Inloggen
WIM - ID 7345


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1753 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek), Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 646
Launch Date: 1936-08-01
Delivery Date: 1936-09-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 270
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Benz Type (275x400)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 362.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 196.00 Net tonnage
Deadweight: 420.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23000 Cubic Feet
 
Length 1: 44.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.05 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.50 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.00 Meters Depth, moulded
Draught: 2.45 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-09-17 WIM
Manager: Kasper Roelf Bosma, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kasper Roelf Bosma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIQL

Date/Name Ship 1937-12-24 PHILIS
Manager: Anglo Saxon Petroleum Company Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Anglo Saxon Petroleum Company Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MNNV

Date/Name Ship 1942-00-00 PHILIS
Manager: Anglo-Egyptian Oilfields Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Anglo-Egyptian Oilfields Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MNNV

Date/Name Ship 1951-00-00 PHILIS
Manager: Red Sea Petroleum Company Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Red Sea Petroleum Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MNNV

Date/Name Ship 1962-00-00 AMER
Manager: Tewfiek Chamine Ahmed, Port Said, Egypt
Eigenaar: Tewfiek Chamine Ahmed, Port Said, Egypt
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Said / Egypt

Ship Events Data

1936-08-03: NvhN 03-08-1936: Scheepsbouw. Zaterdag liep met goed gevolg van stapel op de werven van de N.V. E.J. Smit en Zoon's Scheepswerven te Westerbroek, een motorkustschip voor rekening van den heer K.R. Bosma te Groningen. De hoofdafmetingen zijn: 42 meter tussen de stevens 7.50 M. X 3 M. Het schip is voorzien van een dubbelen bodem, systeem Niestern. Het krijgt als voortstuwing een motor installatie een 300 P.K. Benz diesel.
1936-09-17: NvhN 18-09-1936. Proefvaart m.s. „WIM”. Op de Eems vond heden de schitterend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Wim, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart op de werf van de fa. E. J. Smit en Zoon, scheepsbouwmeesters te Westerbroek voor rekening van kapt. K. Bosma te Groningen. Aan boord bevonden zich een groot aantal autoriteiten, waaronder we o.a. ir. Troost, directeur van het Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen opmerkten. Verder maakte een groot aantal genoodigden deze proefvaart mede. Het schip is van het kruiserhek-type met twee Mannesmann masten en het heeft een doorloopende lage dubbele bodem, volgens Niesterns Patent. Hierdoor heeft het schip een zeer groote ballast capaciteit, zoodat ook ledigscheeps onder nagenoeg alle omstandigheden kan worden gevaren. Het schip is gebouwd met met selftrimming luikhoofd en het heeft een certificaat voor de houtvaart. De afmetingen zijn als volgt: lengte tusschen de loodlijnen 42.05 M., breedte 7.50 M en holte 3 M. Het D.W. bedraagt 425 ton, de bruto tonnage is 396 Reg. ton en de netto tonnage is 196 Reg. ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een M. W. M. Benz Patent motor opgesteld, die bij 300 omwentelingen per minuut een vermogen ontwikkeld van 270/320 P.K. Verder is hier een hulpmotor geplaatst voor de pompen en de dynamo. De verlichting is geheel electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Onder het bakdek is verder nog een motor opgesteld voor het drijven van de ankerlier, terwijl zich hier eveneens een motor bevindt voor het aandrijven van de voorste laadlier; achter op het schip is nog een motorlaadlier geplaatst. Het schip, dat een zeer fraaien indruk heeft is keurig afgewerkt, terwijl ook de betimmering niets te wenschen over laat. Het is van een stroomlijn-balans roer voorzien, waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl het schip verder in alle opzichten uitstekende manoeuvreer eigenschappen bleek te bezitten. Het schip is van een radio-peilinstallatie voorzien en het behaalde in ballast een snelheid van 10¼ mijl. Het prachtige schip, dat op de proefvaart ruim aan alle gestelde eischen voldeed, werd hierna met groote tevredenheid door den kapitein overgenomen. Vermeld dient nog, dat het model van dit schip wetenschappelijk is vastgesteld door het Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen.
1936-09-18: De Eemsbode 22.09.1936: Het nieuwbouw motorschip 'WIM', kapitein Bosma, welk schip vrijdag j.l. op de Eems een goedgeslaagde proeftocht heeft gehouden, is gisteren op de werf van de firma Niestern te Farmsum geplaatst voor onderzoek van het roer. De 'Wim' is een uiterst modern gebouwd schip, is 400 ton DW en voorzien van een 300 PK Benz Dieselmotor. Het schip is gebouwd bij de firma E.J. Smit te Hoogezand onder klasse Scheepvaartinspectie en Bureau Veritas.
1936-09-19: Als WIM, zijnde een motorvrachtschip, metende 1026.86 m3, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Kasper Roelf Bosma, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1753 Z GRON 1936 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer op kampanje.
1937-12-00: NvhN 23-12-1937 Harlingen: 22 December. Het m.s. WIM, dat in 1936 werd gebouwd op de werf van de fa. E. J. Smit en Zn. te Westerbroek, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote vaart, voor rekening van kapt. Bosma te Groningen, is naar Australië verkocht. Het schip meet bruto 306 en netto 196 Reg. ton met een d.w. van 425 ton en is voorzien van een 270—320 P.K. motor.
1962-08-15: Final Fate:
Gekapseisd en gezonken na aankomst te Port Said. Tijdens het lichten gebroken en daarna gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: WIM 17 sept. 1936
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WIM 17 september 936.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WIM
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown