1968-00-00: |
Op de stenen gelopen en Cherbourg binnengebracht met behulp van de Franse Marine. Werd te Cherbourg gerepareerd en weer in de vaart.
NvhN 06-12-1968: Schip in nood. Het 399-ton metende Nederlandse schip VICTORY uit Groningen heeft gemeld dat het zich op vier mijl ten oosten van Cap de la Haque in zinkende toestand bevindt en dringend assistentie nodig heeft. De kapitein probeert naar Cherbourg te varen en het schip bij de haven aan de grond te zetten.
NvhN 06-12-1968: Kustvaarder VICTORY had moeilijkheden. De 520 ton dw metende Groninger kustvaarder Victory van de gelijknamige rederij is vanmorgen de haven Cherbourg binnengesleept nadat kapitein Dijkstra uit Groningen op vier mijl ten oosten van Cap de la Hague gemeld had dringend assistentie nodig te hebben omdat het schip water maakte. Het schip had een scheur van ongeveer tien meter lengte in de romp. Het ging eerst op de rede van Cherbourg voor anker en werd pas binnengesleept toen de scheur dichtgestopt was. Bij aankomst op de rede werd gemeld, dat er geen gevaar meer bestond. Er lag toen een schip met pompen langszij van de Victory. De kustvaarder was geladen op weg van Rotterdam naar Cherbourg. Waarschijnlijk is het schip in de mist op een klip gelopen. Na lossing zal het in Cherbourg worden gerepareerd.
Leeuwarder courant 06-12-1968: Nederlands schip na moeilijkheden veilig in Cherbourg. Het 399 ton metende Nederlandse schip „VICTORY" uit Groningen is op de rede van Cherbourg voor anker gegaan. Eerder had de kapitein gemeld dat het schip zich in zinkende toestand bevond en dringend assistentie nodig had. Het is niet bekend waardoor de „Victory" in moeilijkheden is geraakt.
Het Vrije Volk 07-12-1968: Nederlandse coaster op sleeptouw SOS-sein in dichte mist. Cherbourg (Reuter, AP) De Nederlandse kustvaarder VICTORY is in de nacht van donderdag op vrijdag met zware slagzij naar Cherbourg gesleept, nadat het in zinkende toestand een SOS had uitgezonden. Door onbekende oorzaak had het een scheur van tien meter in de romp gekregen. De averij deed zich voor vier mijl ten oosten van Kaap de la Haye. Er hing een zware mist in Het Kanaal, maar de zee was kalm. De Victory is eigendom van de rederij Beck te Groningen en meet 399 ton. Het schip was op weg van Rotterdam naar de Bretonse haven Morlaix. Na het SOS kondigde Cherbourg de noodtoestand af en stuurde een reddingboot, een escortevaartuig, een sleepboot en een loodsboot naar het Nederlandse schip. Inmiddels had een ander kustvaartuig de Victory eerder bereikt. Tegen acht uur kwam het schip in Cherbourg aan, waar het nu in dok ligt. Volgens de reder heeft de Victory waarschijnlijk een stuk rots geraakt. Er waren zeven man aan boord, zij zijn ongedeerd.
NvhN 03-12-1969: Groninger kapitein schuldig bevonden aan beschadiging van m. s. VICTORY. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 36-jarige kapitein L. D. uit Groningen gestraft door hem de bevoegdheid als gezagvoerder op zeeschepen te varen voor de tijd van drie maanden te ontnemen. Naar het oordeel van de Raad heeft de kapitein schuld aan het stoten van het m.s. Victory in het Kanaal ca 3,5 mijl beoosten Kaap de la Haque op 5 december vorig jaar. „De kapitein heeft, na een onvoldoende voorbereiding op zijn wacht, op onnauwkeurige en gebrekkige wijze genavigeerd, waardoor zijn schip bij slecht zicht met volle kracht naar de Normandische kust is gestoomd, aldaar zwaar heeft gestoten en daardoor ernstig is beschadigd. Het was een geluk dat de Victory snel hulp verkreeg en tijdig Cherbourg kon bereiken." aldus de Raad.
|