Inloggen
HOLLAND - ID 8215


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 86
Delivery Date: 1874-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 430
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25 & 45 / 27 (inches)
Speed in knots: 8.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 726.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 521.00 Net tonnage
 
Length 1: 216.5 Feet (British) Registered
Beam: 28.6 Feet (British) Registered
Depth: 13.8 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-05-02
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOLLAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Opmerkingen: zeebrief
1878-05-03, gunstige beschikking uitreiking zb182-1878-05-02

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-00-00 HOLLAND
Manager: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBNW

Date/Name Ship 1895-10-18 HOLLAND
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBNW

Ship Events Data

1901-01-28: Final Fate:
Op reis van Londen naar Rotterdam met vier passagiers en een lading stukgoederen trachtte de HOLLAND in de vroege ochtend van 28 januari 1901 bij zware Noord-Wester storm de Nieuwe Waterweg binnen te lopen. Echter brak de stuurreep, zodat het schip stuurloos werd en om 6.50 uur die morgen liep het stuurloze schip op de Noorderpier. Reeds drie minuten nadat de HOLLAND op het hoofd van de dam was gelopen, brak het schip in tweeën. Zes leden der bemanning konden die morgen nog door de stoomreddingsboot PRESIDENT VAN HEEL uit het fokkewant worden gered, terwijl de gezagvoerder, kapt. Van der Poll, zwemmend de dam wist te bereiken. Alle vier passagiers, de loods en 12 leden der bemanning kwamen bij de ramp om het leven. Het schip sloeg totaal wrak.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Scan van originele kleine foto uit 1901, gemaakt door de gezagvoerder kapt. W.N. van der Poll. Van het schip, gezonken bij de pieren van Hoek van Holland, is feitelijk alleen een mast zichtbaar.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Schade

Omschrijving: HOLLAND
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Schade