Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
UNI-K - ID 6788
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1948
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5181768
Nat. Official Number:
2430 Z GRON 1948
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Raised quarter deck
Masten:
One mast
Rig:
2 derricks
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Scheepsbouw Unie N.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
240
Launch Date:
1948-08-18
Delivery Date:
1948-12-15
Technical Data
Engine Manufacturer:
Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM)
, Mannheim, German Federal Republic
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
6
Power:
195
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Benz nr. 1707 Type RS134S (10 1/4-13 1/2)
Speed in knots:
9
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
343.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
173.00 Net tonnage
Deadweight:
440.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
21800 Cubic Feet
Bale:
19700 Cubic Feet
Length 1:
44.51 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
41.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
7.46 Meters Registered
Configuration Changes
Datum
00-00-1959
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 375 Pk Deutz Type (270x360)
Ship History Data
Date/Name Ship
1948-12-15
UNI-K
Manager:
Carebeka N.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Kustvaart 'Unie'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh, Johannes Rikstinus Salomons en Kornelis Schipper (Stadskanaal)
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PICE
Additional info:
Kapitein Klaas Schipper is mede eigenaar voor 1/15 deel tot de verkoop in 1951.
Date/Name Ship
1951-02-13
KAPUAS
Manager:
Jajasan Penguasaan Pusat Kapal-Kapal 'Pepuska'
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
Government of the Republiek Indonesia
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Callsign:
PKGL
Additional info:
Hfl. 450.000,--
Date/Name Ship
1952-00-00
KAPUAS
Manager:
P.T. Pelajaran Nasional Indonesia
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
Government of the Republiek Indonesia
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Callsign:
PKGL
Date/Name Ship
1954-00-00
KAPUAS
Manager:
Djawatan Pelajaran
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
Government of the Republiek Indonesia
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Callsign:
PKGL
Date/Name Ship
1957-00-00
KAPUAS
Manager:
P.T Perushaan Pelayaran Nusantara Djawa Kalimantan
, Banjarmasin, Indonesia
Eigenaar:
Government of the Republiek Indonesia
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Banjarmasin / Indonesia
Callsign:
PKGL
Date/Name Ship
1959-00-00
KAPUAS
Manager:
P.T. Pelajaran Djawa-Kalimantan
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
Government of the Republiek Indonesia
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Callsign:
PKGL
Additional info:
In 1972: Jakarta
Ship Events Data
1948-12-07:
Als UNI-K, zijnde een stalen motorschip, groot 971.05 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 23-11-1948 no. 7535, liggende te Groningen, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2430 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.99 m. uit de hekplaat, 1.50 m. uit de lengteas, 1.56 m. boven dek.
1948-12-16:
NvhN 16-12-1948: Proefvaart UNI-K. Op de Eems had de welgeslaagde proefvaart plaats van de nieuwe coaster Uni-K, gebouwd bij de scheepsbouw Unie-Gideon voor rekening van de Kustvaart-Unie te Groningen. Het is van het type raised quarterdek, onder klasse bureau Veritas en heeft de volgende afmetingen: Br. M 3 9.71.05, N. M 3 488.78, B.R.T. 342.78, N.R.T. 172.54 en heeft een D.W. van plm. 430 ton. Het wordt voortgestuwd door een 195 P.K. hoofdmotor en heeft een 12 P.K. hulpmotor in de machinekamer. Aan dek heeft het schip 3 winchers met 8 P.K. motoren. De lengte van het schip op het bovendek, van de buitenkant van de voorsteven tot de hartlijn van de roerkoning, is 41.01 M. De grootste wijdte buitenwerks over de huid is 7.46 M. Het is verder voorzien van radio-peilinstallatie en echolood. Bij de proefvaart werd een snelheid behaald van 8.5 mijl.
1951-01-25:
Leeuwarder Courant 25-01-1951: Groninger Coaster naar Indonesië verkocht. De Indonesische Regering heeft een tweetal Groninger kustvaartuigen gekocht. De ene coaster is de RIJN van de heer L. Davids uit Delfzijl de andere de UNI-K van de Kustvaart Unie N.V. te Groningen. Beide schepen zijn nog slechts enkele jaren oud (resp. 1949 en 1948) Indien mogelijk zullen de vaartuigen omstreeks Maart naar hun nieuwe thuishaven vertrekken.
1951-04-02:
Als "Kapuas" vertrokken van Sluiskil via Alexandrië met eindbestemming Djakarta. Arriveerde op 09-06-1951 arriveerde het schip te Kota Radja van Sluiskil. (P.S.: Het schip heeft op deze uitbrengreis nog liggen repareren, na machineproblemen, te Colombo (Ceylon, nu Sri-Lanka) van 11 tot 26-05-1951, waarna de reis werd hervat.)
1990-00-00:
Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Uni-K 1948
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht