Inloggen
MAASSTROOM - ID 8252


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-05-24 / 1863-06-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 50
Date Laid Down: 1855-06-04
Launch Date: 1855-12-11
Delivery Date: 1856-04-28
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, IJsselmonde, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 24
Power: 7000
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 26-27
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 202.00 lasts
Gross Tonnage 2: 384.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 50.20 Meters Registered
Beam: 5.37 Meters Registered
Depth: 4.08 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 0 0 0 8
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-05-24
Register nr: 18560474
Scheepsnaam: MAASSTROOM
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 202
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smith, Rotterdamsche Stoomvaart Vereeniging, J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Hansen, J.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

vsvnewjnvwjvnwjvnwjwvnw

 

ddddd

 

Date/Name Ship 1856-04-28 MAASSTROOM
Manager: James Smith, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rotterdamsche Stoomvaart-Vereeniging, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1856-09-01: Stranded
Brielle, 1 september 1856. Het stoomschip MAASSTROOM, alhier gearriveerd van Harburg, zit in de bank vast en zal waarschijnlijk niet vlot komen
1857-08-10: Grounded
Brielle, 10 augustus 1857. De stoomboot MAASSTROOM, van Stettin (opm: Szczecin), is bij het binnenkomen op de Maas droog en aan de grond gestoomd.
1863-12-05: Final Fate:
Op reis van Hamburg naar Rotterdam gestrand bij Terschelling en verloren gegaan. De bemanning werd gered.


NRC 081263
Rotterdam, 7 december. Volgens telegrafisch bericht is de 5e dezer op Terschelling gestrand de Rotterdamse stoomboot MAASSTROOM, kapt. Hansen, met stukgoed van Hamburg naar Rotterdam. Equipage en passagiers zijn gered.
NRC 111263
Rotterdam, 10 december. Volgens een bij de rederij alhier ontvangen telegram, is het stoomschip MAASSTROOM totaal weg en reeds door midden gebroken. De fokkemast is er uit geslagen. De traanvaten van de lading zijn gedeeltelijk aangespoeld en geborgen; van de andere lading is niets gered.
NRC 231263
Harlingen, 19 december. Het wrak van het op Terschelling gestrande Nederlandse stoomschip MAASSTROOM, gevoerd geweest door kapt. Hansen, van Hamburg naar Rotterdam, is voor NLG 90 verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jep Jensen Hansen werd geboren op 05 november 1820 te Nordbye in Denemarken als zoon van de Nederlands Hervormde Hans Jensen, schipper, en Anne Cathrine Leps.

Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Cornelia van Duyvenbode, dochter van Dirk van Duyvenbode en Jansje den Haas. Hij trouwde voor de 2e maal op 20 december 1894 met Maria Magdalena van Vierbergen, geboren 29 november 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.

Hij overleed te Rotterdam op 13 juli 1903005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Hansen was met vlagnummer R306 in de periode 1851 t/m 1903 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In deJaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Hansen met vlagnummer R306 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                                   van de sch. “Polaris”                    80 last    voor Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862  van het ss. “Maasstroom”           150 last  voor Smith & van Es te Rotterdam

*    1863, 1864                        geen vermelding van schip en reder

*    1865, 1866                        van het ss “Medea”                      86 last    voor de KNSM te Amsterdam

*    1867                                   van het ss. “Rembrandt”             145 last  voor de KNSM te Amsterdam

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,

 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902                                  geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt J.J.Hansen als gezagvoerder gedurende:

*    1852 van de 2/mSch “Polaris”, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 144 ton o.m., varend voor  J.G.Hudig te Rotterdam. Het schip voer in 1853 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en werd herdoopt in “Gouverneur v/d Eb”;

*    1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam; overlap met de volgende opgave

*    1856 t/m 1863 op het ijzeren ss “Maasstroom”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 448 ton o.., varend voor James Smith te Rotterdam. Het onderhield een dienst op Hamburg, strandde in 1863 op Terschelling en raakte wrak;

*    1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;

*    1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1869 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1871 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1875 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 05 december 1863 strandde tijdens een zware storm bij Terschelling het ss “Maasstroom” en ging verloren. Het was op weg van Hamburg naar Rotterdam.

Het ss “Maasstroom” werd gebouwd in 1856 bij de Nederlansche Stoomboot Mij. te Rotterdam, mat 448 Brt. en voer voor James Smith & Zn te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Hansen, Jep Jensen

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.363
DVD VIII - 850, 852
BIJLBRIEF
Naam schip MAASSTROOM

plaats en datum acte Rotterdam, 28 april 1856

type schip ijzeren stoomschip

bouwwerf/verkoper Jan Willem Louis van Oordt, directeur van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, gevestigd te Rotterdam, hebben gebouwd op hun etablissement te Feijenoord, gemeente IJsselmonde

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Rotterdamsche Stoomvaart Vereeniging, Rotterdam, onder directie van James Smith.

te voeren door kapt. Jacob Jansen Hansen

grootte in tonnen 384 tonnen of 202 lasten, na aftrek der machinekamer

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 50,20 m., breed 5,37 m., hol 4,08 m.

kiellegging 4 juni 1855

tewaterlating 11 december 1855

plaats / datum registratie Rotterdam, 29 april 1856

nummer van registratie deel 143, folio 45, verso, vak 6

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 090608

Naam MAASSTROOM
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675