Familiegegevens en opleiding
P.H.Willers werd geboren te Amsterdam per 19 december 1790.
Hij was gehuwd met Hanna Elisabeth Kok, geboren te Amsterdam op 30 september 1800. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar een zoon (31 januari 1823). Hanna overleed op 10 april 1872.118
Hij overleed in 1868.003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
PhH.Willers werd met vlagnummer 51 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Als zijn schip is genoemd de “Japan”. Verdere gegevens ontbreken002.
In de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop" op 19 mei 1824 werd kapitein Pieter Hendrik Willers, 33 jaar, wonende op de Haarlemerdijk bij de Visserstraat aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein P.F.Wegener023.
P.H.Willers was in 1831, van 1832-1838 en van 1839-1847 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 25 september 1825.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1831 wordt vermeld dat kapitein P.H.Willers naar Batavia vertrekt en bedankt voor zijn functie van commissaris van het College.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 augustus 1834 staat het bericht dat kapitein P.H.Willers “eerdaags naar Batavia zullen vertrekken.”042.
In de Bestuursvergadering dd 27 april 1837 en de Algemene Vergadering van 02 mei 1837 werd een brief genoemd van kapitein P.H.Willers “afscheid nemende van het Collegie, als vertrekkende naar Batavia.”023 en 042 (gezien bovenvermeld overzicht van schepen en jaren denk ik dat dit afscheid niet een definitieve vestiging in Indië betrof, maar een aankondiging was in zijn functie van commissaris van het College).
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1857 staat een verzoek van kapitein P.H.Willers om een uitkering welke hem in de vergadering van 28 mei 1857 wordt toegekend met ingang van 01 mei 1857.042
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1868 verzoekt de wed. P.H.Willers geb. Kok om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 28 mei 1868 wordt toegestaan ingaande 01 mei 1868.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 23 juni 1857 staat vermeld dat per 01 mei 1857 aan kapitein P.H.Willers een uitkering is toegekend.023
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juni 1868 staat vermeld dat per 01 mei 1868 een uitkering 1e klasse is toegekend aan de wed. P.H.Willers geb. H.E.Kok.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
51 1825-1833 fregat Handel-Maatschappij Nederl.Scheepsreederij
1834-1835 fregat Japan idm
28 1836-1838 fregat Japan idem
1839-1848 fregat Clara Henriette idem
1849-1850 fregat Helena idem
1851-1852 fregat Japan idem
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
12 1854-1856 brik Diana Willers & Co
1857-1867 geen vermelding van schip en boekhouder
P.H.Willers was in 1840 gezagvoerder van de "Clara Henriëtte" (c.500 last), op 09 april 1840 te water gelaten op de werf "De Zwarte Raaf" van J.Knol, Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam voor de Nederlandsche ScheepsReederij027
Bouma025 vermeldt P.H.Willers als kapitein gedurende:
* 1826 t/m 1834 op het 3/m schip “Handelmaatschappij”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 525 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam. (het schip werd voor f 146.000,- gebouwd op de werf “De Zwarte Rave” te Amsterdam en vertrok op 26 december 1826 voor zijn eerste reis - info K.Suyk te Heiloo)
* 1835 t/m 1839 op het 3/m schip de “Japan”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;
* 1840 t/m 1849 op het 3/m schip “Clara Henriette”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1850 t/m 1851 op het 3/m schip “Helena”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;
* 1852 t/m 1854 wederom op de “Clara Henriette” en voor dezelfde reederij (zie hiervoor). Het schip werd in 1854 verkocht aan P.C.de Gijselaar & A.Hulsen te Amsterdam en herdoopt in “Phoebus”;
* 1855 t/m 1857 van de brik “Diana”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 287 ton o.m., varend voor H.Willers & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
“De Vrienden" op de rede van Batavia057:
03 december 1834 "... heden morgen vertrok van hier Capt Willers naar Surabaja ...".
“De Vrienden" op de rede van Soerabaja057:
18 december 1834 "... ontvingen 5 vd brandhout van capt Willers ...".
“De Vrienden" op de rede van Pasoeroean057:
31 december 1834 "...heden morgen arriveerde alhier ter rheede het schip Japan Capt Willers ...".
Monsterrol dd 23 juli 1834 van het fregat "Japan" onder gezag van Pieter Hendriks Willers en met 30 manschapppen. Bestemming Batavia. Boekhouder de Nederlandsche Scheepsrederij011.
In de “Hoofdzakelijke Inhoud van het Verslag van Directeuren der Nederlandsche Scheeps-Reederij gevestigd te Amsterdam” dd 30 maart 1827 (Nederlandsche Hermes 2(4): 37-42, 1827) wordt melding gemaakt van een aantal schepen:
“ … Wat de drie schepen betreft, welke werkelijk reeds naar zee zijn, deze zijn het Fregatschip De Handelmaatschappij, Kapit. P.H.Willers, het Brikschip Clara Henriette, Kapit J.B.Fuchs, en het kofschip Nederland, Kapit. T.K.Kleijn. … Alle deze schepen, behalve het kofschip Nederland, zijn door de Directie der Nederlandsche Handelmaatschappij, welke wij daar voor hiermede openlijk onzen welmeenenden dank betuigen, bevracht geworden; dezelve brengen gezamenlijk circa 700 man troepen naar onze Oost-Indische bezittingen over”.
P.H.Willars (foute spelling!) verzorgde per 26 december 1826 vanuit Texel met de “Handelmaatschappij” een troepentransport van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 02. m2i 1827 na 127 dagen, waarbij onderweg 2 militairen waren overleden.
Met hetzelfde schip vertrok hij per 25 oktober 1828 vanuit Texel met 1 officier en 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 16 februari 1829 na 114 dagen, waarbij onderweg 1 militair was overleden.
Wederom van Texel met de Handelmaatschappij vertrok hij op 05 mei 1830 met 4 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 24 augustus 1830 na 160 dagen065.
In een brief van Egbert Hoekema aan zijn oom en tante dd 29 November 1836 blijkt dat Egbert zich te Batavia bevond. Hij was ziek achtergebleven in het hospitaal te Weltevreden. Cargadoors lieten hem weten “dat ik op het kantoor moest komen, alwaar ik vernam dat kapitein Willers voerende het fregatschip Japan gereed lag om naar Holland te vertrekken, en daar ik aan boord moest gaan. Wij gingen des anderen daags onder zeil, met Hondert koppen aan boord waaronder 41 soldaten waren, waarvan wij vier hebben verloren, drie dagen hebben wy te Sint Helena geweest om water, en zyn den 14 dezer binnengekomen…”
In:. Afstammelingen (1783-1991) van Ds. Petrus Paulus Hoekema (1747-1820) en Andreas Paulus Hoekema (1750-1880) door C.P.Hoekema, StFFYRUG 1991, Groningen . p.32-33
Familiegegevens en opleiding
Nan Dirks de Boer werd geboren op 11 januari 1802 te Terschelling als zoon van Dirk Nannings de Boer en Aaltje Jans Doeksen.
Hij huwde te Terschelling op 22 november 1835 met Aaltje Teunis Reus, geboren te Amsterdam op 04 juni 1807 als dochter van Teunis Cornelis Reus en Trijntje Cornelis Bakker.tresoar
Volgens het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1860) van Amsterdam woonde Nan Louis de Boer, scheepsgezagvoerder, geboren 01 november 1802 op Terschelling, gehuwd en Nederl. Hervormd vanaf 1843 in de Droogbak 6 te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.D.de Boer, adres “bij R.Tjebbes”, werd met nr.408 effectief lid van Zeemanshoop per 05 juni 1838 op voorspraak van H.M.Lelsz. Zijn schip was “De Vier Gebroeders”002. Ten tijde van de inschrijving was de man 36 jaar en de vrouw 31 jaar. Het echtpaar had toen twee dochters, geboren in 1836 en 1838. Hij is honorair lid geworden002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 29 mei/05 juni 1838 werd als effectief lid ingeschreven Nan Dirks de Boer, oud 36 jaar, voerend het fregat “Vier Gebroeders”, afkomstig van Terschelling, met adres kapitein R.Tjebbes te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.Murk Lelsz. Zijn vlagnummer werd 408023.
Nanning de Boer werd per 16 december 1841 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop en bedankte in 1860. 003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Het Gemeentearchief van Amsterdam bevat in het Archief “Zeemanshoop” onder nummer 491-113 een reeks van testamenten, waarin geld werd gelegateerd aan het College. Het enige testament afkomstig van een effecief lid (of van de vrouw van een effectief lid) is dat van Nanning Dirks de Boer , geregistreerd op 21 maart 1891 en schenkend f 500,-. Hij staat vermeld als oud-koopvaardijkopitein, wonend te Amsterdam, wonend aan de Droogbak. Het testament passeerde voor notaris Johannes Gerhardus Pouw Junior met als getuigen Pieter Tjebbes en Willem de Lang, die tevens zijn begrafenis zouden verzorgen.
On de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1891 staat de melding dat N.D. de Boer een bedrag van f 500,- heeft gelegateerd aan het College.042 (is dit kapitein de Boer?)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 juni 1891 staat vermeld dat N.D. de Boer een bedrag van f 500,- heeft gelegateerd aan Zeemanshoop. In de notulen dd 03 december 1891 wordt de ontvangst gemeld van de f 500,-023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
408 1838-1842 fregat De Vier Gebroeders L.Bienfait en Zn
1843-1846 fregat Oceaan idem
1848 fregat Louisa Maria idem
1849-1853 fregat Clara Henriëtte idem
149 1854 geen opgave van schip en boekhouder
1855-1859 fregat Henriëtte Maria idem
N.D.de Boer was van 1856-1861 kapitein op het houten fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn025 en 052.
Het fregat “Henriette Maria” was groot 423 last/801 ton o.m. Het werd gebouwd in 1855 door Anthonie Otto te Vlaardingen met als reder L Bienfait & Zn te Amsterdam van 1855 t/m 1871. Het voer onder kapitein N.D.de Boer (1855 t/m 1859) en kapitein P.R.Tjebbes (1860 t/m 1871). Het schip werd op 12 juni 1871 te Amsterdam geveild en verkocht voor ƒ 23.000,- aan reder Wed. Stadlander & Middelhoven te Zaandam. Het voer onder kapitein J.P.Oldenburger van 1872 t/m 1874 en strandde in 1874 op Magdalena eiland in de Golf van St. Laurens.
Informatie K.Suyk te Heiloo
Bouma025 vermeldt N.D.de Boer als gezagvoerder gedurende:
-
1838 t/m 1842 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1844 t/m 1848 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1849 t/m 1850 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1850 t/m 1853 van het fregat “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
-
1856 t/m 1860 van het fregat “Henriëtte Maria”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 801 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Zaandam.
In het Schepelingenregister (Archief van de Waterschout), toegang 391, in het Rijksarchief van Noordholland staat in 1846 een Derk Nannes (sic) de Boer met het fregat “Oceaan”.
In het Schepelingenregister (Archief van de Waterschout), toegang 391, in het Rijksarchief van Noordholland staat in 1847 een Nanna Derks de Boer met het fregat “Oceaan”.
Overige bijzonderheden
“Eenige aanteekeningen gehouden aan boord van het schip HENRIETTE MARIA op zijne reis van Melbourne naar Java door de Noordelijkste passage der Torres straat in 1859”. door N.D. de Boer, gezagvoerder van voornoemd schip
In Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde, Nr. 3, 1ste afd. 1862. p.1-11
Kapitein de Boer voer in 1856 in 32 dagen van Port Philip naar Batavia via de Torres Straat. De doorgang door Torres Straat kan geschieden via verschillende ingangen en wel via de algemeen gebruikte route bij Rain Eiland en via de vrij onbekende route, Blighs Entrance genoemd. De Boer beschrijft een reis die aanving op 8 juni 1859 te Port Philip en voerde langs Brambly Cay, Stephens eiland, Tennet eiland, het onbewoonde eiland Village, Cocosnoot eiland, Double eiland, Prince of Wales kanaal, Booby eiland, Post eiland en verder langs de zuidkant van Timor naar Passaroeang, alwaar hij op 13 juli arriveerde. De notitie is bedoeld als informatie over een minder gebruikelijke route door de Torres straat. Het bevat nog enige informatie over het Post-eiland, waar een voorraadschuur voor schipbreukelingen zou zijn ingericht door het goevernement van New-South Wales, maar die vóór het bezoek van kapitein de Boer kennelijk was leeggeroofd.
Op Bligh Entrance na kan ik geen van de genoemde eilandjes in de Times Atlas of the World terugvinden.
In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Croese werd op 01 september 1838 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(532-1856). Hij werd geboren te Blokzijl op 05 december 1824 als zoon van Hendrik Croese, emeritus-predikant, wonende te Voorst bij Zutphen (krankzinnig) en Elisabeth Dam. "De bepalingen zijn door de moeder alleen getekend". Leerling Hendrik is doopsgezind.
In een drie-maandelijkse tabel uit de periode 1839-1841 worden de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts:
"13 maart 1841 geplaatst als kajuitwachter op het schip Elisabeth Anthonie Capt.S.H.Veer naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦8,-
21 maart 1842 terug van de reis met goed attest.
21 april 1842 geplt als ligtmatr. op het schip Flevo Capt.T.Gollaarts (zie ook T. Gollards001) naar Batavia van Amsterdam ¦10,-
17 juni 1843 terug van de reis met goed attest
21 dito eervol ontslagen".
Hendrik (35) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 26 april 1860 te Amsterdam met Diederika Nannie de Boer (22) - geb. 27 februari 1838 te Terschelling - d.v. Nanning Dirkzn. de Boer en Aaltje Teunis Reus.
Hendrik (45) hertrouwde op 06.10.1870 te Utrecht met Elsken Diesel (36) - geb. te Rhenen - d.v. Johannes Diesel en Cornelia ten Cate.
Hendrik overleed op 15 juli 1893 te Ede (67).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Croese werd met nr. 639 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van H.Rolff. Zijn schip was de "Peking"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 juni 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Croese, oud 31 jaar, voerend de bark “Peking”, voor rekening van Bienfait & Zn te Amsterdam, wonend in Zutphen, op voordracht van kapitein H.Rolff.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
639 1855-1862 bark Peking L.Bienfait en Zn
1863-1876 bark Cornelia idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.Croese Peking 08 augustus 1860 15 januari 1862
Peking 25 april 1862 22 maart 1863
Cornelia 31 de`cember 1863 18 november 1864
Cornelia 24 maart 1865 21 oktober 1866
Cornelia 15 januari 1867 14 december 1867
Cornelia 18 maart 1868 31 januari 1869
Bouma025 vermeldt H.Croese als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 van het fregat “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1856 t/m 1863 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1875 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
H.Croese vertrok per 28 mei 1872 van Nieuwediep met de “Cornelia” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
In het Archief van Handels-, scheeps-, assurantie- en plantagezaken Louis Bienfait en Soon, Stadsarchief Amsterdam, inventaris 646 bevinden zich zakelijke archiefstukken betreffende de reparatie van de “Clara Henriëtte” te Rio de Janeiro op weg van Amsterdam naar Valparaiso en onderweg schade te hebben opgelopen.
In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.
p.58: “Averij 1850-1854. Eendragt maakt Magt, Clara Henriette.”
“Een goed beschreven schadegeval is dat van het fregatschip Clara Henriette in 1854, bestemd van Amsteram voor San Francisco en op 34o03’Z en 45o18’W getroffen door een pampero….. In de later opgemaakte scheepsverklaring en ondertekend door negen opvarenden …beschrijft de gezagvoerder de toenmalige zeilvoering en rastanden…. De hele volgende dag werd opgeruimd en het dek weer gedicht. Na met overgebleven tuigdelen te zijn teruggesukkeld naar Rio de Janeiro, werden aldaar een nieuwe mast, twee marsstengen, drie bramstengen, een marsera, een zaling en drie zeilen gekocht.” Totale kosten ongeveer $ 4.000,- Goederen die naar San Francisco werden gebracht waren de “Nederlandse producten: jenever, boter, vensterglas, sigaren en stearinekaarsen. Verder als buitenlandse producten nog wat wijn en als grootste partij 600 ton steenkool. “….
Op 02 augustus 1853 lag het schip in lading te Amsterdam, arriveerde op 15 december te Rio de Janeiro en op 25 maart 1854, via Kaap Hoorn, Valparaiso. Het schip werd verder nog vermeld op 16 juni 1854 te San Francisco maar hoe de terugreis is verlopen is onbekend.121
Familiegegevens en opleiding
Op 09 september 1816 werd te Naarden aangegeven de geboorte van Guillaum Francois Wiegmink, door zijn vader Jan Willem Wiegmink, predikant te Naarden. De moeder was Maria Catharina Hugues. (acte 1816 nr. 56).
Op drie juni 1846 werd te Naarden het huwelijk gesloten tussen Guillaum Francois Wiegmink, zonder beroep, oud 29 jaar, wonende en geboren te Naarden, (meerderjarige zoon van Willem Wiegmink, predikant, en Maria Catharina Hugues, overleden) met Alida Verkerk, zonder beroep, oud 30 jaar, wonende en geboren te Naarden (meerderjarige dochter van Willem Verkerk, meester-timmerman en Hilbertje de Graaf). De vier getuigen waren stonden in relatie tot het echtpaar en waren klerk te secretarie, stadsbode, gerechtsdienaar en politieagent. (huwelijksacte 1846 nr. 14)
(opvallend is de vermelding “zonder beroep” en het ontbreken van familie-of vrienden bij de getuigen. Was het huwelijk een formaliteit? Ik ben niet nagegaan wanneer het eerste kind uit dit huwelijk werd geboren!).
Op 08 februari 1864 werd te Naarden het overlijden op 05 februari 1864 (’s avonds 11 uur), aangegeven van Guillaum Francois Wiegmink, oud 47 jaar, van beroep scheepskapitein, wonend in de Kattenhaagstraat 29 te Naarden. Aangifte geschiedde door Evert de Bruyn, schilder 71 jaar, te Naarden, en Jean Baudoin Schriek Thierens, oud 55 jaar, gemeente-ontvanger te Naarden. (actenummer niet genoteerd).
Bovenvermelde Burgerlijke Stand gegevens ontleend aan het Rijksarchief te Haarlem.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.F.Wiegmink werd met vlagnummer 868 per 24 februari 1852 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.Noback. Als zijn schip werd genoemd de “Henriette Maria”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Wiegmink en zijn vrouw 35 resp. 36 jaar en hadden toen 1 zoon (geb. 1852) en 1 dochter (geb. 1847)002a.
Guillaum Francois Wiegmink werd als effectief lid van Zeemanshoop voorgedragen/benoemd op 17/24 januari 1852 op voordracht van kapitein J.Noback. Hij voerde de bark “Henriette Maria”, was 35 jaar oud en afkomstig uit Naarden023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
868 1852-1853 bark Henriette Maria L.Bienfait & Zn te Amsterdam
474 1854 bark Vier Gebroeders idem
1855-1857 fregat Clara Henriette idem
1858-1859 geen vermelding van schip en boekhouder
1860 fregat Amsterdam L.Bienfait & Zn te Amsterdam
1861 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
G.F.Wiegmink Amsterdam 29 mei 1860 10 juli 1861
Bouma025 vermeldt G.F.Wiegmink als gezagvoerder gedurende:
* 1853 van de bark “Henriëtte Maria” ex Baros, gebouwd in 1828 te Middelburg, 725 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1854 verkocht aan Abbema & van Geldorp en herdoopt in “Gezusters”;
* 1854 t/m 1855 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 392 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip ging in 1856 over naar reder M.de Witt te De Rijp;
* 1856 t/m 1858 het 3/m schip “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 07 april 1840 staat de mededeling van scheepsbouwmeester J.Knol dat het schip “Clara Henrëtte” op 09 april 1840 van stapel zal lopen.
* 1861 op het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.;
* 1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Quintet” ex Jacob Roggeveen, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
G.F.Wiegmink verzorgde per 16 juni 1860 vanuit Nieuwediep met de “Amsterdam” een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 12 oktober 1860 na een reis van 118 dagen065.
De heer A.Flonk te Terschelling is in het bezit van een scheepsjournaal van de “Clara Henriëtte”, gevoerd door kapitein G.F.Wiegmink, in 1858 van een reis van Amsterdam naar Akijab (thans Sittwe in Burma thans Myanmar). Het Journaal werd door de oud-Terschellinger Tjeerd Spanjaard, na zijn pensionering als Scheldeloods uit Vlissingen meegenomen naar Terschelling. Hoe deze in bezit is gekomen van het document is niet bekend. (brieven dd 27 nov. 2002 en 31 januari 2003 aan S.Parma).
|