Inloggen
THORBECKE VII - ID 6534


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1886-02-22 / 1894-10-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1885
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: A.H. Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1885-10-03
Delivery Date: 1885-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 928.79 Net tonnage
 
Length 1: 194.5 Feet (British) Registered
Beam: 35.8 Feet (British) Registered
Depth: 20.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1886
Datum agenda: 1886-02-22
Register nr: 0
Scheepsnaam: THORBECKE VII
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meursing, A.H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1886-02-23, uitreiking zb97-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1886-02-22 THORBECKE VII
Manager: Aalrik Hooite Meursing (1824-1904), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Aalrik Hooite Meursing (1824-1904), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTRJ

Date/Name Ship 1894-10-00 PIETA
Manager: Vincente Lubrano di Vadaria, Naples, Italy
Eigenaar: Vincente Lubrano di Vadaria, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: RKML
Additional info: off.no.3353

Date/Name Ship 1901-00-00 ESPERO
Manager: F. Zino fu N., Genoa, Italy
Eigenaar: S. Craviotto, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: PCFG

Ship Events Data

1889-12-21: Collision
NRC 241289. Na een zeer gelukkige reis is, gelijk wij zaterdag met een enkel woord konden melden – de THORBECKE VII, met rijst beladen van Java, rederij Van Meursing alhier, in het gezicht van de plaats van bestemming aangevaren en gezonken. Een paar minuten vóór het gehucht Buitenhuizen, dit is ongeveer halfweg IJmuiden – Amsterdam, ligt het fraaie schip zóver onder water, dat de golven over het dek spoelen. (Opm: zie voor meer informatie tab 10 general information)
1890-08-10: Collision
Batavia, 10 augustus 1890. Het schip STAVANGER, dat door het Nederlandse schip (opm: bark) THORBECKE VII bij het vertrek van Semarang werd aangevaren, bekwam schade aan de bodem, die op NLG 3000 wordt begroot.
1892-01-00: Sprang a leak
Rotterdam, 6 januari. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip THORBECKE VII, kapt. L. Maars, van Singapore naar Liverpool bestemd, te St. Thomas zwaar lek binnengelopen.
1894-10-05: Sold to foreign country
PGC 081094. Amsterdam, 5 oktober. Naar wij vernemen is het Nederlandse schip (opm: bark) THORBECKE VII uit de hand naar Napels verkocht.
1902-08-19: Final Fate: Wrecked

Op reis met een lading dwarsliggers van Samarang naar Kaapstad is de ESPERO op 19 augustus 1902 op 7 mijl ten noorden van Port Shepstone aan de grond geraakt en verloren gegaan. De ESPERO was eigendom van de gezagvoerder, S. Craviotto.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.F.Höper was van 1885-1892 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt J.F.Höper als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1882 van het 3/mschip “Electra” ex Witch of the Wave, gebouwd in 1852 te Portsmouth, USA, 1117 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip is in 1882 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Ruth”;

*    1883 t/m 1885 op de bark “Bestevaer”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 744 ton o.m., varend voor C.H.Meijer Jr & H.C.A.Henny te Amsterdam. Het schip wordt in 1885 gesloopt;

*    1886 t/m 1891 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

“Na een voorspoedige reis van Batavia, reisduur ongeveer 90 dagen, nam in de vroege morgen van 21 december 1889 de ‘Thorbecke VII’ de loods aan boord voor IJmuiden. Het schip werd door de Noordersluis geschut en om 1 uur ’s middags begon onder loodsaanwijzing de reis door het Noordzeekanaal naar Amsterdam.” Kapitein was J.F.Höper. Het schip werd gesleept. Bij het passeren van een tegenkomer , het ss “Caland” ontstond een aanvaring en de “Thorbecke” werd midscheeps geramd. het schip begon te zinken en en verdween in het midden van het kanaal naar de bodem. Een deel van de balen rijst kwam ook te water. Het schip werd later gelicht en gerepareerd.

De Raad van Tucht voor de koopvaardij oordeelde in de uitspraak dd 30 maart 1890 dat de kapitein geen enkele blaam trof. 104.

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: HÖPER, J.F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Lourens werd geboren op 19.10.1846 te Amsterdam als z.v. Jacob Maars en Cornelia Gijben.

Lourens (25) (zeevarende) trouwde op 01.02.1872 te Amsterdam met Johanna Rector (25) – geb. 06.07.1846 te Amsterdam – d.v. Dirk Rector en Betje Engels. 

Johanna Rector overleed op 02.08.1910 te ??

Lourens overleed op 08.11.1918 te Amsterdam (72).

 

Kinderen

-   Elisabeth Johanna – geb. 07.12.1873 te A’dam.

