Inloggen
VAN RIEMSDYK - ID 6908


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 32
Launch Date: 1900-09-05
Delivery Date: 1900-11-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 36 & 60-42.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2009.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1258.00 Net tonnage
Deadweight: 2530.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 82000 Cubic Feet
 
Length 1: 299.9 Feet (British) Registered
Beam: 40.7 Feet (British) Registered
Depth: 18.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
24 20 0 1320 0 1364
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-11-14 VAN RIEMSDYK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PRJD

Ship Events Data

1900-09-05: NRC 06.09.1900: Gisteren namiddag te half vier (ML: = 5 sept.) is aan de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam te water gelopen het stalen schroefstoomschip VAN RIEMSDIJK , groot 2200 ton, voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. De afmetingen zijn: lengte tussen de loodlijnen 300-0, gehele lengte 310-0, breedte op buitenkant spanten 40’-6”, totaal tot het tentdek 29’-2”. De kiel is gelegd op 12 december 1899. De stoomwerktuigen, vervaardigd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel alhier, zijn van het triple expansiesysteem. De afmetingen der cylinders zijn 23”x36”x60” met een slaglengte van 42”. Deze machine is in staat het schip, toegeladen tot 17-0 diepgang, een snelheid van 10,75 mijl te geven.
1900-11-14: DS 14.11.1900 : Heden en gisteren heeft het stoomschip VAN RIEMSDIJK gebouwd door de Nederlandse Scheepsbouw Mij te Amsterdam voor de Koninklijke Paketvaart Mij met succes proef gestoomd op de Noordzee. Het schip is thans terug te IJmuiden.(aankomst 14 november te IJmuiden van Nieuwediep op proeftocht)
1900-11-14: NRC 16.11.1900: IJmuiden, 14 november. Het stoomschip VAN RIEMSDIJK van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij heeft bij de heden gehouden proeftocht uitstekend voldaan. De verkregen snelheid bedroeg ruim 12 mijl, zijnde ruim ½ mijl boven de gecontracteerde vaart.
1900-11-20: DS 20.11.1900: Het nieuwe stoomschip VAN RIEMSDIJK is heden vertrokken van IJmuiden naar Batavia.
1930-06-20: De VAN RIEMSDIJK werd op 20 juni 1930 wegens machinegebreken opgelegd.
1937-02-00: Final Fate:
Op 1 december 1932 kwam zij in de afvoer-reserve, maar pas op 3 februari 1937 werd het schip
En Bloc met de RUMPHIUS voor NLG 44.500 netto samen voor sloop verkocht aan de Asiatic Trading Co. te Soerabaja. Zij werd op het zuiderstrand van Madoera, ten oosten van Kamal, gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Johan Hendrik werd geboren op 26.11.1879 te Den Helder als z.v. Henri Diederik Alexander Götz (kapt. der Infanterie) en Regula Britt. 

Johan Hendrik verloofde zich op 01.05.1916 met Henriëtte Platt. (Advertentie Bat. Nieuwsblad 01-05-1916)

Johan Hendrik trouwde op 11.02.1922 te Soerabaja met Elisabeth Maria Lamme – geb. 03.01.1894 te Utrecht – d.v. Nicolaas Lamme en Jacoba Bernardina Felix. 

Elisabeth Maria Lamme overleed op 26.01.1976 te Leidschendam (82).

Johan Hendrik overleed op 18.05.1950 te Voorburg (70). 

 

Kinderen

-    Johan Maarten

 

Opleiding

Johan Hendrik werd op 07.08.1897 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 15.01.1897 geplaatst als dienstdoend 3e stuurman op het barkschip BAARN, kapt. Veltman, naar Java, gage 12 gulden/maand. Op 26.11.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Hierna op 09.02.1898 geplaatst als lichtmatroos a/b van het s.s. CYCLOPS, kapt. Heath, naar Java, gage 20 gulden/maand. Kwam op 16.06.1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 21.09.1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.02.1905 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1910 van het s.s. DE EERENS

*   1915 van het s.s. VAN LINSCHOTEN – geb. 1910

*   1915 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   1916 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1916 van het s.s. VAN OVERSTRATEN

*   1917 van het s.s. DUYMAR VAN TWIST

*   1917 van het s.s. HOUTMAN

*   1917 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1917 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1917 van het s.s. VAN NECK

*   1917 van het s.s. VAN HEEMSKERK

*   1918 van het s.s. VAN IMHOFF

*   1918 van het s.s. SIBERG

*   1919 van het s.s. VAN REES

*   1919 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1919 van het m.s. SIBERG

*   Vertrok op 7 febr. 1920 per s.s. TABANAN naar Rotterdam voor verlof.

*   1921 van het s.s. VAN RIEMSDIJK

*   1921 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   1922 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1923 van het s.s. HOUTMAN

*   1924 van het pass.schip MELCHIOR TREUB – geb. 1913  

*   1926 van het s.s. PLANCIUS – geb. 1924

*   1929 – 1930 van het pass.schip OP TEN NOORT – geb. 1927

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

De Sumatra Post 23-05-1924

Medan, 23 mei. De kapitein van de MELCHIOR TREUB.

Elders in dit blad vindt men enige woorden gewijd aan den afgetreden kapitein Claassen van de MELCHIOR TREUB. Wij vernemen dat als zijn opvolger de kapitein van de K.P.M., J.H. Götz bestemd is de leiding van de snelstomer op zich te nemen.

 

De Indische Courant 03-04-1930

Afscheid van kapitein J.H. Götz.  (Verkort weergegeven)

Gisteravond half negen was het feest op de OP TEN NOORT, het mooie K.P.M.-schip, voor de laatste maal naar Tandjong-Perak gebracht door den gezagvoerder J. H. Götz. Op het met vlaggen en groen versierde dek ontvingen de scheidende kapitein en zijn echtgenote, de talrijke bezoekers, hadden zij voor elk een vriendelijk woord. Hoe druk het ook was, toch vond de heer Götz gelegenheid ons nog een en ander te vertellen uit zijn zeemansloopbaan. Hoe hij twee en dertig jaar geleden op een zeilschip had gevaren, en het grootste deel van zijn leven op zee had doorgebracht. Maar nu was het liedje uit, morgen zou de heer B. de Rooy het commando over de Op ten Noort overnemen. Hij sprak de wens uit, dat zijn opvolger, kapitein De Rooy, het mocht gaan als hem. 

 

Deli Courant 25-03-1930

De laatste reis van kapitein Götz. Een der oudste K.P.M.-kapiteins, de heer J. H. Götz van de OP TEN NOORT, maakt met dit schip zijn laatste reis. Van de rond 30 jaren dat kapitein Götz in dienst der K.P.M. is ge weest, heeft hij de drie laatste jaren op Deli gevaren, eerst op de MELCHIOR TREUB, daarna op de „PLANCIUS" en tenslotte op de OP TEN NOORT. Morgenavond om 9 is er op de OP TEN NOORT, welke te Belawan ligt, een instuif voor allen die van kapitein Götz op zijn laatste reis afscheid willen nemen.

 

Datum vanaf: 1921
Kapitein: Götz, Johan Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: VAN RIEMSDYK
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: VAN RIEMSDYK
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: 'Van Riemsdyk' - bj 1900
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De VAN RIEMSDIJK, vertuid ten anker liggend door de wind over de eigen ketting gewaaid en nu onklaar. Een collega gaf sleephulp. Foto 1909 - 1912, rede voor de Djambi-rivier, Sumatra.
Collectie: Mast - Oppenoorth, Mw. J.
Vervaardiger: Oppenoorth, Ir. W.F.F.

Omschrijving: VAN RIEMSDIJK
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname