Inloggen
VOORLICHTER - ID 7087


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-04-02 / 1910-09-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 3780 AMST 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1902-02-13
Delivery Date: 1902-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 333.12 Gross tonnage
Net Tonnage: 292.00 Net tonnage
Deadweight: 418.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 46.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.99 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.57 Meters Depth, moulded
Draught: 3.23 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-04-02 VOORLICHTER
Manager: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Zeilschip Voorlichter, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWRL

Date/Name Ship 1910-09-00 CARLA
Manager: P/R C. Albertsen, Marstal, Denmark
Eigenaar: P/R C. Albertsen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: NRLM

Date/Name Ship 1910-09-05 CARLA
Manager: Herman C. Boye, Marstal, Denmark
Eigenaar: Herman C. Boye, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: NRLM

Date/Name Ship 1912-03-00 WANGANUI
Manager: Alexander Hatrick, Wanganui, Great Britain
Eigenaar: Alexander Hatrick, Wanganui, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Wanganui / Great Britain
Callsign: QCVJ

Ship Events Data

1902-02-13: NRC 15.02.1902: Martenshoek, 14 februari.
Van de werf der Gebr. J. & G. Verstockt alhier is gisteren (ML = 13.02 dus) te water gelaten het voor de firma Duinker & Goedkoop te Amsterdam in aanbouw zijnde stalen driemastschoenerschip “Voorlichter”. Het schip is lang 39,70 meter, breed 7,90 meter en heeft een holte van 3,40 meter. Het draagvermogen bedraagt circa 450 ton.
1902-04-02: Dagregister deel 13 nummer 6, den twee en twintigsten April 1900twee. Wij ondergetekenden Johannes Jacob Duinker en Frerich Meijerderich Junior, Cargadoors- en Convooiloopers, wonende te Amsterdam, eenige leidinggevenden der Vennootschap onder firma Duinker en Goedkoop, gevestigd te Amsterdam, verklaren bij deze: dat genoemde vennootschap onder firma Duinker en Goedkoop is eenige eigenaresse van het zeilschoenerschip genaamd “Voorlichter”, gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, hebbende een dek en drie masten groot volgens meting negen honderd drie en veertig negen en zestig honderdste (943,69) kubieke meter of 333.12 tonnen van 2.83 kubieke meter, thuis behoorende te Amsterdam, thans liggende te Martenshoek en gevoerd door den schipper Freerk Harding. Amsterdam 2 April 1902. Get. J.J. Duinker F. Meijerderich. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Zeilschoenerschip genaamd Voorlichter groot 333.12 ton. Volgens verklaring van den scheepsmeter A. Pieters te Hoogezand d.d. 24 April 1902 gebrand 3780 AMST 1902.)
1902-05-00: DS 17.05.1902:
De nieuwe schoener “Voorlichter” (kapitein Harding) is 17 mei zeilklaar te Delfzijl naar Bristol. Is op 21 mei vertrokken.
1907-09-00: DS 08.09.1907: Londen, 6 september.
Uit Christiansand wordt onder dato 2 dezer gemeld dat de Noorse bark “Hans”, kapt. Vige, van Rio Grande naar Falmouth, 14 augustus lek te Rio Janeiro was binnengelopen. De lading zal in de Nederlandse 3/mast schoener “Voorlichter”, kapt. Kempinga, die te Rio Janeiro ligt, worden overgeladen om naar de bestemming te brengen.
1908-02-00: PGC 14.02.1908: Hamburg, 12 februari.
De Nederlandse schoener “Voorlichter”, kapitein Kempinga, van Altona hier aangekomen, heeft schade aan het tuig en werd voor reparatie en voor het nazien van de bodem naar de werf van Wickhorst gebracht.
NRC 14.02.1908: Hamburg, 12 februari.
De Nederlandse schoener “Voorlichter”, kapt. Kempinga, is met schade aan het tuig alhier aangekomen. Het schip wordt voor bodemonderzoek en reparatie op slip gehaald.
NRC 23.02.1908: Hamburg, 21 februari.
De Nederlandse driemastschoener “Voorlichter”, kapt. Kempinga, heeft na reparatie de werf verlaten.
1910-01-00: NRC 20.01.1910: Londen, 19 januari:
Van de 16 januari van Hamburg te Baia aangekomen Nederlandse schoener “Voorlichter”, kapitein van der Lip, zijn de grote- en voorbramstengen weggeslagen.
1910-10-00: NRC 31.10.1910: Hamburg 29 october:
Het naar Denemarken verkochte Nederlandsche schip “Voorlichter” zal onder de naam “Carla” van hier naar Bahia vertrekken.
1911-00-00: 1911 “condemned” in Wanganui, Nieuw Zeeland. (Redenen onbekend.) Nadere info op 18 sept. 2006 , via Marien Lindeborn, van Ian Farquhar uit Dunedin, Nieuw Zeeland.: Carla arrived off Wanganui 17 September 1911 with a full cargo of coal from Newcastle, NSW. but the weather was too rough to enter so she stood off shore until the 19th when the tug Gertie tried to tow her in but the tow rope broke 5 times and with deteriorating weather she went to sea and anchored three miles off the port, with the crew abandoning the ship and returning in Gertie. It was thought she would have blown ashore as the weather just got worse and on the evening of the 20 September she was blown ashore 4 miles north of Castlecliff, Wanganui. She was abandoned to the underwriters and the vessel was sold to Wanganui merchant Alexander Hatrick for ₤290 (some sources says ₤390). He salvaged her off the beach on 10 October and as she had suffered very little damage he registered her in his name and started trading between Wanganui and Australia.
1911-09-18: Zeeverhoor in Wanganui op 25-09-1911, het zeeverhoor In Ærøskjøbing op 19-12-1911 en 27-06-1912.
Op 18/11 (opm.: moet waarschijnlijk 18 september zijn, zie zee-verhoor op 25 sept.) rond kwart voor drie nm., terwijl de Carla naar binnen gesleept werd naar Wanganui, knapte de sleeptros bij toenemende NW wind, lichte bries en zeegang.
Het lukte snel daarna om weer verbinding te maken met de sleepboot, maar toen de tros direct daarna weer brak, moest de Carla ongeveer 3 zeemijlen noord van Wanganui ankeren , en bij de daarop volgende poging om de verbinding te herstellen kreeg de sleepboot een aanvaring met de Carla, die haar boegspriet kwijtraakte en op drift raakte.
Het tweede anker werd uitgezet maar ondanks dat beide ankerkettingen tot bijna het einde waren uitgezet, kreeg de Carla verscheidene keren de boeg onder water en liep vol, zodanig dat de bemanning om 9 uur nm. toevlucht moest zoeken op de sleepboot, om de nacht daar in de buurt te blijven.
De Carla dreef inmiddels naar de kust bij Castlecliff en omdat het er naar uit zag dat het onmogelijk was weer aan boord te komen, werd de bemanning in Wanganui aan land gezet.
Eerst 2 dagen later, toen het weer bedaard was, kwam de kapitein aan boord van de Carla, waarvan inmiddels was gebleken dat het schade aan het vlak had gekregen, vol water was gelopen en daarom later als verloren bij opbod is verkocht voor 4500 Kr.

