Inloggen
TJERIMAI - ID 6588


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-04-17 / 1898-01-08 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Construction Data

 

Foto gemaakt op 8 december 1890 van de Werf de Nachtegaal van Jan F. Meursing met in aanbouw zijnde stalen barkschip VAN GALEN.

 

 

 

 

De werf Nachtegaal van Jan F. Meursing te Amsterdam, zomer 1882, met in aanbouw de TJERIMAI



Scheepsbouwer: Jan F. Meursing - Werf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1883-03-08
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1013.07 Net tonnage
 
Length 1: 188.3 Feet (British) Registered
Beam: 36.7 Feet (British) Registered
Depth: 21.1 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-04-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: TJERIMAI
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendricks & Co., A.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-04-17, uitreiking zb153-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-04-17 TJERIMAI
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTSW
Additional info: Op 8 januari 1898 voor GBP 2.700,- verkocht naar Rusland (Finland)

Date/Name Ship 1898-01-08 TJERIMAI
Manager: N. Tarasov, Lovisa, Russia
Eigenaar: Rederi Bark Tjerimai, Lovisa, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Lovisa / Russia
Callsign: NWPC
Additional info: Na reparatie op 1 maart 1898 onder dezelfde naam en Russische vlag van Amsterdam naar Cardiff

Date/Name Ship 1913-00-00 TJERIMAI
Manager: Fa. Gustaf Erikson, Mariehamn, Russia
Eigenaar: Fa. Gustaf Erikson, Mariehamn, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Russia
Callsign: SLCP

Date/Name Ship 1918-00-00 TJERIMAI
Manager: Fa. Gustaf Erikson, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Fa. Gustaf Erikson, Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: SLCP
Additional info: De TJERIMAI was het eerste schip van Gustaf Erikson, gekocht in 1913

Ship Events Data

1883-01-00: AH 020183
Schepen in aanbouw: Meurslng. (Jan F.) I. Een compositie clipper barkschip TJERIMAI, groot plm. 1000 gemeten tonnen voor rekening van de heren A. Hendrichs & C°, zal in het begin van dit jaar te water lopen, waarna onmiddellijk de kiel zal gelegd worden voor een dergelijk schip van dezelfde grootte, dat zal varen onder boekhouderschap van de bouwmeester.
1883-03-08: AH 100383
Amsterdam, 9 maart. Het gisteren van de werf de Nachtegaal van de heer J.F. Meursing te water gelaten barkschip TJERIMAI kwam nog dezelfde namiddag aan de mastbok in het Oosterdok, om heden de masten in te zetten.
1888-12-18: Damaged
op 18 december 1888 des morgens om 5½ uur bij hevig stormweer en kokende zee braken grootmars en barkstengen.
1898-01-10: Sold to foreign country
PGC 120198
Amsterdam, 10 januari. De Nederlandse compositiebark TJERIMAI, van de firma Aug. Hendrich & Co alhier, groot 1013 ton, gebouwd in 1883, is door de makelaar Alb. Vinke verkocht voor GBP 2.700.
1898-07-13: Damaged
AH 040898 Kaapstad, 13 juli. De Russische (ex. Nederlandse) bark TJERIMAI is hier 8 juli van Barry aangekomen met verlies van voortuig en groote bramsteng, hebbende bij de Kaap met zware stormen te kampen gehad.
NRC 070998 Kaapstad, 18 augustus. Het Russische, ex-Nederlandse schip TJERIMAI heeft de reparatie volbracht en zal binnen een paar dagen gereed zijn om de reis voort te zetten.
1914-08-00: Laid up
Op reis van Matare (Mataro?) naar Liverpool liep de TJERIMAI te Ponta Delgada binnen en werd daar wegens het uitbreken van de eerste wereldoorlog opgelegd. Zij bleef daar liggen tot 1918/1919.
1925-08-22: Final Fate: Collision

Op reis in ballast van Londen naar Mariehamn is de TJERIMAI in de nacht van 21 op 22 augustus 1925 op 200 mijl van IJmuiden in aanvaring gekomen met de Nederlandse stoomtrawler CHRISTINA CATHARINA YM 13. De TJERIMAI werd aan stuurboord midscheeps door de trawler geraakt en zonk binnen 10 minuten. De gezagvoerder van de TJERIMAI kwam hierbij om het leven. De 12 overige opvarenden werden door de CHRISTINA CATHARINA gered en veilig te IJmuiden aan land gebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

F.Diepenbroek had van 1883-1891 het commando over de composietbark “Tjerimai””, in 1883 gebouwd door J.F.Meursing te Amsterdam, 1013 ton, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam052

Een foto van dit schip in aanbouw is in het Staddsarchief van Amsterdam en staat afgebeeld in het artikel van mevr. Van Dijk-Lely.124

 

F.Diepenbroek was in 1891/92 kapitein van de stalen brak “Semper Spera”, gebouwd in 1890/91 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1209 ton, varend voor de Zeilvaart Maatschappij “Neptunus” Dir.G.v.d.Gevel te Rotterdam. Op haar eerste reis is de het schip op 24 maart 1892 van New York vertrokken met een lading petroleum in kratten/blikken voor Java; nooit werd meer iets van schip en bemanning gehoord052.

 

Bouma025 vermeldt F.Diepenbroek als gezagvoerder gedurende:

*   1876 t/m 1881 op de bark “Sindoro” ex Thorbecke, gebouwd in 1874 te Nieuwendam, 953 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;

*   1882 van het fregat “Amphitrite” ex Defiant, gebouwd in 1875 te Kennebunk, 2075 ton o.m., varend voor A.Henrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Duitsland;

*   1883 t.m 1891 op de bark “Tjerimai”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1000 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;

*   1892 op de stalen bark “Semper Spera”, op 10 december 1890 te water gelaten van de werf “De Boot” van H.F.Groen te Amsterdam, 1209 ton n.m., varend voor de Mij. “Neptunus” G.v/d gevel te Rotterdam. het schip werd in 1892 vermist met petroleum tussen New York en Java.

            In de  Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 februari 1891 nodigt H.F.Groen de leden uit tot het bijwonen van het van stapel lopen van de “Semper Spera” op 10 december l.l. (die gebeurtenis heeft dus intussen plaatsgehad.)

 

Overige bijzonderheden

Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)

Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.

Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg in 11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.

Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.

In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.

 

     “ … Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081

 

“De ‘Semper Spera” ging op 10 december 1890 te water van de werf De Boot te Amsterdam, van F.F.Groen.

Het 1209 ton metende stalen vaartuig ving in 1891 haar eerste reis aan. Onder kapitein F.Diepenbroek werd in ballast koers gezet naar New York waar petroleum in de ruimen kwam, bestemd voor Java … Op 24 maart 1892 vertrok de ‘Semper Spera’ van New York in de hoop over enige maanden Anjer te bereiken. Sinds die datum is echter van het schip niets meer vernomen, zodat ook hier moet worden aangenomen dat het met man en muis is vergaan.”

Uit: “Nederlandse Zeilschepen 1880-1922” door L.Smit en H.Hackebord. Deel 166 uit de Alkenreeks Beeld-Encyclopedie, Alkmaar

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Diepenbroek, F.

Familiegegevens en opleiding

Willem Willemsz van Duijn werd geboren te Katwijk op 17 september 1842 als zoon van Willem Cornelisz van Duijn en Cornelia Leendertsd Parlevliet.

Hij trouwde te Katwijk eerst met Jacoba Blok en later met Geertje Harmensd. Verloop.

Hij overleed te Katwijk op 15 april 1925.

De publicatie bevat portretten van de kapitein en zijn vrouw en van de bark “Tjerimai”054-028.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.van Duijn als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1890 op de schoener brik “Aethiopia” (ex-Italia), gebouwd in 1874 te Bergen, 271 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1892 t/m 1897 op de bark “Tjerimai”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Rusland.

      Bouma vermeldt geen kapiteins nà 1900.

 

Hij was van 1885-1890 gezagvoerder van de “Aethiopia”, van 1892-1896 op de bark “Tjerimai”, en in 1909 op de “Uraqui”.

 

W.van Duyn was van 1892-1897 kapitein op de composietbark “Tjerimai”, gebouwd in 1883 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1013 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1897 naar Rusland verkocht052.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Duijn, Willem Willemsz van

Afbeeldingen


Omschrijving: TJERIMAI, Zicht op de werf 'De Nachtegaal' met de composiet bark 'Tjerimai' in aanbouw voor de heren A. Hendrichs & Co., 1882.
Collectie: Meursing
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam
Onderwerp: Werf

Omschrijving: TJERIMAI Het Compositie Clipper Barkschip "Tjerimai", groot circa 1000 gemeten tonnen, in aanbouw voor de heren A. Hendrichs & Co., op de werf De Nachtegaal van Jan F. Meursing, Grote Bickersstraat 78 Op stapel gezet onder de naam van "Nachtegaal", kiel gelegd op 25 mei 1882, gefotografeerd 3 januari 1883.
Collectie: Meursing
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam
Onderwerp: Werf

Omschrijving: TJERIMAI, Zicht op de werf 'De Nachtegaal' en zijaanzicht op de composiet bark "Tjerimai" van de heren A. Hendrichs & Co., direct na de tewaterlating, mei 1883
Collectie: Meursing
Vervaardiger: Meursing, Jan F. , Amsterdam
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De bark TJERIMAI, liggend in het Oosterdok te Amsterdam
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok

Omschrijving: TJERIMAI met stormschade te Falmouth, 1895. (zie Kroniek 1895 - NRC 5 en 6 juli 1895)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk