NRC 160785. Vlissingen, 15 juli. Het stoomschip DRENTHE van de Rotterdamsche Lloyd zal morgen van Rotterdam hier aankomen om aan het etablissement van de Maatschappij De Schelde belangrijke veranderingen en herstellingen te ondergaan. Twee aan de fabriek De Schelde vervaardigde nieuwe stoomketels zullen in het schip worden geplaatst, ter vervanging van de thans daarin aanwezige vier ketels. Zij zullen evenveel stoom kunnen produceren als deze, doch aanzienlijk minder ruimte innemen, welke besparing ten goede komt aan het laadvermogen. Voorts worden de compound-machines veranderd in drievoudig expansie systeem en verdere herstellingen en vernieuwingen van meer of minder belang aan schip, machines en tuigage verricht. Hiertoe zal de DRENTHE ruim een paar maanden aan de werf De Schelde moeten blijven liggen en zal deze gedurende die tijd aan vele handen werk kunnen verschaffen, waarnaar, in de tegenwoordige slappe tijd, menigeen verlangend uitziet.
NRC 021085. Men schrijft ons uit Vlissingen:
Het stoomschip DRENTHE, van de Rotterdamsche Lloyd, maakte heden (opm: 1 oktober) na aan de fabriek der Koninklijke Maatschappij De Schelde een belangrijke reparatie ondergaan te hebben, een proeftocht van Vlissingen naar Rotterdam.
Het stoomschip zelf werd voorzien van nieuwe dekken, de bezaansmast werd verwijderd, de grote mast en schotten werden verplaatst, en de betimmering der hutten en kajuit gewijzigd en voorzien.
De hoofdzakelijke wijziging bestaat echter in de vernieuwing der stoomketels en het veranderen der compound- in een triple compound-machine. De vier oude ijzeren stoomketels, die op een stoomdruk van 4½ atmosferen berekend waren, zijn vervangen door twee nieuwe stalen ketels van grotere afmeting, werkende op een stoomdruk van 10 atmosferen. De grootte dezer ketels en buitengewoon hoge stoomdruk maakten het gebruik van platen nodig van 1¼ Engelse duim dikte, omdat men hier te lande verplicht is, volgens de enigszins veranderde Nederlandse reglementen te werken. Niettegenstaande dan ook die ketels van staal zijn, werden er platen gebezigd tot een gewicht van 2.200 kilo, en is het alleen mogelijk om dergelijke zware ketels te vervaardigen daar, waar een inrichting met speciale grote gereedschappen bestaat zoals die te Vlissingen. Deze stoomketels zijn dan ook de eerste van deze aard en tevens de sterkste, die tot nog toe hier te lande zijn vervaardigd, en zelfs in Engeland bestaan er nog slechts weinige van deze sterkte. De stoommachine is gewijzigd door het aanbrengen van een derde cilinder, waardoor ze tot een triple compound machine is herschapen. Het doel dezer verandering is kolenbesparing, en voor zo ver nu reeds uit de gedane beproevingen kan worden beoordeeld, zal die besparing aanzienlijk zijn. Ook zijn de verhoudingen der stoomverdeling zó getroffen, dat de kracht der machine meer gelijkmatig verdeeld is, zodat de assen zelf minder te lijden hebben van ongelijke krachten, dan bij het gewoon compoundsysteem. Door de wijziging der stoomketels wordt ook de ruimte voor lading vergroot, zodat thans ongeveer 100 ton lading meer dan vroeger kan geborgen worden.
Op de heden gehouden proeftocht, waarbij, behalve de directie der Maatschappij De Schelde, tegenwoordig waren de directeur der Rotterdamsche Lloyd, de heer Wm. Ruys met enige genodigden, de heer P. Meijer, ingenieur, expert van Veritas, onder wiens toezicht het geheel werk is uitgevoerd, de ingenieur der Stoomvaart-Maatschappij Nederland en de heer Ollefen, Lloyds expert, is gebleken dat met ledig schip, bij een 10-mijls vaart, het kolenverbruik was 525 kilo per uur bij een indicateur-vermogen van 750 paarden.
Voor de technische wereld- en scheepsreders is dit werk van groot belang, omdat bij de tegenwoordige lage vrachten de kolenbesparing misschien het enige middel is om met enige winst te kunnen varen, zodat dan ook de rederijen zeker alle spoedig tot dit systeem machines zullen moeten overgaan, of hun oude machines moeten wijzigen. De Nederlandse industrie, en speciaal de Vlissingse inrichting, is dank verschuldigd aan de directie der Rotterdamsche Lloyd, die op advies van haar technische raadsman, de heer P. Meijer, dit grote werk in Nederland heeft doen verrichten. Aan de Maatschappij De Schelde komt een woord van lof toe, dat zij dit heeft durven ondernemen en met succes heeft volbracht.