Familiegegevens en opleiding
Jep Jensen Hansen werd geboren op 05 november 1820 te Nordbye in Denemarken als zoon van de Nederlands Hervormde Hans Jensen, schipper, en Anne Cathrine Leps.
Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Cornelia van Duyvenbode, dochter van Dirk van Duyvenbode en Jansje den Haas. Hij trouwde voor de 2e maal op 20 december 1894 met Maria Magdalena van Vierbergen, geboren 29 november 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.
Hij overleed te Rotterdam op 13 juli 1903005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Hansen was met vlagnummer R306 in de periode 1851 t/m 1903 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In deJaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Hansen met vlagnummer R306 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de sch. “Polaris” 80 last voor Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859, 1862 van het ss. “Maasstroom” 150 last voor Smith & van Es te Rotterdam
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en reder
* 1865, 1866 van het ss “Medea” 86 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1867 van het ss. “Rembrandt” 145 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,
1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en reeder
Bouma025 vermeldt J.J.Hansen als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de 2/mSch “Polaris”, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 144 ton o.m., varend voor J.G.Hudig te Rotterdam. Het schip voer in 1853 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en werd herdoopt in “Gouverneur v/d Eb”;
* 1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam; overlap met de volgende opgave
* 1856 t/m 1863 op het ijzeren ss “Maasstroom”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 448 ton o.., varend voor James Smith te Rotterdam. Het onderhield een dienst op Hamburg, strandde in 1863 op Terschelling en raakte wrak;
* 1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;
* 1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1869 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1871 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1875 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 05 december 1863 strandde tijdens een zware storm bij Terschelling het ss “Maasstroom” en ging verloren. Het was op weg van Hamburg naar Rotterdam.
Het ss “Maasstroom” werd gebouwd in 1856 bij de Nederlansche Stoomboot Mij. te Rotterdam, mat 448 Brt. en voer voor James Smith & Zn te Rotterdam072.