NRC 26.02.1907: (Geen datum) Heden werd te Groningen gehouden de algemene vergadering van aandeelhouders der Scheepvaartmaatschappij Groningen. Ook het afgelopen boekjaar was teleurstellend, en voorgesteld werd de gezamenlijke verliezen van de afgelopen drie jaren, te weten NLG 4620, af te schrijven en daartoe de nominale waarde der aandelen tot 50% te verminderen. Het restant der aldus ter beschikking komende NLG 10.000 wordt gebruikt voor afschrijving op de schoener “Tasman”. Nog werd medegedeeld, dat de “Tasman” begin dit jaar met verlies van alle zeilen en verdere zware schade te Gibraltar is binnengelopen. De heer J.C. Jansen is herkozen als commissaris.
NRC 21.01.1911:
De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren nog behandeld de aanvaring welke op 23 november j.l. des avonds in het Engels Kanaal heeft plaatsgehad op 30 mijl van de Scilly-eilanden tussen het s.s. “Noordam” van de N.A.S.M. (Holland-Amerika Lijn), kapitein J. Baron, en de schoener “Alida” , schipper Sj. Buisman, eigenaar L.J. Koning te Groningen. Namens assuradeuren van de “Alida” trad mr. Abr. Lindt op, advocaat te Amsterdam. Kapitein Baron verklaarde o.a: De “Noordam” was op reis van New York naar Rotterdam. Tijdens de aanvaring was het dik van mist en een sterke noordwestelijke wind. De gemiddelde vaart was ongeveer 10 mijl, die wegens mistvlagen vijf minuten vóór de aanvaring is verminderd tot 8 à 9 mijl. Toen daarna op zeer geringe afstand over bakboordsboeg een mistsignaal gehoord werd de machine gestopt en bakboord roer oud-commando gegeven. Tevoren was het aantal slagen van de machine van 75 op 50 teruggebracht. Wordt de machine gestopt dan loopt het schip naar schatting nog ongeveer vijf minuten door. De “Alida’ is voor de “Noordam” over komen te liggen, heeft haar ter hoogte van de machinekamer aangevaren en is daarna naar achteren geslierd. De schoener heeft haar boegspriet verloren, maar zijn reis kunnen vervolgen. De “Noordam” kreeg geen averij. Van de “Alida” heeft getuige het groene licht eerst gezien toen zij bijna tegen hem aanlag. Een heklicht heeft hij niet gezien. Hij gistte de “Alida” te dichtbij om de aanvaring door achteruitslaan te voorkomen. Met een 4-mijls vaart kan de “Noordam” niet meer manoeuvreren en zou getuige bovendien het bestek kwijtraken. Er zijn voortdurend mistsignalen gegeven. De schipper van de “Alida’, Sj. Buisman, heeft ook voortdurend mistseinen gegeven. Hij zag eerst het toplicht van de “Noordam”, 5 minuten vóór de aanvaring, en heeft geen koers veranderd; de “Alida’ lag over bakboord (opm: en had daarmee als zeilschip het recht van de weg). Na het toplicht heeft getuige de bakboordslantaarn van de “Noordam” gezien, vervolgens de stuurboordslantaarn. De positie van de beide toplichten heeft hij niet zien veranderen. Getuige zag de “Noordam” over stuurboord; zij was meeliggende. De positie van de “Noordam kan getuige alleen verklaren wanneer de bedoeling is geweest hem te praaien. Dit ontkende kapitein Baron. De mistseinen van de “Noordam” heeft getuige telkens beantwoord. Een der leden van de Raad merkte op dat hij dan niet om de minuut, gelijk voor zeilschepen is voorgeschreven, maar om de 2 minuten mistsignalen heeft gegeven. Schipper Buisman heeft geen attentie-seinen gegeven. De heer Bijl, eerste officier van de “Noordam”, verklaart gelijkluidend met kapitein Baron. Hij is na de aanvaring met een sloep naar de “Alida’ gevaren om assistentie aan te bieden. Op een vraag van mr. Lindt antwoordt getuige, dat hij de schipper gevraagd heeft, of hij de Wolfrots heeft gezien. De gezagvoerder had getuige opgedragen de schipper ook het bestek te vragen. De Raad zal nader uitspraak doen.
RN 290711
Falmouth, 27 juli. De Nederlandse driemast schoener ALIDA, kapt. Buisman Jr., met kopererts van Huelva, arriveerde hier gisteren met verlies van zeilen, steng en mars ra’s. Het schip vertrok naar Penryn om te lossen.
Lloyd's Weekly Casualty Report - Monday January 10, 1921
ALIDA (s.v.) - Hernosand Jan. 3. - Dutch schooner ALIDA, Hernosand for Queenborough, bows damaged by ice and leaking. Diver has been employed to examine.
Hernosand, Jan. 3.- Dutch schooner ALIDA: cargo to be discharged until the leak takes up.
Lloyd's Weekly Casualty Report - Monday January 17, 1921
ALIDA (s.v.) - Hernosand Jan. 11. - Schooner ALIDA: Discharging cargo for survey and repairs, cargo coming up in good condition. Leak cannot be repaired without discharging. Leaking in several holds. Vessel wintering. - Salvage Association.