Inloggen
MERWESTEIN - ID 7707


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-03-03 / 1919-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 10866 ROTT 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jac. Smit, Vierverlaten, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 89
Delivery Date: 1918-03-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout gloeikop, 13 3/16-13 3/4
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 251.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 192.28 Net tonnage
Deadweight: 254.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 37.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.68 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.26 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.30 Meters Depth, moulded
Draught: 3.14 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1923
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd : 3 cil 120 Pk Beardmore diesel

Datum 00-00-1939
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd : 4tew 6 cil 375 Pk Deutz (1937) Type (280x450)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1877
Datum agenda: 1877-05-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: ETTINA CHRISTINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: consul 1 mei 1877
Plaats: Emden
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: inleveren, vervallen
geregistreerd
consul te Emden zendt ingehouden zeebrief op, verleend in november 1869

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-03-03 MERWESTEIN
Manager: Firma G. Mauritz (scheepsmakelaars), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart-Maatschappij 'Merwestein', Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PMCL

Date/Name Ship 1919-11-00 MERWESTEIN
Manager: J.H. Andresen Sucor. Ltd, Oporto, Portugal
Eigenaar: J.H. Andresen Sucor. Ltd, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HMRE

Date/Name Ship 1921-00-00 MERWESTEIN
Manager: Taveira, Laidley & Co. Ltda, Oporto, Portugal
Eigenaar: Taveira, Laidley & Co. Ltda, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HMRE

Date/Name Ship 1923-00-00 MERWESTEIN
Manager: J.H. Andresen Sucor. Ltd, Oporto, Portugal
Eigenaar: J.H. Andresen Sucor. Ltd, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HMRE

Date/Name Ship 1928-00-00 HORISONTE PRIMEIRO
Manager: Sociedade Portuguesa de Navegação Mixta Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Sociedade Portuguesa de Navegação Mixta Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: HORP

Date/Name Ship 1933-00-00 JOAO JOSE
Manager: Portugal
Eigenaar: Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Portugal
Callsign: HMRE

Date/Name Ship 1933-00-00 JOÃO JOSÉ PRIMEIRO
Manager: Vieira & Labrincha Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Vieira & Labrincha Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: CSDR

Date/Name Ship 1950-00-00 JOÃO JOSÉ PRIMEIRO
Manager: Vieira & Silveira Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Vieira & Silveira Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: CSDR

Ship Events Data

1918-03-01: Dagregister deel 22 nummer 372. Negen en twintig Maart 1900 achttien. De ondergeteekende Jacobus Smit, scheepsbouwmeester, wonende te Vierverlaten, gemeente Hoogkerk, verklaart in het jaar 1917 op zijne werf te Vierverlaten gemeld, nieuw te hebben volbouwd en te water te hebben gelaten het stalen schoenerschip genaamd “Merwestein” voor rekening van de Naamlooze Vennootschap Zeevaart Maatschappij Merwestein gevestigd te Dordrecht, hebbende dit vaartuig en dek en twee masten en een netto inhoud van vijfhonderd vier en veertig en negen en zestig honderdste tonnen/kubieke meter of honderd twee en negentig en acht en twintig honderdste tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubieke meter, welk vaartuig onder Nederlandsche vlag zal worden bemand door de den Heer H. Mulder als gezagvoerder. Getekend te Vierverlaten den 1e maart 1918. Getekend Jac. Smit. In de kantlijn staat bijgeschreven: Gebrand 10866 ROTT 1918 door den scheepsmeter A. Smit te Groningen.
1918-04-23: De Maasbode 23-04-1918: Gemengde Berichten. In de Binnenhaven te IJmuiden ligt tot vertrek naar Denemarken gereed de nieuwe stalen schoener Merwestein, welke voor rekening van de reederij Gerard Mauritz te Dordreclit in Vierverlaten gebouwd werd.
1918-10-19: NRC 19.10.1918: Maassluis, 19 october: De gisteravond naar Christiana vertrokken motorschoener 'Merwestein' ligt te Hoek van Holland geankerd wegens een defect aan de machine.
1918-12-20: Algemeen Handelsblad 20-12-1918: MERWESTEIN. (Nieuwediep, 20 Dec.) De Nederl. motorschoener Merwestein, van Rotterdam naar Gothenburg. is hier binnen gelopen wegens machineschade .
Rotterdamsch Nieuwsblad 24-12-1918: Nieuwediep. 20 Dec. De motorschoener Merwestein (zie vorig No.) heeft na reparatie der machineschade de reis naar Gothenburg voortgezet.
1919-11-28: Algemeen Handelsblad 28-11-1919: Verkochte schepen. De in het vorig jaar gebouwde stalen motor schoener „Merwestein", van de Zeevaart "Maatschappij „Merwestein" te Dordrecht, is onderhands aan Portugal verkocht.
1921-06-00: NRC 11.06.1921: Rabat, 30 mei: De gezagvoerder van de motorschoener 'Merwestein' (in 1917 door de firma J. Smit te Groningen gebouwd, thans te Oporto thuisbehorende) deelt mee, dat op de reis van Lissabon naar Casablanca de motor in het ongerede is geraakt. Bij het beproeven van de motor kraakte het vliegwiel. Op 26 april verliet het schip onder zeil Casablanca naar Oporto. Bij het hieuwen van het anker op enige mijlen van Larache (dit was 10 mei) brak de ketting bij het anker af en de andere ketting geraakte onklaar tussen de rotsen en moest men 40 vaam ketting laten slippen. Op 24 mei liep de 'Merwestein' hier binnen en nu wordt er op orders gewacht.
1965-11-28: Final Fate:
Tijdens een reis van Lissabon naar Oporto met een lading cement vermist. Later spoelden de lichamen van de bemanningsleden aan bij Aveiro.

Afbeeldingen


Omschrijving: een bouwtekening van de MERWESTEIN
Collectie: Stichting NDSM herleeft, Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: MERWESTEIN voor het station in Groningen.
Collectie: Vos, K. (Kor)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: MERWESTEIN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De JOAO JOSE I , oorspronkelijk gebouwd als MERWESTEIN.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown