Inloggen
SITOEBONDO - ID 5932


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1916
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 9913 ROTT 1916
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 274
Date Laid Down: 1914-06-04
Launch Date: 1915-07-01
Delivery Date: 1916-12-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3500
Power kw: 2573
Eng. additional info: Parson HD+LD
Speed in knots: 13
 
Gross Tonnage: 7049.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4487.00 Net tonnage
Grain: 505000 Cubic Feet
Bale: 472000 Cubic Feet
 
Length 1: 445.7 Feet (British) Length registered (Lreg)
Beam: 54.3 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 34.2 Feet (British) Depth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
6 0 0 0 0 6
Ship History Data

Date/Name Ship 1916-12-09 SITOEBONDO
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSHB
Additional info: vanaf 1933 PHNW

Ship Events Data

1914-03-00: Bouwopdracht wordt verstrekt. Het is het eerste schip voor de Rotterdamsche Lloyd dat zal worden uitgerust met stoomturbines. De bouw zal vertraging ondervinden ten gevolge van materiaalschaarste.
1916-12-22: Vertrek voor de eerste reis.
1927-03-23: Op 23.03.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 651 Z ROTT 1927
1941-07-14: Vertrekt vanuit London onder kapitein A. Verhoef geladen met stukgoederen met bestemming Calcutta via Kaap de Goede Hoop. Vaart aanvankelijk in het konvooi "OS-1".
1941-07-29: Ter hoogte van de Azoren wordt het konvooi verspreid.
1941-07-30: Final Fate:
Op 240 mijl ten noordwesten van Madeira (positie 35.19 NB en 25.33 WL) wordt het schip door de Duitse onderzeeboot 'U 371' in het achterschip getroffen door een torpedo, enkele minuten later gevolgd door een tweede torpedotreffer. Het schip zinkt snel en de opvarenden verlaten het schip in vier sloepen. Een sloep loopt vol met water en de 17 inzittenden verliezen bij deze ramp het leven de overige komen veilig aan land. In dit konvooi brengt de 'U 371' op dezelfde dag ook het Britse ss. 'SHAHRISTA' tot zinken.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Jan werd geboren op 30.03.1891 te Meppel als z.v. Jacob Kreumer (spekslager) en Roelofje Lindenhovius.

Jan (28) (stuurman) trouwde op 12.08.1919 te Delfzijl met Tjitske Johanna van Gelderen (26) – geb. te Delfzijl – d.v. Willem van Gelderen en IJtje Holwerda.

Jan overleed op 02.01.1942 tijdens het tot zinken brengen van het s.s. LANGKOEAS in de Javazee.

 

Kinderen

-    Jacob Willem – geb. 07.08.1920 te Farmsum (Gem. Delfzijl)

 

Opleiding

Ging naar de Hogere Zeevaartschool “Abel Tasman” te Delfzijl.

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 12.05.1911 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 25.03.1920 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 17.11.1921 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1936 – 1938 van het s.s. SITOEBONDO – geb.1916

*   1938 – 1939 van het s.s. DJAMBI – geb. 1919

*   1939 – 1939 van het s.s. KEDOE – geb. 1921

*   1939 – 1941 van het s.s. BUITENZORG – geb. 1916

*   1941 – 1942 van het s.s. LANGKOEAS – geb. in 1930.  

 

Overige bijzonderheden

 

02.01.1942: Eigenaar de Nederlands-Indische Maatschappij voor Zeevaart, beheer de Rotterdamsche Lloyd, op weg van Soerabaja naar Egypte, onder kapitein J. Kreumer, in de Javazee ten westen van Bawean door de Japanse onderzeeboot 'I 58' getorpedeerd en tot zinken gebracht. De bemanning slaagt erin om zich in de twee sloepen te redden. De onderzeeboot ramt echter een sloep en mitrailleert de andere. Van de in totaal 94 opvarenden overleven slecht drie man deze ramp.

 

Opm.: De zoon Jacob Willem Kreumer kocht in 1950 de kustvaarder JOLA, die hij herdoopte in JAN KREUMER, naar zijn in de oorlog omgekomen vader.

 

Datum vanaf: 1936
Kapitein: Kreumer, Jan

Afbeeldingen


Omschrijving: SITOEBONDO 1916 in Vlissingen
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Foto Dert - Vlissingen
Onderwerp: Werf

Omschrijving: SITOEBONDO
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SITOEBONDO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SITOEBONDO te Tandjong Priok 11 juni 1921
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SITOEBONDO
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: SITOEBONDO
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend