Inloggen
FRIESLAND - ID 8185


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1875-04-30 / 1877-12-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Mitchell & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 309
Launch Date: 1875-01-23
Delivery Date: 1875-04-28
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 43 & 81 - 45 (inches)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2508.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1742.00 Net tonnage
 
Length 1: 335.5 Feet (British) Registered
Beam: 37.5 Feet (British) Registered
Depth: 25.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
44 22 0 0 0 66
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1875
Datum agenda: 1875-04-16
Register nr: 0
Scheepsnaam: FRIESLAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rotterdamsche Lloyd
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Heijde, D.H., van der
Opmerkingen: voorlopige zb
fiat

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-04-30 FRIESLAND
Manager: Willem Ruys Jan Daniƫlszn & J.G.N. Hoven, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Reederij Stoomschip Friesland, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRWM

Ship Events Data

1875-10-18: Damaged
Het stoomschip FRIESLAND, van Batavia naar Rotterdam, passeerde de 18e oktober 1875 Sagres. Het heeft in het Suez-kanaal twee schroefbladen stuk geslagen.
1877-07-16: Damaged
Nieuwe Diep, 16 juli 1877. Bij het nazien van het stoomschip FRIESLAND, kapt. Bik, hier in het dok, is gebleken, dat de schroefas gescheurd was, en is die opgezonden naar Amsterdam ter reparatie.
1877-12-09: Final Fate: Missing

Op reis van Batavia via Padang naar Rotterdam met 87 passagiers en 57 bemanningsleden, en een lading, die hoofdzakelijk bestond uit koffie, tabak en indigo, vertrok de FRIESLAND op 5 december 1877 van Gibraltar, waar het schip kolen had gebunkerd. Sindsdien is nooit meer iets van schip of opvarenden vernomen. Aan de hand van later gevonden wrakstukken neemt men aan, dat het schip op of omstreeks 9 december 1877 bij de Corrubeda-klippen (Noordwestkust van Spanje) moet zijn vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Hoefman werd geboren op 12 november 1826 te Schiedam als zoon van Johannes Hoefman en Pieternella de Vos.

Hij trouwde op 22 mei 1850 te Schiedam met de Nederlands HervormdeAlida Kooij, geboren te Schiedam op 18 december 1824 als dochter van Nicolaas Kooij en Martijntje Koper. Alida overleed op 28 juni 1910 te Teteringen.

Lambertus woonde te Rotterdam o.a. aan de Hugo de Grootstraat Wijk 13/7 nr. 52. Hij vertrok op 19 februari 1873 naar Nijmegen.

Geen gegevens over zijn overlijden gevonden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hij was met vlagnummer R283 in de periode 1856 t/m 1876 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

L.Hoefman was in 1868 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein L.Hoefman met vlagnummer R283 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859            van de bark “Fop Smit”               290 last        varend voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam

*    1862 t/m 1867      van het fregat “Doelwijk”           435 last        voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

*    1874                       van het ss. Friesland”                   1586 last      voor Wm. Ruys & J.G.N. Hoven, Rotterdam

 

L.Hoefman was in 1875 gezagvoerder van het stoomschip de "Friesland", 2500 BRT in 1875 gebouwd bij Mitchell & Co te Newcastle u/T (UK) voor de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd (een maatschappij van Ruys) te Rotterdam. Op 21 januari 1875 verscheen een advertentie in de Nieuwe Rotterdamsche Courant waarin een "Geregelde Stoomvaart" werd aangekondigd "van Rotterdam naar Java door het Suez-Kanaal voor passagiers en goederen met ... Friesland kapt L.Hoefman 3000 Tons 1400 PK Hebbende alle uitmuntende inrichtingen voor passagiers". De afvaart zou plaatsvinden op 6 april 1875 vanaf Vlissingen (zie ook bij J.Bakker)024 en 025.

 

L.Hoefman was van 1871-1875 kapitein op het houten fregat “Noach III”, gebouwd in 1868 door J.Smit te Slikkerveer, 117 ton, varend voor rederij Fop Smit Jr te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt L.Hoefman als gezagvoerder van/in:

*    1862 t/m 1868 van het 3/m schip “Doelwijk”, gebouwd in 1856 te Slikkerveer, geen tonnage vermeld, varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*    1869 t/m 1870 van het fregat “Noach II”, gebouwd in 1867 te Slikkerveer, 945 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*    1871 t/m 1873 van het fregat “Noach III”, gebouwd in 1869 te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam;

*    1874 van het schroefstoomschip “Holland”, gebouwd in 1873 te Middlesbro, 2100 ton o.m., varend voor de Stoomv.Mij. “Java”, dir. T.C.Schol;

*    1875 van het schroefstoomschip “Friesland”, gebouwd in 1875 te Newcastle, 3000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Foto (nr.33) van kapitein L.Hoefman beschikbaar047.

 

L.Hoefman vertrok op 11 september 1861 uit Brouwershaven met de “Doelwijk” en 9 officieren. Hijkwam te Batavia aan op 04 januari 1862. 1 officier overleed onderweg.

Op 14 september 1868 vertrok hij van Brouwershaven met de “Noach II” en een detachement van 4 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 december 1868 na een reis van 83 dagen.

Op 27 juni 1869 vertrok hij van Brouwershaven met de “Noach II” en een detachement van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 september 1869 na een reis van 81 dagen.

Hij verzorgde per 02 juli 1871 vanuit Hellevoetsluis met de “Noach III” een troepentransport van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 september 1871 na een reis van 87 dagen

Op 18 april 1872 vertrok hij van Rotterdam met de “Noach III” en een detachement van 2 officieren en 125 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 04 juli 1872 na een reis van 77 dagen065.

Op 29 november 1874 vertrok hij uit Nieuwediep met de “Holland” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 januari 1875 na 52 dagen065*.

Op 29 mei 1875 vertrok hij uit Nieuwediep met de “Friesland” en een detachement van 5 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 09 juli 1875 na 41 dagen065*.

Op 13 november 1875 vertrok hij uit Nieuwediep met de “Friesland” en een detachement van 6 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op29 december 1875 na 46 dagen065*.

 

Nieuwe Rotterdamsche Courant 1 juli 1861

 

1856 kapt. "DRIE GEBROEDERS "Id 13638.

Varend voor W. Ruys J.D. Rotterdam

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Hoefman, Lambertus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Omgekomen eind 1877 voor de kust van Portugal met het ss. “Friesland”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Bik was met vlagnummer R396 in de periode 1875 t/m 1877 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in dat jaar vermoedelijk is verongelukt058

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Bik als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Spartan”, gebouwd in 1865 te Glasgow bij Ch. Connell & Co, 433 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Friesland”, gebouwd in 1875 bij Mitchell te Newcastle, 3000 ton o.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruis, te Rotterdam. Het schip werd vermist tussen Gibraltar en Rotterdam.

 

A.Bik was in 1873 gezagvoerder van het stoomschip de “Spartan”, 433 BRT, gebouwd in 1865 en in 1871 onder directie van W.Ruys & Zonen te Rotterdam. Onder gezag van kapitein Bik vervoerde de “Spartan” in 1873 pelgrims van Algiers naar Djeddah024 en 025.

 

A.Bik was in 1876 en 1877 gezagvoerder van het stoomschip “Friesland, 2500 BRT, gebouwd in 1875 bij Mitchell & Co te Newcastle o/T voor de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd (maatschappij van W.Ruys) te Rotterdam. “... in december 1877 onder de Spaanse kust, op weg van Gibraltar naar Rotterdam met man en muis vergaan. Plaats van stranding eerst vastgesteld in 1905 door het vinden van schuitjes tin uit de lading”024 en 025.

 

Op 5 december 1877 vertrok het ss. “Friesland” van Gibraltar naar Rotterdam, komende van Nederl. Oost-Indië. Het schip werd sedertdien vermist. Het is vermoedelijk op 7 december vergaan bij de Corrubedarrotsen aan de Spaanse kust. 87 passagiers en 57 bemanningsleden kwamen om het leven.

Het ss “Friesland” werd gebouwd in 1875 bij C.Mitchell & Co te Newcastle on Tyne, mat 2475 Brt. en voer voor Wm. Ruys & J.Hoven te Rotterdam072.

Een beschrijving van de gegevens over het vergaan van de “Friesland” onder kapitein Bik wordt gegeven in:

De lotgevallen van Johannes Plantenga (1853-1877): De schipbreuk van het stoomschip “Friesland” door Bram Plantenga, Gens Nostra 63, 12, december 2008, p. 741-745.

Afbeelding van het schip “Friesland” uit het Maritiem Museum, Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

A.Bik vervoerde vanuit Vlissingen met de “Friesland” per 29 april 1876 een detachement van 5 officieren en 160 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 10 juni 1876 na 42 dagen065*.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Friesland” troepentransporten naar Batavia tijdens de volgende reizen:

Vertrek 27 september 1876. Aankomst 08 november 1876 na 42 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg waren 7 manschappen gedeserteerd en 1 overleden.

Vertrek 03 maart 1877. Aankomst 19 april 1877 na 47 dagen. 4 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap gedeserteerd

Vertrek 04 augustus 1877. Aankomst 18 september 1877. 4 officieren en 160 manschappen. Onderweg was 1 manschap gedeserteerd.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Bik, A.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: FRIESLAND
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten