegere Nederlandse coaster “Silvretta” — verliet donderdagmorgen de werf in Slikkerveer, waar de afgelopen maanden de kostbare verbouwing en het aanbrengen van de zendapparatuur plaats vond. Het piratenschip deed even Rotterdam aan om daar door de douane uitgeklaard te worden en vervolgde toen zijn reis naar Scheveningen. waar het rond negen uur arriveerde. Als alles volgens plan van de Zwitserse eigenaars Erwin Meister en Edwin Bollier verloopt komt RNI vannacht voor de eerste maal in de lucht. Het scheepje ligt dan voor de Nederlandse Noordzeekust, dicht in de buurt van een andere piraat: Radio-Veronica. Het zal uitzenden op 102 meter op de korte golf en 942 meter op de lange golf. Enkele opsporingsambtenaren van de Bijzondere Radiodienst van de PTT hebben in de nacht van woensdag op donderdag een onderzoek ingesteld aan boord van Radio Noordsee in Slikkerveer om te zien of er ook gebruiksklare zenders aan boord waren. Dat gebeurde op verzoek van de Panamese consul, die in dat geval de benodigde scheepspapieren zou hebben geweigerd. Panama heeft het verdrag van Straatsburg ter bestrijding van illegale radiouitzendingen ondertekend. Nederland niet. Uit voorzorg waren echter enkele vitale onderdelen uit de zenders genomen, zodat die niet "bedrijfsklaar” waren. Nu vaststaat dat de zenders van Radio Nordsee niet binnen het Nederlandse territorium gebruikt zullen worden, is er voor de PTT geen reden verder op te treden tegen de piratenzender, aldus een woordvoerder van de centrale PTT-directie.
De Tijd 17-02-1970: Etherpiraat stoort golf scheepsradio. Londen, 17 febr. — Noorwegen en Engeland hebben Panama verzocht een eind te maken aan de activiteit van het Panamees radioschip Radio Nordsee International dat voor de Nederlandse kust ligt. De Britse minister van PTT, John Stonehouse, die dit in het parlement meedeelde, zei dat de piraat zendt op een golflengte die voor het scheepsverkeer is bestemd.
Op 24-03-1970 ten Anker voor de Engelse kust.
De Telegraaf 24-07-1970: Radio Nordsee „verhuisde”. Tweede piraat voor Noordwijk door D.A.C. van den Hoorn. Amsterdam, vrijdag. De Zwitserse etherpiraat Radio Nordsee International heeft gisteren zijn uitzendingen plotseling gestaakt. De zender werd de laatste tijd zwaar gehinderd door een (officiële) Britse stoorzender. De „Mebo II”, het schip van waar Radio Nordsee uitzond, heeft gisteren het anker gelicht en is richting Nederland de Noordzee overgestoken. De Zwitser heeft nu ligplaats gekozen nabij het voormalige R.E.M.-eiland ter hoogte van Noordwijk. Radio Nordsee, die tot nu toe tevergeefs een gooi heeft gedaan naar de Engelse advertentiemarkt, is hiermede terug op zijn oorspronkelijke ligplaats, toen de ongeveer 100 kilowatt sterke zender rond de jaarwisseling zijn uitzendingen begon. Met de terugkeer voor de Nederlandse kust voor Noordwijk hopen de Zwitserse exploitanten van Radio Nordsee, welke diverse malen van golflengte heeft gewisseld, te bereiken, dat de Engelse regering de BBC opdracht zal geven het storen te staken als Radio Nordsee zijn uitzendingen hervat. De Zwitserse etherpiraat is na zijn verhuizing nu in de naaste omgeving gekomen van de „King David”, de voormalige trawler waarop de proefuitzendingen van de Nederlandse etherpiraat “Capital-radio” (270 meter) worden verzorgd. Ook dit schip ligt in de buurt van het R.E.M.eiland. Capital-radio zou over een paar weken met regelmatige uitzendingen beginnen. De Zwitserse eigenaren van Radio Nordsee hebben gisteren in een telegram aan de Britse minister van Posterijen hun nederlaag tegen de Engelse stoorzender toegegeven. Het moment waarop de „verhuizing”, naar de Nederlandse kust plaats had, zou echter ook verband houden met de activiteiten van Capital- radio, die van plan is in het Nederlands en in het Engels te gaan uitzenden.
De Tijd 26-01-1970: Stormachtige start piraat Radio Nordsee.(Onze verslaggeefster.) Den Haag, 26 jan. — „Hier is radio 1 Nordsee International met een testprogramma. Dat was vrijdagavond de eerste aankondiging van het nieuwe piratenschip “Mebo I”. Er is weer een etherpiraat in de lucht, die via de FM-band en de kortegolf maar binnenkort ook via de middengolf op 186 meter te ontvangen is. Vrijdagavond voer het bevoorradingsschip de “Mebo I” uit ondanks het slechte weer, omdat twee mensen dringend op het zendschip nodig waren en een anker naar “Mebo II” gebracht moest worden. Het overbrengen van het anker gebeurde niet zonder moeilijkheden. Het bevoorradingsschip voer tegen het in hippe kleuren geschilderde zendschip op. Er was een geringe beschadiging, maar de bemanning van de “Mebo I” raakte in paniek. Inmiddels zendt Nordsee nog steeds uit. Op het zendschip is een prachtige apparatuur opgesteld, waarmee binnenkort 19 uur per dag programma's zullen worden uitgezonden.
Het Vrije Volk 26-01-1970: Radio Nordsee wordt via Scheveningen bevoorraad. Wij doen niets wat wettelijk verboden is. Van onze radio- en tv-medewerker.
Scheveningen —. De ”Mebo 2”, met aan boord dé superpiratenzender; “Radio Nordsee” Internationaal, is dit weekeinde 55 kilometer ten noorden van het schip Radio Veronica en 12 kilometer van de Nederlandse kust voor anker gegaan. „We zijn alleen nog maar via de korte golf te horen geweest, zei ons vanmorgen Erwin Meister (32), die de zender samen met zijn Zwitserse landgenoot Edwin Bollier (33) exploiteert: „We hebben juist uit Zwitserland bericht ontvangen dat ze ons daar ook horen.
Via middengolf en FM zal de super-piraat pas in de loop van deze week te beluisteren zijn: „We missen nog een aantal belangrijke onderdelen. Die moeten uit de VS komen. Zodra ze er zijn brengen we die via Scheveningen aan boord, aldus Meister. In het Scheveningse hotel waar hij - en zijn compagnon tijdelijk vertoeven, stond Radio Nórdsee keihard aan. De “Mebo 2” was aanvankelijk vrijdagavond vlak bij het radioschip “Veronica” voor anker gegaan. Dat was maar voor een nacht, aldus Meister, „we moesten nog via Radio Scheveningen aan iedereen bekend maken waar we definitief zouden gaan liggen. Toen Radio Scheveningen dat had omgeroepen zijn we naar de plaats gevaren waar we dit weekeinde hebben gelegen. Volgens Meister hebben de Nederlandse autoriteiten de Zwitsers bij de bevoorrading uit Scheveningen nog niets in de weg gelegd. „Dat kunnen ze ook niet, zegt hij, „we doen niets wat hier volgens de wet verboden zou zijn. Meister wist nog niet, wanneer Radio Nordsee definitief met vaste programma's en reclame zal beginnen. Zaterdagnacht was het nogal moeilijk geweest om met het bevoorradingsschip “Mebo 1” de “Mebo 2” in volle zee te benaderen. „Er stond nogal storm. Er waren zeezieken en de bemanning was 24 uur in touw. Daarom hebben ze ook twee Duitse journalisten en een fotograaf van boord geslagen toen ze het schip met een kotter enterden, aldus Meister.
De Telegraaf 28-27-1970: Beroep op piraat. Den Haag, dinsdag. De PTT heeft Radio Nordsee, die vanaf het schip „Mebo” voor de Nederlandse kust uitzendt, gevraagd de storing op te heffen die de zender teweeg brengt op de voor Hilversum 111 gereserveerde golflengte van 240 meter. Het verzoek is gedaan in een aan de eigenaars in Zürich in Zwitserland gerichte telex. (ANP)
1970-05-aug Limburgsch Dagblad 05-08-1970: Radio Nordsee zendt weer uit. (Van onze correspondent) IJmuiden, 5 augustus — Radio Nordsee International, de geruchtmakende zender die vanaf het schip Mebo II voor de Nederlandse kust al geruime tijd actief is, heeft na een etherloze periode van drie dagen eergisteren de uitzendingen op de 217 meter (middengolf 1385 kcs) hervat. Met aangepaste filters en een vernauwde bandbreedte hoopt de Zwitserse pop-piraat in het vervolg van klachten over storing van andere station verschoond te blijven.
Leeuwarder Courant 02-09-1970: Radio Nordsee blijft. Moeilijkheden rondom Radio Nordsee Int., veroorzaakt door een vervelend iemand, zijn naam is Kees Manders. Het actiecomité voor het behoud van piratenzenders op zee, die stickers in omloop bracht met de leuze „piraat weg.... partij weg” voegt er nog één aan toe en dat is: Kees Manders, ga weg. Radio Nordsee blijft. Het bevoorradingsschip “Mebo I” wordt door bovenstaand persoon aan ketting gelegd omdat hij meende dat die was aangesteld als commercieel directeur. Voor Kees Manders een tip: handen af van Radio Nordsee Int. anders wordt de luisteraars onrecht aangedaan.
NvhN 24-09-1970: Dreigende ondertekening verdrag van Straatsburg Radio Nordsee verdwijnt voor veiligheid Veronica. (Van een onzer correspondenten) Radio Nordsee International, piratenbuurman van radio Veronica, is vanmorgen om elf uur definitief opgehouden met haar uitzendingen. Het nieuws werd gisteravond om negen uur in een speciaal communiqué door de zender bekendgemaakt. De Zwitserse eigenaars van het schip hebben de zender verkocht aan een Afrikaanse regering. Ze wilden niet zeggen welke. De bemanning en een aantal disejockeys gaan mee. Als reden voor de toch nog zeer plotselinge stopzetting gaf 't station de steeds sterker wordende dreiging op dat de Nederlandse regering het al tien jaar in de ijskast staande verdrag van Straatsburg (verbod van illegale zenders) gaat effectueren. „Dat zou niet fair zijn tegenover onze buurman radio “Veronica” aldus Nordsee International. Gisteravond ook werd al aangekondigd, dat de piraat nu een ligplaats zou gaan kiezen voor de kust van Zuid-Afrika. Het in de afgelopen maanden sterk gegroeide publiek van de zender, die vooral geliefd was vanwege het bijna totale gebrek aan reclameboodschappen, zal het station dan alleen nog maar op de korte golf kunnen aanhoren. Zoals gemeld, zijn de bezwaren van de regering-De Jong vooral tegen Nordsee en de nieuwste piratenzender Capitol gericht, omdat zij bij voortduring het radioverkeer tussen schepen voor de Engelse kust storen. Met name in de herfst zou dat ernstig gevaar voor de scheepvaart kunnen veroorzaken, aldus de argumentatie van de regering voor haar wens om deze politieke tijdbom plotseling op scherp te stellen. De WD heeft overigens al laten weten scherp gekant te zijn tegen maatregelen. Met het besluit om te stoppen heeft radio Nordsee kennelijk willen voorkomen, dat de regering haar voornemen ten uitvoer zou leggen. Een maatregel die vooral Veronica ernstig zou treffen. Wat radio Capitol nu gaat doen was vanmorgen nog niet bekend. Het radioschip van Nordsee zou vanmorgen rond elf uur de haven van Scheveningen binnenvaren.
Het Vrije Volk 08-01-1971: Piraat Nordsee naar België. Den Haag. (ANP) — Het zendschip van radiopiraat Nordsee International, de “Mebo II” , heeft het anker voor de kust bij Scheveningen gelicht en is naar de Nederlands-Belgische grens bij Cadzand gevaren. Daar is het wéér voor anker gegaan. Radio Nordsee staakte zijn uitzendingen op 23 september vorig jaar. Het bevoorradingsschip, de “Mebo I”, ligt nog steeds in de haven van Scheveningen. Een Panamese maatschappij heeft er beslag op laten leggen in verband met een vordering van enkele tonnen op Radio Nordsee.
14-02-1971 aanvang test uitzendingen voor de Nederlandse kust. 15-05-1971 Aan boord van de 'Mebo II' (voormalige coaster 'SILVRETTA'), het zendschip van Radio Northsea International, wordt een bomaanslag gepleegd, gevolgd door brand in de machinekamer. Deze bomaanslag werd gepleegd door de concurrent 'Veronica'. Het was de bedoeling de 'Mebo II' de haven binnen te brengen en aldus de concurrentie het zwijgen op te leggen. Veronica had daarvoor al geprobeerd met de eigenaars van Radio Noordzee een akkoord te sluiten om, tegen betaling, uitzendingen gericht op Nederland te staken. Radio Noordzee daarentegen wilde hiervan echter niets weten, met deze bomaanslag als gevolg. Verzoek. “De heren kwamen met het verzoek bij mij de programma's in het vervolg in de studio's op het vasteland te mogen opnemen” vertelde John de Mol, directeur van Radio Nordsee. De reden was dat zij getrouwd waren en meer thuis wilden zijn. Wij hebben voor studio-opnamen echter geen faciliteiten meer en overigens is de charme van de Engelstalige uitzendingen ook dat zij rechtstreeks van het schip komen.” Voor de opengevallen plaatsen heeft Nordsee momenteel slechts één disk-jockey aangetrokken. Dat is de Amerikaan Paul May. Er wordt nog gezocht naar een Engelse disk-jockey.
Het Vrije Volk 07-07-1971: Radio Nordsee geeft niet op. Den Haag (ANP) — Radio Nordsee blijft waar hij is. Als bevoorrading van het radioschip vanuit Nederland onmogelijk wordt, zal dat vanuit Spanje gaan gebeuren. Dat heeft een - woordvoerder van de Zwitserse maatschappij die de piraat exploiteert, gezegd tegen een correspondent van de Financial Times.
De Telegraaf 25-08-1971: „Piraat” ontslaat 3 disk-jockeys. Andy Archer, Steve Metriek en Alan Weit, drie van de staf van Engelse disk-jockeys die voor Radio Nordsee de Engelstalige uitzendingen verzorgen, zijn niet langer in dienst van deze „piratenzender” De reden voor hun ontslag ligt in een meningsverschil met de directie.
De Telegraaf 11-10-1971: Onderzoek. Wie de rekening in werkelijkheid ook betaald mag hebben, een kolossaal hoge was het wel. Maar hij was waarschijnlijk lang niet zo hoog als ze beweerden. Bij onderzoek blijkt dat de rekeningen van de werf te Slikkerveer, waar de verbouwing van de „Mebo 2” plaatsvond, voor het leeghalen - van de voormalige coaster, het ballasten voor gebruik als radioschip, de herbouw van het interieur, het aanbrengen en vernieuwen van de brug en de machinekamer en het installeren van de gehele technische apparatuur in totaal 612.397,93 Nederlandse guldens bedroegen. De aankoop van de „Mebo 2” kostte Meister en Bollier 220.000 Zwitserse franken. Een bijna onbegrijpelijke fout werd in het begin door het duo gemaakt toen zij de “Mebo 1” kochten, een schip, dat tevoren gebruikt was voor werk binnen de Noorse fjorden. Het schip was in Panama opnieuw geregistreerd en werd leeggehaald voor verbouw tot zendschip. Nadat er bijna 500.000 gulden was uitgegeven aan verbouwingswerk , (er waren zelfs reeds studio's geïnstalleerd) kwamen de eigenaars tot de conclusie dat het te klein was voor zendschip! Het was te klein en door de ronde bodem werd iedereen zeeziek als we ermee naar zee gingen, vertelde Meister me later. En dus werd de “Mebo 1” de rol van bevoorradingsschip toebedeeld, waarvoor het te groot was en te duur in gebruik en waarvoor het trouwens helemaal ongeschikt was. De grotere, snellere en betrekkelijk moderne (1954) kustvaarder „Silvretta” werd gekocht om uit te zenden. Dit was echter niet de eerste misgreep in de lange reeks van vergissingen en beoordelings fouten. Het aantal verhalen over hoe Radio Nordsee geboren. werd is legio.
22-11-1971. Door de kapitein van de 'Mebo II' (ex- 'Silvretta'), het radio-zendschip van Radio Northsea International, wordt een noodsignaal uitgezonden, dat het zendschip van zijn anker is geslagen. Deejay Leo van der Goot van Radio Noordzee maakt al in zijn programma melding van de problemen: 'Dit is het radiozendschip de MEBO II, het radiozendschip de MEBO II ... Naar de vermoedens van onze kapitein en onze bemanning zijn wij van onze ankers geslagen..' Na deze oproep wordt de reddingboot 'Bernhard van Leer' (KNZHRM station Scheveningen) en een Lockheed-Neptune patrouillevliegtuig van de Marine Luchtvaartdienst ingezet. In de loop van de middag lukt het de sleepboot 'Smitsbank' een tros over te brengen naar het zendschip, direkt waarna het schip op sleeptouw kan worden genomen en naar internationale wateren wordt gesleept. Om half vijf in de middag kunnen de radio- uitzendingen weer worden hervat.
1969-11-27: Verkocht aan Erwin Meister & Edwin Bollier, Zürich (Mebo Inc., Panama). Bij Scheepswerf De Groot & van Vliet verbouwd tot radiozendschip MEBO II, genaamd “ Radio Noordzee “.
1973-02-23: Tijdens zware storm van haar ankers geslagen en gestrand. In oktober 1974 in beslag genomen door de Staat der Nederlanden en in Slikkerveer aan de ketting. In 1977 door het Gerechtshof in Den Haag vrijgegeven, in 1978 executoriaal verkocht.
1978-03-00: Final Fate:
Verkocht aan Marine van Libië, herdoopt in EL FATAH en gebruikt als doelschip voor de Libische marine. In 1984 gezonken in de Golf van Sidra.

Afbeeldingen


Omschrijving: De 'Silvretta' op de dag van de tewaterlating - 17.07.1948.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De 'Silvretta' op de dag van de tewaterlating - 17.07.1948.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: Silvretta 1948
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Silvretta 1948.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: FotoFlite

Omschrijving: Silvretta 1948.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: 'Silvretta'
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Leeuwen, Gebr. van

Omschrijving: SILVRETTA
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SILVRETTA
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SILVRETTA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Mebo II
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MEBO II zendschip op de Noordzee 14 mei 1973
Collectie: van de Wetering, Reinier
Vervaardiger: van de Wetering, Reinier
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Mebo II
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MEBO II
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MEBO II
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname