Inloggen
ADMIRAAL TROMP - ID 8545


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1837-04-06 / 1863-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1837
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Oranjeboom' - (A. de Graaff & Zn), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1835-12-03
Launch Date: 1836-08-24
Delivery Date: 1837-03-31
Technical Data

Net Tonnage: 751.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 397.00 lasts
 
Length 1: 37.55 Meters Registered
Beam: 7.04 Meters Registered
Depth: 6.07 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1888
Type: Rigging changed
Omschrijving: Tussen 1872 en 1888 is het schip veranderd van fregat in bark.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1837
Datum agenda: 1837-04-06
Register nr: 18370120
Scheepsnaam: ADMIRAAL TROMP
Type: Fregat
Lasten: 397
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bosscher, B.D.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kerkhoven, Pieter Jacobus
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1837-04-06 ADMIRAAL TROMP
Manager: Barend Dirk Bosscher, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-04-00 ADMIRAL TROMP
Manager: Chr. Swane & Co., Christiania (tot 1877), see Oslo, Norway
Eigenaar: Chr. Swane & Co., Christiania (tot 1877), see Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Christiania (tot 1877), see Oslo / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 11 van 1837, schip ADMIRAAL TROMP       

eigenaren per ultimo maart 1837:

 

Barend Dirk Bosscher, Amsterdam (boekhouder en 6/40e part)

E.G. Veldwijk, Amsterdam (6/40e part)

W.H. Wilkens Hzn., Amsterdam (6/40e part)

firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (6/40e part)

J.H. Hackman Assenbergh, Amsterdam (6/40e part)

firma J.& J. Bolten & Zoon, Amsterdam (4/40e part)

Barend Willem van Straten, Amsterdam (3/40e part)

J.A. Jager, Amsterdam (3/40e part)

Ship Events Data

1837-12-00: Sprang a leak
St. Helena, 28 december 1837. Het schip (opm: fregat) ADMIRAAL TROMP, kapt. P.J. Kerkhoven, den 1 november van Batavia naar Amsterdam vertrokken, is alhier heden lek binnen gekomen.
1839-04-04: Damaged
Het schip (opm: fregat) ADMIRAAL TROMP, kapt. P.J. Kerkhoven, van Batavia naar Amsterdam is de 4e april 1839 met verlies der grote ra te Plymouth binnengelopen.
1846-12-07: Sprang a leak
Amsterdam, 2 februari. Het schip ADMIRAAL TROMP, kapt. Herman, van Batavia herwaarts gedestineerd, is de 7e december 1846 lek te Rio de Janeiro binnengelopen en had de lading gelost om te repareren.
1851-12-25: Stranded
Helder, 25 december 1851. Heden in de vroege morgen geraakte het Nederlandse koopvaardijschip ADMIRAAL TROMP, kapt. J.M. Drenth, komende van Patjitan, door de schrale noord-noord-westen wind, waardoor het schip weigerde te wenden, op de rug van het Schulpengat.
1855-02-18: Sprang a leak
Corunna (opm: La Coruña), 18 februari 1855. Het Nederlandse fregatschip ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen, van Batavia naar Amsterdam, is hier gisteren lek binnengelopen en zal moeten lossen om te repareren.
1857-09-20: Damaged
Port Louis (Mauritius), 13 oktober. Alhier zijn onder meer andere binnengelopen om een lek te stoppen: de 12e september het schip TAMATAVE, kapt. Lozach, van Batavia, laatst van Padang, naar Nantes en de 20e daaraanvolgende het Nederlandse schip (opm: fregat) ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen, van Batavia naar Amsterdam bestemd
1858-11-05: Grounded
Shields, 7 november 1858. Het schip (opm: fregat) ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen, met 34 kiel (opm: keel, [inhoud van] een Engelse kolenlichter) steenkolen van hier naar Soerabaja, is 5 november door twee stoomboten uit het dok gesleept en heeft na aan de grond geraakt te zijn, gestoten en lekkage bekomen. De kapitein hoopt het lek spoedig te zullen vinden.
1861-07-08: Collision
Amsterdam, 8 juli 1861. Het schip CAESAR (opm: brik CESAR), kapt. A.D. de Jong, van hier naar Napels vertrokken, is met schade aan de stuurboordsboeg enz. te Alkmaar binnengelopen, zijnde in het Groot Noord-Hollandsche Kanaal aangevaren door het schip (opm: fregat) ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen.
1863-04-00: Sold to foreign country
JB 100663. Het schip ADMIRAAL TROMP, kapt. Van Tubergen, in 1837 gebouwd, groot 397 lasten, is verkocht aan een Noorse rederij. (opm: deze verkoop, waarschijnlijk uit de hand, vond plaats omstreeks april 1863.
1890-08-08: Final Fate: Collision

