1936-09-17: |
NvhN 18-09-1936. Proefvaart m.s. „WIM”. Op de Eems vond heden de schitterend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Wim, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart op de werf van de fa. E. J. Smit en Zoon, scheepsbouwmeesters te Westerbroek voor rekening van kapt. K. Bosma te Groningen. Aan boord bevonden zich een groot aantal autoriteiten, waaronder we o.a. ir. Troost, directeur van het Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen opmerkten. Verder maakte een groot aantal genoodigden deze proefvaart mede. Het schip is van het kruiserhek-type met twee Mannesmann masten en het heeft een doorloopende lage dubbele bodem, volgens Niesterns Patent. Hierdoor heeft het schip een zeer groote ballast capaciteit, zoodat ook ledigscheeps onder nagenoeg alle omstandigheden kan worden gevaren. Het schip is gebouwd met met selftrimming luikhoofd en het heeft een certificaat voor de houtvaart. De afmetingen zijn als volgt: lengte tusschen de loodlijnen 42.05 M., breedte 7.50 M en holte 3 M. Het D.W. bedraagt 425 ton, de bruto tonnage is 396 Reg. ton en de netto tonnage is 196 Reg. ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een M. W. M. Benz Patent motor opgesteld, die bij 300 omwentelingen per minuut een vermogen ontwikkeld van 270/320 P.K. Verder is hier een hulpmotor geplaatst voor de pompen en de dynamo. De verlichting is geheel electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Onder het bakdek is verder nog een motor opgesteld voor het drijven van de ankerlier, terwijl zich hier eveneens een motor bevindt voor het aandrijven van de voorste laadlier; achter op het schip is nog een motorlaadlier geplaatst. Het schip, dat een zeer fraaien indruk heeft is keurig afgewerkt, terwijl ook de betimmering niets te wenschen over laat. Het is van een stroomlijn-balans roer voorzien, waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl het schip verder in alle opzichten uitstekende manoeuvreer eigenschappen bleek te bezitten. Het schip is van een radio-peilinstallatie voorzien en het behaalde in ballast een snelheid van 10¼ mijl. Het prachtige schip, dat op de proefvaart ruim aan alle gestelde eischen voldeed, werd hierna met groote tevredenheid door den kapitein overgenomen. Vermeld dient nog, dat het model van dit schip wetenschappelijk is vastgesteld door het Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen. |