Familiegegevens en opleiding
Bevolkingsregister Amsterdam index 64
Oude Teertuinen 162
Herman Haack, geboren op 02 september 1825 te Blankenese, Evangelisch Luthers, scheepskapitein
Anna Kröger, geboren 24 deceember 1833 te Blankenese, Evangelisch Luthers.
Voorts dochter Margaretha (1855) en zoon Heinrich (1854) beiden geboren in Blankenese en dochter Emma Alida geboren in 1859 te Amsterdam. Evenals zoon Herman (1862), dochter Anna (1864) en dochter Armanda (1865).
Blankenese is een dorpje in de buurt van Hamburg en ligt aan de rivier de Elbe.
In Amsterdam geen overlijdensgegevens van Herman en Maria kunnen vinden
Deze kapitein wordt ook in de verschillende registers vermeld als HERMAN HAAK.
Volgens Koninklijk Besluit d.d. 31 mei 1857 no. 69 : houdende vergunning zich binnen het Koninkrijk te vestigen, Herman Haack, oud 32 jaar, beroep zeeman, wordt hiermee ingeschreven in het stadsregister van Amsterdam.
Dochter Margaretha trouwt 15.03.1877 te A’dam met gezagvoerder Johannes Kröger.
Dochter Emma Alida trouwt 27.05.1881 te Adammet Abraham Janszoon Hazewinkel en na zijn overlijden trouwt zij later 29.05.1884 met Pieter van Dijk Blok.
Dochter Armanda Haack trouwt 03.07.1884 te A’dam met Simon Hazewinkel.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Haack als gezagvoerder van/in:
* 1857 van het ss “Willem III”, gebouwd in 1857 te Dumbarton , varend voor NSM. Van Marseille naar Malaga na aanvaring met ss Normandie aldaar gestrand en niet weer afgebracht;
* 1860 t/m 1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1862 t/m 1864 het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1864 t/m 1866 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1867 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Castor”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.Haack Ondine 09 februari 1861 07 maart 1861
Ondine 14 maart 1861 05 april 1861
Dit schip wordt niet met een kapitein Haack (of Haacke) vermeldt bij Bouma. Er is wel sprake van een ijzeren schroefstoomschip” Ondine”, maar de vaarperiode klopt niet
Overige bijzonderheden
13 december 1857 strandde bij Malaga het ss “Willem de Derde” na een aanvaring met het Franse ss “Normandie” en ging verloren. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Marseille naar Amsterdam. Na lang procederen werd de “Normandie” schuldig verklaard aan de aanvaring en kreeg de KNSM dat schip als schadevergoeding toegewezen.
Het schip werd in 1857 gebouwd bij Denny Bros, te Dumbarton, mat 450 Brt. en voer voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam072.
Op 21 februari 1864 liep bij Tarifa (Noord Afrika) aan de grond het ss “Berenice” onder kapitein H.D.Vermeulen. Binnen enkele uren sloeg het geheel wrak en zonk. De juist passerende “Anna Paulowna”van de KNSM (kapitein H.Haack) slaagde er niet in hulp te verlenen, doch redde wel de gehele bemanning. De “Berenice” was op weg van Amsterdam naar Genua met een lading suiker072.
H.Haack vertrok op 01 september 1873 van Nieuwediep met de “Jason” en een detachement van 7 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 oktober 1873 na een reis van 49 dagen065*.
Familiegegevens en opleiding
Jacob Wilke Wilkens werd geboren op 09 oktober 1839 te Wildervank als zoon van de koopvaardijkapitein Wilke Jacobs Wilkens en Geessien Tjakkes Hazewinkel, Nederlands Hervormd.
Hij trouwde op 21 november 1863 te Veendam met Annechien Venema, geboren 28 september 1838 te Veendam, als dochter van de secretaris Hieronimus Kornelis Venema en Pietertje Pieters Grimminga, Nederlands Hervormd.
Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Mauritsstraat Wijk 15 nr. 33 (nieuw nr. 114). Hij vertrok op 20 oktober 1868 naar Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.W.Wilkens was met vlagnummer R135 in de periode 1863 t/m 1867 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschppij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.W.Wilkens met vlagnummer R135 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1863, 1864 van het ss. “Cornelia” 342 last varend voor Gerrit Schuurmans & Zonen te Rotterdam
* 1865 van het ss. “Cornelia” 342 last varend voor de KNSM te Rottedam
* 1866 van het ss. “Irene” 550 last varend voor de KNSM te Rotterdam
Bouma025 vermeldt J.W.Wilkens als gezagvoerder gedurende:
* 1863 t/m 1865 van het schroefstoomschip “Cornelia”, gebouwd in 1857 te Yarrow, 647 ton o.m., varend voor de Stoomboot Ver. de Maas. Dir. G.Schuurman & Zn te Rotterdam;
* 1866 van hetzelfde schip maar dan varend voor C.A.von Hemert te Amsterdam. Het schip ging in dat jaar over naar de KNSM;
* 1867 t/m 1870 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1871 t/m 1876 van het ijzeren schroefstoomschip “Pollux”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Dagboek van Jan Abrahams Hazewinkel, Tjakkeszoon, opgenomen in
Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.
Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)
In 1861 staat de mededeling dat Jakob Wilkens als stuurman dienst deed op een reis naar de Middellandscche zee op het stoomschip “Rhone” onder gezag van zijn vader Wilke Jakobs Wilkens
“1862 …. In Maart kreeg ik het berigt dat mijn neef Jakob Wilkens van Rotterdam als gezagvoerder was aangesteld op het stoomschip “Cornelia” van 4 à 500 last als college van zijn Papa voor de route naar de Middellandsche zee.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.D.Vermeulen als gezagvoerder gedurende:
* 1864 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 440 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip strandde en raakte verbrijzeld bij Tarifa;
* 1865 t/m 1867 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1868 t/m 1870 van het schroefstoomschip “Astrea”, gebouwd in 1867 te Stockton, 560 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1871 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 21 februari 1864 liep bij Tarifa (Noord Afrika) aan de grond het ss “Berenice. Binnen enkele uren sloeg het geheel wrak en zonk. De juist passerende “Anna Paulowna”van de KNSM (kapitein H.Haack) slaagde er niet in hulp te verlenen, doch redde wel de gehele bemanning. Het schip was op weg van Amsterdam naar Genua met een lading suiker.
De “Berenice” werd gebouwd in 1857 bij Denny Bros, Dumbarton en mat 440 Brt. Het voer voor de KNSM072.
is dit een verschrijving van Hoggner?
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.J.Hogguer als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1871 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1872 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.J.Boon was met vlagnummer R63 in de periode 1879 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1892 als vlaggelid heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Boon met vlagnummer R63 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1880 t/m 1882 van het ss. “Utrecht” 2177 ton n.m. varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
- 1883 van het ss. “Batavia” 2223 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
- 1885, 1886 van het ss. “Batavia” 2223 ton varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
- 1887, 1888 van het ss. “Bromo” 2508 ton varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
- 1890 van het ss. “Ardjoeno” 2600 ton net varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
Bouma025 vermeldt G.J.Boon als gezagvoerder gedurende:
- 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1872 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1873 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
- 1873 t/m 1874 van het schroefss “Holland”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1875 t/m 1876 van het schroefstoomschip “Pallas” ex Mont Cenis, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
- 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te New Castle, 2500 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1880 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1880 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam (in 1883 en later de Rotterdamsche Lloyd);
- 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1890 van het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
- 1891 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd W.Ruys & Zn te Rotterdam
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:
“Amsterdam Het Ned. stoomschip Merapi vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam”
G.J.Boon vervoerde vanuit Vlissingen met de “Holland” een detachement landmactmilitairen naar Batavia op de volgende reis065*:
- Vertrek 08 september 1873. Aankomst 24 oktober 1873 na 46 dagen. 4 officieren en 300 manschappen.
Vanuit Nieuwe Diep met hetzelfde schip:
- 17 november 1873. Aankomst 03 januari 1874 na 47 dagen. 5 officieren en 200 manschappen (deze of de vorige opgave lijkt me onjuist gezien de data in oktober resp. november 1873!).
Vanuit Nieuwe Diep met de “Stad Amsterdam” op de volgende reizen:
- 30 september 1876. Aankomst 10 november 1876 na 41 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden.
Vanuit Rotterdam met de “Utrecht” op de volgende reizen:
- Vertrek 17 april 1880. Aankomst 03 juni 1880 na 47 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.
- Vertrek 02 oktober 1880. Aankomst 15 november 1880 na 44 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
- Vertrek 19 maart 1881. Aankomst op 04 mei 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
- Vertrek 06 augustus 1881. Aankomst 17 september 1881 na 42 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.
Vanuit Vlissingen met hetzelfde schip:
*Vertrek 18 november 1882. Aankomst 12 januari 1883 na 55 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
Vanuit Rotterdam met hetzelfde schip:
- Vertrek 14 april 1883. Aankomst 01 juni 1883 na 48 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.
Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:
- Vertrek 21 juni 1883. Aankomst 05 september 1883 na 46 dagen. 1 officier en 32 manschappen. (dit klopt niet met de vorige opgave.
- Vertrek 08 december 1883. Aankomst 27 januari 1884 na 50 dagen. 3 officieren en 73 manschappen.
- Vertrek 10 mei 1884. Aankomst 24 juni 1884 na 45 dagen. 3 officieren en 72 manschappen.
- Vertrek 11 oktober 1884. Aankomst 24 november 1884 na 44 dagen. 4 officieren en 66 dagen.
- Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 28 april 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 94 manschappen.
- Vertrek 06 november 1886. Aankomst 21 december 1886 na 45 dagen. 3 officieren en 126 manschappen.
- Vertrek 09 april 1887. Aankomst 12 mei 1887 na 33 dagen.3 officieren en 47 manschappen.
- Vertrek 27 augustus 1887. Aankomst 09 oktober 1887 na 43 dagen. 4 officieren en 115 dagen.
Vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:
- Vertrek 05 mei 1888. Aankomst 18 juni 1888 na 44 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.
- Vertrek 20 oktober 1888. Aankomst 28 november 1888 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
- Vertrek 09 maart 1889. Aankomst 18 april 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 53 manschappen.
- Vertrek 28 december 1889. Aankomst 05 februari 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.
Vanuit Rotterdam met de “Merapi” op de volgende reizen:
- Vertrek 16 november 1889. Aankomst 26 december 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 38 manschappen..(deze data kloppen niet met de voorgaande reis met de “Bromo”.
- Vertrek 23 augustus 1890. Aankomst 30 september 1890 na 38 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
- Vertrek 27 december 1890. Aankomst 10 februari 1891 na 45 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.
Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:
- Vertrek 02 mei 1891. Aankomst 10 juni 1891 na 39 dagen. 2 officieren en 49 manschappen.
- Vertrek 09 januari 1892. Aankomst 16 februari 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
- Vertrek 14 mei 1892. Aankomst 20 juni 1892 na 37 dagen. 3 oficieren en 79 manschappen.
- Vertrek 17 september 1892. Aankomst 24 oktober 1892 na 37 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.
Familiegegevens en opleiding
Jep Jensen Hansen werd geboren op 05 november 1820 te Nordbye in Denemarken als zoon van de Nederlands Hervormde Hans Jensen, schipper, en Anne Cathrine Leps.
Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Cornelia van Duyvenbode, dochter van Dirk van Duyvenbode en Jansje den Haas. Hij trouwde voor de 2e maal op 20 december 1894 met Maria Magdalena van Vierbergen, geboren 29 november 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.
Hij overleed te Rotterdam op 13 juli 1903005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Hansen was met vlagnummer R306 in de periode 1851 t/m 1903 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In deJaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Hansen met vlagnummer R306 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de sch. “Polaris” 80 last voor Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859, 1862 van het ss. “Maasstroom” 150 last voor Smith & van Es te Rotterdam
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en reder
* 1865, 1866 van het ss “Medea” 86 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1867 van het ss. “Rembrandt” 145 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,
1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en reeder
Bouma025 vermeldt J.J.Hansen als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de 2/mSch “Polaris”, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 144 ton o.m., varend voor J.G.Hudig te Rotterdam. Het schip voer in 1853 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en werd herdoopt in “Gouverneur v/d Eb”;
* 1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam; overlap met de volgende opgave
* 1856 t/m 1863 op het ijzeren ss “Maasstroom”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 448 ton o.., varend voor James Smith te Rotterdam. Het onderhield een dienst op Hamburg, strandde in 1863 op Terschelling en raakte wrak;
* 1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;
* 1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1869 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1871 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1875 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 05 december 1863 strandde tijdens een zware storm bij Terschelling het ss “Maasstroom” en ging verloren. Het was op weg van Hamburg naar Rotterdam.
Het ss “Maasstroom” werd gebouwd in 1856 bij de Nederlansche Stoomboot Mij. te Rotterdam, mat 448 Brt. en voer voor James Smith & Zn te Rotterdam072.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt gedurende:
* 1867 t/m 1871 van het schroefstoomschip “Nina” ex Ondine, gebouwd in 1854 te Dumbarton, 245 ton o.m., varend voor C.A. von Hemert te Amsterdam;
* 1872 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1875 van het schroefstoomschip “Juno” ex Abercorn, gebouwd in 1873 te Paisley, 1100 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1878 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1879 t/m 1880 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1881 van het ijzeren schroefstoomschip “Venus”, ex Orion, gebouwd in 1867 te Stockton, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 22 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen
“Bij Kopenhagen 18 Dec. Hecla (s) Rot.n.Stett.”
Familiegegevens
Louis Willem werd geboren op 18 nov. 1842 te Alkmaar als z.v. Mr.Pieter Binkhorst (griffier) en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist.
Louis Willem (33) trouwde 30.03.1876 met Dorothea Hermsen (26) – geb. Wijk bij Duurstede – d.v. Cornelis Carel Hermsen en Dorothea Gillot.
Louis Willem overleed op 21 april 1904 te Amsterdam.
(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904 en WieWasWie)
Kinderen
- Pieter - (1877)
- Cornelis Carel – (1878)
- Louisa Wilhelmina – (1880)
- Cornelia Susanna Dorothea – (1882)
Opleiding
Louis Willem Binkhorst werd op 29 augustus 1857 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004(533/2414). Hij werd geboren op 10 november 1842 te Alkmaar als zoon van Mr.Pieter Binkhorst, griffier bij de arrondissementrechtbank te Alkmaar en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist. Louis was bij de inschrijving 145 duim lang.
In de periode 1858/1859 zijn via een staatje om de drie maanden de vorderingen vastgelegd omtrent zeevaartkunde, “schoolonderwijs” (gesplitst in nederlands, frans en engels) en “scheepswerk”. Verdere opmerkingen zijn:
“21 sep 1859 aangenomen tot lidmaat der Ned.Herv.Gem. door Do Steenberg
28 febr 1860 bekomt het horologie uit het fonds van L.Zegers Veeckens wegens voordurend gehouden uitmuntend gedrag, zonder loting
28 maart 1860 geplaatst als jongen op het schip Julie capt. Brom(moet zijn R.Brem, zie aldaar) naar Padang
12 febr 1861 terug van de reis met goed attest
8 mei 1861 geplaatst als ligtmatroos op ‘t schip Christina Agatha captein Eesink naar Batavia voor Amsterdam ...
20 augs 1862 terug van de reis met goed attest
20 augs 1862 eervol ontslagen”.
Behaalde op 29 febr. 1868 te Rotterdam het diploma 1e stuurman Grote Vaart.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.W.Binkhorst werd met vlagnummer 907 per 18 juli 1882 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 39 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Louis Willem Binkhorst, oud 39 jaar, voerend het ss “Sirius”, wonend in de Sarphatistraat 129 te Amsterdam op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.
L.W.Binkhorst was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1882 t/m (minstens) 1891 met vlagnummer 907.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
907 1882 stoomb. Sirius Koninkl.Nederl. Stoomv. Maatsch.
1883-1886 stoomb. Minerva idem
1887-1891 stoomb. Mars idem
Bouma025 vermeldt L.W.Binkhorst als gezagvoerder gedurende:
* 1875 t/m 1877 op het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 te Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1878 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1879 t/m 1882 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1883 op het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouw in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1884 t/m 1887 op het ijzeren schroefstoomschip “Minerva”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1888 t/m 1898 op het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1899 en later van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
“Het eerste schip dat na de plechtige opening van het Noordzeekanaal (eind 1876) van de nieuwe waterweg gebruik maakt is het Nederlandse stoomschip Rembrandt van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij. De kapitein is L.W.Binkhorst, het schip kwam van Bordeaux en wordt binnengebracht door de zeeloods Gerardus Schol.”
Uit: Smakken en kuiven. Vier eeuwen loodsdienst op Amsterdam. door H.A.Boekwijt, 1988. Uitg. Vereniging Loodsensocieteit “Recht door Zee” IJmuiden. 268 pp.
15-08-1871 2e stuurman CYCLOOP
16-11-1872 1e stuurman REMBRANDT
04-03-1874 Gezagvoerder REMBRANDT
11-07-1877 Gezagvoerder HECLA
08-05-1878 Gezagvoerder IRENE
01-02-1882 Gezagvoerder SIRIUS – van 25.11.1882 tot 16-12-1882 a/d wal wegens ziekte echtgenote.
16-12-1882 Gezagvoerder SIRIUS
08-09-1883 Gezagvoerder MINERVA
02-02-1886 GezagvoerderREMBRANDT
15-09-1886 Gezagvoerder MINERVA
26-02-1887 Gezagvoerder MARS
27-01-1896 te Pillau achtergebleven wegens bloedvergiftiging.
08-04-1896 Gezagvoerder MARS
07-04-1898 Gezagvoerder HEBE
Als gezagvoeder over de gehele periode 1874 – 1898 bedroeg de gage 100 gulden/maand.
(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904 – pag. 66)
Familiegegevens
Hindrik werd geboren op 05.12.1845 te Oosterdiep (Gem. Veendam) als z.v. Hidde Jacobs Mulder (schipper) en Wendeltje Daniels Munneke.
Hindrik (32) (zeeman) trouwde op 27.05.1878 te Veendam met Pietertje Venema (25) – geb. 18.02.1853 te Veendam – d.v. Pieter Venema (bakker) en Harmanna Hut.
Kapt. H. Mulder, als gezagvoerder van het s.s. HEBE werd op 29.02.1892 vermist t.h.v. Kaap Vilanos, o/v Gibraltar naar Amsterdam.
Kinderen
geen
Opleiding
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Zeilvaart op 10.04.1866 te Veendam.
Kwam in oktober 1873 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. POLLUX.
De schepen van de kapitein
* 10/1878 – 04/1880 van het s.s. VESTA – geb. in 1857
* 04/1880 – 02/1882 van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871
* 02/1882 – 02/1884 van het s.s. IRENE – geb. in 1863
* 02/1884 – 02/1884 van het s.s. ASTREA – geb. in 1867
* 02/1884 – 09/1887 van het s.s. IRENE – geb. in 1863
* 09/1887 – 11/1887 van het s.s. STELLA – geb. in 1871
* 11/1887 – 03/1888 van het s.s. VESTA – geb. in 1857
* 03/1888 – 04/1888 van het s.s. BERENICE – geb. in 1864
* 04/1888 – 08/1889 van het s.s. IRENE – geb. in 1863
* 08/1889 – 02/1892 van het s.s. HEBE – geb. in 1889
29.02.1892 vermist bij Kaap Vilanos a/b HEBE.
Overige bijzonderheden
Op 20.11.1888 werd de IRENE, o/v. Smyrna naar Amsterdam, bij Kaap Matapan door het Franse s.s. EUXENE van de Mij. Fraissinet aangevaren waardoor het zonk. De equipage werd gered door het Britse s.s. EUXENE en in Piraeus geland. Gezagvoerder H. Mulder.
Aantekening in stamboeken van de KNSM – No. 66:
29 februari 1892: ‘s-Morgens vroegtijdig bij Kaap Vilanos vermist. Vermoedelijk overboord gesprongen.
Familiegegevens
Jan werd geboren op 22 juni 1847 te Veendam als z.v. Jan Jans de Jong (schipper) en Jurjendina Abrahams Bus. Volgens de leggers van de Gemeente Amsterdam is de geb.datum van Jan – 22-01-1847
Jan (stuurman) (27) trouwde op 11.12.1874 te Veendam met Jezelina Legger (18) – geb. 13.07.1856 te Veendam – d.v. Harm Roelfs Legger (kruidenier) en Grietje Jans Kuiper.
Jezelina Legger overleed op 30.06.1905 en werd begraven 03.07.1905 op begraafplaats Rustoord te Diemen (48).
Jan (61) hertrouwde op 24.12.1908 met Margaretha Catharina Koenes (38) – geb. 24.12.1870 te Sappemeer – d.v. Koeno Koenes en Reinderina Schut. Zij was weduwe van Jacobus Eilts.
Jan overleed op 02.11.1915 te’s-Gravenhage (68). (overlijdensadvertentie in De Telegraaf van 04.11.1915)
Margaretha Catharina Koenes overleed op 22.10.1949 te Utrecht (78).
Kinderen
- Jan - geb. 09.06.1876 te Veendam. – Overleden 14.04.1881.
- Grietje Jurjendina – geb. 20.04.1880 te Oosterdiep (Gem. Veendam).
- Dina Emma - geb. 11.05.1884 te Amsterdam.
- Herman Jan - geb. 25.05.1886 te Amsterdam.
- Jezelina - geb. 06.08.1889 te Amsterdam.
- Emma - geb. 22.09.1891 te Amsterdam.
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeilvaart op ??
Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart op ??
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Zeilvaart op 03.06.1874 te Veendam.
De schepen van de kapitein
* 02/1884 – 01/1887 van het s.s. ASTREA
* 01/1887 – 02/1887 van het s.s. ONDINE (tijdelijk gezagvoerder)
* 02/1887 – 08/1887 van het s.s. ASTREA
* 08/1887 – 12/1887 van het s.s. IRENE – geb. in 1863 (tijdelijk gezagv.)
* 12/1887 – 02/1888 van het s.s. VENUS - (tijdelijk gezagv.)
* 02/1888 – 12/1888 van het s.s. SATURNUS
Van 12/1888 tot 18/02/1889 a/d wal wegens ongesteldheid.
* 02/1889 – 11/1893 van het s.s. SATURNUS
* 11/1893 – 08/1895 van het s.s. OBERON
Van 08/03/1895 tot 28/04/1895 a/d wal wegens ongesteldheid.
* 08/1895 – 09/1895 van het s.s. URANUS (tijdelijk gezagvoerder)
* 09/1895 – 01/1899 van het s.s. IRIS
Van 09/01/1899 tijdelijk a/d wal wegens ongesteldheid.
* 03/1899 – 09/1899 van het s.s. IRIS
* 09/1899 – 06/1902 van het s.s. HELENA
Van 18/06/1901 tot 06/08/1901 a/d wal wegens ongesteldheid.
Vanaf 05/06/1902 a/d wal wegens ongesteldheid.
Op 08.08.1902 ontslagen op eigen verzoek.
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.N.S.M.
GEGEVENS VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Jz de Jong als gezagvoerder gedurende:
* 1885 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Astrea”, gebouwd in 1867 te Stockton, 560 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Venus”, ex Orion, gebouwd in 1867 te Stockton, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1889 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Saturnus”, gebouwd in 1883 te Delfshaven, 912 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1896 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Iris”, gebouwd in 1893 te Rotterdam, 1227 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1900 en later van het schroefstoomschip “Helena’, gebouwd in 1899 te Rotterdam, 1161 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
Ene Gerardus Johannes Wilmink, geboren op 20 juni 1851, afkomstig uit Veendam, behaalde zijn diploma 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam met nummer 351.099.
Gerhardus Johannes werd geboren op 20 juni 1851 te Veendam als z.v. Johannes Theodorus Wilmink (zeeman) en Johanna Henrica Holthuis.
Gerhardus Johannes overleed op 21 jan. 1922 te Groningen (70)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 5 oktober 1899 staat de uitslag van de wedstrijd beste kompasjournalen 1896/1897 met als uitslag: Goud voor S.Fenenga met het ss “Voorwaarts”, zilver voor D.Hubert met het ss “Burgemeester den Tex” en brons voor G.J.Wilmink met het ss. Ceres”042
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 04 januari 1900 wordt verslag gedaan van de uitreiking door Mr. Mouthaan, secretaris van de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart, van de medailles in de wedstrijd voor gehouden kompasjournalen in de periode 1896-97, waarbij de gouden medaille is toegekend aan S.Fenenga, gezagvoerder van het stoomschip “Voorwaarts”, de zilveren medaille aan D.Hubert, gezagvoerder van het stoomschip “Burgemeester den Tex” en de bronzen medaille aan G.J.Wilmink, gezagvoerder van het stoomschip “Ceres”. Kapitein Wilmink is tijdens de zitting afwezig.023
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.J.Wilmink als gezagvoerder gedurende:
* 1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1864 te Stockton, 608 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1891 van het schr.ss “Ceres” ex Phoebe, gebouwd in 1876 te Paisley, 1000 ton n.m., varend voor de KNSM. Bouma voegt toe: “Tot 1900 niet verkocht of uit de vaart.”
* 1900 – 1902 van het s.s. DANAE – geb. in 1894
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift De Zee, Jg.1899 staat op p. 514-517 een “Verslag van de Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het College “Zeemanshoop” van den wedstrijd 1896/1897” waarin ook de vermelding van de bronzen medaille voor kapitein Wilmink van de “Ceres”.
De Noord-Ooster 24.01.1922 - Overlijdensadvertentie
Familiegegevens en opleiding
Pieter Euwes werd geboren op 22 juli 1841 te Amsterdam als zoon van Euwe Euwes en Pietertjen Hendriks (geb. in Groningen).
Behaalde op 07.08.1869 het diploma 1e stm. Grote vaart.
Hij trouwde als stuurman op 10.11.1870 te Buiksloot (Amsterdam) met Teetje Jaski, geboren op Schiermonnikoog 04 september 1840 als dochter van Christiaan Christiaans Jaski, scheepsgezagvoerder, en Liefke Tijssens Kuiper.
Pieter Euwes overleed op 77-jarige leeftijd te Beverwijk op 15 april 1919 (Zie AH 16.04.1919)
Teetje Jaski overleed op 14.01.1921 te Velsen (80).
Kinderen
Adriana Jacoba Jaski – geb. 21.07.1867 te Buiksloot
Petronella Everdina - geb. 16.08.1871 te Buiksloot
Elize Christina Jeannetta – geb. 22.07.1876 te Buiksloot
Pieter Christiaan Jan – geb. 29.04.1880 te Amsterdam
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.Euwes werd met vlagnummer 912 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 41 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Eeuwes, oud 41 jaar, voerend het ss “Jupiter”, wonend op de Kalkmarkt 11 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
912 1882 stoomsch. Jupiter Kon.Ned.Stoomb.Maatsch.
1883-1887 stoomsch. Saturnus idem
1888-1889 stoomsch. Jason idem
Bouma025 vermeldt P.Euwes als gezagvoerder gedurende:
* 1882 t/m 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Jupiter”, gebouwd in 1880 te Amsterdam, 931 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1894 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Saturnus”, gebouwd in 1883 te Delfshaven, 912 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1889 t/m 1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. In het kanaal van Chios gestrand en te Smyrna verkocht. Voer nog lange tijd op de Middellandse Zee;
* 1893 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Iris”, gebouwd in 1893 te Rotterdam, 1227 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Het ss “Jason” strandde op 17 maart 1892 in de Egeische Zee bij Chios op 38o23’NB/26o19’OL op weg van Smyrna naar Samos. Begin april 1892 werd het schip vlotgetrokken en door het ss MERCURIUS van de KNSM en het Turkse ss AIDIN te Smyrna binnengesleept. 12 april d.a.v. werd de “Jason” door de KNSM geabandonneerd en verkocht. Later gerepareerd en weer in de vaart als PHILOMENE bij R.P.Narick te Londen.
Het ss “Jason” werd gebouwd in 1866 bij A.& J.Inglis te Glasgow, mat 1653 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.
Bron Archief A'dam : KNSM - Stamboek houdende gegevens van dekpersoneel.
01.03.1876 in dienst bij de K.N.S.M. als 1e stuurman op s.s. STAD HAARLEM.
29.07.1879 1e stuurman – MEDEA – gage f 75,-
26.10.1879 1e stuurman – CERES – gage f 75,-
08.06.1880 gezagvoerder – REMBRANDT – f 100,-
15.10.1880 gezagvoerder – CERES
07.12.1880 gezagvoerder – COMEET
02.05.1881 gezagvoerder – JUPITER
25.08.1883 gezagvoerder – SATURNUS
24.10.1887 gezagvoerder – CASTOR
01.01.1888 gezagvoerder – SATURNUS
01.02.1888 gezagvoerder – JUNO
29.03.1888 gezagvoerder – IRENE
29.04.1888 gezagvoerder – JASON
14.09.1892 gezagvoerder – MINERVA
08.11.1892 gezagvoerder – REMBRANDT
01.01.1893 gezagvoerder – IRIS
Op 10 november 1894 op verzoek ontslagen.
Pieter wordt als beroep bij het trouwen van zijn dochter Elize Chr. J. in 1900 vermeldt als kantoorbediende.
|