Inloggen
VRIJENBAN II - ID 7128


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-09-30 / 1922-01-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma H. Boot & Zoon - Scheepswerf 'Vrijenban', Delft, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 316
Launch Date: 1919-01-29
Delivery Date: 1919-09-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Drakenburgh' v/h D.W. van Rennes, Utrecht, Utrecht, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 1
Power: 40
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Drakenburg (gloeikop), 11 13/16-11 13/16
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 159.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 115.00 Net tonnage
Deadweight: 253.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.90 Meters Registered
Beam: 6.15 Meters Registered
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.75 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-09-30 VRIJENBAN II
Manager: W. Boot, Delft, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Motorschoener 'Vrijenban II', Delft, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delft / Netherlands
Callsign: QBFN

Date/Name Ship 1921-04-14 ZEEBLOEM
Manager: Jan Houwerzijl, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Houwerzijl, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: QCWG

Ship Events Data

1919-01-29:
RN 010219
Rotterdam, 31 januari. Van de scheepswerf van de firma H. Boot & Zonen te Vrijenban werd met goed gevolg te water gelaten de stalen motorschoener Werfnummer 316, met een laadvermogen van plm. 200 ton, gebouwd voor eigen rekening en bestemd voor de algemene vrachtvaart. Het schip werd gebouwd onder Germanischer Lloyd en Scheepvaartinspectie. De afmetingen zijn 26 x 6,40 x 2,80 meter. (opm: is de VRIJENBAN II, te water op 29 januari, zie DMB 300119)
1920-02-00: NRC 07.02.1920: Londen, 7 februari: De motorschoener 'Vrijenban II' is met verlies van zeilen, met gebroken schroef en gebroken boegspriet te Scarborough binnengesleept.
NRC 26.02.1920: Scarborough, 22 februari: Na reparatie is de Nederlandse motorschoener 'Vrijenban II' naar Yarmouth vertrokken.
1921-03-00: De Eemsbode: 15.03.1921. Het te Delft in 1919 nieuw gebouwde en aldaar thuisbehoorende tweemast motorschoener genaamd 'Vrijenban II', groot 220 ton D.W., is bij onderhandschen verkoop overgegaan aan schipper J. Houwerzijl te Delfzijl, die bovengenoemde schip als gezagvoerder zal bevaren.
1922-01-18: Final Fate:
Onderweg van Ballina (westkust Ierland) naar Limerick tijdens slecht weer vermist. Waarschijnlijk met man (5) en muis vergaan aan de westkust van Ierland.
NRC 04.05.1922: Delfzijl, 3 mei: Op 13 januari j.l. vertrok kapitein J. Houwerzijl van hier met het schoenerschip 'Zeebloem' naar Schotland. Tot op heden is totaal niets van het schip of bemanning vernomen.
Bij het onderzoek, op voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart, is de Raad voor de Scheepvaart het navolgende gebleken: De 'Zeebloem', vroeger genaamd 'Vrijenban II' was een tweemastschoener met een Drakenburg hulpmotor van 40 PK, gebouwd van staal in het jaar 1919 te Vrijenban bij Delft. In het voorjaar van 1921 werd het schip gekocht door kapitein Jan Houwerzijl te Delfzijl en onder de naam 'Zeebloem' in de vaart gebracht. In juni en juli 1921 werd een belangrijke motorherstelling te Utrecht uitgevoerd, onder toezicht van de Scheepvaartinspectie, en bij vertrek naar zee was het schip geheel onderzocht en alles was in een goede en zeewaardige toestand. Een certificaat van deugdelijkheid, geldig tot 1 augustus 1922 was aan boord. Uit een schrijven van 18 januari 1922 van de kapitein aan zijn broer Kornelis, blijkt dat men op die dag of de volgende dag van Ballina (Westkust van Ierland) in ballast naar Limerick zou vertrekken om daar meel te laden. De 'Zeebloem' is echter niet in Limerick aangekomen en ondanks alle nasporingen is niets meer omtrent schip op bemanning vernomen. Volgens berichten uit Ballina was het weer bij vertrek van het schip slecht, was de wind aflandig, en heeft er enkele dagen een storm op zee gewoed. Op grond van bovenstaande neemt de Raad aan, dat de motorschoener 'Zeebloem' na vertrek van Ballina met bestemming Limerick is vergaan en dat alle vijf de opvarenden (Kapitein Jan Houwerzijl, stuurman J. Smit, motorist Kwint, allen uit Delfzijl en twee matrozen, wier namen onbekend zijn gebleven) daarbij het leven hebben verloren. Bij gebrek aan gegevens kan de Raad de oorzaak van deze vermoedelijke scheepsramp niet met zekerheid vaststellen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1921
Kapitein: Houwerzijl, Jan
Overige informatie: Familiegegevens en opleiding Jan Houwerzijl werd geboren op 13-06-1875 te Uitwierde (Gem. Delfzijl) als zoon van Hindrik Houwerzijl (dagloner) en Trijntje Mooi. Hij overleed op zee na 18-01-1922 o/v. Ballina naar Limerick (Ierland) in ballast met het s

Afbeeldingen


Omschrijving: Foto in bezit van Mevr. Th. Hartsema-Doornbos van kapitein Jan Houwerzijl
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown