Inloggen
ANTJE - ID 7689


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-02-18 / 1869-03-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Nat. Official Number: 1108 AMST 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1852-01-31
Technical Data

Gross Tonnage: 63.00 lasts
Gross Tonnage 2: 119.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.91 Meters Registered
Beam: 4.36 Meters Registered
Depth: 2.46 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-02-18
Register nr: 18520068
Scheepsnaam: ANTJE
Type: Schooner
Lasten: 63
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Klasen, K.J.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Klasen, K.J.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-01-31 ANTJE
Manager: Klaas Jans Klasen, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Jans Klasen, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1856-05-15 HERMINE & ELISE
Manager: Firma J. P. C. Brack & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. P. C. Brack & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-06-01 HERMINE EN ELISE
Manager: Petrus Adrianus van der Drift, Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Petrus Adrianus van der Drift, Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alkmaar / Netherlands

Date/Name Ship 1867-02-15 PELIKAAN
Manager: Willem Alberts de Jonge, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Alberts de Jonge, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PNWL

Ship Events Data

1856-05-15: Na aankoop van de ANTJE per 15.05.1856 door J.G.P. Brack & Co in Amsterdam heette het schip HERMINE EN ELIZE; toen werd het schip voor het eerst gebrand!
HET SCHIP WAS DUS NIET EERDER DAN 1856 TEBOEKGESTELD !
1869-03-29: Final Fate:
01 april 1869.PGC - Provinciale Groninger Courant.
Hartlepool, 29 maart. Het schip (opm: schoener) PELIKAAN, kapt. W.A. de Jonge, de 26e dezer van hier naar Sevilla vertrokken, stootte in de morgen van de 29e op de hoogte van batterij no. 2 in de oostelijke baai van Dungeness, en zal hoogst waarschijnlijk wrak worden. De equipage is gered. (opm: zie NRC 030469 en PGC 060469)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

De familienaam wordt in diverse bronnen verschillend gespeld, i.c. KLASEN/KLAASEN/KLAASSENS. Dit lid van enkele zeemanscolleges is geïdentificeerd door combinatie van gegevens van o.a. de ouders.

 

Klaas Klasen werd geboren op 05 september 1817 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Jan Klasen Aaltje Meilofs Pottjewijd.

Klaas Klaassens trouwde op 18 januari 1838 te Oude Pekela als schipper met Antje Arents Klaassens, geboren op  05 september 1816 te Appingedam als dochter van de rentenier Arent Klaassens en Trijntje Geerts Onstwedder

Vader Jan tekenden als Jan Klasen, bruidegom Klaas als K.Klaassens en bruid Antje als A.A.Klaassens. Antje overleed op 29 juni 1894 te Oude Pekela als Antje Klaassens met als relatie Klaas Klaassens, 76 jaar, weduwe.

Klaas Klasens overleed op 02 december 1884 te Oude Pekela, 67 jaar, zonder beroep.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt de combinatie Klaas Klaassens-Antje Klaassens vermeld als schipper in 1838, 1840, 1842, 1845, 1848, 1853, 1855 en zonder beroep/rentenier in 1876, 1884.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.J.Klasen was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te PekelA met vlagnummer 82 in de periode 1840 t/m 1851.

 

K.J.Klasen was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela me vlagnummer 82 in de periode 1851 t/m 1863.

 

K.J.Klasen was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” in Oude Pekela  met vlagnummer 9 in de periode 1851 t/m 1863112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.J.Klaasen als gezagvoerder gedurende:

*    1847 t/m 1854 van de kof “Antje”, gebouwd in 1845 te Sappemeer, 94 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de kapitein;

*    1854 t/m 1858 van de 2/msch “Antje”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 119 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1859 voor Brack & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Hermine & Elise”;

*    1858 t/m 1862 van het ijzeren schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 768 ton o.m., varend voor de Stoomb. Ver. de Maas, Dir. G.Schuurmans & Zn te Rotterdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

02 februari 1836, kof “ Vriendschap”, kapitein Jan Klaassens, stuurman Klaas Jans Klasen uit Nieuwe Pekela.

30 januari 1837, kof “ Vriendschap”, kapitein Klaas J.Klasen uit Nieuwe Pekela

1838, zonder datum, kof “ Vriendschap”, kapitein Klaas Jans Klasen

1841, zonder datum, kof “ Vriendschap”, kapitein Klaas Jan Klasens.

21 mei 1845, kof “ Antje”, kapitein Klaass Jans Klasen te Oude Pekela

17 januari 1850, schip “ Antje”, kapitein Klaas J.Klasen uit Oude Pekela.

19 februari 1852, schoener “ Antje”, schipper Klaas Jans Klasens, 35 jaar uit Oude Pekela.

 

Krantenberichten

NRC 01 november 1851114

Grimsby, 28 oktober. Het schip ANTJE, kapt. Klasen, van Koningsbergen (opm: Kaliningrad) herwaarts gedestineerd, is gisteren bij Donna Nook op strand geraakt en zal waarschijnlijk moeten lossen om in vlot water te komen.

 

Provinciale Groninger Courant 02 januari 1852114

Groningen, 1 januari. Sedert onze laatste opgave zijn alhier weder twee nieuwe zeeschepen in de haven gebracht om opgetuigd te worden, en wel dinsdag de schoenerkof HINDERIKA MARGARETHA, groot ongeveer 70 last, kapt. J.J. Korte, van Nieuwe Pekela, gebouwd bij J.J. van der Werff, te Hoogezand, en gisteren de schoener ANTJE, groot 80 last, kapt. K.J. Klasen, van Oude Pekela, gebouwd bij I. Hooites, te Hoogezand.

 

NRC 01 april 1860114

Advertentie. Stoomvaart-Vereniging De Maas. Het stoomschip ROTTERDAM, kapt. K.J. Klasen, vertrekt woensdag 11 april naar Marseille, Genua Livorno, Napels, Messina en Palermo. Adres Boutmy & Co. - Johs. Ooms Ez. & Co.

Noot.

Zou ook kapitein geweest kunnen zijn van de RHONE   Id 8330 van dezelfde reder.

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Klasen, Klaas Janz
College: De Trouw, Oude Pekela
Vlagnummer: 9

Familiegegevens en opleiding

NRC  6 juli 1867

`VLISSINGEN 5 Julij. Het ned. schip Anna Maria, wijlen kapt. van der Kooij, is van Bueno/Ayres alhier gearriveerd. De kapitein is den 10 Junij overleden.`

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.v/d Kooy als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1855 van de kof “Trekvogel” ex Frederik, gebouwd in 1830 te Groningen, 123 ton o.m., varend voor Brak & v/d Meulen te Amsterdam;

*    1859 t/m 1860 van de 2/msch “Hermina & Elise” ex Antje, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 115 ton o.m., varend voor J.C.P.Brack & Co te Amsterdam;

*    1861 t/m 1862 van de sch.brik “Anna Maria”, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 205 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;

*    1863 t/m 1867 op hetzelfde schip maar nu varend voor Mr. F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Kooij, J. v/d

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.v/d Kooy als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1863 van de 2/msch “Hermina & Elise” ex Antje, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 115 ton o.m., varend voor J.C.P.Brack & Co te Amsterdam;

*    1864 t/m 1875 van de schbrik “Speculation”, gebouwd in 1863 te Veendam, 182 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1875 gezonken en verlaten op 37oN/11oW;

*    1877 van de comp.brik “Elmina”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 289 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Kooy, A. v/d

 

Familiegegevens en opleiding

Jan Carst werd geboren te Amsterdam op 30 juli 1836 als zoon van Jeppe Pieters Carst en Christina Jaski.

Hij trouwde op op 09 april 1863 te Amsterdam als gezagvoerder met Hermina Maria Boulet, geboren op 10 oktober 1841 te Amsterdam als dochter van Louis Adrien Jules Boulet en Hermina Maria Verloop. Zij overleed op 22 januari 1870 te Yokohama.

Hij huwde voor een 2e maal met een onbekende Japanse en voor een 3e maal met Pamella Marschall. Verdere gegevens niet vermeld.

Hij overleed te Kobe in Japan op 16 februari 1925. 060

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Carst Jz als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de 2/msch “Hermina & Elise” ex Antje, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 115 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;

*    1865 t/m 1866 van de brik “Niphon”ex Gustav, gebouwd in 1863 te Bardenfleth, 262 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

In "Het Nederlandsche Zeewezen" 4e jaargang, 1925, p.181-184 staat een artikel onder de titel “Hoe kapitein Carst naar Japan ging en wat hij daar mee maakte”  Het artikel geeft geen auteur. In dat artikel staan een reeks gegevens over andere kapiteins, o.a de vader van Jan de gezagvoerder Jeppe Pieters Carst, en die gegevens heb ik bij die persoon opgenomen.

“Een van de meest bekende en waarschijnlijk wel de meest populaire Nederlander in Yokohama is Kapitein Jan Carst. Door een onzer lezers hiertoe in staat gesteld, geven wij gaarne eenige bijzonderheden weer uit het leven van dezen zeeman en uit dat van zijn vader, beiden mannen, die niet weinig bijdroegen om in het Verre Oosten respect te verwekken voor het Nederlandsche gezag.

Kapitein Jan Carst werd in 1836 te Amsterdam geboren. Hij kwam voort uit een geslacht van zeevarenden en reeds op jeugdigen leeftijd bleek, dat ook hij de roepstem van de zee had gehoord. Weldra toonde hij “wat hij waard was” en zoo zien we hem op vijfentwintig jarigen leeftijd het bevel voerren op kleine schepen, die varen op Middellandsche Zee- en Baltische zeehavens.”

Hierna een stuk dat handelt over vader Jeppe Pieters Carst.

“Later werd de Heer J.P.Carst in de door hem opgerichte firma vervangen door een zoon, waarna genoemde firma mede door het uittreden van den Heer de Coning, Carts, Lels en Co werd herdoopt.

In 1864 kreeg Carst, Lels en Co. opdracht om voor Japansche rekening een schip te koopen. De opdracht werd doorgegeven naar Amsterdam, waar een 400 ton metende brik werd aangekocht, die onder de naam Nippon naar Yokohama moest worden gebracht.

Het bevel over dit schip werd aangeboden aan den jeugdigen kapitein Jan Carst, dien we op 27 October 1864 op het schip zien uitvaren. … ”

In het artikel staat nu een uittreksel uit het journaal van de reis van Rotterdam naar Yokohama. Hieruit enkele citaten:

1864 22 Aug. Hollandsche brik “Nippon”, kapitein Jan Carst, begon te Rotterdam te laden….

1 Dec Wij passeerden de linie ’s middags om 12 uur. 33 Etmaal in zee….

Begin Januari op c. 39oZB/64oOL een zeer hevige storm, waarbij diverse tuigages werden gekapt om het schip te behouden.

1865 26 Jan. Peilden Amsterdam eiland 10 mijl afstand.

28 Febr. … Kwamen te 10 uur op de reede van Batavia. 112 Etmaal van Holland.

27 April. Vertrokken van de reede van Batavia.

8 Mei … Zagen de kust van Formosa

27 Juni Lagen met het scchip ten anker in Yokohama.”

“Thans laten wij gaarne nog een kort verslag volgen van het werk dat de Heer Carst verder in Japan heeft verricht, want met de Japansche reis waren zijn werkzaamheden in en om Japan eerst in het beginstadium.

Een hartelijk welkom wachtte den Heer en Mevrouw Carst bij aankomst te Japan van de zijde van den broeder van den kapitein, den Heer Joshi Carst, firmant van Carst, Lels en Co, (ik heb geen geboortegegeven van Joshi in Amsterdam gevonden – S.Parma) en vooral voor de op zee geboren baby zal het wel een voorrecht geweest zijn, dat de Heer Joshi Carst zijn familie in zijn woning opnam.

De lading van de Nippon werd ontscheept, maar de daarop verwachte overgave van de Nippon aan den Japanschen kooper bleef uit, omdat deze het gesloten koopcontract niet wenscht na te komen. Kapitein Carst vertrok toen met de Nippon naar Nagasaki, waar de kans om het schip te verkoopen grooter scheen. Met stormweer kwam de Nippon voor de haven, maar de toestand van weer en zee waren zoo, dat van binnenloopen geen sprake kon zijn. Het schip ankerde op de reede, waar de opvarenden uiterst zorgelijke uren hadden te doorleeven. (In dezelfde storm verongelukten twee Nederlandsche schepen). Na de storm werd Nagasaki binnengeloopen, waar de Heer Carst werd verwelkomt door zijn ouden schoolkameraad Jan Schut. Hoewel deze laatste zijn vriend overal introduceerde, mocht de verkoop van het schip toch niet gelukken, waarna de Heer Carst weer zee koos en een groot aantal Chineesche havens aanliep. Al zijn pogingen bleven echter vruchteloos en Augustus 1866 viel de Nippon onverkocht de haven van Yokohama binnen.

De Heer Carst besloot toen zich in Yokohama te vestigen. De Nippon werd teruggezonden naar Holland onder bevel van den eersten stuurman.

Weldra deed de Heer Carst als marine surveyor en shipshandler goede zaken, vooral met de Yokohama geregeld bezoekende vreemde oorlogsschepen en koopvaardijschepen, zoodat de ondernemende Hollander alle reden tot tevredenheid zou hebben gehad, ware het niet, dat in 1870 zijn vrouw overleed, hem met drie jonge kinderen achter latend. De zorg voor het drietal in Japan, waar voor Europeesche kinderen geen hulp te vinden was, deed den Heer Carst besluiten om een reis naar Nederland te ondernemen en daar zijn kinderen achter te laten. Dit was mogelijk, omdat de Heer Carst bij het uitbreiden van zijn zaken een compagnon had genomen.

In Maart 1870 werd de reis naar Holland via San Francisco, New York, Halifax, Londen, Rotterdam aanvaard. De kinderen kregen goede verzorgers en daarna ging de Heer Carst weer weg met Japan als bestemming.

Ook deze reis werd een aaneenschakeling van moeilijkheden door het uitbreken van de Fransch-Duitschen oorlog. Ten slotte slaagde hij erin om via Triëst-Alexandrië een Fransche mailboot naar Japan te pikken.

In Hongkong wachtte den Heer Carst reeds slechte berichten. Zij compagnon was overleden, de zaken waren hard achteruit gegaan. Zoo hopeloos was de toestand bij aankomst te Yokohama, dat de Heer Carst besloot om de zaken maar geheel te liquideeren en scheep te gaan naar Nederland.

Maar ziet, terwijl de Heer Carst zich voorbereidde voor het vertrek uit Yokohama, ontstond er brand op de daar ter reede liggende mailboot “America”. Het schip werd tot zinken gebracht om den brand te blusschen, maar moest daarna wederom worden gelicht. Een bergingsmaatschappij was er echter niet, doch een fonds werd gevormd om het werk te doen en met de uitvoering erd de heer Carst belast.

Toen het werk spoedig met succes werd beloond, werd het fonds geliquideerd. De Heer Carst kreeg als extra belooning het bergingsmateriaal cadeau. Hij vestigde zich toen als scheepsagent, werd agent van Bureau Veritas en dreef goede zaken tot 1905, toen hij zich uit de werkzaamheden terug trok.

De Heer Carst is toen echter in Japan gebleven. In 1915 herdacht hij onder groote belangstelling het feit, dat hij toen 50 jaar in Japan was. Dit jaar is het 60 jaar geleden, dat hij met de Nippon ging naar het land waar hij zooveel zou doen in het belang van Nederland. Want zeker heeft de Heer Carst met zijn energie, koel verstand en zeemansschap getoond in den vreemde wat een Nederlander vermag.

In 1924 kwam de Heer Carst na de ramp te Yokohama als vluchteling naar Kobe, waar een onzer lezers in de gelegenheid was om zich te overtuigen van de goede gezondheid van den stoeren Hollander, voor wien we op het eind van dit verhaal onze beste wenschen uitspreken.

 

Er is (waarschijnlijk) een foto beschikbaar van kapitein Carst, kapitein a/b van de Nippon (nr.113). Er wordt geen vóórletter genoemd047. Maar Bouma025 vermeldt ene kapitein J.Carst Jz als gezagvoerder van de Niphon (een drukfout?) in de periode 1865-1867 varende voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Carst, Jan Jeppezoon

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.J.Olberding werd met vlagnummer 721 effectief lid van Zeemanshoop per 14 juli 1857 op voordracht van A.Spekman. Zijn schip was de “Welmoet”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 07/14 juli 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Frans Joseph Olberding, oud 43 jaar, voerend de schooner “Welmoet”, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         721                           1857           schoner            Welmoet                                                geen opgave

                                      1858-1872     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

F.J.Olberding                        Maria Anna                         14 juli 1860          26 januari 1861

 

Bouma025 vermeldt F.J.Olberding als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1858 van de 2/msch “Welmoet”, gebouwd in 1850 in Engeland, 80 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Texel;

*    1865 t/m 1867 van de 2/msch “Hermina & Elise” ex Antje, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 115 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar. Het schip voer in 1868 voor kapitein/eigenaar W.A. de Jonge te Appingedam en was herdoopt in “Pelikaan”;

*    1867 t/m 1868 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1858 te Durgerdam, 134 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar. Het schip is in 1868 gestrand en verloren gegaan in West-Indië;

*    1872 van de brik “Alcmaria Victrix”, gebouwd in 1868 te Veendam, 222 ton o.m., varend voor P.A.van der Drift te Alkmaar.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Olberding, Frans Joseph
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 721

Familiegegevens en opleiding

Geboren ca. 1844   Appingedam?

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.A. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1870 van de 2-mastschoener “Pelikaan” ex Hermine & Elise, ex Antje, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 119 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1870 gestrand en wrak geraakt;

*    1871 t/m 1872 van de brik “Pelikaan” ex Marianne, gebouwd in 1847 te Vegesack, 252 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1872 verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Jonge, Willem Albertz de

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1852-02-19
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANTJE
Schipper: Klasen, Klaas Jans
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.91.92.1852.16
DVD XIII - 3268
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip ANTJE

plaats en datum acte Hoogezand, 31 januari 1852

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar Klaas Jans Klasen, schipper te Oude Pekela, enig eigenaar

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 63 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1852 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 4 februari 1852

nummer registratie deel 17, folio 102, recto, vak 2

notaris Mr. Abraham Trip, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen.
De bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand d.d. 19 januari 1852 wordt getoond.







researcher/datum research: ML / 240711

Naam ANTJE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1852
Toegang 152
Inventaris 91

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1857.7

DVD XII – 6758
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip ANTJE, later door koper te noemen HERMINE EN ELIZE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 14 mei 1856

type schip schoener, ijzervast

bouwwerf/verkoper Klaas Jans Klasen, kapitein/eigenaar te Oude Pekel A

gevoerd door kapt. Klaas Jan Klasen

eigenaar/aankoper Johannes Christiaan Pieter Brack, assuradeur en scheepsreder te Amsterdam, voor zijn firma J.C.P. Brack & Co. aldaar

te voeren door kapt. J. van der Kooy

grootte in tonnen 119 tonnen of 63 lasten (meetbrief Amsterdam, 10 maart 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 24,91 x 4,36 x 2,46 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 mei 1856

nummer van registratie deel 62, folio 98, recto, vak 4

notaris

prijs NLG 14.000,-

bijzonderheden: het schip ANTJE lag bij deze transactie te Rotterdam in de Nieuwe Haven, bevracht naar Genua, en zou bij terugkomst hier te lande herdoopt worden in HERMINE EN ELIZE.






researcher/datum research: ML / 030708

Naam ANTJE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1857
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Alkm.207.559-32

DVD XI – 262 - 264
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip HERMINE EN ELIZE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 1 juni 1863

type schip schoener, gezinkt

bouwwerf/verkoper Jacobus Johannes van der Meulen, voor zijn firma J.C.P. Brack & Co, Amsterdam, mede-reders van het schip, mede namens de overige eigenaren

gevoerd door kapt. A. van der Kooy

eigenaar/aankoper Petrus Adrianus van der Drift , koopman en scheepsreder te Alkmaar

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 119 tonnen of 63 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 24,91 x 4,36 x 2,46 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 2 juni 1863

nummer van registratie deel 63, folio 197, recto, vak 5.

notaris geen

prijs NLG. 7.000,-

bijzonderheden: het schip is op 15 mei 1856 ingeschreven in deel 10, no. 1108 ten kantore der bewaring van hypotheken te Amsterdam en is gebrand 1108AMST1856 en nu opnieuw ingeschreven bij dat kantoor op 4 juni 1863, deel 14, no. 1577, dagregister deel 4 no. 354-schepen en vaartuigen..



researcher/datum research: ML / 030808

Naam HERMINE EN ELIZE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 207
Inventaris 559

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1867.3

DVD XI – 8958-8960
CEDULE

Naam schip PELIKAAN, voorheen genaamd HERMINE EN ELIZE

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 15 februari 1867

type schip schoener

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Willem Alberts de Jonge, Appingedam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Willem Alberts de Jonge, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 63 lasten of 119 tonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 februari 1867

nummer van registratie deel 81, folio 193, verso, vak 7.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam; De laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 27 september 1864 no. 805.










researcher/datum research: ML / 110909

Naam HERMINE EN ELIZE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1867
Toegang 198
Inventaris 3175