Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
TAPATOEAN - ID 6404
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1946
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5352549
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij
, Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
489
Launch Date:
1946-09-24
Delivery Date:
1947-03-18
Technical Data
Engine Manufacturer:
D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie'
, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
3
Power:
150
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Industrie Type (11-15 3/40
Speed in knots:
8
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
176.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
80.00 Net tonnage
Deadweight:
200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
10000 Cubic Feet
Bale:
10000 Cubic Feet
Length 1:
37.10 Meters Registered
Beam:
7.04 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.50 Meters Depth, moulded
Passengers:
1st
2nd
3rd
Steerage
Deck
Total
0
0
0
150
0
150
Ship History Data
Date/Name Ship
1946-12-00
TAPATOEAN
Manager:
Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit
, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Gouvernement van Nederlandsch-Indië
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands East Indies
Callsign:
PKER
Date/Name Ship
1947-10-00
TAPATOEAN
Manager:
N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo)
, Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Gouvernement van Nederlandsch-Indië
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands East Indies
Callsign:
PKER
Date/Name Ship
1949-02-01
TAPATOEAN
Manager:
N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo)
, Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands East Indies
Callsign:
PKER
Date/Name Ship
1949-12-00
TAPATOEAN
Manager:
N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo)
, Menado, Indonesia
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PHWQ
Date/Name Ship
1951-04-01
TAPATOEAN
Manager:
Jajasan Penguasaan Pusat Kapal-Kapal 'Pepuska'
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1952-05-01
TAPATOEAN
Manager:
P.T. Pelayaran Nasional Indonesia 'Pelni'
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1953-07-00
TAPATOEAN
Manager:
P.T. Pelayaran Rakjat Indonesia (Perindo)
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
P.T. Pelayaran Rakjat Indonesia (Perindo)
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1965-11-00
TAPATOEAN
Manager:
P.T. Pelajaran Sulawesi Utara (Persu)
, Menado, Indonesia
Eigenaar:
P.T. Pelajaran Sulawesi Utara (Persu)
, Menado, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Menado / Indonesia
Date/Name Ship
1969-07-00
TAPATOEAN
Manager:
P.T. Pelayaran Rakjat Indonesia (Perindo)
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
P.T. Pelayaran Rakjat Indonesia (Perindo)
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Ship Events Data
1946-00-00:
De Lloyds Registers geven bouwjaar 1946 aan, maar door de zeer strenge winter vond de proefvaart pas op 18 maart 1947 plaats waarna oplevering.
1947-03-25:
Vertrokken naar Tandjung Priok in konvooi. Gebouwd ten behoeve van KPM maar ingebracht in SGS. 2 Juni te Tandjung Priok.
1947-03-25:
Het Vrije Volk 25-03-1947: Kleine vier" vertrokken. Uitgeleide gedaan door talrijke familieleden en vertegenwoordigers van de departementen van Overzeese Gebiedsdelen en Handel en Verkeer, alsmede van de K.P.M., vertrokken hedenmiddag precies 12 uur de vier coaster, de Taboelan, Tapatoean, Bentenan en Betana uit de Schiehaven met bestemming Batavia. Voor het vertrek vond in de recreatiezaal van de Rotterdamse Lloyd een bijeenkomst plaats, waar verschillende autoriteiten de bemanningen een woord van afscheid toeriepen. Kapitein Van Meerten van de Taboelan dankte.
1947-06-04:
De Tijd 04-06-1947: Coasters in Indië aangekomen. Op 25 Maart vertrokken uit Rotterdam de door de regering bestelde en voor de K. P. M. bestemde coasters Taboelan, Tapatoean, Betana en Bentenan, op 2 April gevolgd door de Tallwang en de Tarempa. Op 2 Juni des morgens om 9 uur liepen alle zes de schepen ln kiellinie behouden de haven van Tandjong Priok binnen. Belde groepen hebben de gehele reis het convooiverband bewaard. Daar het oponthoud van het eerste convooi te Port- Sald wat langer duurde, kon het tweede convooi Inlopen, waardoor de schepen gezamenlijk binnenliepen, na de overtocht ln resp. 69 en 61 dagen te hebben volbracht. Het traject Aden—Tandjong Prlok werd door deze nog geen 200 ton metende scheepjes, voorzien van een 160 pk „Industriemotor" in één ruk afgelegd, ondanks het feit, dat dit laatste traject tengevolge van de moeaon zeer zwaar was. Het laatste deel van de reis werd gevaren langs de westkust van Sumatra en door Straat Soenda naar Tandjong Priok.
1958-00-00:
Final Fate:
In charter van DAAD. Februari 1962 teruggeleverd en naar Soerabaja voor survey. In november 1965 in beslag genomen door de marine en overgedragen aan Persu. Januari 1972 opgelegd in Menado in verband met ernstig achterstallig onderhoud. Waarschijnlijk daarna gesloopt.
1996-00-00:
Nog in LR 1996 geregistreerd, niet meer in LR 1999.
Terug naar het overzicht