Inloggen
JOHANNA - ID 8526


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-10-10 / 1855-11-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: H. de Hoog - Werf 'De Onderneming', Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-11-24
Launch Date: 1853-09-08
Delivery Date: 1853-10-10
Technical Data

Net Tonnage: 445.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 255.00 lasts
 
Length 1: 34.20 Meters Registered
Beam: 6.37 Meters Registered
Depth: 4.60 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-10-24
Register nr: 18530695
Scheepsnaam: JOHANNA
Type: Bark
Lasten: 255
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Holst, T. van
Plaats: Delftshaven
Kapitein op moment van verzoek: Bik, J.
Opmerkingen: Zb

Ship History Data

Date/Name Ship 1853-10-10 JOHANNA
Manager: Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Ship Events Data

1855-01-00: Damaged
NRC 03.05.1855
Shanghay (opm: Sjanghai), 8 maart. Het alhier op de 28e januari j.l. van Hongkong gearriveerde Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNA, kapt. J. Bik, heeft op de rivier aan de grond gezeten. De onbeduidende schade, die het schip bekwam, is bereids gerepareerd.
1855-11-06: Final Fate:
NRC 16.01.1856
Rotterdam, 15 januari. Het te Delfshaven te huis behorende barkschip JOHANNA, kapt. J. Bik, de 19e oktober j.l. van Manilla naar Hongkong vertrokken, is de 6e november 1855 op de Protos Shoals (opm: Pratas Reef, 20º38’ N.B. 116º46’ O.L.) gestrand en totaal verongelukt. De bemanning geen ander redmiddel hebbende, dan beide boten, nam natuurlijk haar toevlucht daarin en wel de gezagvoerder met tien man in de ene, en de overige vijf in de andere boot. Aldus verlieten de schipbreukelingen in elkanders gezelschap het wrak, doch waren door het onstuimige weer alras genoodzaakt elkander los te laten en geraakten daardoor uit het gezicht.
De boot, waarin zich kapitein Bik en zijn lotgenoten bevonden, werd door het Engelse schip ABBOTTSFORD opgenomen; dat gedeelte der equipage werd met die bodem naar Singapore gebracht en is aldaar behouden geland.
Van de andere boot is tot dusverre nog niets naders bekend. Kapitein Bik meldt echter, in dato Singapore 26 november, dat hij geen bijzondere vrees voor haar koestert, dewijl het een uitnemende zeeboot was, en dat de mensen, die zich daarin bevonden, ruim van provisiën en anderszins voorzien waren. Hij hoopte, dat ook zij door een of ander schip, daar er dagelijks op die hoogte passeren, opgenomen en naar een andere vreemde haven vervoerd zijn van waar nog geen bericht kan wezen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes Bik werd geboren op 10 januari 1827 te Renkum, Nederlands Hervormd. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Westerhaven Wijk 15 nr. 11 (oud 847) (dit was waarschijnlijk een zeemanshuis). Hij werd na zijn loopbaan directeur (aard van de funktie niet genoemd).005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Bik was met vlagnummer R396 in de periode 1853 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt en honorair lid is geworden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Johs.Bik met vlagnummer R396 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1855                                      van de bark “Johanna”                     235 last  T. van Holst te Delfshaven

1858, 1859, 1862 van het fregat ‘Vier Gezusters                         389 last  T. van Holst te Delfshaven

1863 t/m 1864     van het fregat “Joseph Willem”                       790 last  T. van Holst te Delfshaven

1865, 1866           van het fregat ‘Joseph Willem”                        790 last  Wed. T.van Holst te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.Bik als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de bark “Johanna”, gebouwd in 1853 te Delfshaven, 440 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven. Het schip is in 1854 gaande van Manilla naar Hong Kong gestrand op de Protos-Shoals. De bemanning ging aan boord van de “Abbotsford” en in november naar Singapore gebracht;

*    1857 t/m 1864 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;

*    1865 t/m 1867 van het fregat “Joseph Willem” ex Amos Lawrence, gebouwd in 1856 te Boston (Amerika), 1501 ton o.m., varend voor T.Van Holst te Delfshaven. Het schip voer in 1868 voor Klerk & Voogd te Dordrecht en was herdoopt in “Bato”.

 

Overige bijzonderheden

J.Bik vertrok op 05 mei 1862 van Brouwershaven met de “Vier Gezusters” en een detachement van 4 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerd te Batavia op 18 augustus 1862 na een reis van 105 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.

 

NRC 04 maart 1855114

Canton, 15 januari. De Nederlandse bark ALMELO, kapt. Aufnorth, (spelling is onjuist) is alhier gecharterd à $ 1500 per maand en de JOHANNA, kapt. Bik, à $ 1400; de eerste voor een en de laatste voor twee jaren. Mocht men de schepen naar Australië of San Francisco bestemmen, dan zullen zij daarvoor $ 400 en $ 200 extra genieten.

Gegevens van Ger Mulder - Marhisdata

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Bik, Johannes
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1853

NRC 090953
Rotterdam, 8 september. Heden is van de werf van de heer H. de Hoog te Delfshaven te water gelaten het barkschip JOHANNA, groot 250 lasten, gebouwd voor rekening van de heer T. van Holst aldaar. De bijzonderheid deed zich daarbij voor, dat het schip enigszins kenterde, waardoor de zich op het dek bevindende personen gedeeltelijk omver vielen en twee kinderen in het water geraakten, die echter onmiddellijk werden gered, terwijl men overigens geen ongelukken te betreuren had. Het schip herstelde zich van zelf van de kenterende beweging en kwam overigens met het beste gevolg te water, waarna onmiddellijk de kiel gelegd werd voor een schip van ongeveer 300 lasten, voor rekening van diezelfde reder. (AH 090953: dat genaamd zal worden ADMIRAAL DE RUYTER)
Bij de tewaterlating was het schip reeds geheel volbouwd.
OHC 301153
Den 24 november van Cardiff uitgezeild JOHANNA, Bik naar Hongkong.
JB 281253
Uitgezeild, 3 november, JOHANNA, J. Bik naar Cardiff.

1854

RC 250454
Gepraaid: Den 27 december 1853, op 17 gr. NB. en 25 gr. WL.,JOHANNA, J. Bik, van Cardiff naar Hong Kong.
OHC 010854
Hong Kong, 21 mei. Aangekomen JOHANNA, Bik van Cardiff.
NRC 150854
Ter rede van Hong Kong, JOHANNA, Bik naar San Francisco.
AH 131054
San Francisco, 30 augustus. Binnengekomen JOHANNA, Bik van Hong Kong.
NRC 281054
San Francisco. 16 september. In lading JOHANNA, Bik naar Batavia.

1855

NRC 180155
China, vóór 25 november 1854. Aangekomen JOHANNA, Bik van San Francisco.
NRC 040255
Canton, 9 december. De Nederlandse schepen JOHANNA, kapt. J. Bik, en ALMELO, kapt. Aufnorth (opm: B. Auffmorth), zijn alhier voor $ 1600 per maand bevracht. De eerste vertrekt naar Shanghai en de laatste zal wellicht naar Australië bestemd worden en krijgt in dat geval $ 400 per maand meer.
GRC 230255
In lading, te Canton, 18 december, JOHANNA, Bik naar Shanghai.
NRC 040355
Canton, 15 januari. De Nederlandse bark ALMELO, kapt. Aufnorth (opm: B. Auffmorth), is alhier gecharterd à $ 1500 per maand en de JOHANNA (opm: bark), kapt. J. Bik, à $ 1400; de eerste voor een en de laatste voor twee jaren. Mocht men de schepen naar Australië of San Francisco bestemmen, dan zullen zij daarvoor $ 400 en $ 200 extra genieten.
De Nederlandse bark MERCATOR is via Amoy naar Java bevracht voor NLG 15000, en van daar naar Holland à NLG 95 per last. (opm: de in dit bericht genoemde dollars zullen waarschijnlijk Mexicaanse dollars zijn)
NRC 030555
Shanghay (opm: Sjanghai), 8 maart. Het alhier op de 28e januari j.l. van Hongkong gearriveerde Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNA, kapt. J. Bik, heeft op de rivier aan de grond gezeten. De onbeduidende schade, die het schip bekwam, is bereids gerepareerd.
NRC 040555
Shanhai, 15 maart. In lading JOHANNA, Bik naar Londen.
NRC 030655
Shanghai, 5 april. Vertrokken JOHANNA, Bik naar Ningpo.
NRC 060855
Hong Kong, 5 juni. Vertrokken JOHANNA, Bik naar Shanghai.
NRC 010955
Shanghai, 15 juli. Aangekomen JOHANNA, Bik van Hong Kong. Laad voor Ningpo en Hong Kong.
NRC 051155
Canton, vóór 13 september. Vertrokken JOHANNA, Bik naar Manilla.
NRC 031255
Manilla, 6 september. Aangekomen JOHANNA, Bik van Hong Kong.
NRC 16.01.1856
Rotterdam, 15 januari. Het te Delfshaven te huis behorende barkschip JOHANNA, kapt. J. Bik, de 19e oktober j.l. van Manilla naar Hongkong vertrokken, is de 6e november 1855 op de Protos Shoals (opm: Pratas Reef, 20º38’ N.B. 116º46’ O.L.) gestrand en totaal verongelukt. De bemanning geen ander redmiddel hebbende, dan beide boten, nam natuurlijk haar toevlucht daarin en wel de gezagvoerder met tien man in de ene, en de overige vijf in de andere boot. Aldus verlieten de schipbreukelingen in elkanders gezelschap het wrak, doch waren door het onstuimige weer alras genoodzaakt elkander los te laten en geraakten daardoor uit het gezicht.
De boot, waarin zich kapitein Bik en zijn lotgenoten bevonden, werd door het Engelse schip ABBOTTSFORD opgenomen; dat gedeelte der equipage werd met die bodem naar Singapore gebracht en is aldaar behouden geland.
Van de andere boot is tot dusverre nog niets naders bekend. Kapitein Bik meldt echter, in dato Singapore 26 november, dat hij geen bijzondere vrees voor haar koestert, dewijl het een uitnemende zeeboot was, en dat de mensen, die zich daarin bevonden, ruim van provisiën en anderszins voorzien waren. Hij hoopte, dat ook zij door een of ander schip, daar er dagelijks op die hoogte passeren, opgenomen en naar een andere vreemde haven vervoerd zijn van waar nog geen bericht kan wezen.




 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.273
DVD VIII – 636, 637
BIJLBRIEF
Naam schip JOHANNA

plaats en datum acte Delfshaven, 10 oktober 1853

type schip bark

bouwwerf/verkoper Hendrik de Hoog, scheepsbouwmeester te Delfshaven,
werf de Onderneming

gevoerd door kapt. J. Bik

eigenaar/aankoper T. van Holst, koopman en reder te Schoonderloo (gem. Delfshaven)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 445 tonnen of 235 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 34,20 m., breed 6,37 m., hol 4,60 m.

kiellegging 24 november 1852

tewaterlating 8 september 1853, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 10 oktober 1853

nummer van registratie deel 42, folio 38, verso, vak 6

notaris verklaring voor burgemeester van Delfshaven.

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 040408

Naam JOHANNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1853
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.273