Inloggen
WESER - ID 7227


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1905-06-15 / 1911-02-06 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1905
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6438 GRON 1905
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Launch Date: 0000-04-00
Delivery Date: 1905-06-14
Technical Data

Gross Tonnage: 62.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 49.22 Net tonnage
Deadweight: 105.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.08 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.99 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Draught: 1.89 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-06-15 WESER
Manager: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: QCBR

Date/Name Ship 1911-02-06 BREIHOLZ
Manager: Kapt. Jürgen Kühl, Breiholz, Germany
Eigenaar: Kapt. Jürgen Kühl, Breiholz, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RQPJ

Ship Events Data

1905-06-15: Dagregister deel 16 nummer 733 den negentienden Juni 1900 en vijf. De ondergeteekende, Reinder Groenewold, van beroep schipper en scheepsreeder, wonende te Appingedam, verklaart dat hij is de eenige eigenaar van het te Foxhol, gemeente Hoogezand, op de werf van den heer J. Patje nieuw gebouwd en aldaar liggende houten tjalkschip genaamd “WESER”, netto groot, blijkens meetbrief afgegven door den scheepsmeter H. Pieters te Hoogezand den veertiende Juli negentienhonderd en vijf, een honderd negen en dertig en vijf en veertig honderdste (139.45) kubiek meter of negen en veertig en twee en twintig honderdste (49.22) tonnen van 2.83 kubieke meter, welk schip nooit of te nimmer aan eenig kantoor is te boek gesteld. Hoogezand, 15 Juni 1905. R. Groenewold. (In de kantlijn staat bijgeschreven 6438 GRON 1905 en Blijkens verklaring overgeschreven 6 Februari 1911 deel 33 no. 7556 is nevensvermeld vaartuig buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt derhalve dientengevolge voor zoover nodig hier uitgeboekt. Groningen 6 Februari 1911. De Bewaarder.)
1905-06-30: Eerste meting te Hoogezand op 30-06-1905. Meetnummer: Hz926N. Lengte: 23 m 10 cm, breedte: 5 m 00 cm, waterverplaatsing: 126,925 ton. Eigenaar: R. Groenewold, domicilie: Appingedam.
1905-07-22: De Courant 22-07-1905: Nieuwe schepen. Hoogezand 21 juli. Van de scheepstimmerwerf van den heer Pattje te Foxhol is vertrokken het koftjalkschip „Weser”, van 175 M3, bevaren door R. Groenewold, van Appingedam.
1907-01-00: PGC 19.01.1907: Delfzijl 18 januari. Het tjalkschip “Sieberdina II”, thans bevaren door schipper J. Koerts, is onderhands verkocht aan de heer K. Houwerzijl, stuurman op genoemde bodem. Koopprijs NLG 2000. Koerts zal nu kapitein worden op het tjalkschip “Weser”, eigenaar de heer R. Groenewold te Appingedam.
1909-11-00: NRC 19.11.1909: Emden, 17 november. Binnenkomende schepen zijn op zee vóór de eilanden veel drijvend hout gepasseerd. Men vermoedt, dat dit afkomstig is van het van Danzig naar Groningen bestemde Nederlandse schip “Wezer” dat bij Lageoog is gestrand en waarvan de bemanning door de reddingboot van Spiekeroog is gered.
1917-04-29: Op 29-04-1917 op de reis van Helsingborg naar Fredericia in de Øresund met zuidooster stormwer aan de grond gestoten aan de zuidkant van Kronborg punt en bleef vastzitten. Op 2 mei vlot gebracht door een sleepboot en te Helsingør binnengebracht. De oorzaak van de stranding is toegeschreven, dat er niet gewend kon worden.