Vermelding 1: Kapitein Albertsen accepteerde in de minne een boete aan de Staatskas van 20 Kr. voor de overtreding van zeerecht art. 40.
Vermelding 2: Het zeerecht in Ærøskjøbing oordeelde dat kapitein Albertsen in dit geval niet verantwoordelijk was, zowel voor het verlaten van het schip alsmede het gebeuren rond de verkoop.

(Bron: Vertaald uit: STATISTISK OVERSIGT OVER DE I AARET 1911 FOR DANSKE SKIBE I DANSKE OG FREMMEDE FARVANDE SAMT FOR FREMMEDE SKIBE I DANSKE FARVANDE INDTRUFNE SØULYKKER)

1912-00-00: Registered Wellington 13.3.1912 – First British registry as Wanganui A. Hatrick & Co.Ltd., Wanganui 1912-1916 Harold Bleakley & Miller Eyles, Sydney, (joint owners) 1916-17 William Archibald, Auckland 1917-22 G.T. Niccol, Auckland, 1922-24
Registered closed 25.8.1924 and vessel converted to hulk but as yet it is not known where she was employed as a hulk and for how long.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Harding
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1907
Kapitein: Kempinga
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Lip, J. van der
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Wanganui 1902 ex Carla ex Voorlichter.
Collectie: Schutze Collection, George
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Verzoek tot uitschrijving d.d. 05-09-1910.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown