Familiegegevens
Lieuwe werd geboren op 18 juli 1893 te Sneek als z.v. Durk van Kampen (stuurman) en Akke Klazes de Jong.
Lieuwe (27) (stuurman) trouwde op 24 febr. 1921 te Sneek met Aaltje Zwart (23) – geb. te Oldeboorn – d.v. Jan Zwart en Akke Jelles Koopmans. – Aaltje overleed op 09.04.1993 te Heemstede (95).
Lieuwe overleed op 24 aug. 1966 te Heemstede (73). (Overlijdensbericht in het Alg. H.blad van 25.08.1966)
Kinderen
???
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 20.03.1912 te Harlingen.
Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.04.1915 te 's-Gravenhage.
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 23.10.1918 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
Kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 12.08.1912 als vierde stuurman op het s.s. PRINS MAURITS.
Eerste aanstelling als kapitein op 13.08.1927 – SIMON BOLIVAR.
* 08/1927 – 08/1927 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 06/1928 – 06/1928 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 02/1929 – 02/1929 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 12/1938 – 06/1939 van het s.s. AJAX – geb. in 1923
* 06/1939 – 08/1939 van het s.s. FAUNA – geb. in 1912
* 08/1939 – 09/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903
* 09/1939 – 03/1940 van het s.s. AJAX – geb. in 1923
* 03/1940 – 19.. van het s.s. JUNO – geb. in 1908
Overige bijzonderheden
Stuurman en gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Later na WO II werd hij Chef Nautische Dienst bij de K.N.S.M. te Amsterdam.
AH 25-07-1958
Eervolle loopbaan bij de Nederlandse koopvaardij. - De heer L. van Kampen neemt afscheid.
Donderdag 31 juli zal de heer L. van Kampen, oud-gezagvoerder en thans chef van de Nautische Dienst der K.N.S.M. met pensioen gaan. De heer Van Kampen genoot zijn nautische opleiding aan de school voor wis- en zeevaartkunde in Harlingen, behaalde er zijn derde rang, voer een korte poos als tweede stuurman op een Belgische tanker, maar na een half jaar werd hij derde op de PRINS MAURITS, een passagiersschip van de Kon. West-Indische Maildienst. Gedurende dertig jaren voer de heer Van Kampen, die inmiddels tot gezagvoerder was opgeklommen, zonder ongelukken en zonder rampen. De gehele eerste wereldoorlog heeft de heer Van Kampen op zee doorgebracht. Toen hij na een moeilijke reis als gezagvoerder met een volbeladen schip vlak na het uitbreken van de tweede oorlog Londen binnenliep, aanvaardde hij op verzoek van de heer D. Hudig — toenmaals directeur van de K.N.S.M. en voorzitter van de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie — de post van inspecteur van Van Ommeren Londen, welke firma agent was van vele Nederlandse rederijen, die tezamen wel 130 schepen bezaten. Door de oorlog was Londen eensklaps de thuishaven van deze en zeer vele andere Nederlandse schepen geworden, schepen die zo plotseling waren afgesneden van het moederland en — voor zover ze tot een reder behoorden waarvan geen directieleden in Londen waren — ook van hun leiding. Met ontzaglijke moeite is in die eerste oorlogsdagen, onder de geniale leiding van de heer Hudig die door de Engelsen zeer werd gerespecteerd, een nieuwe organisatie als het ware in enkele dagen uit de grond gestampt. Allereerst moesten de schepen worden verzekerd, hetgeen de heer Hudig, na moeizame onderhandelingen, voor de gehele Nederlandse koopvaardijvloot gelukte. Voorts moest een redelijk lopende organisatie worden geschapen en uitgebouwd De heer Van Kampen heeft, samen met andere Nederlanders en onder directe leiding van de heer Hudig, zijn aandeel mogen leveren. Op 10 mei 1941 ging het kantoor van Van Ommeren Londen door een bombardement ten gronde. Men moest opnieuw beginnen, nu onder de auspiciën van de „Shipping", zoals de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie kortweg werd genoemd. Voor zijn arbeid in Londen heeft de Koningin de heer Van Kampen tot ridder in de orde van Oranje Nassau benoemd; na de oorlog terug in Nederland heeft de directie van de K.N.S.M. hem aangesteld tot chef van de Nautische Dienst. Aan deze werkzaamheden zal dus donderdag 31 juli een einde komen en op die dag zal gelegenheid geboden worden om van de heer Van Kampen afscheid te nemen in de ontvangstzaal van de K.N.S.M. aan de Surinamekade 's middags van half vier tot vijf uur.
AH 25.08.1966
Familiegegevens
Lieuwe werd geboren op 18 juli 1893 te Sneek als z.v. Durk van Kampen (stuurman) en Akke Klazes de Jong.
Lieuwe (27) (stuurman) trouwde op 24 febr. 1921 te Sneek met Aaltje Zwart (23) – geb. te Oldeboorn – d.v. Jan Zwart en Akke Jelles Koopmans. – Aaltje overleed op 09.04.1993 te Heemstede (95).
Lieuwe overleed op 24 aug. 1966 te Heemstede (73). (Overlijdensbericht in het Alg. H.blad van 25.08.1966)
Kinderen
???
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 20.03.1912 te Harlingen.
Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.04.1915 te 's-Gravenhage.
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 23.10.1918 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
Kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 12.08.1912 als vierde stuurman op het s.s. PRINS MAURITS.
Eerste aanstelling als kapitein op 13.08.1927 – SIMON BOLIVAR.
* 08/1927 – 08/1927 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 06/1928 – 06/1928 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 02/1929 – 02/1929 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 12/1938 – 06/1939 van het s.s. AJAX – geb. in 1923
* 06/1939 – 08/1939 van het s.s. FAUNA – geb. in 1912
* 08/1939 – 09/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903
* 09/1939 – 03/1940 van het s.s. AJAX – geb. in 1923
* 03/1940 – 19.. van het s.s. JUNO – geb. in 1908
Overige bijzonderheden
Stuurman en gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Later na WO II werd hij Chef Nautische Dienst bij de K.N.S.M. te Amsterdam.
AH 25-07-1958
Eervolle loopbaan bij de Nederlandse koopvaardij. - De heer L. van Kampen neemt afscheid.
Donderdag 31 juli zal de heer L. van Kampen, oud-gezagvoerder en thans chef van de Nautische Dienst der K.N.S.M. met pensioen gaan. De heer Van Kampen genoot zijn nautische opleiding aan de school voor wis- en zeevaartkunde in Harlingen, behaalde er zijn derde rang, voer een korte poos als tweede stuurman op een Belgische tanker, maar na een half jaar werd hij derde op de PRINS MAURITS, een passagiersschip van de Kon. West-Indische Maildienst. Gedurende dertig jaren voer de heer Van Kampen, die inmiddels tot gezagvoerder was opgeklommen, zonder ongelukken en zonder rampen. De gehele eerste wereldoorlog heeft de heer Van Kampen op zee doorgebracht. Toen hij na een moeilijke reis als gezagvoerder met een volbeladen schip vlak na het uitbreken van de tweede oorlog Londen binnenliep, aanvaardde hij op verzoek van de heer D. Hudig — toenmaals directeur van de K.N.S.M. en voorzitter van de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie — de post van inspecteur van Van Ommeren Londen, welke firma agent was van vele Nederlandse rederijen, die tezamen wel 130 schepen bezaten. Door de oorlog was Londen eensklaps de thuishaven van deze en zeer vele andere Nederlandse schepen geworden, schepen die zo plotseling waren afgesneden van het moederland en — voor zover ze tot een reder behoorden waarvan geen directieleden in Londen waren — ook van hun leiding. Met ontzaglijke moeite is in die eerste oorlogsdagen, onder de geniale leiding van de heer Hudig die door de Engelsen zeer werd gerespecteerd, een nieuwe organisatie als het ware in enkele dagen uit de grond gestampt. Allereerst moesten de schepen worden verzekerd, hetgeen de heer Hudig, na moeizame onderhandelingen, voor de gehele Nederlandse koopvaardijvloot gelukte. Voorts moest een redelijk lopende organisatie worden geschapen en uitgebouwd De heer Van Kampen heeft, samen met andere Nederlanders en onder directe leiding van de heer Hudig, zijn aandeel mogen leveren. Op 10 mei 1941 ging het kantoor van Van Ommeren Londen door een bombardement ten gronde. Men moest opnieuw beginnen, nu onder de auspiciën van de „Shipping", zoals de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie kortweg werd genoemd. Voor zijn arbeid in Londen heeft de Koningin de heer Van Kampen tot ridder in de orde van Oranje Nassau benoemd; na de oorlog terug in Nederland heeft de directie van de K.N.S.M. hem aangesteld tot chef van de Nautische Dienst. Aan deze werkzaamheden zal dus donderdag 31 juli een einde komen en op die dag zal gelegenheid geboden worden om van de heer Van Kampen afscheid te nemen in de ontvangstzaal van de K.N.S.M. aan de Surinamekade 's middags van half vier tot vijf uur.
AH 25.08.1966
Familiegegevens
Lieuwe werd geboren op 18 juli 1893 te Sneek als z.v. Durk van Kampen (stuurman) en Akke Klazes de Jong.
Lieuwe (27) (stuurman) trouwde op 24 febr. 1921 te Sneek met Aaltje Zwart (23) – geb. te Oldeboorn – d.v. Jan Zwart en Akke Jelles Koopmans. – Aaltje overleed op 09.04.1993 te Heemstede (95).
Lieuwe overleed op 24 aug. 1966 te Heemstede (73). (Overlijdensbericht in het Alg. H.blad van 25.08.1966)
Kinderen
???
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 20.03.1912 te Harlingen.
Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.04.1915 te 's-Gravenhage.
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 23.10.1918 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
Kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 12.08.1912 als vierde stuurman op het s.s. PRINS MAURITS.
Eerste aanstelling als kapitein op 13.08.1927 – SIMON BOLIVAR.
* 08/1927 – 08/1927 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 06/1928 – 06/1928 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 02/1929 – 02/1929 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927
* 12/1938 – 06/1939 van het s.s. AJAX – geb. in 1923
* 06/1939 – 08/1939 van het s.s. FAUNA – geb. in 1912
* 08/1939 – 09/1939 van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903
* 09/1939 – 03/1940 van het s.s. AJAX – geb. in 1923
* 03/1940 – 19.. van het s.s. JUNO – geb. in 1908
Overige bijzonderheden
Stuurman en gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Later na WO II werd hij Chef Nautische Dienst bij de K.N.S.M. te Amsterdam.
AH 25-07-1958
Eervolle loopbaan bij de Nederlandse koopvaardij. - De heer L. van Kampen neemt afscheid.
Donderdag 31 juli zal de heer L. van Kampen, oud-gezagvoerder en thans chef van de Nautische Dienst der K.N.S.M. met pensioen gaan. De heer Van Kampen genoot zijn nautische opleiding aan de school voor wis- en zeevaartkunde in Harlingen, behaalde er zijn derde rang, voer een korte poos als tweede stuurman op een Belgische tanker, maar na een half jaar werd hij derde op de PRINS MAURITS, een passagiersschip van de Kon. West-Indische Maildienst. Gedurende dertig jaren voer de heer Van Kampen, die inmiddels tot gezagvoerder was opgeklommen, zonder ongelukken en zonder rampen. De gehele eerste wereldoorlog heeft de heer Van Kampen op zee doorgebracht. Toen hij na een moeilijke reis als gezagvoerder met een volbeladen schip vlak na het uitbreken van de tweede oorlog Londen binnenliep, aanvaardde hij op verzoek van de heer D. Hudig — toenmaals directeur van de K.N.S.M. en voorzitter van de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie — de post van inspecteur van Van Ommeren Londen, welke firma agent was van vele Nederlandse rederijen, die tezamen wel 130 schepen bezaten. Door de oorlog was Londen eensklaps de thuishaven van deze en zeer vele andere Nederlandse schepen geworden, schepen die zo plotseling waren afgesneden van het moederland en — voor zover ze tot een reder behoorden waarvan geen directieleden in Londen waren — ook van hun leiding. Met ontzaglijke moeite is in die eerste oorlogsdagen, onder de geniale leiding van de heer Hudig die door de Engelsen zeer werd gerespecteerd, een nieuwe organisatie als het ware in enkele dagen uit de grond gestampt. Allereerst moesten de schepen worden verzekerd, hetgeen de heer Hudig, na moeizame onderhandelingen, voor de gehele Nederlandse koopvaardijvloot gelukte. Voorts moest een redelijk lopende organisatie worden geschapen en uitgebouwd De heer Van Kampen heeft, samen met andere Nederlanders en onder directe leiding van de heer Hudig, zijn aandeel mogen leveren. Op 10 mei 1941 ging het kantoor van Van Ommeren Londen door een bombardement ten gronde. Men moest opnieuw beginnen, nu onder de auspiciën van de „Shipping", zoals de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie kortweg werd genoemd. Voor zijn arbeid in Londen heeft de Koningin de heer Van Kampen tot ridder in de orde van Oranje Nassau benoemd; na de oorlog terug in Nederland heeft de directie van de K.N.S.M. hem aangesteld tot chef van de Nautische Dienst. Aan deze werkzaamheden zal dus donderdag 31 juli een einde komen en op die dag zal gelegenheid geboden worden om van de heer Van Kampen afscheid te nemen in de ontvangstzaal van de K.N.S.M. aan de Surinamekade 's middags van half vier tot vijf uur.
AH 25.08.1966
Familiegegevens
Antonius F.M. werd geboren op 21 febr. 1880 te Amsterdam als z.v. Johannes Jacobus van Balkom (werkman) en Antoinetta Marianna Christina Daamen.
A.F.M. (26) (2e stm.) trouwde op 23.04.1906 te Amsterdam met Jeannette Eulalia Hendrika Tacoma (27) – geb. 05.04.1879 te Sloten (N.H.) – d.v. Jan Tacoma en IJmkje Rodenhuis.
A.F.M. overleed op 07 aug. 1956 te Haarlem (76).
Kinderen
- Antoon Jan – geb. 19-03-1909 te Amsterdam.
Opleiding
Kreeg een opleiding aan het Matrozeninstituut ‘De Zeehond’ aan het Oosterdok te Amsterdam. Ingeschreven op 29.03.1894. Uitgeschreven op 05.01.1901.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart in juli 1900 te Rotterdam.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in juli 1900 te Rotterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 16/17-09-1903 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 14.02.1906 te Amsterdam.
Kwam op 17.11.1900 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. JUNO.
De schepen van de kapitein
* 05/1912 – 08/1912 van het s.s. NIOBE
* 08/1912 – 10/1912 van het s.s. TITAN
* 10/1912 – 02/1913 van het s.s. NEREUS
* 19.. – 19..
* 1913 – 1929 gezagvoerder op 19 schepen v.d. KNSM
* 19.. – 19..
* 1925 – 1934 gezagvoerder op 21 schepen v.d. KNSM
* 09/1934 – 12/1935 van het s.s. BENNEKOM
* 01/1936 – 05/1936 van het s.s. AMSTERDAM
* 06/1936 – 10/1937 van het s.s. ALKMAAR
* 11/1937 – 12/1937 van het pass.schip SIMON BOLIVAR
* 12/1937 – 12/1937 van het s.s. BODEGRAVEN
* 01/1938 – 02/1938 van het s.s. BREDA
* 03/1938 – 12/1939 van het s.s. BOSKOOP
Ingaande 01.03.1940 gepensioneerd.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Zie verslag van de RvdS 1917 – No. 110 – Stranding van s.s. THALIA op 08.08.1917
Zie verslag van de RvdS 1926 – No. 1 – Water in de ruimen te Delfzijl op 27.07.1925 van s.s. AMERSFOORT
Rouwadvertentie staat in het Alg.H.blad van 10.08.1956
Familiegegevens
Hendrik werd geboren op 13.09.1888 te Groot-Ammers als z.v. Hendrik Voorspuij (veehandelaar) en Cornelia Mourik.
Hendrik trouwde op 05.01.1915 te Dordrecht met Anna Maria Vos – geb. 01.03.1890 te Hooge-en Lage-Zwaluwe – d.v. Johannes Adriaan Vos en Wilhelmina Jozina van Altena.
Hendrik (51) wordt vermist sinds 18 nov. 1939 na de ramp met het s.s. SIMON BOLIVAR.
(Rouwadvertentie in Alg.H.blad van 21.11.1939)
Kinderen
- Geen.
Opleiding
Werd op 25.08.1902 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
Na het volgen van de 3-jarige cursus werd Hendrik op 18.08.1905 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINS WILLEM IV, kapt, De Roever, naar Suriname. Maakte drie reizen met dit schip, waarna hij op 09.08.1906 werd geplaatst op het s.s. PRINS WILLEM II, kapt. Haasnoot, naar Suriname. Op 15.11.1906 terug van de reizen met zeer goed attest.
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.03.1907 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 18.03.1910 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 29.02.1912 te ’s-Gravenhage.
De schepen van de kapitein
* 07/1920 – 01/1921 van het s.s. DIDO
* 01/1921 – 04/1921 van het s.s. MARS
* 04/1921 – 09/1921 van het s.s. HELENA
* 09/1921 – 01/1922 van het s.s. JAN VAN NASSAU (tijd.)
* 01/1922 – 03/1922 van het s.s. EUTERPE (tijd.)
* 03/1922 – 05/1922 van het s.s. THESEUS
* 05/1922 – 01/1923 van het s.s. AMAZONE
* 01/1923 – 11/1923 van het s.s. JASON (tijd.)
* 11/1923 – 09/1924 van het s.s. HAARLEM
* 11/1924 – 05/1925 van het s.s. FAUNA
* 05/1925 – 09/1925 van het s.s. COMMEWIJNE
* 09/1925 – 09/1925 van het s.s. CERES
* 09/1925 – 01/1926 van het s.s. JASON
* 04/1926 – 10/1927 van het pass.schip PRINS FREDRIK HENDRIK
* 10/1927 – 03/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER
* 03/1928 – 05/1928 van het pass.schip VENEZUELA
* 05/1928 – 06/1928 van het pass.schip VAN RENSSELAER
* 08/1928 – 01/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER
* 02/1930 – 09/1930 van het pass.schip VAN RENSSELAER
* 09/1930 – 06/1938 van het pass.schip VENEZUELA
* 06/1938 – 07/1938 van het pass.schip COSTA RICA
* 07/1938 – 09/1938 van het pass.schip CRIJNSSEN
* 09/1938 – 11/1939 van het pass.schip SIMON BOLIVAR
Overige bijzonderheden
Hendrik Voorspuij kwam in dienst bij de K.W.I.M. op 18.08.1905 als stuurmansleerling op het passagiersschip PRINS WILLEM IV. Hij werd op 13.07.1920 aangesteld als gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Passagiersschip SIMON BOLIVAR, op 17 november 1939 uit Amsterdam vertrokken richting West-Indië, met 265 passagiers en een bemanning van 132 koppen. Bij lichtschip Sunk loopt het op twee mijnen.
Bij deze ramp verloren 59 passagiers en 21 bemanningsleden het leven waaronder de gezagvoerder kapitein H. Voorspuy.
|