Inloggen
VAN NECK - ID 6895


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 125
Date Laid Down: 1912-05-10
Launch Date: 1912-12-28
Delivery Date: 1913-04-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21 3/4, 36 & 59 - 43 1/4.
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3027.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1909.00 Net tonnage
Deadweight: 3470.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 133000 Cubic Feet
 
Length 1: 326.0 Feet (British) Registered
Beam: 44.0 Feet (British) Registered
Depth: 22.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
30 26 0 1214 0 1270
Configuration Changes

Datum 00-00-1939
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1939 veranderd in vrachtschip met accommodatie voor slechts 10 passagiers I en géén dekpassagiers.

Datum 00-00-1941
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1941 ingericht voor het vervoer van vee.

Ship History Data

Date/Name Ship 1913-04-00 VAN NECK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJLK

Ship Events Data

1942-03-03: De VAN NECK, die op 23 februari 1942 nog door het Gouvernement werd gevorderd om dienst te gaan doen als werkschip voor de Koninklijke marine, werd op 3 maart 1942 door personeel van de Koninklijke marine te Soerabaja tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners.
1944-06-00: Zij werd in juni 1944 door de Japanners gelicht waarschijnlijk daarna hersteld en in de vaart gebracht.
1945-00-00: Final Fate:
Vermoedelijk vóór augustus 1945 onder Japanse vlag verloren gegaan. Het schip is namelijk na de capitulatie van Japan nergens teruggevonden.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Johan Hendrik werd geboren op 26.11.1879 te Den Helder als z.v. Henri Diederik Alexander Götz (kapt. der Infanterie) en Regula Britt. 

Johan Hendrik verloofde zich op 01.05.1916 met Henriëtte Platt. (Advertentie Bat. Nieuwsblad 01-05-1916)

Johan Hendrik trouwde op 11.02.1922 te Soerabaja met Elisabeth Maria Lamme – geb. 03.01.1894 te Utrecht – d.v. Nicolaas Lamme en Jacoba Bernardina Felix. 

Elisabeth Maria Lamme overleed op 26.01.1976 te Leidschendam (82).

Johan Hendrik overleed op 18.05.1950 te Voorburg (70). 

 

Kinderen

-    Johan Maarten

 

Opleiding

Johan Hendrik werd op 07.08.1897 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 15.01.1897 geplaatst als dienstdoend 3e stuurman op het barkschip BAARN, kapt. Veltman, naar Java, gage 12 gulden/maand. Op 26.11.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Hierna op 09.02.1898 geplaatst als lichtmatroos a/b van het s.s. CYCLOPS, kapt. Heath, naar Java, gage 20 gulden/maand. Kwam op 16.06.1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 21.09.1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.02.1905 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1910 van het s.s. DE EERENS

*   1915 van het s.s. VAN LINSCHOTEN – geb. 1910

*   1915 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   1916 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1916 van het s.s. VAN OVERSTRATEN

*   1917 van het s.s. DUYMAR VAN TWIST

*   1917 van het s.s. HOUTMAN

*   1917 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1917 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1917 van het s.s. VAN NECK

*   1917 van het s.s. VAN HEEMSKERK

*   1918 van het s.s. VAN IMHOFF

*   1918 van het s.s. SIBERG

*   1919 van het s.s. VAN REES

*   1919 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1919 van het m.s. SIBERG

*   Vertrok op 7 febr. 1920 per s.s. TABANAN naar Rotterdam voor verlof.

*   1921 van het s.s. VAN RIEMSDIJK

*   1921 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   1922 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1923 van het s.s. HOUTMAN

*   1924 van het pass.schip MELCHIOR TREUB – geb. 1913  

*   1926 van het s.s. PLANCIUS – geb. 1924

*   1929 – 1930 van het pass.schip OP TEN NOORT – geb. 1927

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

De Sumatra Post 23-05-1924

Medan, 23 mei. De kapitein van de MELCHIOR TREUB.

Elders in dit blad vindt men enige woorden gewijd aan den afgetreden kapitein Claassen van de MELCHIOR TREUB. Wij vernemen dat als zijn opvolger de kapitein van de K.P.M., J.H. Götz bestemd is de leiding van de snelstomer op zich te nemen.

 

De Indische Courant 03-04-1930

Afscheid van kapitein J.H. Götz.  (Verkort weergegeven)

Gisteravond half negen was het feest op de OP TEN NOORT, het mooie K.P.M.-schip, voor de laatste maal naar Tandjong-Perak gebracht door den gezagvoerder J. H. Götz. Op het met vlaggen en groen versierde dek ontvingen de scheidende kapitein en zijn echtgenote, de talrijke bezoekers, hadden zij voor elk een vriendelijk woord. Hoe druk het ook was, toch vond de heer Götz gelegenheid ons nog een en ander te vertellen uit zijn zeemansloopbaan. Hoe hij twee en dertig jaar geleden op een zeilschip had gevaren, en het grootste deel van zijn leven op zee had doorgebracht. Maar nu was het liedje uit, morgen zou de heer B. de Rooy het commando over de Op ten Noort overnemen. Hij sprak de wens uit, dat zijn opvolger, kapitein De Rooy, het mocht gaan als hem. 

 

Deli Courant 25-03-1930

De laatste reis van kapitein Götz. Een der oudste K.P.M.-kapiteins, de heer J. H. Götz van de OP TEN NOORT, maakt met dit schip zijn laatste reis. Van de rond 30 jaren dat kapitein Götz in dienst der K.P.M. is ge weest, heeft hij de drie laatste jaren op Deli gevaren, eerst op de MELCHIOR TREUB, daarna op de „PLANCIUS" en tenslotte op de OP TEN NOORT. Morgenavond om 9 is er op de OP TEN NOORT, welke te Belawan ligt, een instuif voor allen die van kapitein Götz op zijn laatste reis afscheid willen nemen.

 

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Götz, Johan Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: VAN NECK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Werf

Omschrijving: VAN NECK
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: VAN NECK te water
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: VAN NECK op proefvaart
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VAN NECK 21 april 1913
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown