Familiegegevens en opleiding
Edo Eden trouwde op 07 april 1830 te Rotterdam met Sara de Gelder, geboren te Dordrecht op 01 januari 1806 als dochter van Aron Simon de Gelder en Katharina Marceles. Sara hertrouwde op 02 maart 1843 te Amsterdam met de zeeman Klaas de Moes uit Monnikendam. Na het overlijden van Klaas hertrouwde zij in juni 1861 voor de 2de maal met Dirk Nijman. Zij overleed op 07 januari 1886118
Edo overleed in 1841 op de rede van Semarang aan boord van de de bark “Aïolus”
Het signalement van Edo luidde: Lang 1,66 meter, ovaal aangezicht, rond voorhoofd, bruine ogen, ordinair neus en mond, ronde kin, lichtbruin haar en dito wenkbrauwen.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Edo Eden was met vlagnummer R166 in de periode 1838 t/m 1842 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1851 van het College staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe Edo Eden een uitkering heeft gekregen van f 108,33 voor 10 maanden onderstand. In 1858 en 1859 was deze onderstand jaarlijks f 150,-.
De schepen van de kapitein
Edo Eden was in 1840 gezagvoerder van de "Aeolus" (450 ton) op 20 augustus 1840 te water gelaten op de werf "De Merwede" van C.Gips & Zn te Dordrecht voor rederij Bonke & Co 027.
Bouma025 vermeldt E.Eden als gezagvoerder gedurende:
* 1839 van de brik “De Noord” ex Maria Agnieta, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor Bonke & Bax te Alblasserdam. Het schip werd in 1839 in veiling gebracht;
* 1840 t/m 1842 op de bark “Aeolus”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 420 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
E.Eden verzorgde per 06 april 1841 vanuit Hellevoetsluis op de “Aeolus” een troepentransport van 1 officier en 6 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 september 1841 na 176 dagen065.
Datum vanaf: |
1840 |
Kapitein: |
Eden, Edo |
College: |
Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam |
Vlagnummer: |
166 |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Michiel Adriaan Smit werd geboren op 14 oktober 1807 te Rotterdam als zoon van de Remonstrantse Dirk Smits, rentenier, overleden te ’s Gravenhage en Johanna Catharina Bram, rentenierster. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Boerensteiger Wijk 10 nr. 33.
Hij huwde met Adriana Luyken, overleden op 15 juni 1838 en hertrouwde op 16 november 1844 te Rotterdam met Catharina Hen(d)rica van Hees, geboren 24 januari 1823 te Keulen, dochter van de Nederlands Hervormde Heinrich van Hees, zeepzieder, en Engelina Adriana van Straaten. Na de door van Michiel hertrouwde zij op 19 juni 1864.118
Hij overleed op 17 mei 1856 te Schiedam005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.A.Smits (met als adres Cornelder & Sahn te Amsterdam) werd met vlagnummer 358 per 06 september 1836 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.J.Remkes. Als zijn schip is vermeld de “J.C.J.van Speijk”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 30 augustus/06 september 1836 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Michiel Adiraan Smits, oud 29 jaar, voerend de “J.C.van Speijk”, wonende te Rotterdam en met als adres Cornelder & Zalm te Amsterdam op de Cingel bij de Romolensteeg(?), op voordracht van E.IJ.Post023.
M.A.Smits was met vlagnummer R144 in de periode 1836 t/m 1856 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 mei 1856 staat een verzoek om een uitkering door C.H. van Hees, de weduwe van kapitein M.A.Smits. In de vergadering dd 26 juni 1856 wordt nadere bericht gevraagd of kapitein Smits zijn ziekte op reis heeft opgelopen. In de vergadering dd 31 juli 1856 gaat het Bestuur accoord met een uitkering voor haar en 3 kinderen ingaande 01 augustus 1856.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van 26 augustus 1856 wordt melding gemaakt van de toekenning van een uitkering per 01 augustus 1856 aan de weduwe van kapitein M.A.Smits voor haar en 3 kinderen.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 juli 1864 staat de mededeling van de wed. M.A.Smits geb. van Hees dat zij is hertrouwd en dus afziet van verder uitkering.023.
In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein M.A.Smits een jaarlijkse uitkering krijgt van f 200,40 voor haar en haar twee kinderen incl. schoolgeld058.
In het Jaarverslag 1864 is vermeld dat de weduwe van M.A.Smits in 1864 is hertrouwd en dus geen uitkering van de Maatschappij ontving058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
358 1836-1838 fregat J.C.J.van Speijk F.Smit te Alblasserdam
1839-1841 bark Prinses Sophia J.Antheunis te Rotterdam
1842 bark Eolus Bonke & Co te Rotterdam
1843-1852 bark Theresia idem
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
119 1854 geen vermelding van schip en boekhouder
1855 bark Formosa Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M.A.Smit met vlagnummer R144 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1849, 1851 van de bark “Theresia” 238 last voor Bonke & Co te Rotterdam
1855 van de bark “Formosa” 292 last voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam.
M.A.Smits was in 1844 en 1847/48 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Bouma025 vermeldt M.A.Smits als gezagvoerder gedurende:
* 1837 t/m 1840 op het fregat “J.C.J. van Speyk”, gebouwd in 1834 te Kinderdijk, 512 ton o.m., varend voor F.Smit te Alblasserdam;
* 1840 t/m 1841 van de bark “Prinses Sophia”. gebouwd in 1839 te Slikkerveer, 607 ton o.m., varend voor J.Antheunis te Rotterdam;
* 1843 t/m 1844 van de bark “Aeolus”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 420 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1844 door de reederij omgedoopt in “Theresia”;
* 1844 t/m 1853 van de bark “Theresia” ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 440 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;
* 1855 t/m 1856 van de bark “Formosa”, gebouwd in 1840 aan de IJssel, 507 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
De bark “Theresia” onder kapitein M.A.Smits vertrok op 08 september 1850 van Deal en bereikte via Kaap Hoorn op 29 december Valparaiso. Het voer na verblijf in Zuid-Amerika verder westwaarts en kwam te Batavia op 24 november 1852.121
Datum vanaf: |
1842 |
Kapitein: |
Smits, Michiel Adriaan |
College: |
Zeemanshoop, Amsterdam |
Vlagnummer: |
358 |
Overige informatie: |
*Rotterdam, 14 oktober 1807, †Schiedam, 17 mei 1856
Michiel Adriaan Smits was ook lid van het Rotterdamse college Maatschappij tot Nut der Zeevaart, met vlagnummer R144 |
Familiegegevens en opleiding
Laurent van Geelkerken werd geboren op 26 februari 1812 te Hoek in Zeeuws Vlaanderen als zoon van Marinus van Geelkerken, chirurgijn, en Margaretha Plankeel.
Hij huwde op 22 januari 1840 te Rotterdam met Maria Stetser, geboren 26 november 1815 te Rotterdam als dochter van Maria Stetser. Laurent woonde te Hoek, West-Kapelle en Rotterdam.
Hij overleed op 24 augustus 1878 te Rotterdam005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.van Geelkerken werd met nr.589 lid van Zeemanshoop per 06 juli 1841 op voorspraak van H.Poppen. Zijn schip was de "Harmonie". Hij heeft als lid bedankt002. Ten tijde van de inschrijving waren van Geelkerken 28 resp. 25 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1840002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 29 juni/06 juli 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Laurens van Geelkerken, oud 29 jaar, voerend de brik “Harmonie”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein H.Poppen. Zijn vlagnummer werd 589.023
L.van Geelkerken was met vlagnummer R85 van 1839 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
L.van Geelkerken was van 1859-1860, 1862 en 1866-1868 afwisselend commissaris en in 1869 permanent commissaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding kreeg van f 100,-,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
589 1841 brik Harmonie geen opgave
1842 brik Harmonie Bonke & Co te Rotterdam
1843-1850 bark Johan Jacob idem
1851-1852 bark Johann Jacob idem
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein L. van Geelkerken met vlagnummer R85 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Johan Jacob” 350 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1855, 1858 van het fregat “Delft” 417 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1859 geen schip vermeld
* 1862 t/m 1865 van de bark “Delft” 388 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1866, 1867 geen schip vermeld
Bouma025 vermeldt L. van Geelkerken als gezagvoerder gedurende:
* 1838 t/m 1843 op de brik “Harmonie”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam, 246 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;
* 1844 t/m 1852 op de bark “Johan Jacob”, gebouwd in 1844 te Schiedam, 650 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. In 1852 strandde het schip op Prinsen-eiland op reis van Rotterdam naar Batavia;
* 1854 op de bark “Theresia” ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 440 ton o.m. varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1855 t/m 1859 op het 3/m schip “Delft”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 789 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip brandde in 1859 uit met een lading suiker te Soerabaja;
* 1861 t/m 1866 op de bark “Delft”, ex Wilhelmina Catharina, gebouwd in 1850 te Elshout, 735 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
L.van Geelkerken verzorgde per 15 maart 1846 vanuit Nieuwediep met de “Johan Jacob” een troepentransport van 4 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 13 juli 1846 na 120 dagen. Onderweg was 1 militair overleden.
Op 30 april 1863 vertrok hij van Brouwershaven met de “Delft” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 01 augustus 1863 na 93 dagen.065.
Zierikzeesche Courant 23 januari 1864
Te Brouwershaven gearriveerd op 20 januari 1864 de “Delft”, kapitein L. van Geelkerken van Batavia
Zierikzeesche Courant 30 maart 1864
Te Brouwershaven gearrriveerd op 26 maart 1864 de “Delft”, kapt. L. van Geelkerken, komend van Rotterdam op weg naar New York. Het schip zeilde uit op 27 maart 1864.
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door L. van Geelkerkekn.104.
Datum vanaf: |
1852 |
Kapitein: |
Geelkerken, Laurent van |
College: |
Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam |
Vlagnummer: |
85 |
Overige informatie: |
*Hoek (Zeeuws Vlaanderen), 26 februari 1812, †Rotterdam, 24 augustus 1878 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.G. van Wulven was met vlagnummer R407 in de periode 1854 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein F.G. van Wulven een uitkering kreeg van f 188,73 voor haar en drie kinderen incl. schoolgeld. In 1859 kreeg zij f 198,73058.
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij staat kapitein F.G. van Wulven met vlagnummer R407 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Theresia”, 238 last, varend voor Bonke & Co te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt F.G. van Wulven als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1856 van de bark “Theresia” ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 440 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1857 voor Klerk & Voogd te Dordrecht en was herdoopt in “Fortuna”;
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1854 |
Kapitein: |
Wulven, F.G. van |
College: |
Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam |
Vlagnummer: |
407 |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
M.de Ligny overleed in 1868.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
de Ligny wonend te Dordrecht was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 96 in de periode 05 juni 1856 t/m zijn overlijden in 1868. Ten tijde van zijn inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Fortuna”, varend voor Klerk & Voogd.064a.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 20 augustus 1856 de storting door kapitein M. de Ligne van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dordtse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat M. de Ligny als gezagvoerder064a:
* 1857 t/m 1859; 1861; bark “Fortuna” boekhouders Klerk & Voogd te Dordrecht
Bouma025 vermeldt M.de Ligny als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1863 van de bark “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolus, gebouwd in 1840 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 465 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
* 1864 t/m 1868 op het 3/m schip “Geertruida Maria”, gebouwd in 1841 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 899 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip was in 1869 eigendom van J.Veth te Amsterdam en herdoopt in “Ingrie”.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
-
de Ligny Geertruida Maria 08 april 1864 geen melding
Geertruida Maria 18 maart 1867 08 augustus 1868
Overige bijzonderheden
Op 06 juni 1856 M. de Ligny was kapitein op de bark “Barendina(sic) Fortuna” ex Aeolus. varend voor Klerk en Voogd te Dordrecht.
Zierikzeesche Courant 13 april 1864
Te Brouwershaven gearriveerd opop 09 april 1864 de “Geertruida Maria”, kapt. M. de Ligny, komend van Rotterdam op weg naar Batavia.
Datum vanaf: |
1856 |
Kapitein: |
Ligny, Maximiliaan De |
College: |
Tot Nut van Handel en Zeevaart, Dordrecht |
Vlagnummer: |
96 |
Overige informatie: |
†1868 |
Familiegegevens en opleiding
Hendrik was getrouwd met Adriana Bruijninghuijs, geboren te Dordrecht op 04 mei 1832.
Hendrik overleed in 1873.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
de Groot wonend te Dordrecht was met vlagnummer 72 in de periode 24 januari 1851 t/m zijn overlijden p 02 juni 1873 lid van het Dordtsee zeeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Harmonie”.111 en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 09 februari 1851 de storting door kapitein H. de Groot van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
In het kasboek van het Dordtse College 1874-1889 staat vanaf 02 november 1874 een maandelijkse uitgave van f 5- als toelage voor de weduwe van kapitein H. de Groot. De uitkering zal eerder zijn aangevangen, maar het kasboek uit de periode 1857-1874 ontbreekt in het Dordtse archief.
In een briefje in het archief van het Dordtse zeemanscollege staat de notitie datAdriana Bruijninghuijs, de weduwe van Hendrik de Groot is geboren te Dordrecht op 04 mei 1832.064c
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H. de Groot als gezagvoerder064a:
* 1852 t/m 1854 kof “Harmonie” Klerk en Voogd te Dordrecht
* 1855 t/m 1856 bark “Johanna Wilhelmina Sandberg, van der Slik en van der Monde te Dordrecht
* 1857 t/m 1859; 1861 geen vermelding van schip
Bouma025 vermeldt H. de Groot als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1858 van de kof “Harmonie”, gebouwd in 1827 te Dordrecht, 173 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip voer in 1858 voor J.Teengs Az te Edam en was herdoopt in “Verwachting”;
* 1856 t/m 1857 op de bark “Johanna Wilhelmina” ex Vlashandel ex Ribble, gebouwd in 1828 te Antwerpen, 249 ton o.m., varend voor v/d Slik & Co te Dordrecht.
Overlap in vaarperioden
* 1864 t/m 1866 van de bark “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 465 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip is in 1866 gestrand op de Vlaamse kust en afgekeurd;
* 1869 t/m 1873 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Het Handelsblad dd 15 maart 1866 bevat het bericht:
“Amsterdam 15 maart 1866. Het Nederlandsche schip FORTUNA, kapitein H. de Groot, van New Castle naar Singapore is volgens telegram uit Ostende van gisteren bij Panne gestrand. Later berigt meldt dat het op groote afstand zit van het strand en gevaarlijk zit. Ten gevolge van het stooten had het 7 voet water en als er niet spoedig sleepbootassistentie komt, kan het noodlottig worden. De 16 man der equipage zijn met veel moeite met de reddingboot van Adinkerke aan land gebragt”038
En voorts het bericht:
“Ostende 10 november 1866. De Nederlandsche Bark FORTUNA, van Shields naar Singapore bestemd, welke op 14 maart j.l. op de hoogte van Oost Duinkerken gestrand en op 17 derzelfde maand geligt en in Ostende op sleeptouw binnengebracht is, is j.l. Zaterdag te Antwerpen in veiling verkocht. De heer Maes, oud zeekapitein, en nu zeilmaker aldaar, is daarvan eigenaar geworden voor de som van 23.000 fr.”038
Wat er verder met het schip is gebeurd (gesloopt of weer opgeknapt) kan ik in Nederlandse bronnen niet terugvinden. Wellicht wèl in Belgische archieven.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Volgens monsterrol nr. 1707 dd. 03 september 1855 in het Gemeentearchief van Dordrecht was H.de Groot, oud 34 jaar, afkomstig uit Dordrecht, gezagvoerder op de bark “Johanna Wilhelmina”, reder A.Sandberg, voor een reis naar Newcastle.064 (deze gegevens kloppen niet met die van Bouma025. Is de datum van de monsterrol wel juist?)
In 1864/1866 is H de Groot kapitein op de bark “Barendina Fortuna” (ex Aeolus), (1841) werf Cornelis Gips ) reder Klerk en Voogd. Deze naamgeving klopt niet met Bouma, waar geen Barendina Fortuna voorkomt. Wèl de “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolusop
Zierikzeesche Courant 19 maart 1864
Op 17 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Fortuna”, kapt. H. de Groot, komend van Rotterdam en met bestemming Batavia.
Datum vanaf: |
1864 |
Kapitein: |
Groot, Hendrik de |
College: |
Tot Nut van Handel en Zeevaart, Dordrecht |
Vlagnummer: |
72 |
Overige informatie: |
†2 juni 1873 |
|