Inloggen
WILLY - ID 7331


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-11-11 / 1911-10-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wood, Skinner & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 31
Launch Date: 1891-00-00
Delivery Date: 1891-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17 5/16, 28 & 46-30.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 862.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 528.00 Net tonnage
Deadweight: 1275.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 206.0 Feet (British) Registered
Beam: 30.2 Feet (British) Registered
Depth: 13.7 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-11-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILLY
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Voogd, N. de
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: zeebrief
1900-11-23, uitreiking61-

Ship History Data

Date/Name Ship 1891-06-00 TYNEMOUTH
Manager: Burnett & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Burnett & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1899-00-00 TYNEMOUTH
Manager: L.S. Carr & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: L.S. Carr & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1900-11-11 WILLY
Manager: Firma W.H. Berghuys, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma W.H. Berghuys, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCPN

Date/Name Ship 1906-00-00 WILLY
Manager: Firma W.H. Berghuys, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het s.s. Willy, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCPN

Date/Name Ship 1910-00-00 WILLY
Manager: W.H. Berghuys' Kolenhandel N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het s.s. Willy, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCPN

Ship Events Data

1900-11-00: RN 09.11.1900: Het Engelse stoomschip TYNEMOUTH, gebouwd in 1891 aan de Tyne en groot 839 brt en 530 nrt, toebehorende aan de firma L.S. Caw & Co. te Newcastle is voor £ 11.000,= verkocht aan W.H.Berghuys te Amsterdam en zal worden herdoopt in WILLY.Het schip heeft een deadweight van 1275 ton op een diepgang van 14 voet 9 duim. Het schip heeft een triple expansie stoommachine. De diameters van de cylinders zijn 17, 28 en 46 “; slaglengte is 30”.
1901-05-20: Stranded
Rotterdam, 20 mei 1901. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip WILLY, van Newcastle naar Windau (opm: Ventspils), te Santholm, gestrand. De lading wordt in lichters gelost.
1902-12-02: Stranded
Brouwershaven, 2 december 1902. Volgens rapport van de vuurtoren op Westerschouwen is op de Zeehondenplaat gestrand het Nederlandse stoomschip WILLY, van Newcastle met steenkolen naar Gent. Het geeft lading over in vaartuigen, om te trachten hedenmiddag vlot te komen.
1902-12-11: Damaged
Rotterdam, 11 december 1902. Het stoomschip WILLY, hier van Gent aangekomen, heeft 17 platen gebroken. De reparatiekosten bedragen NLG 7200.
1904-05-02: Damaged
Londen, 2 mei 1904. Volgens telegram uit Saint-Servan-sur-Mer zijn de voorsteven en tien stevenplaten van het stoomschip WILLY beschadigd. Het is nu zeilklaar voor Cardiff, alwaar het zal dokken en repareren.
1904-11-03: Collision
Het Nederlandse stoomschip WILLY is uitgaande naar Amsterdam op 3 november 1904 op de Theems in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip BENTINCK.
1904-11-11: Stranded
Londen, 11 november 1904. Het Nederlandse stoomschip WILLY is, na op het strand gezeten te hebben, met ernstig beschadigde bodem en zwaar lek te Blyth aangekomen. Het moet in het dok.
1906-12-01: Damaged
Delfzijl, 1 december 1906. Het Nederlandse stoomschip WILLY, hier gisteravond van West Hartlepool binnengekomen met een lading gaskolen voor Groningen bestemd, heeft slecht weer gehad voor de Eems. Vele stortzeeën sloegen over het schip. De stuurhut werd zwaar beschadigd en meer andere lichtere schade.
1909-12-06: Collision
IJmuiden, 6 december 1909. Het uitgaande Nederlandse stoomschip WILLY is gisteren binnen de pieren in aanvaring geweest met het binnenkomende stoomschip LABOREMUS. De WILLY bekwam daardoor een groot gat in bakboordsboeg, waardoor de voorpiek vol water liep. De WILLY moest terugkeren.
1910-06-20: Collision
Goole, 20 juni 1910. Het in ballast van Delfzijl komende Nederlandse stoomschip WILLY en het met stukgoed van Antwerpen komende stoomschip SPEN zijn in het Fanfleet Ness in aanvaring geweest, waardoor de WILLY licht werd beschadigd. De SPEN liep aan de grond, de schade is nog niet bepaald.
1911-10-01: Final Fate: Sunk

Op 29 september 1911 vertrok de WILLY met een lading van 1.180 ton steenkolen van Newcastle-on-Tyne met bestemming naar IJmuiden. Het weer werd gaandeweg slechter en op 30 september 1911 te 11.00 uur 's morgens stormde het zo hevig, dat de WILLY moest bijdraaien. Om 13.00 uur sloeg een zware breker het voorluik in, doch men wist dit weer te dichten. De storm groeide inmiddels aan tot orkaankracht, die een grote ravage aan boord veroorzaakte. De WILLY kreeg slagzij; de pompen konden niet meer werken, omdat zij verstopt geraakten met kolengruis. Het schip werkte zwaar en kreeg hevige brekers over. Om 8.00 uur 's morgens van de 1e oktober zag men de hoop vervlogen het schip veilig binnen te brengen; aan stuurboordzijde lag zij tot aan de reiling in het water, en beide boten waren verbrijzeld. Met grote moeite kon de bemanning van 16 personen om 11.00 uur het schip verlaten en veilig aan boord komen van het Britse stoomschip CAWDOR CASTLE, waar men te 13.15 uur aan boord was. Er stond nog steeds een noord-ooster storm met orkaanvlagen en een zeer hoge zee. Om 12.50 uur 's middags van 1 oktober 1911 zag men de WILLY op 51-58-NB en 02-14- in de golven verdwijnen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Ebes Yz was met vlagnummer 52 lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemanshoop" in de periode 1900-1921. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters van het College maar de gegevens zijn ontleend aan de ledenlijsten in de AAKZ en "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

        H52          1900-1902 schr.ss                 Willy (ex Tynemouth)                           W.H.Berghuis, Amsterdam

                              1917         ss                          Betsy Anna                                              W.H.Berghuis, Amsterdam

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Ebes, H. Yz.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 52
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Kolmer, L.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

NRC 121011
Raad voor de Scheepvaart. De stormnacht.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft heden een onderzoek ingesteld naar het vergaan van het stoomschip WILLY van de Maatschappij tot Exploitatie van het Stoomschip Willy te Amsterdam, kapt. L. Kolmer.
In de geweldige storm, die over West Europa gewoed heeft in de nacht van 30 september op 1 oktober is de WILLY, die met steenkolen op weg was van Newcastle naar Amsterdam op de Noordzee gezonken.
De Raad hoorde eerst kapt. Kolmer. Deze heeft het diploma stuurman grote vaart. Dit was zijn eerste reis als kapitein; vroeger had hij als stuurman bij dezelfde Mij. gevaren. Hij verklaarde nog nooit zo zwaar weer te hebben gehad. Nog kort vóór het vertrek van Amsterdam is de WILLY aan een survey onderworpen geweest; te Newcastle was 1.180 ton kolen ingenomen. Het schip maakte geen slagzij.
Bij het vertrek was het prachtig weer; er werd onmiddellijk koers gezet naar IJmuiden. De volgende morgen 30 september kwam er storm opzetten. Het schip draaide bij en werd met de kop op de golven gezet met langzaam werkende machine.
De WILLY dreef sterk af naar de Engelse kust; te half een 's middags kwam een breker over het voorschip, waardoor het luik werd ingeslagen. Alle hens werden aan dek geroepen. Men kon niet bij de pijlkokers komen door het vele watert, maar men kon duidelijk bemerken, dat het schip water had gemaakt. Het schip kon niet meer met de kop op de golven worden gezet; er werd nu zoveel mogelijk voor de wind gevaren, maar het schip toch hoog opgehouden. Aan het luik werd een noodvoorziening getroffen met kleden, planken en sjorrings. Er werd nu ZO half Z gekoerst; lichten werden niet gezien. In de geweldige orkaan was alle berekening onmogelijk. Na enige tijd pakte een breker de werkboot. Alle volk was met zwemvesten aan op de brug om naar lichten uit te kijken. 's Avonds 9 uur zat de WILLY plotseling midden in de branding, werd opgenomen en met stuurboord aan de grond gezet. Dit moet zijn geweest op de Lehman. Onmiddellijk was het schip echter weer vrij en werd gedurende drie kwartier ZO ten O doorgestoomd om uit de branding te geraken. De bedoeling was om onder de Engelse kust langs te lopen, ten einde Het Kanaal te bereiken. Daarna is ZW gekoerst. 's Morgens om 9 uur hielden zij scheepsraad en besloten noodsignalen te geven, waarop het Engelse stoomschip CAWDOR CASTLE te hulp kwam.
Op de vraag, of de bemanning van de WILLY het schip wilde verlaten werd bevestigend geantwoord. De CAWDOR CASTLE zette toen een boot overboord, waarvan de stuurman riep slechts acht man te kunnen hebben. De WILLY had een bemanning van 16 koppen. De stuurman van de WILLY sprong toen in wanhoop overboord met het journaal, dat hij onder zijn arm had.
De man werd door de WILLY weer opgepakt. Van een strijd om in de boot te komen is geen sprake geweest; alles ging volkomen ordelijk. De kapitein bleef met 7 man achter; tot het laatste ogenblik is de machinist Montijn beneden gebleven.
Plotseling geraakte het schip dwars op de golven, werd het grote luik door een breker ingedrukt en toen zonk het schip snel. De stuurman van de reddingsboot van de CAWDOR CASTLE stond nu ook de achtergeblevenen toe in de boot te komen. Met grote moeite is de redding geslaagd. De bemanning is vol lof voor de moed van de bemanning van de CAWDOR CASTLE.
Vóór de CAWDOR CASTLE was een ander schip gepasseerd, dat geen hulp heeft willen bieden. Een expert van de scheepvaartinspectie, die de WILLY onder zijn toezicht heeft gehad, verklaarde daarna, dat de luiken aan alle eisen voldeden en het schip in behoorlijke toestand was. De Raad zal later uitspraak doen.

NRC 181011
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren uitspraak gedaan inzake het vergaan van het stoomschip WILLY, van de Maatschappij tot Exploitatie van het Stoomschip Willy te Amsterdam, op de Noordzee onder de Engelse kust, in de stormnacht van 30 september op 1 oktober. De bemanning werd gered door het Engelse stoomschip CAWDOR CASTLE. De Raad is tot de slotsom gekomen, dat het vergaan van de WILLY moet worden toegeschreven aan het binnendringen van buitenboord water door het lek stoten en het wegslaan van de luiken, één en ander ten gevolge van de hevige storm die in die nacht gewoed heeft. De kapitein Kolmer heeft zich als een kloek en beleidvol zeeman gedragen; de bemanning heeft in alles haar plicht gedaan. Loffelijke vermelding verdient het optreden van de machinist Monteijn en van de stoker Hudepool en de donkeyman Mol. Hulde wordt voorts gebracht aan de voorbeeldige moed, de onversaagdheid en de zelfopoffering van de leden van de bemanning van het Engelse stoomschip CAWDOR CASTLE, die de schipbreukelingen in een sloep van een wisse dood hebben gered. 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten