Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
F.Diepenbroek had van 1883-1891 het commando over de composietbark “Tjerimai””, in 1883 gebouwd door J.F.Meursing te Amsterdam, 1013 ton, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam052
Een foto van dit schip in aanbouw is in het Staddsarchief van Amsterdam en staat afgebeeld in het artikel van mevr. Van Dijk-Lely.124
F.Diepenbroek was in 1891/92 kapitein van de stalen brak “Semper Spera”, gebouwd in 1890/91 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1209 ton, varend voor de Zeilvaart Maatschappij “Neptunus” Dir.G.v.d.Gevel te Rotterdam. Op haar eerste reis is de het schip op 24 maart 1892 van New York vertrokken met een lading petroleum in kratten/blikken voor Java; nooit werd meer iets van schip en bemanning gehoord052.
Bouma025 vermeldt F.Diepenbroek als gezagvoerder gedurende:
* 1876 t/m 1881 op de bark “Sindoro” ex Thorbecke, gebouwd in 1874 te Nieuwendam, 953 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1882 van het fregat “Amphitrite” ex Defiant, gebouwd in 1875 te Kennebunk, 2075 ton o.m., varend voor A.Henrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Duitsland;
* 1883 t.m 1891 op de bark “Tjerimai”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1000 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1892 op de stalen bark “Semper Spera”, op 10 december 1890 te water gelaten van de werf “De Boot” van H.F.Groen te Amsterdam, 1209 ton n.m., varend voor de Mij. “Neptunus” G.v/d gevel te Rotterdam. het schip werd in 1892 vermist met petroleum tussen New York en Java.
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 februari 1891 nodigt H.F.Groen de leden uit tot het bijwonen van het van stapel lopen van de “Semper Spera” op 10 december l.l. (die gebeurtenis heeft dus intussen plaatsgehad.)
Overige bijzonderheden
Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)
Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.
Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg in 11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.
Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.
In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.
“ … Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081
“De ‘Semper Spera” ging op 10 december 1890 te water van de werf De Boot te Amsterdam, van F.F.Groen.
Het 1209 ton metende stalen vaartuig ving in 1891 haar eerste reis aan. Onder kapitein F.Diepenbroek werd in ballast koers gezet naar New York waar petroleum in de ruimen kwam, bestemd voor Java … Op 24 maart 1892 vertrok de ‘Semper Spera’ van New York in de hoop over enige maanden Anjer te bereiken. Sinds die datum is echter van het schip niets meer vernomen, zodat ook hier moet worden aangenomen dat het met man en muis is vergaan.”
Uit: “Nederlandse Zeilschepen 1880-1922” door L.Smit en H.Hackebord. Deel 166 uit de Alkenreeks Beeld-Encyclopedie, Alkmaar
Familiegegevens en opleiding
Willem Willemsz van Duijn werd geboren te Katwijk op 17 september 1842 als zoon van Willem Cornelisz van Duijn en Cornelia Leendertsd Parlevliet.
Hij trouwde te Katwijk eerst met Jacoba Blok en later met Geertje Harmensd. Verloop.
Hij overleed te Katwijk op 15 april 1925.
De publicatie bevat portretten van de kapitein en zijn vrouw en van de bark “Tjerimai”054-028.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.van Duijn als gezagvoerder gedurende:
* 1885 t/m 1890 op de schoener brik “Aethiopia” (ex-Italia), gebouwd in 1874 te Bergen, 271 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;
* 1892 t/m 1897 op de bark “Tjerimai”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Rusland.
Bouma vermeldt geen kapiteins nà 1900.
Hij was van 1885-1890 gezagvoerder van de “Aethiopia”, van 1892-1896 op de bark “Tjerimai”, en in 1909 op de “Uraqui”.
W.van Duyn was van 1892-1897 kapitein op de composietbark “Tjerimai”, gebouwd in 1883 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1013 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1897 naar Rusland verkocht052.
Overige bijzonderheden
Geen