Inloggen
CAROLINA JOHANNA - ID 8766


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Boon, Molema & de Cock Machinefabriek en Scheepswerf, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1891-03-10
Delivery Date: 1891-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Boon, Molema & De Cock, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 16 & 27½- 16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 302.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 186.60 Net tonnage
 
Length 1: 149.2 Feet (British) Registered
Beam: 23.0 Feet (British) Registered
Depth: 9.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1931
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De FLEVO werd in 1931 tot motorschip verbouwd; voorzien van een Deutz-diesel.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-05-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: CAROLINA JOHANNA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koloniën (Bataviasche Stoomvaartonderneming)
Opmerkingen: ja, voorlopige
1891-05-27, bericht67-

Ship History Data

Date/Name Ship 1891-06-00 CAROLINA JOHANNA
Manager: Bataviasche Stoomvaart Onderneming, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Bataviasche Stoomvaart Onderneming, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCJW
Additional info: statutair was de eigenaar te Rotrterdam gevestigd

Date/Name Ship 1897-02-00 FLEVO
Manager: T.C. Bogaardt, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: T.C. Bogaardt, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements
Additional info: Off.no. 108114

Date/Name Ship 1899-07-27 FLEVO
Manager: Tan Kim Tian Steamship Co. en anderen, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Tan Kim Tian Steamship Co. en anderen, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements

Date/Name Ship 1904-01-05 FLEVO
Manager: Tan Hap Seng, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Tan Hap Seng, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements
Callsign: VSLN

Date/Name Ship 1905-04-13 FLEVO
Manager: Teo Teow Peng, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Teo Teow Peng, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements
Callsign: VSLN

Date/Name Ship 1911-12-07 FLEVO
Manager: Teo Huay Sio, Sarawak
Eigenaar: Teo Huay Sio, Sarawak
Shareholder:
Homeport / Flag: Sarawak / Onbekend

Date/Name Ship 1924-12-00 FLEVO
Manager: Teo Hu Lai, Singapore, Singapore
Eigenaar: Teo Hu Lai, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore

Date/Name Ship 1935-08-00 FLEVO
Manager: Heap Eng Moh S.S. Co. Ltd., Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Soon Bee Steamship Co. (Singapore) Ltd., Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements

Ship Events Data

1891-06-16: Building History
De CAROLINA JOHANNA vertrok op 16 juni 1891 onder kapt. G. Olthof (van Veendam) van Amsterdam naar Batavia. (opm: een passende kapt G. Olthof is niet vermeld bij Parma)
1894-01-14: Engine Trouble
Soerabaja, 14 januari. Het stoomschip CAROLINA JOHANNA, van Rembang naar Batavia met een lading hout, keerde hier de 10e januari terug met defecte machine en water in de stookplaats. Het heeft bij Mandalique zeer slecht weer gehad, waardoor het stoomschip genoodzaakt was, om 4 nieuwe lichters, die naar Batavia gesleept moesten worden, los te laten. Men heeft sedert niets meer van de lichters vernomen.
1925-03-03: Damaged
Op reis van Banka naar Batavia brak op 3 maart 1925 om 21.30 uur op ca. 40 zeemijl van Tandjong Priok door oververhitting van de schoorsteen brand uit aan boord van de FLEVO. Het schip moest te middernacht door de opvarenden verlaten worden .Hierbij sloeg de sloep om, waardoor 10 opvarenden verdronken. Het uitgebrande schip werd naar Tandjong Priok gesleept en in augustus 1925 naar Singapore, waar ze werd hersteld.
1939-00-00: Final Fate:
De ‘FLEVO’ werd in 1939 voor sloop verkocht en in dat jaar te Singapore gesloopt.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten