Inloggen
WILLEM PRINS VAN ORANJE - ID 7322


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-06-23 / 1909-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Veerboot
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 278
Launch Date: 1883-00-00
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Oscillating Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 3000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 60 & 104-84, raderen
Speed in knots: 19
 
Gross Tonnage: 1562.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 808.00 Net tonnage
 
Length 1: 278.90 Feet (British) Registered
Beam: 35.10 Feet (British) Registered
Depth: 23.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-06-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILLEM PRINS VAN ORANJE
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wilkens, J.W.
Plaats: Vlissingen
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorlopige
1883-06-23, beschikkin voorl. Zb, aan Consul Glasgow ter uitreiking zb103-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-06-23 WILLEM PRINS VAN ORANJE
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: QCPG

Ship Events Data

1894-03-28: Grounded
Vlissingen, 28 maart 1894. De mailboot WILLEM PRINS VAN ORANJE is hedenochtend door mist op de oosterberm der Nieuwe Haven aan de grond gevaren en blijven zitten.
1897-02-11: Damaged
Vlissingen, 11 februari 1897. De averij aan de machine der mailboot WILLEM PRINS VAN ORANJE is het breken van de zuigerstang. Door drie sleepboten gesleept, keerde de boot gisterenavond ten 6 uur te Queensboro (opm: Queenborough) terug. De passagiers vertrokken met de nachtboot.
1899-06-15: Damaged
Londen, 15 juni 1899
. Het s.s. WILLEM PRINS VAN ORANJE, van Queensboro naar Vlissingen, heeft bij het Girdle vuurschip de hogedrukcylinder gebroken, waardoor het genoodzaakt was ten anker te komen. Het s.s. DUITSCHLAND, van dezelfde maatschappij, dat gisterochtend van Vlissingen naar Queensboro vertrok, nam de mails en passagiers over
1909-00-00: Final Fate: Scrapped

Verkocht voor de sloop aan N.V. 'Holland', Scheepwerf & Machinehandel, H.I. Ambacht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.F.Joha als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1881 van het rader stoomschip “Stad Middelburg”, ex Southern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Het schip werd in 1882 door de rederij omgedoopt in “Aurora”;

*    1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1884 t/m 1887 van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1888 t/m 1890 van de raderstoomboot “Nederland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1660 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Joha, P.F.

Familiegegevens en opleiding

Overleden on 1885

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.M.Lucas was met vlagnummer R26 in de periode 1878 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was dus wèl gerechtigd om de Maatschappijvlag te voeren, maar kon geen financiële aanspraken doen gelden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.M.Lucas met vlagnummer R26 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1878, 1880                 van het ss. “Rotterdam’   1735 ton n.m.      varend voor Ned.Amer.Stoomv.Mij te R’dam

*    1881 t/m 1883           van het ss. “Amsterdam” 2777 ton              varend voor Ned.Amer.Stoomv.Mij te R’dam

 

Bouma025 vermeldt T.M.Lucas als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1881van het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 te Elshout, 2040 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomv. Maatschappij te Rotterdam;

*    1882 t/m 1884 van het schroefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1889 te Dumbarton, 2750 ton n.m., varend voor de Nederl.Amerik.Stoomvaart Mij. te Rotterdam. Het schip is bij Sable Eiland verongelukt;

*    1888 van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1889 t/m 1895 (?) van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Het schip is in 1898 verkocht naar Stettin, maar het is uit de opgave van Bouman duidelijk, dat Lucas toen geen gezagvoerder meer was;

*    1895 t/m (na) 1900 op het ijzeren raderstoomschip “Koningin Wilhelmina”, gebouwd in 1895 te Glasgow, 1943 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Het ss. “Amsterdam” strandde op 10 juli 1884 tijdens dikke mist op Sable Island en ging verloren. Het was op weg van Rotterdam naar New York. Drie man kwamen om.

Het ss. “Amsterdam” werd gebouwd in 1880 bij A.Mac Millan & Sons te Dumbarton, mat 2777 Brt en voer voor de Holland Amerika Lijn te Rotterdam072

 

p.45. Het decennium 1880-1890 was voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam  een zeer moeilijke periode vanwege verliezen van schepen.

“Tijdens dik weer liep de AMSTERDAM op 30 juli 1884 op de buitenbanken van de zo gevaarlijke kust van Sabel Island. Het bleek al spedig dat het schip als verloren moest worden beschoud. De 264 opvarenden gingen in de sloepen en men wist de kust te bereiken. Helaas kosste ook deze ramp aan twee man het leven.”

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Lucas, T.M.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Boll als gezagvoerder gedurende:

  • 1888 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1889 van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1891 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1893 t/m 1895 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1896 van het raderstoomschip “Duitsland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1653 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Boll, W.

Familiegegevens

Cornelis M.W. Kanaar werd op 22 sept.1859 geboren te Zierikzee als z.v. Willem Kanaar (sociëteithouder) en Cornelia Helena de Looze.  

Cornelis M.W. trouwde op 31 mrt. 1891 te Roosendaal – Nispen met Angenees Johanna Wetjen (21) - geb. 15 mei 1869 te Middelburg - d.v. Pieter Gerrit Wetjen en Jacoba de Munck.

Angenees Johanna Wetjen overleed op 24.08.1944 te Zeist (75).

Cornelis M.W. overleed op 15 aug. 1916 te Vlissingen (56).  

 

Kinderen

???

Opleiding

??

 

De schepen van de kapitein

     *   1898 t/m 1900 en later van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

*         1902 t/m 190?

*         1908 – 19..  KONINGIN WILHELMINA

 

Overige bijzonderheden

 

VCO 03.11.1902

Met ingang van heden zijn bij de uitvoerende dienst van de Stoomvaart Mij ‘Zeeland’ bevorderd tot commandant de 1e stuurman, d.d. commandant, de heer C.M.W. Kanaar en tot 1e stuurman, de 2e stuurman J. Pybes.

 

De Zeeuw 041102

Wegens het overlijden van de heer C. Roodzand is bij de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen aangesteld: tot gezagvoerder de heer C.M.W. Kanaar, 1e officier en tot 1e officier de heer J. Pijpes, 2e officier.

 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S.PARMA.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.M.W.Kanaar als gezagvoerder gedurende:

      *    1898 t/m 1900 en later van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Kanaar, Cornelis Mattheus Willem

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten