Familiegegevens en opleiding
Leendert Tuk werd geboren in Alblasserdam op 07 februari 1813 als zoon van Nicolaas Tuk (veerman) en Maria Christina Goedhart.
Hij trouwde in 1841 te Alblasserdam met de Duitse Jantje Meins Ruhaak, geboren c. 1810 (of 1818?) te Norden als dochter van Hinrich Gerdes Ruhaak (koopvaardijkapitein) en Rukertje Gerdes in der March. Jantje is de zuster van van Hebe Ruhaak en Gerd Hinrichs Ruhaak, beiden scheepskapitein (zie aldaar). het echtpaar had de volgende kinderen: Maria Christina (1842), Rekkertje (1845), Jantje Helena (1847), Hendrika Clasina (1849), Hendrik Nicolaas (1854) en Gerrit Johannes (1858).
Hij werd per 13 september 1840 als 1e stuurman met nr. 229 lid van de vrijmetselaarsloge “La Flamboyante” te Dordrecht. 003 en 064
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.Tuk werd met vlagnummer 693 per 27 augustus 1844 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.J.Martens. Als zijn schip is vermeld de “Thetis” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Tuk en zijn vrouw 31 resp. 26 jaar. Ingeschreven staan 2 zonen Hendrik Nicolaas (14 februari 1854) en Gerrit Johannes (1858), en 6 dochters: Maria Christina (1842), Rekkertje (1845), Jantje Helena (1847), Hendrik Clasina (1849), Lusanna (1852 en overleden in september 1852) en Gerardina Johanna (1857 en overleden 05 juni 1859)002a.
In de Algemene Vergaderingen van 20/27 augustus 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Leendert Tuk, oud 31 jaar, voerend de bark “Thetis”, wonend te Alblasserdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.
L.Tuk was van 1864-1874 bestuurslid van het college Zeemanshoop019.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanhoop per 22 juni 1852. “1 mei 1864 van beroep veranderd”
L.Tuk was met vlagnummer R84 in de periode 1844 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als effectief lid is overleden.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
693 1844-1845 bark Thetis Boissevain & Kooij te Amsterdam
1846-1852 bark Java idem
1853 bark Nieuw Holland idem
325 1854-1855 bark Nieuw Holland idem
1856-1860 fregat Nieuw Holland idem
1861-1863 fregat Nieuw Holland C.Faber Boissevain & H.B.Wiardi Beckman, A’dam
1864-1879 geen vermelding van schip en boekhouder
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein L.Tuk met vlagnummer R84 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Java” 329 last voor Boissevain & Kooy te Amsterdam
* 1855, 1858, 1859 van de bark “Nieuw-Holland 390 last voor Boissevain & Kooy te Amsterdam
* 1862, 1863 idem idem voor Boissevain & Co te Amsterdam
* 1864 t/m 1867, 1874, 1877, 1878 geen schip vermeld
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
L.Tuk Nieuw Holland 11 oktober 1860 04 september 1861
Nieuw Holland 15 november 1861 30 septemberr 1862
Bouma025 vermeldt L.Tuk als gezagvoerder gedurende:
* 1845 t/m 1846 op de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;
* 1847 t/m 1853 op de bark “Java”, gebouwd in 1846 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 625 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;
* 1854 t/m 1861 op het fregat “Nieuw Holland”, gebouwd in 1854 op de werf van F.Kloos te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;
* 1861 t/m 1863 op hetzelfde schip maar nu voor rederij C.Faber, Boissevain & H.B.Wiarda Beckman.
Overige bijzonderheden
Foto (nr.88) van kapitein L.Tuk beschikbaar047.
Krantenbericht (bron niet genoemd):
“Te water gelaten op 21-9-1854 bij de werf Floris Kloos de clipper campagne fregatschip “Nieuw Holland”, groot 390 last voor de rederij/directie Boissevain en Kooy te Amsterdam gezagvoerder Leendert Tuk uit Alblasserdam.”.064
L.Tuk verzorgde per 26 juli 1852 vanuit de Nieuwediep met de “Java” een troepentransport van 2 officieren en 110 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 november 1852 na 109 dagen.
Per 14 maart 1856 ging hij vanuit Nieuwediep met de “Nieuw Holland” met een troepentransport van 5 officieren en 150 manschappen naar Indië. Hij arriveerde per 11 juni 1856 te Batavia na 89 dagen.
Per 03 februari 1857 vertrok hij vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip en een contingent van 4 officieren en 130 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 25 mei 1857 na 111 dagen. Onderweg waren 2 manschappen gedeserteerd.
Per 14 februari 1863 vertrok hij vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip en 4 officieren. Er was 1 officier aan boord ´zonder vermelding van herkomst”. Hij kwam te Batavia aan op 22 mei 1863 na 97 dagen065.
In een extract uit het journaal dd 07 oktober 1849 van de bark “Java” onder kapitein Leendert Tuk, zeilende op de hoogte van 19o18’ZB/ 70o21’OL staat het overlijden gemeld van een matroos.115.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Op 25 februari 1831 (monsterrol nr. 472 Gemeentemuseum Dordrecht) monsterde hij als ligtmatroos met een maandgage van f 16,- op het fregat “De Dordtenaar” onder kapitein Dirk van der Koogh uit Dordrecht. Hij vertrok met 44 man naar Batavia
In 1844/45 was hij gezagvoerder op de bark “Thetis” en in 1846/55 op de bark “Java”. Is in 1855 gezagvoerder van het fregat “Nieuw Holland”, op 21 oktober 1854 te water gelaten op de werf van Frits Kloos groot 390 last, voor rederij Boissevain en Kooy te Amsterdam.064 en 071.
Familiegegevens en opleiding
Hije Harms Rademaker werd geboren te Emden op 23 maart 1805.
Hij huwde met Meike Gerrits Meeuw, geboren te Borkum op 25 september 1806.003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.H.Rademaker werd per 24 oktober 1844 met vlagnummer 697 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van B.Barends. Zijn schip was de "Nieuwland" Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Rademaker en zijn vrouw 39 resp. 38 jaar. Ingeschreven waren 1 zoon nl Heye Harms (1841) en 1 dochter nl Maike (1843)002a.
In de Algemene Vergaderingen van 17/24 september 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Heye Harms Rademaker, oud 39 jaar, voerend het schip de “Nieuwland”, wonend te Rotterdam en met als adres Canne & Balwé te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Barends.023
H.H.Rademaker was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 697 van 1844 t/m 1854 en met vlagnummer 328 van 1854 t/m 1859
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 oktober 1844. Bedankt in 1861003.
H.H.Rademaker was met vlagnummer R188 in de periode 1842 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1864 vande Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is vermist of was overleden058.
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
697 1844-1845 schoner Nieuwland Otter en Bruyn
1846-1851 bark Thetis Boissevain & Kooy
1852-1853 bark Amstel idem
328 1854-1859 bark Amstel idem
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.H.Rademaker met vlagnummer R188 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Thetis” 240 last varend voor Boissevain & Co te Amsterdam
* 1855, 1858, 1859 van de bark “Amstel” 397 last varend voor Boissevain & Co te Amsterdam
* 1862, 1863 van de brik “Aurora” 100 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam
Bouma025 vermeldt H.H.Rademaker als gezagvoerder gedurende:
* 1844 van de hoeker “Nieuwland” ex Eensgezindheid, gebouwd in 1809, bouwplaats niet vermeld, 98 ton o.m., varend voor Th. v.d. Linden;
* 1845 t/m 1847 van de 2-mastschoener“Nieuwland”, gebouwd in 1842, bouwplaats niet vermeld, 114 ton o.m., varend voor Otter & Buyn te Amsterdam;
* 1847 t/m 1852 op de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;
* 1853 t/m 1859 van de bark “Amstel”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 752 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Engeland;
* 1862 t/m 1864 van de brik “Aurora” ex Marijtje Honig, ex Paulina, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 189 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip werd in 1864 verlaten en als wrak binnengebracht.
Een eigendomsverklaring door Heije Harms Rademaker is gedateerd “Amsterdam 21 oktober 1861 en betreft de “Maritje Honig, door de nieuwe eigenaar herdoopt in “Aurora”114
Overige bijzonderheden
"Het fregat Amstel ... Kapt.H.H.Rademaker arriveerde 19 Mei (1858) te Sydney, na 122 dagen reis van Liverpool. Stormweer op 22 tot 27 januari en op 3 April had groote schade aan het schip veroorzaakt"026(38/106).
De bark “Thetis” onder kapitein H.H.Rademaker vertrok vanuit Amsterdam en bereikte via Kaap Hoorn op 14 augustus 1850 Valparaiso. Via dezelfde route kwam het terug aan in Queenstown op 31 maart 1851.121
Provinciale Groninger Courant 13 februari 1864 114
Kinsale, 9 feb. De brik AURORA, kapitein Rademaker, van Tabasco met mahoniehout naar Engeland is alhier verlaten binnen gebracht.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
De Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij vermeldt D.Visser in 1909 als gezagvoerder van het stalen stoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899 te Rotterdam, 2151/1365 ton bruto/netto, varend voor de stoomvaart maatschappij “De Maas” te Rotterdam
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1852 |
Kapitein: |
Visser, D. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
George Poolman werd door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als leerling "ingenomen" per 01 september 1838004(532/1874). Hij werd geboren te Amsterdam op 17 december 1825 als zoon van Jurriaan Poolman "Cargadoor en convooyloper te Amsterdam" en Catharina Boukamp, wonende op de N.Z.Voorburgwal bij het Klimopstraatje nr.106.
Van de vorderingen werden in de periode 1839-1841 drie-maandelijkse rapporten uitgebracht in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels, frans), scheepswerk en tekenen. Hierin zijn geen specifieke opmerkingen geplaatst. Voorts is vermeld:
" 4 febr.1841 geplaatst als ligtmatr. op het schip Anna Eliza Capt.C.Arenspoot naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦12,-
22 Jan.1842 terug van de reis met goed attest
14 Maart 1842 aangen. tot Lidm der Evang.Luth.Gemeente door Do Loman
24 Maart 1842 gepl. als Ligtmatr. op het schip Jupiter Captn K.de Jong naar Batavia voor Amst. ¦14,-
22 April 1843 terug van de reis met goed attest
26 dito eervol ontslagen".
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.Poolman werd met vlagnummer 607 effectief lid van Zeemanshoop per 14 november 1854 op voordracht van S.S.van Dam. Zijn schip was de "Thetis". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 07/14 november 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd George Poolman, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Thetis”, op voordracht van kapitein S.S.van Dam.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juni 1859 vraagt H.M.Poolman-Kluter de contributie te mogen betalen, wanneer haar man terug is van de reis op 01 juli. Het verzoek is inmiddels vervallen, omdat de contributie is betaald.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1860 verzoekt kapitein G.Poolman na opzeggen van het effectief lidmaatschap toch de vlag te mogen blijven voeren. Dit wordt afgewezen als zijnde in strijd met het Reglement.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 oktober 1860 staat een: “Brief van Kapt. G.Poolman, bedankende voor het Effectief lidmaatschap doch verzoekende de vlag te mogen blijven voeren welk verzoek is afgewezen als in strijd met het Reglement.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
607 1854-1856 bark Thetis Boissevain & Kooy
1857-1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1859 fregat Wilhelmina Lucia G.C.Bosch Reitz
1860 bark Calypso idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
G.Poolman Calypso 12 september 1860 01 augustus 1861
Calypso 01 februari 1861 geen vermelding
Bouma025 vermeldt G.Poolman als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 op de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;
* 1860 van het 3/mschip “Wilhelmina Lucia”, gebouwd in 1838 te Middelburg, 755 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam;
* 1861 t/m 1862 van de bark “Calypso” ex Cornelia, gebouwd in 1847 te Maassluis, 326 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam. Het schip verongelukte op thuisreis vanuit Japan.
Overige bijzonderheden
De bark “Thetis” onder kapitein G.Poolman was op 15 november 1854 te Amsterdam, op 21 februari 1855 te Texel en op 02 mei 1855, via Kaap Hoorn. Te Valparaiso. Op 21 juli 1855 voer het van Chincha naar Callao. Van de terugreis zijn geen meldingen.121
Familiegegevens en opleiding
Jan Visser werd geboren op Schiermonnikoog op 16 september 1827 als zoon van Eltje Jacobs Visser en Trijntje Ruurds Fenenga.
Hij trouwde op 14 februari 1849 te Schiermonnikoog als zeeman met Bernadina Melles Fenenga, geboren op Schiermonnikoog op 09 januari 1827 als dochter van Melle Jans Fenenga en Johanna Edzard Leensma.
Beide echtelieden waren aan boord van de bark “Argonaut”, die op een reis in 1868 van Yokohama naar Kobe spoorloos is verdwenen.
In het Bevolkingsregister van Edam wordt vermeld Jan Eltjes Visser, hoofd van het gezin, geboren 16 september 1827 te Schiermonnikoog, Nederduits Hervormd, van beroep “schipper buitengaats”, wonend aan de Nieuwehaven Wijk 4, nr. 172.. Zijn echtgenote was Bernadina Feninga, geboren op 08 januari 1827 te Schiermonnikoog. Als kinderen worden opgegeven Melle (* 02 november 1849, Schiermonnikoog), Eltje Jacobs (*01 oktober 1852, Schiermonnikoog), Trijntje (*25 november 1853, Edam), Gerrit (* 01 november 1856, Edam), Jan (*06 maart 1861, Edam), Johanna Edzerdina (* 1865, Edam) en Marike Jacoba (* 14 november 1867, Yokohama). Het gezin werd per 09 juni 1869 ambtshalve volgens artikel 20 KB, uitgeschreven.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Visser Ez. was met vlagnummer 49 in de periode 1860 t/m 1868 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
J.Visser was de laatste kapitein op de “Argonaut” “die in 1868 met het schip tussen Yokohama en Kobe ten onder ging”. (schriftelijke mededeling T.F.J.Pronker - Vlieland, 18 juli 2002)
Bouma025 vermeldt J.Visser Ez als gezagvoerder gedurende:
* 1856 van de bark “Johanna Margaretha” ex Maximiliaan Theodoor, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 396 ton, varend voor J.L.Wickel & J.Boot te Edam. Het schip is in 1856 op weg van Nieuwediep naar Fredrikstad, in de Noordzee gezonken. De bemanning werd te Kragerö binnengebracht (Bouma);
* 1857 t/m 1860 van de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 bij C.Smit te Alblasserdam, 319 ton, varend voor J.L.Wickel & J.Boot te Edam. Het schip voer in 1861 voor de Gebr. Wittering te Amsterdam en was herdoopt in “Jonge Eduard (Bouma);
* 1860 t/m 1865 van de brik “Martha Theresia”, gebouwd in 1860 te Risør, 270 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;
* 1866 t/m 1867 van de bark “Houtvaart” ex Jan Hendrik, gebouwd in 1847 te Maassluis, 611 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend. In 1868: “Vermist” (Sweys);
* 1868 van de bark “Argonaut”, gebouwd in 1858 op de werf “De Boot” van F.F.Groen te Amsterdam, 387 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend. “Vermist tussen Yokohama en Kobe” (Bouma).
Handelsblad. “Kobe (Osaka) 20 Julij 1868. “Aangaande het Nederl. Barks ARGONAUT Kapt. Visser, op 20 Junij uit Yokohama herwaarts vertrokken, heeft men sedert niets meer vernomen. Er hebben sinds het vertrek van het schip twee typhonen op de oostkust geheerscht.” (Hoedemaker).
Een portret van de bark “Thetis”, staat op p. 148 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het portret hangt in hotel van der Werff te Schiernmonnikoog
Een portret van de bark “Martha Theresia”, staat op p. 155 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel is in bezit van Ch. F. Ellis.
Een portret van de bark “Argonaut”, staat op p. 156 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp.
Overige bijzonderheden
“In de kapiteinsregisters komt zijn naam voor de eerste maal in 1850 voor. En wel op de bark Thetis, dragende 170lasten, metende 319 tonnen, gebouwd in 1844 met als reders J.Dinkel en J.Boot te Edam. Hij meldt zich bij de oprichting van het zeemanscollege op Schiermonnikoog aan in 1861 en krijgt no.49. Van 1863 vaart hij op de bark Maria Theresia .In 1866 heeft hij van dezelfde rederij de bark Houtvaart (ex Jan Hendrik) …Een andere J.E.Visser, geboren in 1835 krijgt dan de bark Martha Theresia.(dit zouJacob Eltjesz Eltjes geweest kunnen zijn, die op 10 april1835 te Schiermonnikoog is geboren alsjongste zoon van Eltje Jacobs Visser en Trijntje Ruurds Fenenga) In 1867 gaat hij over op de bark Argonaut … en weer voor dezelfde rederij. Op een reis naar Japan zou Visser de bedoeling hebben gehad om in Japan een bestaan op te bouwen. Het succes bleef echter uit. Op een tussenreis van Yokohama naar Kobe, is de Argonaut spoorloos met de gehele bemanning ten onder gegaan. Aan boord was ook zijn gezin.”061
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
S.Sikkens werd met vlagnummer 777 per 09 oktober 1860 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Schipper. Als schip is vermeld de “Jonge Eduard”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving was Sikkens 40 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 oktober 1860 staat vermeld dat als effectief lid is voorgedragen/benoemd S.Sikkens, oud 40 jaar, voerend de bark “De Jonge Eduard”, voor rekening van de Gebr. Wittering, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
777 1860-1865 bark De Jonge Eduard Gebr.Wittering
Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek aankomst
S.Sikkens Jonge Eduard 29 september 1860 01 april 1861
Jonge Eduard 29 mei 1861 28 november 1861
Jonge Eduard 20 februari 1866 08 augustus 1866
Bouma025 vermeldt S.Sikkens als gezagvoerder gedurende:
- * 1861 t/m 1866 van de bark “Jonge Eduard” ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor de gebr. Wittering te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1861 |
Kapitein: |
Sikkens, S. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Buchner als gezagvoerder gedurende
- 1867 van de bark “Jonge Eduard” ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor de Gebr. Wittering te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1866 |
Kapitein: |
Buchner, J. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Jan Aukens werd geboren te Delfzijl op 03 november 1844 als zoon van de koopman Aukens Jans Smaal en Johanna Stratingh
Hij trouwde op 07 januari 1869 te Delfzijl met Martje Doornbos, geboren te Bedum op 08 april 1848 als dochter van Jan Kornelis Doornbos en Trijntje Jans Huizinga. Zij overleed op 23 november 1926 te Delfzijl, 78 jaar.
Jan Aukens overleed te Delfzijl op 04 september 1899, 54 jaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Smaal was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 3 in de periode 1870 t/m 1899
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.A.Smaal als gezagvoerder gedurende:
-
* 1869 t/m 1873 van de bark “Martje Doornbosch”, ex Jonge Eduard ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor A.J.Smaal te Delfzijl;
* 1874 op de brik ”Anton en Jacob”, ex Machthilda-Barbara, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor A.J.Smaal te Delfzijl;
* 1875 op hetzelfde schip maar nu varend voor G.G.Albers te Farmsum. In de Noordzee in zinkende staat verlaten.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1858-58, 01 mei 1858, schoener “Hillechien Haver”, kapitein Arent F.Bakker, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Smit, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter Jan Aukens Smaal, 13 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1862-10, 24 februari 1862, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan A.Smaal, 17 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1864-46, 06 april 1864, kof “Nooitgedacht”, kapitein Frikke D.Nanning, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Aukens Smaal, 19 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1865-60, 29 mei 1865, galjoot “Bouwina”, kapitein Thomas J.Middel, 46 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jan Aukens Smaal, 20 jaar uit Delfzijl en een kok;
Monsterrol 1866-39, 04 april 1866, kof “Anja”, kapitein Poulus P.Meijer, 30 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Jan Aukens Smaal, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1867-7, 16 februari 1867, kof “Vrouw Clara”, kapitein Jan Smaal, 22 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Smaal , 45 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1868-44, 28 juli 1868, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan A.Smaal, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Filippus Glimminga, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Antonie de Jong, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1869-8, 01 maart 1869, bark “Martje Doornbos’, kapitein Jan Aukens Smaal, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 38 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1870-32, 21 maart 1870, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 39 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1870-74, 13 augustus 1870, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1871-18, 06 maart 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1871-74, 30 september 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 40 jaar uit Delfzijl, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1872-27, 06 maart 1872, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 40 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 5 matrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1872-106, 14 september 1872, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 27 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;
Monsterrol 1873-127, 12 september 1873, schoener “Jacob en Anton” (sic), kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1874-50, 31 maart 1874, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1874-104, 24 juli 1874, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1875-48, 25 maart 1875, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lucas Smaal, 24 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1875-64, 03 mei 1875, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;
Monsterrol 1875-81, 09 juli 1875, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fedde Kriens Dekker, 32 jaar uit Wildervank, kok en een matroos;
Monsterrol 1875-107, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob S. de Vries, 27 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen.
Samenvatting van de monsterrollen
-
Jan Aukens weerd in de monsterrollen ook vermeld als Jan A,
-
Er zijn in totaal 21 monsterrollen waarin de naam van Jan Aukens Smaal is vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle monsterrollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1858 t/m 1875 met als leeftijden 13 t/m 31 jaar. De zeemanscarriére heeft derhalve minstens 18 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is altijd Delfzijl aangegeven.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1858 kajuitwachter op de schoener “Hillechien Haver”, kapt. Arent F.Bakker 13 jaar
* 1862 stuurman op de kof “Annechiena”, kapt. Jan A.Donga 17 jaar
* 1864 stuurman op de kof “Nooitgedacht”, kapt. Frikke D.Nanning 19 jaar
* 1865 stuurman op de galjoot “Bouwina”, kapt. Thomas J.Middel 20 jaar
* 1866 stuurman op de kof “Anja”, kapt. Poulus P.Meijer 21 jaar
* 1867 kapitein op de kof “Vrouw Clara” 22 jaar
* 1868-1872 kapitein op de bark “Martje Doornbos” 24-27 jaar
* 1873-1875 kapitein op de schoener Anton en Jacob” 29-31 jaar
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 10 september 1869114
Mededeling d.d. 9 september. H.H. assuradeuren, belang hebbende bij het schip (opm: kof) CATHARINA CORNELIA, kapt. J. Alkema, bij Dantzig (opm: Gdansk) gestrand (opm: zie PGC 050969), en bij het schip (opm: bark) MAARTJE DOORNBOS, kapt. J.A. Smaal, op reis van Söderhamn naar Nederland de 3e september te Danzig lek binnengelopen, worden verzocht zich aan te melden bij de secretaris der Vereeniging van Assuradeuren te Amsterdam.
Provinciale Groninger Courant 11 september 1869114
Delfzijl, 9 september. Volgens brief van Danzig (opm: Gdansk) d.d. 4 dezer is het hier te huis behorende barkschip MAARTJE DOORNBOS, gevoerd door kapt. J.A. Smaal, van Söderhamn met hout herwaarts, daar als noodhaven binnengelopen. Het was de 2e dezer na een hevige storm, gevolgd door een orkaan uit het noorden, plat op zijde geslagen na eerst gedreven te hebben voor dicht gereefde marszeils en bezaan, die beide wegvlogen, waardoor de deklast gedeeltelijk over boord geraakte, door dat de sjorrings waren gebroken de verschansing verbrijzelde, de boot weggenomen en het schip zwaar lek werd. Dit gebeurde op 12 mijlen van Rikshoofd (opm: Rixhöft, thans Rozewie; 54º49’ N.B. 18º19’ O.L.) per compas Z.O. van hen. De zee was verschrikkelijk hoog die telkens weder op nieuw op het schip sloeg. De manschappen hadden van donderdag namiddag 5 uur tot vrijdag namiddag 5 uur doorgepompt en toch waren nog drie voeten water in het ruim, zodat de lading gelost moet worden om het schip te kielhalen (opm: bedoeld wordt: krengen) en te repareren, enz. 15 Schepen zijn in deze nabijheid op strand gekomen.
De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen.
“Elseneur 19 Oct. Anton & Jacob, J.A.Smaal. Riga n. Holland.”
Uit: RONDOM DE DELFZIJLEN. Zwerftochten door het verleden van Heerlijkheid, Fortresse, Havenstad en Gemeente
Samengesteld door H.Geertsema, J.B. Bronsema, C.Roggenkamp. Zonder jaartal, maar ca 1977, 371 pp. Uitg. J.D. van der Veen - Winschoten
p.236 Na een relaas over een aantal zeer snelle reizen het volgende:
“Het verliep soms ook heel anders. Gezagvoerder-eigenaar Jan Aukens Smaal van de bark Martje Doornbos (plm. 400 ton), deed niet minder dan 102 dagen over de reis van Söderham naar Delfzijl met een lading balken voor Borst en Roggenkamp. Dat was in 1869. Door achtereenvolgende zware stormen moest hij 4 vluchthavens aandoen. Zwaar gehavend en met verlies van vele kostbare balken kwam hij na 102 dagen in Delfzijl aan. Wonder boven wonder waren hierbij geen mensenlevens te betreuren. Maar Smaal voelde nog vele jaren de gevolgen van deze langdurige reis.”
Datum vanaf: |
1868 |
Kapitein: |
Smaal, Jan Aukens |
College: |
De Vereeniging, Delfzijl |
Vlagnummer: |
3 |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Derk Vos werd geboren op 30 december 1832 te Delfzijl als zoon van Pieter Jans Vos en Maria Eppes Knol.
Hij trouwde op 11 januari 1855 te Delfzijl met de hoedenmaakster Ettje Dijken, geboren te Delfzijl op 16 oktober 1828 als dochter van Borchert Dijken en Aaffien Philippus Balkema. Zij overleed op 19 augustus 1906 te Delfzijl, 77 jaar.
Geen overlijdensgegevens gevonden van Derk Pieters Vos.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.P.Vos was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 14 in de periode 1858 t/m 1876
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.P.Vos als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1862 van de kof “Stientje Maria” ex Geziena, gebouwd in 1840 te Wildervank, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar Grommels en was herdoopt in “Theodora Lucretia”;
* 1863 t/m 1872 van de galjoot “Broedertrouw”, ex Marchiena Rosetta, gebouwd in 1856 te Martenshoek, 148 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Volgens van Sluijs013 bevat de rubriek Zeetijdingen dd 05 april 1872 het bericht dat het schip is gezonken;
* 1874 van de bark “Martje Doornbosch” ex Jonge Eduard, ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor A.J.Smaal te Delfzijl. In 1874 in de Noordzee verongelukt.
Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1847-26, 19 maart 1847, smak “Martje”, schipper Gerhardus Hindriks Ludolphy, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts kok Derk Pieters Vos, 14 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1847-35, 17 juni 1847, schoenerkof “Wiea Gesina”, kapitein Mello Hendrikus van Emmen, 31 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Otto Remmels Engelsman, 60 jaar uit Veendam, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter Derk Pieters Vos, 14 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1848-64, 13 juli 1848, kof “Harmanna Jacoba”, kapitein Okko Alberts Hoff, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 3 matrozen waaronder Derk Pieters Vos, 15 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;
Monsterrol 1849-6, 14 februari 1849, kof “Enige Broeder”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer. Voorts stuurman Willem Kayzer, 32 jaar uit Delfzijl, kok Derk Pieters Vos, 16 jaar uit Delfzijl en een matroos;
Monsterrol 1849-81, 28 augustus 1849, kof “Nina Boerhoven”, kapitein Hindrik Wolters Brugma, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een kok Derk Pieters Vos, 16 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1851-52, 07 augustus 1851, schoenerkof “Geertruida”, kapitein Philippus Nanno Huizing, 52 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Jan Huizing, 22 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen en de lichtmatroos Derk Vos, 18 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1851-58, 23 december 1851, kof “Amicitia”, kapitein J.G.Bossinga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 3 matrozen waaronder D.P.Vos, 19 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1852-38, 15 juli 1852, kof “Betje Pronk”, kapitein Johannes Pieters Vos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Verkade, 46 jaar uit Appingedam, kok en de matroos Derk Vos, 19 jaar uit Delfzijl;
Monsterrol 1855-46, 22 mei 1855, kof “Jonge Lucas”, kapitein W.H.Bontekoe, geen leeftijd vermeld uit Sappemeer. Voorts stuurman Derk Vos, 22 jaar uit Delfzijl en 3 niet met rang vermelde bemanningsleden;
Monsterrol 1856-A4, 13 februari 1856, kof “Mientje (sic) Maria”, kapitein Derk Vos, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Lodewijk Harmannus Geveke, 38 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1857-2, 10 februari 1857, kof “Stientje Maria”, kapitein D.P.Vos, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1857-3, 11 februari 1857, kof “Stientje Maria”, kapitein D.P.Vos, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman O.J.Post, 19 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1858-44, 03 april 1858, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.J.Dijk, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1859-5, 21 februari 1859, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman S.Wortel, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1860-11, 27 februari 1860, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman S.Wortel, 36 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1861-7, 20 februari 1861, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman S.Wortel, 37 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1862-92, 23 september 1862, galjoot “Marchiena Rosetta”, kapitein Derk Pieters Vos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.A.Postema, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1864-3, 15 februari 1864, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Guttinger, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Monsterrol 1865-32, 16 maart 1865, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Joachim Am. Guttinger, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1866-4, 13 februari 1866, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Guttinger, 31 jaar uit Delfzijl, kok, scheepsjongen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1866-48, 11 mei 1866, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Kornelis J.Smid, 44 jaar uit Appingedam, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1873-9, 26 februari 1873, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;
Monsterrol 1873-79, 21 juni 1873, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodorus Jelis Keijser, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman, 4 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1873-143, 01 oktober 1873, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodorus Jelis Keijser, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman en 3 matrozen;
Monsterrol 1874-51, 02 april 1874, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Enige vermelding op de monsterrol;
Samenvatting van de monsterrollen
-
Derk Pieters is in de monsterrollen ook vermeld als Derk, Derk P. en met de initialen D.P.
-
Er zijn in totaal 25 rollen met de naam van Derk Pieters op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1847 t/m 1874 met als leeftijden 14 t/m 41 jaar. De zeemanscarriére van Derk Pieters heeft derhalve minstens 27 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is steeds Delfzijl opgegeven.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1847 kok op de smak “Martje”, schipper Gerhardus H.Ludolphy 14 jaar
* 1847 kajuitwachter op de schoenerkof “Wiea Gesina”, kapt. Mello H. van Emmen 14 jaar
* 1848 matroos op de kof “Harmanna Jacoba”, kapt. Okko A.Hoff 15 jaar
* 1849 kok op de kof “Enige Broeder”, kapt. Albert H.Wolkammer 16 jaar
* 1849 kok op de kof “Nina Boerhoven”, kapt. Hindrik W.Brugma 16 jaar
* 1851 lichtmatroos op de schoenerkof “Geertruida”, kapt. Philippus N.Huizing 18 jaar
* 1851 matroos op de kof “Amicitia”, kapt. J.G.Bossinga 19 jaar
* 1852 matroos op de kof “Betje Pronk”, kapt. Johannes P.Vos 19 jaar
* 1855 stuurman op de kof “Jonge Lucas”, kapt. W.H.Bontekoe 22 jaar
* 1856-1861 kapitein op de kof “Stientje Maria” 24-28 jaar
* 1862 kapitein op de galjoot “Marchiena Rosetta” 29 jaar
* 1864-1866 kapitein op de “Broedertrouw” 31-33 jaar
* 1873-1874 kapitein op de bark “Martje Doornbos” 40-41 jaar
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1874 |
Kapitein: |
Vos, Derk Pieters |
College: |
De Vereeniging, Delfzijl |
Vlagnummer: |
14 |
Overige informatie: |
0 |
|