Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
J.F.Höper was van 1885-1892 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam052.
Bouma025 vermeldt J.F.Höper als gezagvoerder gedurende:
* 1880 t/m 1882 van het 3/mschip “Electra” ex Witch of the Wave, gebouwd in 1852 te Portsmouth, USA, 1117 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip is in 1882 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Ruth”;
* 1883 t/m 1885 op de bark “Bestevaer”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 744 ton o.m., varend voor C.H.Meijer Jr & H.C.A.Henny te Amsterdam. Het schip wordt in 1885 gesloopt;
* 1886 t/m 1891 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
“Na een voorspoedige reis van Batavia, reisduur ongeveer 90 dagen, nam in de vroege morgen van 21 december 1889 de ‘Thorbecke VII’ de loods aan boord voor IJmuiden. Het schip werd door de Noordersluis geschut en om 1 uur ’s middags begon onder loodsaanwijzing de reis door het Noordzeekanaal naar Amsterdam.” Kapitein was J.F.Höper. Het schip werd gesleept. Bij het passeren van een tegenkomer , het ss “Caland” ontstond een aanvaring en de “Thorbecke” werd midscheeps geramd. het schip begon te zinken en en verdween in het midden van het kanaal naar de bodem. Een deel van de balen rijst kwam ook te water. Het schip werd later gelicht en gerepareerd.
De Raad van Tucht voor de koopvaardij oordeelde in de uitspraak dd 30 maart 1890 dat de kapitein geen enkele blaam trof. 104.
Familiegegevens
Lourens werd geboren op 19.10.1846 te Amsterdam als z.v. Jacob Maars en Cornelia Gijben.
Lourens (25) (zeevarende) trouwde op 01.02.1872 te Amsterdam met Johanna Rector (25) – geb. 06.07.1846 te Amsterdam – d.v. Dirk Rector en Betje Engels.
Johanna Rector overleed op 02.08.1910 te ??
Lourens overleed op 08.11.1918 te Amsterdam (72).
Kinderen
- Elisabeth Johanna – geb. 07.12.1873 te A’dam.
- Jacob Laurens – geb. 15.08.1877 te A’dam.
- Lourens – geb. 14.12.1881 te A’dam.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA :
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
L.Maars was van 1892-1894 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in oktober 1894 verkocht naar Napels en herdoopt in “Pieta052.
L.Maars was van 1894-1897 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”. In 1913 werd het verkocht naar Noorwegen052.
L.Maars was van 1897-1898 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten052
Bouma025 vermeldt L.Maars als gezagvoerder gedurende:
* 1891 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;
* 1892 t/m 1894 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht te Napels;
* 1896 t/m 1897 van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton n.m., varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip is in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”;
* 1897 t/m 1898 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten.
Overige bijzonderheden
Geen