Familiegegevens en opleiding
Paulus Johannes Feynt werd geboren te Amsterdam op 22 mei 1819 als zoon van Hendrik Cornelis Feijnt en Johanna Elisabeth Turk.
Hij trouwde voor de eerste maal op 29 mei 1849 te Amsterdam met Heyntje de Jong, geboren te Amsterdam op 25 maart 1821 als dochter van kapitein Jacob Kersjes de Jong en Janke Jans Kat. Heyntje overleed op 28 december 1856 te Amsterdam, 35 jaar. Hij hertrouwde op 20 oktober 1858 met Maria Louisa van Ommen, geboren te Den Haag op 26 oktober 1823. 003.
Paulus overleed op 12 september 1862 in Cheribon, 43 jaar.
Gegevens november 2012 van J. de Jong in Hilverrsum
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J.Feynt werd met nr.691 lid van Zeemanshoop per 20 augustus 1844 op voorspraak van J.Grim. Zijn schip was de "Kolonist"002. Ten tijde van de inschrijving was Feynt ongehuwd en 25 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 13/20 augustus 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Paulus Johannes Feijnt, oud 25 jaar, voerend de kof “Kolonist”, adres bij H.C.Feynt op de Buitenkant bij de Kalkmarkt 45 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.Grim.023.
Hij werd per 10 november 1846 deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop en bedankte in 1862.003
Hij was effectief lid van “Zeemanshoop” met vlagnummer 691 in de periode1844 t/m 1854 en met vlagnummer 324 in de perriode 1854 t/m 1862. Het college “Zeemanshoop” voerde hernummeringen uit in 1836 en 1854.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1862 wordt P.J.Feijnt toegestaan zijn lidmaatschap van effectief in effectief voor de vlag om te zetten.042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 15 april 1862 staat het verzoek van P.J.Feynt of hij zijn effectief lidmaatschap mag omzetten in een lidmaatschap voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
691 1844-1845 sch.kof Kolonist Gebr.Reelfs
1846 geen opgave van schip en boekhouder
1848 bark Decima N.van Walree & C.H.de Vos
1849 geen opgave van schip en boekhouder
1850-1853 bark Herman de Ruiter Jerem.Meijjes & Zn
324 1854-1861 bark Herman de Ruiter idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.J.Feynt Hermand de Ruyter 04 maart 1862 08 januari 1863
Bouma025 vermeldt dat P.J.Feynt als gezagvoerder gedurende:
* 1845 t/m 1853 (dese periode kan niet goed zijn, zie hierboven) van de schoenerkof “Kolonist” ex Jonge Hylke Tromp, gebouwd in 1821 te Joure, 195 ton o.m., varend voor de Gebr. Reelfs te Amsterdam;
* 1849 van de bark “Decima”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 457 ton o.m., varend voor N.van Walree & C.H.de Vos te Amsterdam;
* 1851 t/m 1862 van de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 601 ton o.m., varend voor Jerem. Meyjes & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was P.J.Feynt van de bark “Herman de Ruyter”.104.
Amsterdamsche Courant 15 oktober 1844114
Plymouth, 10 oktober. De schepen KOLONIST, kapt. Feijnt, van Amsterdam naar Suriname, ELISABETH ANN, kapt. Beynen, van Rotterdam naar Liverpool, en Mary, kapt. Beijnon, van Rotterdam naar Bristol, zijn alhier binnengelopen, het eerste met verlies van zeilen en boot, gebarste grote-mast en overgeworpen lading en de beide laatste met gescheurde zeilen.
NRC 17 juli 1849114
Advertentie. F. der Kinderen en J. Corver, makelaars, zullen op maandag 30 juli 1849, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notarissen Commelin en Weyland, verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd DECIMA, gevoerd door kapt. P.J. Feynt, volgens Nederlandse meetbrief lang 33 el 20 duim, wijd 6 ellen, hol 5 el 1 duim, en alzo gemeten op 444 tonnen of 234 lasten. Breder bij inventaris en bericht bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoors Floris der Kinderen & Zoon
NRC 10 juli 1850114
Rotterdam, 9 juli. Heden middag te half twee ure werd te Amsterdam van de werf De Witte Olyphant, toebehorende aan de scheepsbouwmeesters Jerms. Meijjes & Zoonen in de Kleine Kattenburgersstraat aldaar met goed gevolg te water gelaten het barkschip HERMAN DE RUITER, groot ca. 330 lasten.
NRC 22 februari 1853114
Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 16 schepen, als: …..
…..Voor Amsterdam: NEPTHUNUS, kapt. P. Schuurman, STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong, DOLPHIJN, kapt. C.B. Brandligt, NEHALENNIA, kapt. H. Staal q.q, HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feijnt, JACQUELINE EN ELISE, kapt. O. de Haas, ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wzn, GRAAF VAN NASSAU, kapt. F. Sanders, WALVISCH, kapt. T. Schut, VAN GALEN, kapt. J.R. Smit, DOGGERBANK, kapt. P.J. van Kerkhoven.
NRC 25 februari 1854114
Portsmouth, 21 februari. Het Nederlandse barkschip HERMAN DE RUYTER, kapt. Feydt (opm: P.J. Feijnt), van Batavia naar Amsterdam bestemd, is alhier met verlies van voorsteng, kluiverboom, zeilen en andere schade binnengelopen.
NRC 23 mei 1854114
Rotterdam, 22 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 31 schepen: ….
…..Voor Amsterdam: FANNY, kapt. J. v.d. Meulen; CLARA HENRIETTA, kapt. H. Croese; CORNELIA HENRIETTE, kapt. T. Gollards; SUSANNA CHRISTINA, kapt. J.J.H. Stolte; AMBARAWA, kapt. J. Buykes; MAGDALENA, kapt. A.P. Klein; HENRICA, kapt. J.R. de Boer; HERMAN DE RUYTER, kapt. P.J. Feynt; MARGARETHA SIMONETHA, kapt. F.J. Hoffman, CAPELLA, kapt. H. Wegman; TELEGRAPH, kapt. P.B. Rolufs; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. S.J. Rotgans; JULIE CLAIRE, kapt. H. de Wijn; A.R. FALCK, kapt. P. van Duyvenboden; CESAR, kapt. S. Hooglandt; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; JOHANNA, kapt. W. Halbertsma; PRINCES AMELIA, kapt. W. Groeneveld.
NRC 20 februari 1856114
Rotterdam, 19 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen, als:….
…..Voor Amsterdam: VAN GALEN, kapt. J.R. Smit; STRAAT BALY, kapt. G. Mulder; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg Jr; ZEEVAART, kapt. A. Legel; STAD AMSTERDAM, kapt. M. van Gijsel; HENRICA, kapt. M.C. Löschen; OOSTERGO, kapt. D.C. Claus; HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feynt; MINISTER VAN Hall, kapt. O. de Haas; HENRIËTTE MARIA, kapt. N.D. de Boer; CORNELIA, kapt. N.N. (van Rotterdam); TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel; EERSTELING, kapt. A.F. Giesse (beiden van Dordrecht).
NRC 15 mei 1858114
Batavia, 25 maart. Scheepsvrachten. De rates blijven steeds laag, daar er veel concurrentie bestaat en het te verschepen product zeer beperkt is.
Sedert onze laatste uitgave hadden de volgende bevrachtingen plaats:
Naar Nederland: de Nederlandse schepen HERMAN DE RUITER à NLG 75 voor suiker, NLG 70 voor tabak en vult op met huiden te Soerabaija naar Amsterdam te laden; MENTOR à NLG 70 voor suiker en NLG 105 voor arak alhier naar Amsterdam; ECLIPS à NLG 60 voor rijst te Indramayoe, en NLG 90 voor arak (opm: rijstbrandewijn) te Soerabaija naar Amsterdam in te nemen.
NRC 15 mei 1858114
Batavia, 25 maart. Scheepsvrachten. De rates blijven steeds laag, daar er veel concurrentie bestaat en het te verschepen product zeer beperkt is.
Sedert onze laatste uitgave hadden de volgende bevrachtingen plaats:
Naar Nederland: de Nederlandse schepen HERMAN DE RUITER à NLG 75 voor suiker, NLG 70 voor tabak en vult op met huiden te Soerabaija naar Amsterdam te laden; MENTOR à NLG 70 voor suiker en NLG 105 voor arak alhier naar Amsterdam; ECLIPS à NLG 60 voor rijst te Indramayoe, en NLG 90 voor arak (opm: rijstbrandewijn) te Soerabaija naar Amsterdam in te nemen.
NRC 13 juni 1858114
Soerabaija, 20 april. De vrachten blijven hetzelfde. De HERMAN DE RUYTER (opm HERMAN DE RUITER) bedong NLG 70 en NLG 75 voor suiker en tabak, de ZAANSTROOM 42½ cent per dollar voor rijst naar Hongkong, Amoy met cent van een dollar en Shanghay met 10 cents van een dollar verhoging.
NRC 13 maart 1859114
Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 23 schepen: …
…..Voor Amsterdam: REGINA, kapt. J. Lelyveldt; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; JAVA KOERIER, kapt. G. Diepering; CHINA, kapt. G.G. Luttenberg; GELDERLAND, kapt. D. Crap Hellingman; NEPTUNUS, kapt. P. Schuurman; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom; EQUATOR, kapt. J.G. Appel; JAVA, kapt. S. Stikkel van Dam; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; HERMAN DE RUYTER, kapt. P.J. Feynt; BUITENZORG, kapt. H.H. Ruhaak; LUITENANT ADMIRAAL TJERK HIDDES, kapt. O.S. Parma…..
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein Oelhoorn/Oehlhoorn (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1855 van het 3/m schip “Jeannette Philippine”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 670 ton o.m., varend voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam. Het schip werd in Soerabaja afgekeurd;
* 1863 van de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 601 ton o.m., varend voor Jerem. Meyjes & Zn te Amsterdam;
Bouma025 vermeldt J.Oelhoorn (is dit dezelfde?) als gezagvoerder van/in:
* 1866 t/m 1869 van de brik “Accra” ex Adolf Strantzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam. Deze datering kan niet goed zijn want Bossebroek065 vermeldt in 1866/67 een troepentransport van de “Accra” onder kapitein J.Velman - zie aldaar).
Overige bijzonderheden
De “Jeannette Philippine”, bestemd van Batavia naar Amsterdam, onder kapitein Oelhoorn, werd te Soerabaja wegens te hoge reparatiekosten afgekeurd.078.
Familiegegevens en opleiding
Willem Louis Esink werd geboren te Amsterdam op 06 maart 1820, ’s morgens 09 uur als zoon van Paulus Esink, zilversmit, en Christina Magdalena Sara Martineau.
In het Bevolkingsregister van Amsterdam 1850 staatWillem Louis Esink als wonende op de Haarlemerstraat (Haarlemerdijk) nr. 34. Zij beroep is zeeman
Hij trouwde op 15 november 1849 te Buiksloot met Elisabeth Antonetta Bols, geboren 04 september 1826 te Amsterdam als dochter van Willem Bols en Johanna Maria van Setten
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.L.Esink werd met nr.850 lid van Zeemanshoop per 15 juli 1851 op voorspraak van S.Veenstra. Zijn schip was de "Jan van Brakel"002. Ten tijde van de inschrijving was Esink 31 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 08/15 juli 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Louis Esink, oud 31 jaar, voerend de bark “Jan van Brakel”, op voordracht van kapitein S.Veenstra.023
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
850 1851-1853 bark Jan van Brakel Jerem.Meijjes en Zn
457 1854-1855 bark Jan van Brakel idem
1856-1861 bark Christina Agatha idem
1862 geen opgave van schip en boekhouder
1863-1868 bark Herman de Ruiter
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
W.L.Esink Christina Agatha 06 mei 1861 09 augustus 1862
Herman de Ruijter 22 mei 1863 11 juni 1864
Herman de Ruijter 28 september 1864 14 augustus 1865
Herman de Ruijter 01 augustus 1867 08 augustus 1868
Bouma025 vermeldt W.L.Esink als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1856 van de bark “Jan van Brakel” gebouwd in 1849 te Amsterdam, 327 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;
* 1857 t/m 1862 van het fregat “Christina Agatha”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 609 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen;
* 1864 t/m 1869 van de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 601 ton o.m., varend voor Jerem. Meyjes & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 08 mei 1861 werd Louis Willem Binkhorst als ligtmatroos geplaatst op de “Christina Agatha” onder kapitein Eesink (zal Esink zijn) met bestemming Batavia vanuit Amsterdam004(533/2414)(zie ook bij Binkhorst).
Datum vanaf: |
1864 |
Kapitein: |
Esink, Willem Louis |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
457 |
Familiegegevens
Klaas Wijnand werd geboren op 23 mrt. 1833 te Amsterdam als z.v. Willem Bols (zeeman) en Johanna Maria van Setten.
K.W. (27) (zeeman) trouwde op 21.06.1860 te Amsterdam met Annetta Hendrika Breukerman (27) – geb. 13.02.1833 te Amsterdam – d.v. Dirk Breukerman (convooiloper) en Antje Stuijver.
K.W. overleed op 16.06.1896 te Amsterdam (63). Begraven op 19.06.1896 op de begraafplaats ‘De Nieuwe Ooster’ te Amsterdam.
Kinderen
- Willem - geb. 08-04-1862 te A’dam.
- Annette Derkina - geb. 18-06-1864 te A’dam.
- Johanna Maria - ( 1866 – 1868 )
- Wijnand Hendrik – geb. 01-02-1874 te A’dam.
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 26.03.1857 te Amsterdam.
De schepen van de kapitein
* 1867 – 1869 van de sch.brik MARIA ANNA CATHARINA ELISABETH – geb. in 1866
* 1869 – 1870 van de bark HERMAN DE RUYTER – geb. in 1851
* Kwam op 02.11.1870 in dienst bij de KNSM als eerste stuurman op het s.s. VESTA.
* 04/1872 – 02/1874 van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857
* 02/1874 – 07/1874 van het s.s. ASTREA – geb. in 18
* 07/1874 – 01/1880 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872
* 01/1880 – 05/1880 van het s.s. JASON – geb. in 18
* 08/1880 – 12/1880 van het s.s. COMEET – geb. in 1871
07.12.1880 wegens ziekte achtergebleven in Amsterdam.
* 04/1881 – 01/1882 van het s.s. COMEET – geb. in 1871
* 01/1882 – 11/1884 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872
01.11.1884 wegens ziekte achtergebleven in Amsterdam.
* 01/1885 – 10/1885 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872
* 12/1885 – 04/1886 van het s.s. VENUS – geb. in 1867
* 04/1886 – 05/1886 van het s.s. JASON – geb. in 18
* 05/1886 – 12/1887 van het s.s. VENUS – geb. in 1867
* 14.12.1887 Op verzoek eervol ontslagen, blijft aan de wal.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.N.S.M.
Overlijdensadvertentie:
Het Nieuws v.d. Dag 19-06-1896
PARMA geeft:
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.W.Bols als gezagvoerder gedurende:
-
1867 t/m 1869 van de schbrik “Maria Anna Catharina Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Amsterdam, 209 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meijjes te Amsterdam;
-
1870 van de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 601 ton o.m., varend voor Jerem. Meyjes & Zn te Amsterdam;
-
1873 t/m 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
-
1875 t/m 1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Penelope”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
-
1881 van het schroefstoomschip “Comeet” ex Vendsijssel, gebouwd in 1871 te Middlesbro, 796 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
-
1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Penelope”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
-
1887 van het ijzeren schroefstoomschip “Venus”, ex Orion, gebouwd in 1867 te Stockton, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
De naam wordt ook geschreven als Draijer, Drayer en Draayer.
Lambert Drayer werd geboren te Schiermonnikoog op 03 oktober 1838 als zoon van Harmen Lammerts Drayer en Angenieta Tijssen Kuiper.
Hij trouwde te Schiermonnikoog op 01 november 1866 met Sietje Wiebes Kuiper, geboren te Schiermonnikoog op 06 maart 1840 als dochter van Wiebe Tijssen Kuiper en Meins Douwes Klontje. Zij overleed te Schiermonnikoog op 30 december 1914.
Lambert was in 1892 schipper van de reddingsboot op Schiermonnikoog en leraar Practische Zeevaartkunde aan de zeevaartschool aldaar. Hij overleed te Schiermonnikoog op 01 augustus 1899.
“Lammert Harmensz. Draijer (soms met een ij, maar zijn nazaten, die ik ken(de), schr(e)ijven in ieder geval altijd y) Schiermonnikoog 1838 - 1899). In de jaren 1861 - ’67 1e stuurman en vervolgens kapitein op de clipper-bark “Argonaut”. Vier jaar nadat hij van de “Argonaut” afkwam, werd hij kapitein op de “Herman de Ruyter”. Hij is ook nog leeraar aan de Zeevaartschool op Schiermonnikoog geweest; of dat in die vier jaar was, of na zijn tijd op de “Herman de Ruyter” weet ik niet. L.H.Draijer was getrouwd met een dochter van Kapt. J.P.Carst (de 2e stuurman Carst op de photo op blz. 348 [van het boek Amicitia van Pronker] was vermoedelijk de Schiermonnikooger Feije Carst, later nog 1e stuurman op een zeilschip geweest, en wellicht een zoon van Kapt. J.P.Carst). … L.H.Draijer had (o.a.) een zoon Wiebe Drayer die als kapitein bij de K.N.S.M stierf in Chili en daar (ik meen Valparaiso) begraven werd. Dat zal na 1910 geweest zijn. Hij was getrouwd met een Maaike Teensma. Zij hadden drie kinderen: Lambertus, Lena (lerares), Wiebe (operazanger). … “ (Bron?)