Op reis in ballast van Londen naar Ornsköldsvik (Zweden) is de Noorse bark ADMIRAL TROMP, kapt. H.C. Christensen, op 8 augustus 1890 op ongeveer 3/4 mijl ten zuiden van de S. Shoebury Buoy (Thames estuary) bij wind oost-ten-noorden, kracht 6, in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip CHING WO. Het reeds 53 jaar oude schip zonk en was verloren. Alle 14 opvarenden van de ADMIRAL TROMP konden gered worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Jacobus van Kerkhoven werd geboren te Harlingen op 05 januari 1790.

Hij was getrouwd met Dettje Wierdsd de Zwart, geboren te den Bildt op 14 januari 1798 en overleden 11 december 1871

Pieter overleed in 1871 en bij zijn overlijden is als woonplaats Nieuwer Amstel opgegeven..003 en 118

 

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam wordt vermeld de koopvaardijkapitein Pieter Jacobus Kerkhoven, geboren 05 juni (!) 1790 te Harlingen, Nederlands Hervormd, wonend op de Bloemgracht 68, Amsterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Kerkhoven was in 1827 t/m 1830 met vlagnummer 85 lid van het Amsterdamse zeemanscollege "De Blaauwe Vlag"008.

 

P.J.Kerkhoven werd met vlagnummer 47 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Datum van inschrijving en de voordrager zijn niet vermeld. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Admiraal Tromp"002.

In de Algemene Ledenvergadering van het college op 31 maart 1824 werd P.J.Kerkhoven aangenomen als effectief lid op voordracht van de heer ten Boekel023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 2 mei 1826003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 augustus 1871 verzoekt de wed. P.J.Kerkhoven geb. de Zwart om de regelementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 28 september 1871 wordt toegekend ingaande 01 november 1871.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 16 augustus 1836 staat de mededeling van kapitein P.J.Kerkhoven dat op 24 augustus 1836 bij de werf de Oranje Boom in de Bikkerstraat te Amsterdam van stapel zal lopen het door hem gevoerde fregat “Admiraal Tromp”.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 24 oktober 1871 staat vermeld dat de wed. P.J.Kerkhoven geb de Zwart per 01 november 1871 een uitkering in de 1e klasse is toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        47                              1825           schoner            Joannes Arnoldus                                Bosscher & Bouwman

                                      1826-1831     sch.kof            Joannes Arnoldus                                idem

                                      1832-1835     sch.kof            Joannes Arnoldus                                B.D.Bosscher

        26                         1836-1843     fregat               Admiraal Tromp                                 

                                      1844-1853     fregat               Doggersbank                                        idem

        11                         1854-1862     fregat               Doggersbank                                        idem

                                      1863-1870     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Betalingen m.b.t. de "Doggersbank" onder gezag van kapitein P.J.Kerkhoven in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:

    bron                              begin van de reis                 einde van de reis                                   reisduur

GAA-491/317 fol.97     09 juni 1859                         05 september 1860                              14 maanden/26 dagen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.J.Kerkhoven                                      Doggersbank                                    09 november 1860               07 augustus 1862

 

Bouma025 vermeldt P.J.Kerkhoven als gezagvoerder gedurende:

*    1819 t/m 1820 van de brik “Maria Frederika”, bouwgegevens ontbreken, varend voor C.Bosscher te Amsterdam;

*    1828 t/m 1836 op de sch.kof “Johannes Arnoldus”, gebouwd in 1828 te Harlingen, 180 ton o.m., varend voor Bosscher & Bouma te Amsterdam;

*    1837 t/m 1844 op het 3/m schip “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 751 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher te Amsterdam. Dit schip liep op 24 augustus 1836 van stapel op de werf Oranjeboom in de Bikkerstraat te Amsterdam (notulen Alg.Verg. Zeemanshoop, 16 augustus 1836)023

*    1845 t/m 1858 op het 3/m schip “Doggersbank”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 869 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher, te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Pieter Jacobus Kerkho(o)ven op de:

“Henrietta Wilhelmina”, dd 11 juni 1819; 05 juni 1820. klopt niet met opgave van Bouma. Zie ook T.J.Kerkhoven

“Joannes Arnoldus”, dd 27 mei 1823; 20 april 1824; 20 oktober 1824; 22 juli 1825; 12 april 1826; 30 oktober 1826; 06 juli 1827; 24 maart 1828; 01 december 1828; 23 juli 1829; 24 juni 1830; 18 maart 1831; 21 maart 1832; 16 oktober 1833; 29 april 1835;

“Admiraal Tromp”, dd 04 april 1837; 18 april 1838.

 

Overige bijzonderheden

In een rapportage omtrent de dood van kapitein Klaas Visman te Paramaribo is opgenomen: “Eene schriftelijke Verklaring van de Heeren Effectieve Leden Willem Landzaat Jr en Pieter Jacobus Kerkhoven mede inhoudende eene kennisgeeving van het Overlijden benevens hun Ed verleende adsistentie bij de Begravenis van gemelde Heer Klaas Visman, waarbij nog gevoegd wordt Hun Ed. gevoelens wegens het niet overleggen der Doodacte, hetwelk door Hun Ed aan de dood van den Doodgraver dewelke ter zelvertijd is komen te overlijden, als zeer waarschijnlijk wordt toegeschreven … “042

 

P.J.Kerkhoven verzorgde per 04 mei 1837 met de “Admiraal Tromp” vanuit Nieuwediep een troepentransport van 8 officieren en 117 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 18 augustus 1837 na 106 dagen

Per 08 september 1854 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Doggersbank” en een contingent van4 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 18 januari 1855 na 132 dagen.

En op 03 januari 1858 vertrok hij met de “Doggersbank” vanuit Nieuwediep en 4 officieren plus 125 manschappen. Hij kwam aan te Batavia op 25 april 1858 na 112 dagen065.

 

In de Harlinger Courant van eind Januari 1853 (datum staat niet op de fotokopie) staat in de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende bericht096:

AMSTERDAM, 28 Januari. Het schip Doggersbank, kapt.P.Kerkhoven, van Londen naar Sydney, den 8 December jl. te Rio Janeiro binnengeloopen, had schade aan de tuigage bekomen, doch zou binnen 5 of 6 dagen gereed zijn om de reis voort te zetten.”

 

Rotterdamsche Courant 11 november 1819114

Amsterdam, 9 november. Kapitein Pieter Zink, voerende het schip de HERSTELLER, van Surinamen den 7 november in Texel binnen, heeft in het Kanaal bij Portland gezien een kof met schoonertuig, voerende seinvlag No. 69, waarschijnlijk de JONGE WILLEM, kapitein Ibe Jans Schelts, van Amsterdam naar Port-à-Port.

Met gemelde kapitein Zink heeft men berigt, dat den 30 augustus laatstleden te Surinamen gearriveerd was kapt. T.J. Kerkhoven, voerende het schip HENRIETTA WILHELMINA, van Amsterdam, en dat den 15 september van daar zou vertrekken het schip NICOLETTE JEANNE, kapt. Michiel Koos, naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 20 maart 1821114

Advertentie. J.H. de Witt, R. Hoijman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, G.J. Roland Holst, J. Luijt Pz, J. Boelen, H.J. Rietveld, G.W. Sesink Clee en J. Altena, makelaars, zullen op maandag den 26 maart 1821, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, met koperen huiden en metalen roerstellen (toestel waarmee het roer aan een schip hangt; hier bedoelt men de vingerlingen) en haken, genaamd HENRIETTA WILHELMINA, gevoerd door kapt. P.J. Kerkhoven, lang 23 ellen 6 palmen 4 duimen, wijd 7 ellen 3 palmen 6 duimen, hol 3 ellen 9 palmen 6 duimen (alles Nederlandse maat); zijnde Amsterdamse maat lang 83½ voeten, wijd 26 voeten, hol 14 voeten; breder bij den inventaris en berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 23 januari 1821114

Rotterdam, 22 januari. Uittreksel uit de Lloyd’s-List van den 16 januari 1821.

Het schip HENRIETTA WILHELMINA, kapt. Kerkhoven, van Curaçao naar Amsterdam, is den 14 dezer te Douvres (opm: Dover) binnengelopen, en de volgende dag te Portsmouth het schip ALEXANDRE, kapt. Schacht, van Lissabon naar Antwerpen; ….

 

Rotterdamsche Courant 27 januari 1821114

Rotterdam, 26 januari. Het schip HENRIETTA WILHELMINA, kapt. P.J. Kerkhoven, van Curaçao naar Amsterdam, te Douvres (opm: Dover) binnengelopen, heeft den 20 dezer de reis voortgezet en den 23, in het gezigt van Scheveningen, een loods van dit dorp voor NLG 70 aangenomen.

Dezelve meldt, dat het brikschip NICOLETTE JEANNE, M. Koos, van Surinamen naar Amsterdam, zich toen 7 mijlen west-noordwest van Scheveningen bevond.

 

Rotterdamsche Courant 30 januari 1821114

Amsterdam, 27 januari. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen M. Koos en T.J. Vlieger van P.J. Kerkhoven van Curaçao en P. Maas van Gothenburg; dezelve zijn met behulp van sloepen door het ijs in het Nieuwe Diep gebragt; G.J. Nieuwland en J.A. Bruinsma van Londen; de laatste is in de haven van Texel gezeild. Er drijft nog veel ijs op stroom. De postschuit is gisteren over geweest, doch heeft de brievenmaal met een jol aan Den Helder gebragt en is toen wegens het ijs moeten terug keren.

Den 15 dezer is in het Ras van Terschelling gekomen J.B. van den Oever van Hamburg

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Kerkhoven, Pieter Jacobus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

A.A.Herman was getrouwd met Maria Kik, geboren op 12 april 1795 en overleden op 14 november 1880.118

 

Albertus Anton Herman werd geboren te Amsterdam op 09 november 1796.

Hij trouwde met Maria Kik, geboren te Amsterdam 12 april 1795. Het echtpaar kreeg een zoon op 23 oktober 1822 en een dochter op 16 september 1824.

Albertus overleed in 1848.

Anthon Albertus Herman (dus omkeer van de voornamen) werd vlg. doopceel nr.1102 gedoopt op 09 november 1796 te Amsterdam. De ouders waren Folkert Herman, van Lier, gereformeerd, en Forske Rippinga, van Lier, gereformeerd. Ten tijde van de inschrijving aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 29 april 1809 was de vader overleden en dreef de moeder een "commenijswinkel" in de Tichelstraat 58 te Amsterdam. Anthon was toen 13¼ jaar, 5 voet lang en had de kinderziekten gehad. Vanaf 01 juli 1809 werden de vorderingen in 3-maandelijkse rapporten bijgehouden met als bijzonderheden:

15 februari 1812         "als Ledemaat aangenomen".

15 april 1812               "geplt op de cadettenbrik Irene om te kruisen"

01 september 1812    "Examens gedaan"

05 november 1813     "van de brik terug"

18 april (1814?)          "door den Minister van Marine als apprentif Marin aangesteld".

03 mei (1814?)           "naar Texel vertrokken".004(531/1102).

 

      In het overzicht van Vreugdenhil en van Sluijs omtrent marineschepen014 wordt als enige brik uit vermelde periode genoemd de “Irene” ,(ex. “Havik”, ex “Kitty”) in 1806 te Amsterdam gebouwd, in 1807 te water gelaten en in 1810 voor 23/24 ste gereed. Het schip werd in 1813 omgewisseld voor een Engelse brik en verkocht. De Engelse brik, oorspronkelijk “Grashopper’, werd herdoopt tot “Irene”. Een gezagvoerder wordt niet vermeld.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.A.Herman (adres de Vereeniging) werd met vlagnummer 70 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Verdere gegevens zijn in het inschrijfregister niet vermeld002. In de Algemene Ledenvergadering van het college op 01 september 1824 werd A.A.Herman, oud 28 jaar, wonende in de Vinkenstraat bij de Brouwersgracht, aangenomen als effectief lid op voordracht van T.C.Claus en met vlagnummer 70023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 08 mei 1849 staat dat per 01 februari 1849 een uitkering wordt toegekend aan de weduwe van kapitein A.A.Herman voor haar en 1 kind.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop per 07 november 1825003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1849 verzoekt M.Kik, de weduwe van kapitein A.A.Herman om een uitkering. Deze wordt haar en 1 kind toegestaan per 01 februari 1849 in de vergadering van 26 april 1849.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

       70                          1825-1826     fregat               Margaretha Johanna             R.le Chevallier & P.Portielje

                                      1827-1828     brik                   de Onderneming                    Amsterdamsche Reederij-Societeit

                                      1829-1831     fregat               de Surinaamsche Vriend      J.J.Poncelet & Zn

                                      1832-1835     fregat               de Vereeniging                       idem

       38                          1836-1842     fregat               de Vereeniging                       idem

                                           1843           geen opgave van schip en boekhouder

                                      1844-1848     fregat               Admiraal Tromp                   B.D.Bossche

 

Bouma025 en van Sluijs013 noemen A.A.Herman als gezagvoerder gedurende:

*    1826/27 op het 3/m-schip “Margaretha Johanna”, bouwjaar en -plaats en tonnage niet vermeld; varend voor R. le Chevalier & P.Portielje te Amsterdam. Het schip kwam op 26 maart 1827 in veiling (Amsterdamsche Courant 18 maart 1827);

*    1828/1829 op de brik “Onderneming”, gebouwd in 1826 te Amsterdam. Het schip liep op 20 juli 1826 op de werf De Zwarte Raaf van stapel onder gezag van scheepsbouwmeester F.Baay. Het schip mat 216 ton o.m. en voer voor  de Amsterdamsche Reederij-Societeit te Amsterdamzie ook 013;

*    1830 t/m 1832 op het 3/m-schip “de Surinaamsche Vriend”, gebouwd in 1803, 240 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;

*    1833 t/m 1843 op het 2-deks 3/m-schip de “Vereeniging”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 411 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam. Het schip werd op 17 juli 1843 te Amsterdam geveild. (Handelsblad 17 juli 1843);

*    1845 t/m 1849 op het 3/m-schip de “Admiraal Tromp”, op 25 augustus 1836 te Amsterdam op de werf de Oranjeboom te water gelaten onder scheepsbouwmeester A.de Graaf. Het schip mat 751 ton o.m. en voer voor B.D.Bosscher te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" in Straat Madoera op weg naar Banjoewangi057:

17 maart 1839            "... Praaijde Kaptijn Herman schip Vereeniging ...".

19 maart 1839            "... te 3u praaijde kaptijn Herman schip Vereeniging ...".

                                      Het fregat "De Vereeniging" onder gezag van Albert Anton Herman en met 20 manschappen dateerde de monsterrol 06 juni 1838 met bestemming Batavia. De boekhouder was J.J.Poncelet011.

 

Op 15 maart 1832 komt Simon Halfweg als ligtmatroos op de “Vereeniging” onder kapitein A.A.Hermans voor een reis naar Batavia waarvan hij op 06 februar 1833 terugkeert. 004/993-1604

 

A.A.Herman verzorgde per 17 januari 1846 vanuit Nieuwediep met de “Admiraal Tromp” een troepentransport van 4 officieren en 90 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 juni 1847 na 147 dagen. Onderweg was 1 militair gedesteerd065.

 

Nan Halfweeg te Leidschendam bericht op 09 maart 2006 het volgende:

Een logboek van Simon Halfweeg als ligtmatroos beschrijft een reis van Amsterdam naar de Oost.

Deze (aanvang juli 1832) “gaat via Baltimore met landverhuizers uit de Pfaltz. In de Oost ligt het schip enige weken in Sourabaja. Daarnaast nam zijn schip deel aan een “pacificatietocht”op de rivieren Soensang en Djambi (Palembang) in konvooi met Z.M.Kanonneerboten Nos. 8 & 9. Bij deze reis zijn noch de naam van het schip noch die van de gezagvoerder genoemd. Uit de aantekening “Vorige Reis” achter “duffelsche pijjekkers” in de uitrustinslijst (16 maart 1832 – zie bijlage), zou men kunnen afleiden dat die vorige reis gemaakt is met het fregat “Cornelia Sara” onder kap. Leeuwerik (217) die in de staat van dienst van de Kweekschool voor de Zeevaart genoemd is. De naam “Vereeniging” onder kapt. A.A.Herman komt voor op die uitrustingslijst.

 

Journaal 1834-1835 “De Twee Cornelissen”, kapr. S.Veenstra Stadsarchief Amsterdam 491-216

22 februari 1835 “… op de ree (van Passoeroeang) gekomen kapt. Hermans…”

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Herman, Albertus Anton

Familiegegevens en opleiding

Klaas de Moes werd geboren te Monnikendam op 18 februari 1809

Hij huwde op 02 maart 1843 te Amsterdam met Sara de Gelder, geboren te Dordrecht op 01 januari 1809.als dochter van Aron Simon de Gelder en Katharina Marcelis. Sara was de weduwe van kapitein Edo Eden. Na het overlijden van Klaas hertrouwde Sara in juni 1861 met Dirk Nijman. Zij overleed op 07 januari 1886118

Hij is overleden op 05 maart 1850 aan boord van zijn schip de “Admiraal Tromp’ even voorbij de Canarische Eilanden op weg naar Batavia (zie hierna in artikel in Gens Nostra).

 

In het Bevolkingsregister 1851 in het Amsterdamse Stadsarchief wordt vermeld de koopvaardijkapitein Klaas de Moes, geboren op 18 februari 1810 te Monnikendam, Protestant, wonend op de Zeedijk 3 Amsterdam.

 

In het artikel Op het slechte pad. De families De Gelder, Kram(m)er en Arons  van Harmen Snel in Gens Nostra 69, nr. 7, 2014, p.244-255 staat het volgende:

“Klaas (de Moes) woonde in de Vierwindenstraat en zij (Sara de Gelder) op het adres Oude Zijds Kapelsteeg 1 (te Amsterdam) …op 9 maart 1843 werd een mutueel testament opgemaakt. Zij woonden nu beiden op hetzelfde adres in de Oude Kapel Steeg…

Klaas de Mos was een zeeman in hart en nieren. Hij maakte minstens twintig zeereizen, vijf naar de West en vijftien naar de Oost. Hij was op 17 december 1821 met goedvinden van zijn ouders, hij was pas 11 jaar oud, aangenomen op de Zeevaartschool. Het eerste jaar leerde hij daar de werking van het kompas, driehoeksmeting en scheefhoekige logarithmen en hij ging op 1 oktober 1822 naar de tweede klas. Op 13 november kwam hem de Prijs in de Zeevaartkunde Eerste Klasse toe, zijnde een boek met de titel “Reizen naar IJsland en Baffinsbaaij”. In de leertijd daarna leerde hij vooral algebra, meetkunde en geometrie. Op 13 september 1824 werd hij als kajuitwachter geplaatst op het schip “De Vriendschap”, onder kapitein J Visseer, naar Suriname. Hij keerde terug op 1 juli 1825 met een goed getuigschrift. In het kader van zijn opleiding maakte hij nog een tweede reis. Op 12 september 1825 werd Klaas als lichtmatroos geplaatst onder kapitein H.Bos op de “Concordia”. Deze keer ging de reis naar Cuba en keerde hij terug op 25 april 1826, wederom met een goed getuigschrift. Op 17 mei 1826 tekende Klaas zijn honorabel ontslag van de Zeevaartschool en kreeg hij vrijstelling voor de Ntionale Militie. ….

