Familiegegevens en opleiding
William Smith werd geboren te Rotterdam op 31 mei 1804 als zoon van James Smith en Pennington Smith. Hij was waarschijnlijk van Engelse komaf, hetgeen ook zou kunnen worden afgeleid uit zijn huwelijk met de Londense Louisa Hemsley. Voorts is bekend dat in 1832 een Engels schip, de “Admiral Windham”, in Rotterdam arriveerde met aan boord de stuurman William Smith. Of dit dezelfde personen betrof is niet met zekerheid te zeggen.
William werd in 1835 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart met vlagnummer R99. Hij was betrokken bij de Oost-Indiëvaart. Zo stond hij op 07 augustus 1840 op het punt naar de Batavia te vertrekken. In 1849 werd hij kapitein op het stoomschip “Batavier”, als opvolger van kapitein D.Dunlop en varend voor de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (NSM). Het betrof een houten raderstoomschip van 258 ton en voorzien van 120 bedden en rustbanken in twintig vertrekken. Het was aanvankelijk in dienst op de lijndienst Rotterdam-Londen, maar vanwege Engelse concurrentie legde het zich later meer toe op vervoer van vee en kleine lading en in die functie was Smith de kapitein. In 1855 werd hij kapitein op een opvolger, de “Batavier II” en bleef hierop varen tot 1868. Hij vervoerde veel landverhuizers, die via Engeland naar Amerika vertrokken.
William en zijn vrouw woonde in begin veertiger jaren aan de Westewagenstraat (Wijk E Nr.448), in 1847 aan de Leuvehaven en daarna aan de Boompjes nr.191. In deze laatste woning overleed Louisa op 01 maart 1853. Het echtpaar had geen kinderen gekregen. Het overlijdensjaar en de overlijdensplaats konden niet worden achterhaald (maar gezien zijn lidmaatschap van het Rotterdamse zeemanscollege ligt zijn overlijdensjaar omstreeks 1888 - zie hierna).
Verdiensten en vermogen van William zijn niet exact bekend, maar kennelijk voldoende om in c.1852 een dienstmeisje in dienst te nemen.005.
Deze gegevens zijn ontleend aan Rimkus005,maar voor de volledige tekst wordt verwezen naar het origineel, waaronder een overzicht van de verschillende reizen met de gevoerde lading.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.Smith was met vlagnummer R99 van 1835 t/m 1890 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
W.Smith was in 1843 en 1845 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Smith met vlagnummer R99 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1849, 1851, 1858, 1859,
1862 t/m 1867 van de ss ‘Batavier” 268 last varend voor de Nederl. Stoomb. Mij. te Rotterdam
1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888 geen schepen en reeders vermeld
Bouma025 vermeldt W.Smith als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1856 op de 3/m stoomschoener “Batavier”, gebouwd in 1829 te Kinderdijk, 910 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam. Het schip voer op Londen en hij was opvolger van kapitein D.Dunlop;
* 1856 t/m 1868 op het ijzeren raderstoomschip “Batavier”, gebouwd in 1855, 1060 ton o.m., 500 pk, varend voor de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, directeur J.W.L.van Oordt.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jacob Hendrik Stuit werd geboren te Veendam op 25 september 1819 als zoon van kapitein Hendrik R Stuit en Geertje Bouten. (gegevens niet in Genlias)
Hij was getrouwd met Johanna Wilhelmina van Wijngaarden (geboren 1822 te Dordrecht). In 1854 woont hij in de Prinsenstraat 211 te Dordrecht in het huis van Jacob Bauduin samen met zijn vrouw en kinderen Jacona Catharina (1847) en Jacob Hendrik, geboren in 1849 te Dordrecht.
Hij overleed in 1879 (in Dordrecht?)
Hij werd per 10 december 1852 met nr. 328 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge La Flamboyante.
Bron
|
Burgerlijke stand - Huwelijk
|
Archieflocatie
|
Noord-Hollands Archief
|
Algemeen
|
Gemeente: Amsterdam
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: reg.3;fol.15v
Datum: 06-02-1884
|
Bruidegom
|
Jacob Hendrik Stuit
Leeftijd: 35
Geboorteplaats: Dordrecht
|
Bruid
|
Agatha Hendrika van den Bos
Leeftijd: 28
Geboorteplaats: Amsterdam
|
Vader bruidegom
|
Jacob Hendrik Stuit
|
Moeder bruidegom
|
Johanna Wilhelmina van Wijngaarden
|
Vader bruid
|
Nicolaas van den Bos
|
Moeder bruid
|
Maria Wilhelmina Gerrandt
|
Nadere informatie
|
beroep Bg.:varensgezel;beroep Bd.:werkster
|
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Stuit wonend te Dordrecht was in de periode 19 januari 1849 t/m zijn royement in 1879 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 11. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Merwedestroom”.111 en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 01februari 1849 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein Stuit.064b
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:
“Vlag 11. J.H.Stuit. Overleden. Niet betaald sedert 1876/77. Geroyeerd 1879.”
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.H.Stuit als gezagvoerder064a:
1850 schoenerkof “Merwedestroom” boekhouders Klerk & Voogs, Dordrecht
1852 t/m 1859; 186 stoomboot “Stad Dordrecht” boekhouders Verbeke & v.d. Sande, Dordrecht
1874 stoomboot “Martinus & Henriëtte” boekhouder J.Bouten
Bouma025 vermeldt J.H.Stuit als gezagvoerder gedurende:
-
* 1848 t/m 1850 op de schoenerkof “Merwedestroom”, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
-
* 1851 t/m 1853 op het schroefstoomschip “Stad Dordrecht”, gebouwd in 1850 op de werf van Fop Smit aan de Kinderdijk, 251 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht,
-
* 1854 t/m 1858 op hetzelfde schip maar nu voor A.J.Verbeek & v/d Sande te Dordrecht;
-
* 1859 t/m 1862 op het zelfde schip, maar nu voor W.B.Derks te Dordrecht;
-
* 1863 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Sara”, gebouwd in 1862 te Kinderdijk, 600 ton, varend voor W.B.Derks cs te Dordrecht. Het schip werd in 1867 verkocht naar Dordrecht;
-
* 1869 t/m 1870 van de raderstoomboot “Batavier”, gebouwd in 1855 te Feyenoord, 1060 ton o.m., varend voor de Ned.Stoomboot Maatschappij. Dir. J.W.L. van Oordt te Rotterdam;
-
* 1870 op hetzelfde schip, maar nu voor de Stoomboot-Reederij Dordrecht-Londen , Dir. P.v/d Slik te Sliedrecht;
-
* 1871 t/m 1876 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor de Stoomboot-Reederij Dordrecht-Londen Dir. P.v/d Slik te Sliedrecht.
Overige bijzonderheden
Zierikzeesche Courant dd 10 februari 1864
Op 06 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Sara” onder kapitein J.H., komend van Dordrecht op weg naar Londen.
Zierikzeesche Courant dd 17 februari 1864
Op 11 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Sara” komend van Londen.
Zierikzeeuwsche Courant dd. 24 januari 1864
Op 20 februari 1864 is te Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapitein J.H.Stuit komend van Dordrecht en met bestemming Londen.
Zierikzeesche Courant 27 februari 1864
Op 25 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Sara”, kapitein J.H.Stuit, komend van Londen en op weg naar Dordrecht.
Zierikzeesche Courant 09 maart 1864
Op 05 maart 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapt. J.H.Stuit, komend van Dordrecht en op weg naar Londen.
Zierikzeesche Courant 16 maart 1864
Op 12 maart arriveerde te Brouwershaven de “Sara”, kapitein J.H.Stuit, komend van Londen en met bestemming Dordrecht.
Zierikzeesche Courant 23 maart 1864
Op 19 maart 1864 is te Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapt. J.H.Stuit, komend van Dordrecht en met bestemming Londen.
Zierikzeesche Courant 30 maart 1864
Te Brouwershaven gearrriveerd op26 maart 1864 de “Sara”, kap. L.H.Stuit komend van Londen.
Zierikzeesche Courant 06 april 1864
Te Brouwershaven uitgezeild op 02 april 1864 de “Sara”, komend van Dordrecht op weg naar Londen.
NRC 11 januari 1848114
Tromsöe, 28 november. Het schip MERWESTROOM, kapt. Stuit, van hier rondvis met naar Dordrecht bestemd, is met verlies van zeilen te Skroven binnengelopen.
NRC 28 januari 1850114
Advertentie. Dordrecht en Londen. Het voor passagiers, goederen en vee nieuw gebouwd, snelvarend Nederlands stoomschroefschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, vertrekt van Dordrecht naar Londen zaterdag de 1e februari des morgens. Adres te Dordrecht bij de directie of bij de cargadoors Visser & Van der Sande, en te Londen bij Hall & Son, 6, Circus Minories. (opm: het vertrek werd uitgesteld, zie advertentie d.d. 4 februari 1850)
NRC 04 februari 1850114
Advertentie. Wekelijkse stoombootdienst tussen Dordrecht en Londen voor passagiers, goederen en vee. Het geheel nieuw gebouwd ijzer schroef-stoom-schooner-schip STAD DORDRECHT, groot ruim 300 ton, zal met mei aanstaande voor bovengenoemde dienst in de vaart gebracht worden. De tijd van vertrek zal nader worden bekend gemaakt. Informatiën zijn inmiddels te bekomen te Dordrecht ten kantore der directie, Maartensschat, letter A, No. 104. (zie NRC 240550)
NRC 24 mei 1850114
Advertentie. Wekelijkse dienst Dordrecht en Londen voor passagiers, goederen en vee. Het nieuw gebouwd Nederlands stoomschroefschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, vertrekt van Dordrecht zaterdag de 8e juni ’s morgens ten 9 ure. Adres bij de directie of bij de cargadoors Visser & Van der Sande. (opm: zie ook advertentie in NRC 040250)
NRC 11 juni 1850114
Hellevoetsluis, 10 juni. Het stoomschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, stoomde heden van hier naar Brouwershaven (opm.: eerste vermelding van dit stoomschip in de zeetijdingen)
NRC 27 november 1850114
Hellevoetsluis, 26 november. Heden arriveerde alhier uit zee de stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, als bijlegger, naar Londen. Dezelve is, na de Galloper gepasseerd te zijn, door zware storm, gebroken machine, lekkage en verlies van zeilen teruggekomen en bij het binnenlopen achter de Kwak tegen de Noorderwal aan de grond geraakt. Er zijn ijssloepen en manschappen tot adsistentie.
NRC 28 november 1850114
Hellevoetsluis, 27 november. Heden nacht is de stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, in vlot water en heden morgen met adsistentie in het kanaal gebracht.
Zierikzeesche Courant 09 juni 1858114
Brouwershaven. Den 4 juni binnengekomen CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, van Rotterdam naar Batavia, gesleept binnendoor van Hellevoet.
Den 5 dito MAASSTROOM, kapt. F. Mellema, van Batavia naar Schiedam.
Den 6 dito GRACE, kapt. F. Stowe, van New York naar Rotterdam.
Den 5 dito uitgezeild CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, naar Batavia, stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, van Dordrecht naar Londen.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
Op 11 september 1835 (MRD 748) monsterde Jacob Stuit als matroos, 15 jaar, voor een gage van f 15,- per maand op de kof “Merwedestroom” onder kapitein D.H.Hazewinkel
Volgens een monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht dd 12 april 1844 1844 was hij 1e stuurman op de kof “Merwedestroom” onder kapitein Dirk Hendriks Hazewinkel voor een reis naar Belfast.
Volgens monsterrol nr. 1263 Per 23 oktober 1845 (MRD 1263) was hij stuurman voor een maandgage van f 30,- op de kof “Merwedestroom” onder kapitein D.H.Hazewinkel uit Veendam en vertrekt met 5 man naar Belfast.
Per 19 juni 1850 (MRD 1453) was hij kapitein op het nieuwe schroefstoomschip “Stad Dordrecht” voor een reis naar Londen,
In 1850 was hij gezagvoerder op de kof “Merwedestroom” en per 19 juli 1850 (monsterrol 1453) op het stoomschip “Stad Dordrecht”
Volgens monsterrol nr. 1578 dd 01 april 1853 in het Gemeentearchief van Dordrecht was Jacob Hendrik Stuit, wonend te Dordrecht, oud 33 jaar, gezagvoerder van het stoomschip “Stad Dordrecht” voor een reis naar Londen.
In 1874 op het stoomschip “Martinus en Henriette”064 en 071.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Janses was met vlagnummer R23 in de periode 1869 t/m 1874 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekent dat hij de Maatschappijvlag mag voeren, maar dat hij geen aanspraak heeft op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Janses als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1868 van de bark “Whampoa”, gebouwd in 1848 te Slikkerveer, 462 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1869 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in averij;
* 1871 t/m 1872 van het raderstoomschip “Batavier”, gebouwd in 1855 te Fijenoord, 1060 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomb. Mij (Dir. J.W.L.van Oordt) te Rotterdam. Het schip werd in 1872 in de Thames aan de grond gezet na een aanvaring en als wrak verkocht.
Overige bijzonderheden
Op 19 october 1872, kort na het vertrek uit Londen, op weg naar Rotterdam werd de Batavier op de Theems aangevaren door het Turkse oorlogsschip Chark en zonk. Later gelicht en daarna verkocht voor de sloop. Alle opvarenden werden gered.
Het ss “Batavier” werd gebouwd in 1855 bij de Nederl. Stoomb.`Mij. te Rotterdam, mat 567 ton o.m. en voer eveneens voor de Rotterdamse NSM072.