VAD 200835. Zaterdag (opm: 17 augustus 1935) is met goed gevolg te water gelaten het dubbelschroefstoomschip BENAKAT, in aanbouw voor rekening van de N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart Maatschappij te 's-Gravenhage. De doopceremoniën geschiedden door Mevr. Horstman, echtgenote van de heer A.C.H Horstman, directeur van de N.V. Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij te 's-Gravenhage. Bij de plechtigheid waren tegenwoordig de heer en mevrouw S.G. Walden, chairman van de board of directors van de Standard Vacuum Oil Company of New York, voor welke maatschappij bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij ook werd gebouwd het motorschip G.S. WALDEN.
Na afloop van het schip verenigde het gezelschap zich in de hall van de R.D.M., alwaar Ir. A. Knape enige woorden sprak. Onder aanbieding van een souvenir aan Mevr. Horstman, stelde hij voor een dronk te wijden aan het welzijn van de doopster en van de eigenaars en op een voorspoedige toekomst van het schip. Vervolgens werd het woord gevoerd door de heer A.C.H. Horstman, directeur van de N.V. Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij te Den Haag. Spr. stelde voor te drinken op het geluk en de welvaart van de rederij, het stoomschip BENAKAT en de bouwers van het schip.
De hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte tussen de loodlijnen 360'-0", breedte op buitenkant spanten 64'-0", holte tot opperdek 18'-0, laadvermogen 6.000 tons. De voortstuweing van het schip zal geschieden door middel van twee triple-expansie stoommachines met een vermogen van 2.300 IPK, waarvoor stoom van 225 lbs. per vierkante duim geleverd zal worden door twee enkele Schotse ketels met een verwarmend oppervlak van 570 m2.
AH 160935. Zaterdag j.l. (opm: 14 september 1935) heeft met goed gevolg de proeftocht plaats gehad van het dubbelschroefstoomschip BENAKAT, gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor rekening van de N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart Maatschappij te 's-Gravenhage. (opm: volgt herhaling van de in het Vaderland van 20 augustus 1935 - zie hierboven - vermelde technische gegevens). Het schip is zaterdagavond (opm: 14 september 1935) naar Batoum vertrokken.