Het artikel in Gens Nostra vermeldt na zijn leerlinentijd aan de Zeevaartschool 17 reizen tussen 1827 en 1850 in de rangen lichtmatroos, matroos 2de stuurman, 1ste stuurman en kapitein naar zowel Batavia als Suriname. Hij voerde het gezag over de “Admiraal Tromp” van 04 juni 1849 tot 04 november 1850 op een reis naar Batavia Cardiff en Manilla en van 18 november 1850 tot zijn overlijden in 1851 op een reis naar Batavia. In 1843-1844 was hij 1ste stuurman op de “Sara Maria” onder kapitein J.J.Reinhardt en

 “Klaas verzocht na thuiskomst met de Sara Maria op 2 juli 1844 bij het College Zeemanshoop om een uitkering. Deze werd hem in de Tweede Klasse per 29 augustus 1844 toegestaan. Hij verzocht op 30 januari 1845 om voortzetting van deze onderstand, wat hem werd toegestaan op 27 februari 1845. Klaas bedankte Zeemanshoop op 28 augustus 1845 voor de genoten onderstand en maakte daarna nog 5 reizen naar de Oost. Voor het vertrek van Klaas’laatste reis (in 1850 als gezagvoerder) werd een advertentie geplaatst waarin werd geprobeerd passagiers te werven. Het schip was nieuwe gekoperd, en er waren uitmuntende inrichtingen voor passagiers en er was een bekwame scheepsdokter aan boord. Op deze reis overleed Klaas op 5 maart 1851, ondanks de bekwame scheepsdokter, na een ziekte van een paar dagen. Het schip was de Canarische Eilanden net gepasseerd..”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.de Moes werd met vlagnummer 794 ingeschreven ls effectief lid van Zeemanshoop per 12 juni 1849 op voorspraak van A.Stokvliet. Zijn schip was de "Admiraal Tromp". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 05/12 juni 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas de Moes, oud 39 jaar, voerend het fregat “Admiraal Tromp”, op voordracht van kapitein A.Stokvliet.023

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop per 12 juni 1849003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 juli 1844 vraagt K. de Moes om een uitkering. In de vergadering dd 30 januari 1845 herhaalt hij dit verzoek en in de vergadering dd 27 februari 1845 wordt deze hem toegekend voor 6 maanden.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1851 staat de toekenning van een uitkering aan de weduwe van K. de Moes ingaande 01 mei 1851.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 juli 1861 staat vermeld dat de weduwe K. de Moes is hertrouwd met D.Nijman.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 juni 1876 vraagt de wed. D. Nijman geb. S. van Gelder, eerder wed. K. de Moes om een herstel van uitkering. Het Bestuur gaat accoord met ingnag van 01 augustus 1876.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd.11 maart 1845 wordt een ondersteuning toegekend aan K. de Moes.023.

In de notulen 09 september 1845 van de Algemene Vergadering staat de mededeling dat K.de Moes heeft bericht te zijn hersteld en zijn dank uitspreekt voor de genoten uitkering.023 (K. de Moes is pas in 1849 effectief lid geworden. Was hij al eerder lid van Zeemanshoop maar dan in een lagere klasse, bv. als stuurman?)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 juli 1851 staat dat aan de weduwe van kapitein K. de Moes per 01 mei 1851 een uitkering is toegekend.023

In de notulen van de Algemene Vergadering van 06 augustus 1861 staat vermeld dat de weduwe K. de Moes is hertrouwd met D.Nijman en bedankt voor de uitkering.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 juli 1876 staat vermeld een verzoek van de wed. D.Nijman, eerder de wed. K. de Moes om herstel van haar uitkering, hetgeen wordt toegestaan.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer001               jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       794                        1849-1850     fregat               Admiraal Tromp                                  B.D.Bosscher te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt K.de Moes als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1851 van het 3/m schip “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 751 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Moes, Klaas de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt een kapitein Drent (zonder intitalen) als gezagvoerder gedurende:

*    1852 van het 3/m schip “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 751 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Bremer094 vermeldt de stranding in het Schulpengat op 25 december 1851 van de koopvaarder “Admiraal Tromp”, geladen met koffie, onder gezag van kapitein J.M.Drenth.

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Drent, J.M.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

  1. van Tubergen Admiraal Tromp 12 mei 1860                  27 juni 1861

                                        Admiraal Tromp                                             24 februari 1862          geen vermelding

                                        Admiraal Tromp                                             geen melding                24 maart 1863

                                        Drie Gebroeders                                              05 oktober 1863           03 februari 1864

                                        Auguste                                                            1867 (geen datum)      01 mei 1868

 

Bouma025 vermeldt J. van Tubergen als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1863 op het 3/m schip “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 751 ton o.m., varend voor B.D.Bosscher te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen;

*   1864 van de bark “Drie Gebroeders” ex Rijswijk, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 525 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

*   1868 t/m 1872 van de bark “Auguste” ex Graaf Dirk III, gebouwd in 1850 te Dordrecht, 598 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

J.van Tubergen verzorgde per 10 april 1854 vanuit Nieuwediep met de “Admiraal Tromp” een troepentransport van 3 officieren en 139 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 24 juli 1854 na een reis van 105 dagen.

Per 04 november 1855 vertrok hij wederom van Nieuwediep met hetzelfde schip en een contingent van 4 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 19 februari 1856 na een reis van 107 dagen.

Per 11 maart 1857 vertrok hij vanuit Nieuwediep met wederom de “Admiraal Tromp” en een transport van 3 officieren en 150 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 07 juli 1857 na 118 dagen. Onderwg overleed 1 manschap065.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Tubergen, J. van

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1837-04-04
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ADMIRAAL TROMP
Schipper: Kerkhoven, Pieter Jacobus
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: een schilderij van de ADMIRAAL TROMP op de rede van Batavia, gemaakt in 1846 door Jacob Spin. In 2018 te koop bij veilinghuis de Eland te Diemen
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Spin, Jacob
Algemene informatie

De Malmstein (Norsk Sjofarts Museum, Oslo) vermeldt als eigenaar van de ADMIRAL TROMP nog een firma Tobias Müller te Bergen (Noorwegen) tussen 1864 en 1888. Dit lijkt geheel verkeerd (ML)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 11

BIJLBRIEF Admiraal Tromp

plaats en datum acte Amsterdam, 31 maart 1837

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf A. de Graaf, scheepsbouwmeesters te Amsterdam,
werf de Oranjeboom

Eigenaar B.D. Bosscher, Amsterdam

te voeren door kapt. Pieter Jacobus Kerkhoven

grootte in tonnen 751 tonnen / 396 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen 37,55 x 7,04 x 6,07 m hol

kiellegging 3 december 1835

tewaterlating 24 augustus 1836

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 33 folio 232 recto vak 7

datum registratie 31 maart 1837

notaris

prijs

bijzonderheden meetbrief 14 maart 1837


Naam ADMIRAAL TROMP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1837.11

deel VII, foto 1- 089, 090
CEDULE

Naam schip ADMIRAAL TROMP 8545

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 29 maart 1837

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Pieter Jacobus Kerkhoven

grootte in tonnen 396 lasten of 751 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 31 maart 1837

nummer registratie deel 33, folio 233, recto, vak 1

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.

1837.04.06 Eerste zeebrief voor een schip ADMIRAAL TROMP, kapt. P.J. Kerkhoven


researcher/datum research: ML / 240416

bijlage bij acte 11 van 1837, schip ADMIRAAL TROMP
eigenaren per ultimo maart 1837:

Barend Dirk Bosscher, Amsterdam (boekhouder en 6/40e part)
E.G. Veldwijk, Amsterdam (6/40e part)
W.H. Wilkens Hzn., Amsterdam (6/40e part)
firma Buys de Bordes & Jordan, Amsterdam (6/40e part)
J.H. Hackman Assenbergh, Amsterdam (6/40e part)
firma J.& J. Bolten & Zoon, Amsterdam (4/40e part)
Barend Willem van Straten, Amsterdam (3/40e part)
J.A. Jager, Amsterdam (3/40e part)

ML / 240416

Naam ADMIRAAL TROMP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 11