Kapitein Dra(a)yer werd per 11 september 1888 benoemd tot leraar op de zeevaartschool te Schiermonnikoog.
(Nationaal Archief. Archieven van de Centrale Overheid en Particulieren vanaf 1795. Ministerie van Binnelandse Zaken Toegang 2.04.12 Afdeling Onderwijs 1877-1918. Nijverheidsonderwijs Portefeuille nr. 629A. Gem Zeevaartschool te Schiermonnikoog. 1871-1914; 1915-1819.)
Portretten van Lambert Harmens Drayer en zijn vrouw Sietje Wiebes Kuiper staan op p. 162 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.H.Draaijer was met vlagnummer 54 in de periode 1864 t/m 1899 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
L.H.Drayer was van 1871 t/m 1883 gezagvoerder op de houten bark “Herman de Ruyter” , gebouwd bij Jeremias Meyer & Zonen te Amsterdam in 1851, 601 ton n.m..Hij voer voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam. In 1883 strandde het schip bij Vlieland en raakte wrak025 en 052.
L.H.Drayer was gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1867 van de bark “Argonaut”, gebouwd in 1858 op de werf “De Boot” van F.F.Groen te Amsterdam, 387 ton, varend voor Brantjes & v/d Drift te Purmerend;
* 1871 t/m 1882 op de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 op de werf “De Witte Olyphant” van J.Meyjes te Amsterdam, 601 ton, varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam.
Volgens Zeetijdingen 14 december 1883: “Op Vlieland gestrand en wrak” (Sweys).
Het schip was op weg van Riga naar Amsterdam met een lading hout. Op 12 december 1883 werden 6 man van het wrak aan land gebracht door de Vlielander reddingsboot onder leiding van Feije Pronker;
2.12.1883: Op weg van Lillesand naar Westzaan met een lading balken tijens een vliegende NW storm gestrand te 22.00 uur op het Noorderstrand van Vlieland bij paal 42. De 14 bemanningsleden redden zich gedeeltelijk met de eigen sloep en werden gedeeltelijk gered door de reddingboot van Vlieland.114
* 1886 van de 2-mast schoener “Gezusters”, gebouwd in 1857 op de werf “Het Witte Kruis” van J.J.Meyjes & Zn te Amsterdam, 213 ton, varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam;
* 1887 t/m 1888 van de bark “Bertha” ex Jannetje, gebouwd in 1853 bij J.Smit te Slikkerveer, 654 ton, varend voor Joh.Meyjes Jerem.z.
Een portret van de bark “Argonaut”, staat op p. 156 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel is in bezit van T. Draijer.
Een pentekening door Lambert Harmens Drayer van de “Argonaut” staat op p. 157 van hetzelfde boek.
Overige bijzonderheden
De Vlielandse loodsbootroeier Feije Jansz Pronker (1821-1903) haalde in 1883 “nog 14 man van het wrak van de Nederlandsche bark “Herman de Ruyter”, die onder de Schiermonnikooger Kapt. Lammert Drayer op Vlieland strandde
Het schip “was met een lading balken onderweg van Riga naar Amsterdam. Lammert Dray(ij)er (1838-1899) was van 1861 tot 1867 1ste stuurman en kapitein op de clipper “Argonaut”; hij was getrouwd met Sietje Wiebes Kuiper. In het nedetrlands Scheepvaart Museum te Amsterdam bevindt zich een aquarel van de “Herman de Ruyter” op de reede van Batavia (1868) door J.Spin.”
(L.Drayer is later nog leeraar Practische Zeevaartkunde op de Schiermonnikooger Zeevaartschool geworden.)”.052
J.Teensma vermeldt in de Dorpsbode 18(17):1984. Bijdrage 8 Lambert van 1894 tot 1896 schipper is geweest van de reddingboot op Schiermonnikoog. Onder zijn leiding werd reddingstochten gemaakt naar de “Lahneck” in 1894 en naar de “Talisman” in 1895.
|