2020-06-08: |
Te Moll Vell, Puerto de Palma bij het lossen van de jachten viel het ballastsysteem uit waardoor het schip slagzij maakte en dreigde te zinken, de trossen en sleepboten (BLANCA S, MMSI 224265130, JORGE JUAN S, IMO 9817767 en MARTA MATA, IMO 9429120) konden voorkomen dat het schip zonk, na 2 uur
kon het systeem weer in bedrijf gesteld worden en de situatie onder controle.
About to sink a ship when unloading yachts in the Port of Palma. The 170-meter-long freighter has been dangerously heeled after suffering a power failure when it was docked at the Moll Vell dock. A ship of almost 170 meters in length was about to sink this morning when it was unloading yachts at the Maritime Station 1 of the Moll Vell in the Port of Palma. Numerous Salvamento Marítimo troops, the Port Authority and the Maritime Captaincy have urgently mobilized to refloat the ship to regain verticality after listing. The incident occurred early this morning, around seven in the morning, at the Moll Vell in Puerto de Palma. The Super Servant 4 freighter, 169 meters long and 32 meters wide with a Curaçao flag, had moored at the Palma dock after a 14-day voyage from the Port of Le Marín, in Martinique. When the cargo ship had started to unload the yachts, an electrical failure had destabilized it, it had dangerously heeled and threatened to go down. After giving the emergency notice, ships and Salvamento Marítimo troops, the Port Authority and Captaincy have mobilized to try to solve the contingency.
Balearic Ports has activated the Emergency and Interior Plan (PEI) and the Interior Maritime Plan. These protocols are used for incidents that may pose a serious environmental risk. The Super Servant 4 operates with a series of floating docks to unload the yachts that it transports in the hold. However, this electrical failure has abruptly interrupted this operation and has dangerously list the massive freighter. Once the electrical current in the ship has been restored, the tanks have been leveled again. Then all the water accumulated inside has been reduced. Fortunately there has been no regret that no spill or environmental damage. The operation involved the Capitanía Marítima, Salvamento Marítimo, two tugs from the Port of Palma, the Civil Guard, the National Police and the Port Police. Ib-salut ambulances have also appeared for prevention. Bron: Diario de Mallorca.
Uit ze zeebrief no.180 van RvdZ: Schadevergoeding van 51.000 euro voor de bijstand aan de SUPER SERVANT 4. De rechtbank is van oordeel dat het een "aanhangwagen van fortuin" was en geen berging. Piloten en sleepboten vroegen om 7,8 miljoen euro.
JOSÉ LUIS MIRÓ De Centrale Maritieme Rechtbank heeft geoordeeld dat de bijstand van de loodsen en sleepboten van de haven van Palma aan het semi-sub. koopvaardijschip SUPER SERVANT 4 een "aanhangwagen van fortuin" was en heeft de vergoeding die overeenkomt met de eisers vastgesteld op 51.000 euro: 25.000
euro aan de Corporation of Pilots of the Ports of Palma en 26.000 euro aan de maatschappij Remolcadores. Nosa Terra (Remolcanosa). Dit bedrag is lichtjaren verwijderd van het bedrag dat beide partijen hebben gevraagd, die de hulp als
"redding" omschreven en 7,8 miljoen euro eisten, een bedrag dat overeenkomt met 10% van de som van de verzekerde waarde van het schip, evenals de lading (negen grote jachten en drie hulpschepen), vracht en brandstof.
Het arrest, waartoe Gaceta Náutica toegang heeft gehad, wijst erop dat de versie van de gebeurtenissen nauwelijks verschilt tussen de eisers en het bedrijf dat eigenaar is van de Super Servant, dus de hele controverse van de rechtszaak richt zich op de interpretatie van de gebeurtenis, die plaatsvond om half acht in de ochtend van 8 juni 2020. Op dat moment, volgens de resolutie, de kapitein van het koopvaardijschip maakte een oproep aan VHF Channel 14 met het verzoek om dringende hulp voor het hebben geleden aan een 'black-out' tijdens het uitvoeren van de operatie van het lossen van de jachten. Deze storing veroorzaakte een overdracht van water van de ene kant naar de andere en de boot werd afgesneden aan stuurboord in zijn ligplaats van de
tweede uitlijning van de Pier van Poniente. De Pilots Corporation heeft contact opgenomen met twee sleepboten in de haven om zich zo snel mogelijk
aan de zijkant van het schip te plaatsen. Slechts 15 minuten na de eerste waarschuwing, contacteerde een van de piloten de kapitein van de Super Servant en hij vroeg hem aan boord te gaan. Even daarvoor had hij zijn bemanning bevolen het schip te verlaten. De loods nam het bevel over de operatie vanaf de brug van het schip en beval de sleepboten om "ram" naar verschillende krachten te duwen. Zodra de Super Servant zijn elektrische kracht terugkreeg, waren er verschillende pogingen om zonder de sleepboten te doen, maar door elk van hen werd het schip weer als
scheurt gezien. De manoeuvre doorliep verschillende fasen en duurde tot 21:11 uur op 9 juni, toen de piloot een einde aan de assistentie beval.Het bedrijf dat de Super Servant 4 in elkaar heeft gezet, verzekerde tijdens de testfase dat op geen enkel
moment de stabiliteit van het schip ernstig werd bedreigd. Loodsen en sleepboten hielden het tegenovergestelde vol: dat er een risico op zinken was, omdat de afschuiving 22 graden bereikte, wanneer wordt geschat dat een schip met de kenmerken van degene die de hulp ontving zijn stabiliteit verliest van
15 graden. Het Centrale Maritieme Hof aanvaardt deze stelling van de eisers niet, aangezien het geval van de 15 graden voor schepen is die zich in "situatie van stabiliteit in storingen" bevinden, wat niet het geval is van de Super Servant 4, "die de afdichting van zijn compartimenten tijdens het incident intact hield". De verwerping van de inhoud van het deskundigenrapport ter verdediging van dit proefschrift leidt de
rechters tot de conclusie dat niet bewezen is - zoals loodsen en sleepboten bedoelden - dat er een reëel gevaar voorscheepswrakken bestond. "De interventie van piloten en sleepboten moet worden onderverdeeld in twee fasen: een eerste waarin ze
een buitengewone activiteit hebben ingezet,namelijk de maritieme bijstand zelf, en een tweede waarin hun procedure alleen als gewoon en normaal kan worden geclassificeerd,"aldus de zin, die de tijd van de bijstand (de "buitengewone") bepaalt tussen 07:35 en 10:10 uur op 8 juni. In die zin verwerpt het de stelling van de reder dat in de eerste momenten van de bijstand de situatie normaal en gecontroleerd was: "De situatie van uitzonderlijkheid komt tot uiting in het feit dat toen de oproep van de kapitein aan het loodsenbedrijf plaatsvond, de Super Servant een buitensporige helling onderging." Kortom, het Tribunaal gaat ervan uit dat er in korte tijd bijstand is verleend, maar aanvaardt niet (omdat niet is bewezen) dat de integriteit van het schip en zijn lading op dat moment in gevaar waren, en stelt de vergoeding voor de fortuin slepen vast op een bijna symbolisch bedrag. (Bron: gacetanautica.es, LK google
vertaald en iets aangepast. |