Familiegegevens en opleiding
Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”
Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp
In Appendix 5, p.323 staat een “Overview of Pupils of the Nautical College in Harlingen (1842-1864) en kennelijk degenen die aan de walvisvaart hebben deelgenomen waaronder:
- van der Wielen Miedema, geboren te Leeuwarden, bij de inschrijving 17 jaar, ingeschreven 11 december 1848 en uitgeschreven op 22 februari 1849. In de registers van de school werd hij omschreven wat betreft gedrag als “bescheiden” en wat betreft begrip “redelijk vatbaar” met een 3 op een schaal van 5. Toegevoegd is”Calculated latitude by meridian altitude”.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt S.v/d Wielen-Miedema als gezagvoerder gedurende:
* 1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;
* 1862 t/m 1863 van het schroefstoomschip “Rubbens” ex Georg V, gebouwd in 1854 te Newcastle, 207 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1864 t/m 1867 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1868 t/m 1870 van het schroefstoomschip “Orion”, gebouwd in 1867 te Stockton, 900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit een aquarel uit 1867 door J.Spin van het ss “Orion” onder kapitein S. van der Wielen Miedema. Het schip werd gebouwd in 1867 door Richardson Duck & Co te Stockton en in 1872 herdoopt in “Venus”. Het schip is in 1891, op weg van Amsterdam naar Hamburg bij Nordeney in aanvaring gekomen met het ss. Zanzibar en gezonken;
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J Hendriks als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1866 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1867 (moet zijn 1866, zie hierna) op het schroefstoomschip “Cornelia”, gebouwd in 1857 te Yarrow, 647 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip strandde en geraakte wrak;
* 1868 t/m 1871 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1872 op het schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1871 te Glasgow, 2147 ton o.m., varend voor de Stoomv. Mij. Nederland te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Tijdens een zware storm op 27 november 1866 strandde nabij Goeree het ss “Cornelia” en ging totaal verloren. De gehele bemanning van 14 koppen kwam om het leven. Het schip was op weg van Köningsbergen naar Rotterdam.
De “Cornelia” werd in 1857 te Yarrow on Tyne gebouwd, mat 647 Brt. en voer voor de KNSM te Amsterdam 072.
J.Hendriks vertrok op 19 november 1871 van Nieuwediep met de “Prins Hendrik” en een detachement van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 december 1871 na een reis van 40 dagen.
Bossenbroek065 vermeldt op p.58 de opening van het Suezkanaal in 1869 en de konsekwentie voor de troepentransporten: “… het detachement aan boord van de Prins Hendrik beleefde in 1871 de primeur van een reis ‘binnendoor’ en twee jaar later nam geen enkel schip met koloniale militairen meer de route ‘buitenom’ “065
Hij vertrok op 01 juni 1872 van Nieuwediep met de “Prins Hendrik” en een detachement van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 juli 1872 na een reis van 45 dagen.
Hij vertrok op 08 november 1872 van Rotterdam met de “Prins Hendrik” en een detachement van 2 officieren en 50 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 december 1872 na een reis van 53 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.J.Boon was met vlagnummer R63 in de periode 1879 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1892 als vlaggelid heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Boon met vlagnummer R63 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1880 t/m 1882 van het ss. “Utrecht” 2177 ton n.m. varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
- 1883 van het ss. “Batavia” 2223 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
- 1885, 1886 van het ss. “Batavia” 2223 ton varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
- 1887, 1888 van het ss. “Bromo” 2508 ton varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
- 1890 van het ss. “Ardjoeno” 2600 ton net varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
Bouma025 vermeldt G.J.Boon als gezagvoerder gedurende:
- 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1872 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1873 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
- 1873 t/m 1874 van het schroefss “Holland”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1875 t/m 1876 van het schroefstoomschip “Pallas” ex Mont Cenis, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te New Castle, 2500 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1880 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1880 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam (in 1883 en later de Rotterdamsche Lloyd);
- 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1890 van het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1891 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd W.Ruys & Zn te Rotterdam
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:
“Amsterdam Het Ned. stoomschip Merapi vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam”
G.J.Boon vervoerde vanuit Vlissingen met de “Holland” een detachement landmactmilitairen naar Batavia op de volgende reis065*:
- Vertrek 08 september 1873. Aankomst 24 oktober 1873 na 46 dagen. 4 officieren en 300 manschappen.
Vanuit Nieuwe Diep met hetzelfde schip:
- 17 november 1873. Aankomst 03 januari 1874 na 47 dagen. 5 officieren en 200 manschappen (deze of de vorige opgave lijkt me onjuist gezien de data in oktober resp. november 1873!).
Vanuit Nieuwe Diep met de “Stad Amsterdam” op de volgende reizen:
- 30 september 1876. Aankomst 10 november 1876 na 41 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden.
Vanuit Rotterdam met de “Utrecht” op de volgende reizen:
- Vertrek 17 april 1880. Aankomst 03 juni 1880 na 47 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.
- Vertrek 02 oktober 1880. Aankomst 15 november 1880 na 44 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
- Vertrek 19 maart 1881. Aankomst op 04 mei 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
- Vertrek 06 augustus 1881. Aankomst 17 september 1881 na 42 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.
Vanuit Vlissingen met hetzelfde schip:
*Vertrek 18 november 1882. Aankomst 12 januari 1883 na 55 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
Vanuit Rotterdam met hetzelfde schip:
- Vertrek 14 april 1883. Aankomst 01 juni 1883 na 48 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.
Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:
- Vertrek 21 juni 1883. Aankomst 05 september 1883 na 46 dagen. 1 officier en 32 manschappen. (dit klopt niet met de vorige opgave.
- Vertrek 08 december 1883. Aankomst 27 januari 1884 na 50 dagen. 3 officieren en 73 manschappen.
- Vertrek 10 mei 1884. Aankomst 24 juni 1884 na 45 dagen. 3 officieren en 72 manschappen.
- Vertrek 11 oktober 1884. Aankomst 24 november 1884 na 44 dagen. 4 officieren en 66 dagen.
- Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 28 april 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 94 manschappen.
- Vertrek 06 november 1886. Aankomst 21 december 1886 na 45 dagen. 3 officieren en 126 manschappen.
- Vertrek 09 april 1887. Aankomst 12 mei 1887 na 33 dagen.3 officieren en 47 manschappen.
- Vertrek 27 augustus 1887. Aankomst 09 oktober 1887 na 43 dagen. 4 officieren en 115 dagen.
Vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:
- Vertrek 05 mei 1888. Aankomst 18 juni 1888 na 44 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.
- Vertrek 20 oktober 1888. Aankomst 28 november 1888 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
- Vertrek 09 maart 1889. Aankomst 18 april 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 53 manschappen.
- Vertrek 28 december 1889. Aankomst 05 februari 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.
Vanuit Rotterdam met de “Merapi” op de volgende reizen:
- Vertrek 16 november 1889. Aankomst 26 december 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 38 manschappen..(deze data kloppen niet met de voorgaande reis met de “Bromo”.
- Vertrek 23 augustus 1890. Aankomst 30 september 1890 na 38 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
- Vertrek 27 december 1890. Aankomst 10 februari 1891 na 45 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.
Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:
- Vertrek 02 mei 1891. Aankomst 10 juni 1891 na 39 dagen. 2 officieren en 49 manschappen.
- Vertrek 09 januari 1892. Aankomst 16 februari 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
- Vertrek 14 mei 1892. Aankomst 20 juni 1892 na 37 dagen. 3 oficieren en 79 manschappen.
- Vertrek 17 september 1892. Aankomst 24 oktober 1892 na 37 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.
|