-   Jacob Laurens – geb. 15.08.1877 te A’dam.

-   Lourens – geb. 14.12.1881 te A’dam. 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA :

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.Maars was van 1892-1894 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in oktober 1894 verkocht naar Napels en herdoopt in “Pieta052.

L.Maars was van 1894-1897 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”. In 1913 werd het verkocht naar Noorwegen052.

L.Maars was van 1897-1898 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten052

 

Bouma025 vermeldt L.Maars als gezagvoerder gedurende:

*    1891 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;

*    1892 t/m 1894 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht te Napels;

*    1896 t/m 1897 van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton n.m., varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip is in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”;

*    1897 t/m 1898 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Maars, Lourens

Afbeeldingen


Omschrijving: THORBECKE VII liggende in het Oosterdok te Amsterdam
Collectie: Bos, Ron van den
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: THORBECKE VII, met schade veroorzaakt bij de aanvaring met de P. CALAND op 21 december 1889 in het Noordzeekanaal
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Schade

Omschrijving: THORBECKE VII, aquarel gemaakt in 1890, kapitein J.F. Höper. Opschrift: Thorbecke VII of [= van] Amsterdam
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Yorke, W.H.
Onderwerp: Zeeopname
Overige afbeeldingen


Omschrijving: THORBECKE VII
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Scheepsmodel
Algemene informatie

NRC 241289. Na een zeer gelukkige reis is, gelijk wij zaterdag met een enkel woord konden melden – de THORBECKE VII, met rijst beladen van Java, rederij Van Meursing alhier, in het gezicht van de plaats van bestemming aangevaren en gezonken. Een paar minuten vóór het gehucht Buitenhuizen, dit is ongeveer halfweg IJmuiden – Amsterdam, ligt het fraaie schip zóver onder water, dat de golven over het dek spoelen. Het achterdek steekt circa 6 voet boven water en ook de boeg duikt op. Het vaartuig ligt dwars in het kanaal en de weg gesplinterde verschansing bij de boeg wijst het punt van de aanvaring aan. Waar de aanvaring plaats had, maakt het kanaal een bocht. Bij de aanvaring stopte de P. CALAND onmiddellijk, maar de vaart van de stoomboot was nog te sterk. Schier op het zelfde ogenblik van de aanvaring zag men het schip zinken. Na vijf minuten stond het dek onder water. Op de CALAND zelf was de stoot bijna niet merkbaar. De boot, die nog altijd vóór het gezonken schip ligt, heeft dan ook geen schade geleden. Alleen is de stootketting geknapt en het ornament aan de boeg beschadigd. Het ongeluk had zaterdag 2 uur 20 minuten plaats. De vaart voor schepen van grote diepgang is voor het ogenblijk gestremd. Maar boten van het kaliber als de IJSTROOM van Londen, de CHRISTIANA van Christiana, de MAAS van Rotterdam kunnen langs het gezonken schip passeren. De AMSTELSTROOM heeft bij het passeren echter enige schade belopen aan het tuig, dat in aanraking kwam met de ra’s van de THORBECKE. Enige grote schepen en boten van en naar zee liggen voor en achter de plek des onheils. Door de passage tussen de THORBECKE en de zoom van het kanaal met baggermolens uit te diepen, denkt men genoeg diepgang te krijgen ook voor deze vaartuigen en aldus stagnatie in de vaart geheel te voorkomen. De CALAND heeft maar 1½ voet meer water nodig om naar zee te kunnen komen. Betreffende de wijze van lichten van de THORBECKE hoorden wij verschillende middelen aanprijzen. Waarschijnlijk zal een kisting op het schip moeten worden aangebracht, eer men, nadat het gat in de romp gedicht is, met pompen kan aanvangen. Gisteren waren de gehele dag op de plaats tegenwoordig de inspecteur van de waterstaat Conrad, de hoofdingenieur Van Maanen en de ingenieur De Bruijn.
NRC 241289. De klipperbark THORBECKE VII is in 1885 van de werf van de reder A.H. Meursing te Amsterdam gelopen, meet 929 ton en was vier jaar uit geweest, varende met suiker van Java op Engeland. Dit was de eerste reis naar Amsterdam en terug. Heden zijn duikers bezig het grote lek te stoppen. Zodra dit gelukt is, hoopt men het schip te kunnen dichten. Het onheil is zó spoedig in zijn werk gegaan dat de bemanning niets van haar goed heeft kunnen redden. Over de oorzaken van de aanvaring is het best niet op het te verwachten officiële onderzoek vooruit te lopen. Het schijnt thans wederom gebleken te zijn dat de reglementering van de vaart op het kanaal leemten bevat, die dringend aanvulling behoeven.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk