Inloggen
EQUATOR - ID 7720


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-00-00 / 1869-11-15 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Material Hull: Wood
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1852-01-19
Technical Data

Gross Tonnage: 65.00 lasts
Net Tonnage: 128.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 25.73 Meters Registered
Beam: 4.46 Meters Registered
Depth: 2.42 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-00-00
Register nr: 18520099
Scheepsnaam: EQUATOR
Type: Schooner
Lasten: 65
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door:
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-01-19 EQUATOR
Manager: Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Craandijk & Dercksen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRBT
Additional info: Call sign from 1867

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 5 van 1852, schoener EQUATOR
eigenaren per primo februari 1852

firma Craandijk & Co., Amsterdam (boekhouders en 5/16e part)
P.P. Huges, Groningen )schipper en (4/16e part)
I.A. Hooites, Hoogezand (4/16e part)
J.J. Sikkens, Sappemeer (3/32e part)
firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part)
firma Stoffers & Co., Amsterdam (1/32e part)

Ship Events Data

1869-11-10: Final Fate:
DZG 26-11-1869 Amsterdam, 24 Nov. Volgens brief van kapt. G. W. Huisman , d. d. Lemvig , 10 dezer, had het schip EQUATOR na 2 etmalen stormweer te hebben doorgestaan , onverwachts zoo hevig gestooten , dat het bjjna onmiddelijk op zijde sloeg , wrak werd ,en men slechts met moeite de boot nog over kon krijgen , waarmede de equipage , tegen alle verwachting, den vasten wal bereikte. De kapitein en een gedeelte der equipage werden daarbij gewond; men zou trachten nog het een en .ander van het tuig en den inventaris te bergen.
1869-11-15: Final Fate:
Na stoten en slagzij gestrand nabij Lemvig. Het schip was onderweg geweest van Londen naar de Oostzee.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Pieters werd geboren ca. 1823/24  z.v. Pieter Huges en Ida Klaasens Schuth.

Klaas (31) (schipper) trouwde op 06-02-1855 te Sappemeer met Ike de Vries (30) – geb. te Tonningen (Dld) – d.v. Pieter Jans de Vries en Gepke Wichers Bontekoe.

 Klaas overleed op 22.07.1885 te Sappemeer (62). Als beroep wordt vermeldt: bij geboorte dochter en zoon, koopvaardijkapitein; bij overlijden, zeilmakersknecht.

 

Kinderen
  • Ida                – geb. 04.12.1856 te Sappemeer
  • Gepke           - geb. 02.09.1859 te Sappemeer
  • Pieter Huges – geb. 21-05-1862 te Sappemeer
  • Reinder         - geb. 07.07.1865 te Sappemeer.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.P.Huges als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1855 van de SchKof “Jacomina”, gebouwd in 1841 te Hoogezand, 130 ton o.m., varend voor D.Romkes te Sappemeer. Het schip werd in 1855 verkocht;

*    1856 t/m 1868 van de galjoot “Anna Catharina”, gebouwd in 1855 te Sappemeer, 144 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*    1869 op hetzelfde schip maar nu voor T.Venema Az te Sappemeer. Het schip is in 1869 gestrand en afgekeurd;

*    1872 t/m 1876 van de galjoot “Suzanna”, gebouwd in 1851 te Wildervank, 110 ton o.m., varend voor J.Hoen te Hoogezand. Het schip is in 1876 gestrand op de Eijerlandse Gronden;

*    1879 van de brik “Goorecht”, gebouwd in 1860 te Sappemeer, 202 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer.

 

Overige bijzonderheden

De galjoot “Anna Catharina” onder kapitein K.P.Huges werd vermeld te Valparaiso in 1866, op 17 januari 1867 te Rio de Janeiro, Deze west-oostreis verliep via Kaap de Goede Hoop.121

 1015 – Publieke verkoop – Ten verzoeke der captein Klaas Pieter Huges, gevoerd hebbende het Nederlandsche schoener kofschip SUSANNA, der uit gemeld schip geborgen lading steenkool ad. F 1.083,45. - 18 Maart 1876

(Bron: Notariële Archieven – Regionaal Archief Alkmaar – Archief 76.3.003 – Reg.nr. 28 – Akte nr. 1015 – reg.datum 10-03-11876 – Akteplaats Texel – Notaris Johan Reinier George Coninck Westenberg)

Hierna gevonden naar aanleiding van deze stranding in de krant:

De Standaard 26-02-1876

TEXEL, 25 Febr. Het Nederlandsche schip SUSANNA, kapt. K. Huges van Hartlepool met steenkolen naar Harlingen, is alhier gestrand; volk gered; de lading wordt geborgen.


 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Huges, Klaas P.
College: De Vooruitgang, Sappemeer
Vlagnummer: 60

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen dd. 30 juli 1857 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” vraagt kapitein Nieuwenhuis effectief lid te mogen worden “ofschoon voor zijne laatste reize niet hebbende deelgenomen”. Het verzoek wordt afgewezen als strijdig met artikel 8 van het Reglement. (Dit regelt de toelating door het Bestuur. Kennelijk voldoet deze kapitein niet aan de eisen voor lidmaatschap).

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                       Schip               Vertrek                        Aankomst

H.Nieuwenhuis           Hollandia       12 oktober 1867        08 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt H.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1861 t/m 1867 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;

*    1871 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht te Singapore. Het voer daarna onder Engelse vlag onder de naam “Norma”;

*    1868 t/m 1873 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

Is die reis uit 1871 met de “Quatre Bras” een tussentrip geweest?

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 mei 1869114

Kaap de Goede Hoop, 19 april. De 9e dezer is in de Simonsbaai lek binnengelopen het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuijs, van Amsterdam naar Macassar bestemd. Er is een inspectie aan boord gehouden, en toen bevonden, dat het schip drie duim water in het half uur maakte, en ofschoon een gedeelte van de lading reeds geland is, is het lek niet verminderd. Men gaat dus voort met lossen.

 

NRC 23 mei 1869114

Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. H. Nieuwenhuis, voerende het Nederlandse schip HOLLANDIA, van hier naar Macassar, d.d. Simonsbaai 9 april, aldaar met schade binnen, had het schip de 23e januari, en vervolgens van 29 dito tot 9 februari hevige stormen doorgestaan, waarin het geheel onder de zee bedolven lag en lek sprong. Na het ophouden van de storm de lekkage niet verminderende, besloot de kapitein tot herstel der schade in de Simonsbaai binnen te lopen.

 

NRC 11 juni 1869114

Amsterdam, 10 juni. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 4 mei, wordt aangaande het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuis, nader gemeld, dat op de 22e april een tweede expertise aan boord heeft plaats gehad, en bevonden is dat het lek niet verminderd was. De oorzaak daarvan niet kunnende ontdekken, hebben experts aanbevolen het schip op de helling te halen, het koper af te nemen en vervolgens goed te klamaaien (opm: naden dichtslaan), breeuwen en opnieuw te koperen. De 30e daaraanvolgende is het op de helling gehaald. Men is thans bezig met het koper af te nemen en het schip te breeuwen. Het blijkt zwaar te hebben gewerkt, de naden onder het koper staan open, waarvan enige bladen, benevens een stuk van de loze kiel, weg te zijn.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Nieuwenhuis, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.ter Marsch werd met vlagnummer 752 effectief lid van Zeemanshoop per 15 februari 1859 op voorspraak van P.B.Rolufs. Zijn schip was de "Vier Gebroeders". Toegevoegd is "honorair lid geworden"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 08/15 februari 1859 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Jan ter Marsch, oud 26 jaar, voerend de bark “Vier Gebroeders”, voor rekening van  M. de Wit te de Rijp, wonend te Hengelo, adres bij de heer H.Salm, op voordracht van kapitein P.B.Rolufs.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van 27 februari 1868 staat het verzoek van J. ter Marsch om van effectief lid honorair lid te mogen worden hetgeen wordt toegestaan.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        752                           1859           bark                 Vier Gebroeders                                   M.de Wit te De Rijp

                                      1860-1862     brik                   Equator                                                 Craandijk & Dercksen

                                      1863-1867     bark                 Haamstede                                            M.C.de Crane & Zn te Zierikzee

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                              Vertrek                                    Aankomst

  1. ter Marsch Equator 27 juli 1860                            26 juni 1861

                                                                Equator                          15 juli 1861                            06 februari 1862

                                                                Equator                          16 mei 1862                           11 augustus 1862

                                                                Haamstede                    geen melding                          11 augustus 1864

                                                                Haemstede                    15 augustus 1864                  25 december 1865

 

Bouma025 vermeldt J. ter Marsch als gezagvoerder gedurende:

*    1860 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor M.de Witt te De Rijp. Het schip werd in 1860 afgekeurd te Brazilië;

*    1861 t/m 1863 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1864 t/m 1868 op de bark “Haamstede”, gebouwd in 1855 te Zierikzee, 738 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierkzee.

      “Jacob Spin heeft het schip zo indrukwekkend mogelijk weergegeven; in volle lengte en vol getuigd vult de “Haamstede” bijna het gehele vlak”. Het schip draagt de nummervlag R29 van kapitein de Boer067.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door J.Ter Marsch.104.

 

Zierikzeesche Courant, 13 januari 1864

Het schip HAAMSTEDE, kapt. J.ter March, lag op de 23e dier maand te Soerabaj, in lossing en zou binnen weinige dagen gereeed zijn de retourlading voor Rotterdam in te nemen.

Zierikzeesche Courant 09 april 1864

Op 01 februari 1864 is te Banjoewangi gearriveerd de bark “Haamstede”, kapt. Ter Marsch.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Marsch, Jan ter

Familiegegevens en opleiding

Een Pieter Huisman werd geboren te Ballum op 12 april 1829 als zoon van Wiebe Johannes Huisman en Knierke Gerrits.

Hij trouwde op 04 oktober 1855 te Ballum met Aukje Botes Bakker, geboren te Ballum op 17 september 1833 als dochter van Bote Cornelis Bakker en Hikke Janzeen Bakker. Zij overleed op Ameland op 29 september 1904 als weduwe

Pieter overleed op Ameland op 09 augustus 1896, gehuwd.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Huisman als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1865 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1866 t/m 1872 van de bark “Sperwer”, gebouwd in 1856 te Monnikendam, 264 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip is in 1872 verongelukt;

*    1874 t/m 1883 van het 3/mschip “Stad Leyden”, gebouwd in 1854 te Monnikendam, 436 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip werd op 02 april 1883 geveild en gekocht door Hubert Jans & Co te Harlingen voor f 10.800,. Deze herdoopte het schip in “Harlingen”. Het schip werd in 1874 getuigd als bark.

      Op 02 april 1883 werd het schip te Amsterdam geveild voor f 10.800, - en gekocht door Hubert Jans

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Huisman, Pieter Wiebesz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.W.Huisman als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1869 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam. Het schip strandde en geraakte wrak.

15.11.1869 na stoten en slagzij gestrand nabij Lemvig. Het schip was onderweg geweest van Londen naar de Oostzee. 114

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Huisman, G.W.

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1852-02-11
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: EQUATOR
Schipper: Huges, Pieter Pieters
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1852.5

DVD XI – 858, 859
BIJLBRIEF

Naam schip EQUATOR

plaats en datum acte bijlbrief,Hoogezand, 19 januari 1852

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Craandijk & Co., Amsterdam

te voeren door kapt. J.J. Huges

grootte in tonnen 65 lasten (meetbrief no. 4, Groningen, 7 januari 1852)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 25,73 x 4,46 x 2,42 meter

kiellegging

tewaterlating in dezen jare nieuw van de bijl te water gebracht (dus januari 1852)

plaats / datum registratie Groningen, 20 januari 1852

nummer van registratie deel 19, folio 113, recto, vak 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Hoogezand

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 061008

Naam EQUATOR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1852.5
foto IMG 3465 - 3468

CEDULE

Naam schip EQUATOR

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 3 februari 1852

type schip schoener

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. P.P. Huges, mede-eigenaar

grootte in tonnen 65 lasten of 123 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 februari 1852

nummer registratie deel 62, folio 191, verso, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans nog te Groningen; de thuishaven is Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De ware woorden worden gesproken door Pieter Hendrik Craandijk, namens zijn firma Craandijk & Co. en voor en namens de overige in de bijlage genoemde mede-eigenaren.


researcher/datum research: ML / 300916



Bijlage bij eigendomsbewijs 5 van 1852, schoener EQUATOR
eigenaren per primo februari 1852

firma Craandijk & Co., Amsterdam (boekhouders en 5/16e part)
P.P. Huges, Groningen )schipper en (4/16e part)
I.A. Hooites, Hoogezand (4/16e part)
J.J. Sikkens, Sappemeer (3/32e part)
firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part)
firma Stoffers & Co., Amsterdam (1/32e part)

ML / 300916

Naam EQUATOR
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3171