Inloggen
STATENSINGEL - ID 6182


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5134997
Nat. Official Number: 372 Z NIJM 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 251
Date Laid Down: 1954-01-23
Launch Date: 1954-05-22
Delivery Date: 1954-07-09
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4072 Type 8D70 (305x460)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 351.00 Net tonnage
Deadweight: 753.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35100 Cubic Feet
Bale: 34120 Cubic Feet
 
Length 1: 53.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.97 Meters Depth, moulded
Draught: 3.60 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-07-09 STATENSINGEL
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSS

Date/Name Ship 1955-04-20 GRANGEFIELD
Manager: William A. Savage Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Zillah Shipping Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: MVXT

Date/Name Ship 1964-00-00 GRANGEFIELD
Manager: William A. Savage Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: William A. Savage Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: MVXT

Date/Name Ship 1968-00-00 GRANGEFIELD
Manager: Tyne-Tees Steam Shipping Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Tyne-Tees Steam Shipping Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign: MVXT

Date/Name Ship 1969-00-00 GRANGEFIELD
Manager: Transen Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Transen Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4633

Date/Name Ship 1973-00-00 SEA GOBLIN
Manager: Trans Sea Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Trans Sea Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4633

Date/Name Ship 1978-00-00 SEA GOBLIN
Manager: Terra Investment & Trading Co., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Terra Investment & Trading Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4633

Date/Name Ship 1979-00-00 JULIANNA
Manager: Julianna Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Julianna Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4633

Ship Events Data

1954-05-17: Als STATENSINGEL, zijnde een motorschip, nog niet gemeten, liggende te Deest, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 372 Z NIJM 1954 op het achterschip aan SB zijde in achterwand dekhuis, 3.20 M. uit hekplaat, 0.60 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1955-04-05: Het Vrije Volk 05-04-1955: Scheepsbouw. De Transport Onderneming ,, Invotra` N.V. te Rotterdam heeft bij de Schiffsbau-Gezellschaft te Flensburg opdracht gegeven voor de bouw van een motorschip groot 10.750 ton. Het schip zal worden voorzien van een 4200 pk. Sulzer-Dleselmachine. De twee kustvaartulgen van deze maatschappij, de ,,STATENSINGEL ”en de Coolslngel zullen naar Engeland worden verkocht.
1955-06-08: Leeuwarder Courant 08-06-1955: Strenge straf voor stuurman van de „STATENSINGEL". De Raad voor de Scheepvaart behandelde Dinsdag de zaak van het motorschip „Statensingel" — een met graan beladen kustvaarder van 500 br. reg. ton — dat in de nacht van 1 op 2 April j.l. onder gunstige nautische omstandigheden vastliep op de Arklow-bank onder de lerse kust, ongeveer 80 km ten zuiden van Dublin, en tegengevolge daarvan ernstige bodemschade kreeg. Het schip kon enkele uren daarna bij hoog water vlot worden gemaakt. Bij de behandeling bleek, dat de 32-jarige stuurman A.W. uit Den Haag in een bui van moedeloosheid, een gevolg van voortdurende aanmerkingen van zijn gezagvoerder en persoonlijke moeilijkheden, op wel zeer onverantwoordelijke wijze met een snelheid van 10 mijl per uur gevaren had op een door de 44-jarige kapitein W. de Haan uit St. Jacobiparocie, die eveneens als betrokkene was opgeroepen, in grote lijnen aangegeven koers. Terwijl hij dicht langs een lichtschip wilde varen — „een voorliefde van de stuurman" zo zei de kapitein in zijn verklaring — was hij eenmaal met het schip geheel over een bank gegaan en vervolgens op een nieuwe ondiepte blijven steken. De inspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, zei in zijn conclusie zelden in zijn loopbaan een geval te hebben meegemaakt, waarop op zon ergerlijke wijze werd genavigeerd. Hij verzocht de raad, het stuurmansdiploma van W. voor de tijd van één jaar in te houden. De kapitein was, naar de mening van de inspecteur, geheel onschuldig aan de stranding van het schip.
Het Vrije Volk 08-06-1955: ,Statensingel' strandde door nonchalance. De Raad voor de Scheepvaart behandelde de zaak van het m.s. „Statensingel" — een met graan beladen kustvaarder van 500 b.r.t. — dat in de nacht van 1 op 2 April j.l.onder gunstige nautische omstandigheden vastliep op de Arklow-bank onder de lerse kust (ca. 80 km ten zuiden van Dublin) en ten gevolge daarvan ernstige bodemschade kreeg. Het schip kon eerst enkele uren daarna, bij hoogwater, vlot worden gemaakt. Bij de behandeling bleek, dat de 32-jarige stuurman, A. W. uit Den Haag in een bui van moedeloosheid, een gevolg van voortdurende aanmerkingen van zijn gezagvoerder en persoonlijke moeilijkheden op wel zeer onverantwoordelijke wijze met een snelheid van 10 mijl per uur gevaren had op een door de 44-jarige kapitein W. de H. uit St. Jacobiparochie, die eveneens als betrokkene was opgeroepen, in grote lijnen aangegeven koers. Terwijl hij dicht langs een lichtschip wilde varen — „een voorliefde van de stuurman," zo zei de kapitein in zijn verklaring — was hij eenmaal met het schip geheel over een bank gegaan en vervolgens op een nieuwe ondiepte blijven steken. ' „U heeft alles nagelaten, wat u maar nalaten kon," zo concludeerde de voorzitter op grond van de mededelingen van W., dat hij geen peilingen had verricht, noch de navigatie had vastgesteld of op de kaart en het kompas had gekeken. De Inspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. Metz,- zei in zijn conclusie zelden in zijn loopbaan een geval te hebben meegemaakt.'waarop op zon ergerlijke wijze ' werd genavigeerd. Het schip had, naar zijn mening, „eenvoudig met geluk over de eerste bank gegolfd". Hoewel hij de slechte verhouding tussen de kapitein en W. en ook het feit dat W. reeds gedurende zeven jaren als bekwaam stuurman had gevaren, als verzachtende omstandigheden in aanmerking wilde nemen, verzocht hij de raad het stuurmans-diploma van W. voor de tijd van één jaar in te houden. Tot het toepassen van art. 36 — een onderzoek of W. geschikt is als stuurman te fungeren — wilde hij niet overgaan. De kapitein was, naar de mening van de inspecteur, geheel onschuldig aan de stranding van het schip.
Het Vrije Volk 30-07-1955: Stuurman was zorgeloos. De raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft schriftelijk uitspraak gedaan inzake de stranding 1 op 2 April van het Rotterdamse m.s. „Statensingel" op de Arklow Bank in de Ierse zee. De raad straft de stuurman A. W. uit Den Haag, door hem de bevoegdheid als stuurman op zeeschepen te varen, te ontnemen voor de tijd van 1 een jaar. Volgens het oordeel van de raad was de stuurman niet met zijn gedachten boj zijn werk en was zijn navigatie uitermate zorgeloos. De raad acht de kapitein W. de H. uit St. Jacobiparochie niet medeschuldig aan de ramp en beslist deze niet te straffen. Het aan de grond gelopen schip is eigendom van de N.V. Invoer- en Transport- onderneming „Invotra" te Rotterdam en was op weg van Waterford naar Dublin. Toen het hoog water werd, kwam het weer vlot en werd de reis voortgezet. Later bleek dat het vlak en de tanktop waren opgezet.
1998-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: STATENSINGEL
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STATENSINGEL
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: GRANGEFIELD
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: GRANGEFIELD
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: GRANGEFIELD
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: GRANGEFIELD
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: GRAINGEFIELD
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.