Inloggen
SALAK - ID 8333


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Caird & Co., Greenock, Great Britain
Werfnummer: 184
Delivery Date: 1875-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Caird & Co., Greenock, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 34 & 60 - 39 (inches)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1095.00 Gross tonnage
Net Tonnage 2: 744.00 Net tonnage
 
Length 1: 260.2 Feet (British) Registered
Beam: 30.1 Feet (British) Registered
Depth: 17.3 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-02-00 SALAK
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THKC

Ship Events Data

1875-10-27: Final Fate:
De SALAK, als ziekentransportschip verhuurd aan het Gouvernement van Nederlandsch-Indië, vertrok op 26 oktober 1875 van Padang naar Atjeh. Op 27 oktober 1875 liep het schip aan de grond op het eiland Sindrongan, één der Nako-eilanden, ten westen van Nias. Toen het schip niet in Atjeh aankwam en vermist leek, werd een gouvernementsschip op onderzoek uitgezonden, die de SALAK, op Sindrongan gestrand en totaal wrak, aantrof, doch alle opvarenden in goede welstand op de kust van genoemd eiland vond. Daarom werd het vergaan van de SALAK pas op 14 november 1875 bekend. Het wrak werd op 3 februari 1876 verkocht.