1922-01-18: |
Final Fate: Onderweg van Ballina (westkust Ierland) naar Limerick tijdens slecht weer vermist. Waarschijnlijk met man (5) en muis vergaan aan de westkust van Ierland.
NRC 04.05.1922: Delfzijl, 3 mei: Op 13 januari j.l. vertrok kapitein J. Houwerzijl van hier met het schoenerschip 'Zeebloem' naar Schotland. Tot op heden is totaal niets van het schip of bemanning vernomen.
Bij het onderzoek, op voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart, is de Raad voor de Scheepvaart het navolgende gebleken: De 'Zeebloem', vroeger genaamd 'Vrijenban II' was een tweemastschoener met een Drakenburg hulpmotor van 40 PK, gebouwd van staal in het jaar 1919 te Vrijenban bij Delft. In het voorjaar van 1921 werd het schip gekocht door kapitein Jan Houwerzijl te Delfzijl en onder de naam 'Zeebloem' in de vaart gebracht. In juni en juli 1921 werd een belangrijke motorherstelling te Utrecht uitgevoerd, onder toezicht van de Scheepvaartinspectie, en bij vertrek naar zee was het schip geheel onderzocht en alles was in een goede en zeewaardige toestand. Een certificaat van deugdelijkheid, geldig tot 1 augustus 1922 was aan boord. Uit een schrijven van 18 januari 1922 van de kapitein aan zijn broer Kornelis, blijkt dat men op die dag of de volgende dag van Ballina (Westkust van Ierland) in ballast naar Limerick zou vertrekken om daar meel te laden. De 'Zeebloem' is echter niet in Limerick aangekomen en ondanks alle nasporingen is niets meer omtrent schip op bemanning vernomen. Volgens berichten uit Ballina was het weer bij vertrek van het schip slecht, was de wind aflandig, en heeft er enkele dagen een storm op zee gewoed. Op grond van bovenstaande neemt de Raad aan, dat de motorschoener 'Zeebloem' na vertrek van Ballina met bestemming Limerick is vergaan en dat alle vijf de opvarenden (Kapitein Jan Houwerzijl, stuurman J. Smit, motorist Kwint, allen uit Delfzijl en twee matrozen, wier namen onbekend zijn gebleven) daarbij het leven hebben verloren. Bij gebrek aan gegevens kan de Raad de oorzaak van deze vermoedelijke scheepsramp niet met zekerheid vaststellen.
|